Puoliso ei halua käyttää perintöään yhteiseen hyvään
Uskallan tämän tänne kirjoittaa, koska tiedän, ettei mies tätä palstaa lue. Homman nimi on se, että mies sai huomattavan perinnön viime keväänä, kun hänen toinenkin vanhemmistaan kuoli. Me voisimme niillä perintörahoilla maksaa mm. asuntolainamme kokonaan pois, jota on jäljellä noin 145 000 euroa. Olen miehelle yrittänyt sanoa, että elämämme muuttuisi kertarysäyksellä helpommaksi, kun ei tarvitsisi joka kuukausi laittaa tuloista huomattavaa osaa asuntolainaan. Silti hän on asialle ollut nihkeä. Kiukuttaa, varsinkin kun itseltäni kuoli isä ja sain perintöä, niin silloin vaihdoimme autoa ja väliraha maksettiin kokonaan minun perinnöstäni ja siitä ei paljoa sen jälkeen enää jäänytkään. Tuntuu, että itse aikoinaan uhrauduin yhteisen hyvän eteen, mutta mies ei siihen tunnu olevan omalta osaltaan valmis.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin miehesi en haluaisi maksaa perintörahoilla asuntolainaa, koska en voisi tietää jos vaikka vaimo haluaa vuoden päästä erota ja vie tällöin puolet perinnöstä. Mies varmaan epäilee suhteenne kestävyyttä. Ei välttämättä epäile omaa sitoutumistaan edes, vaan voi epäillä myös vaimon sitoutumista. Tyhmä mies olisi jos käyttäisi rahat 50% ja 50% omistettuun asuntoon.
Itse hyvän talouden omaava.Ei tuisi mieleenkään jakaa rahojani uuden suhteen kanssa, En myöskään menisi yhteen köyhätaskun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilu tilanne jos sinä olet saamastasi perinnöstä maksanut yhteiseen hyvään ja mies ei omastaan. Tosin auton väliraha lienee kuitenkin ollut huomattavasti pienempi kuin asuntolaina. Oletko puhunut miehelle tästä näkökulmasta. Mitä siihen sanoo? Jos mies lyhentää asuntolainaa auton välirahan verran, olisitteko sitten mielestäsi sujut?
Minä itse ajattelen, että kun parisuhteessa ollaan yhteisessä elämässä, niin silloin ei lasketa jokaista penniä, että paljonko toinen on laittanut. Toki auton väliraha oli huomattavasti pienempi kuin asunnon loppuvelka, mutta mitä sitten, jos kuitenkin on yhteisestä arjesta on kyse?
AP
Helpottaisko se teidän arkea kummasti, jos mies maksaa edes "oman osuutensa" asuntovelasta?
Vierailija kirjoitti:
"Tuntuu, että itse aikoinaan uhrauduin yhteisen hyvän eteen..."
😂😂😂 Että olet typerä!!!! Mitäs menit jakelemaan rahojasi😂 Olisiko kannattanut käyttää järkeä?
Olemme olleet naimisissa yli 20 v, ei avioehtoa.
Tietenkin käytin perintöni perheen hyväksi
Toinen vastaaja
Tyypillinen suomalainen "perhe". Ei Suomessa ole enää mitään perheitä joitten eteen kumpikin puoliso kantaa kortensa kekoon. On vain tilapäisiä kämppiksiä jotka vahtivat mustasukkaisesti omia rahojaan ja jossa jääkaapissa on eri hyllyt vaimolle ja miehelle.
Samaa mieltä muitten kanssa että mies joko miettii eroa ja säästää perintöä pesämunaksi, tai sitten hänellä on joku uusi ja kallis lelu katsottuna ja siihen hän aikoo käyttää perinnön.
Oma perintöni käytettiin talomme lainan maksuun ja mies lupasi jotta saan sitten jäädä kotirouvaksi ja hän vastaa jatkossa perheen menoista. Ja näin on myös tehty. Kaikki omaisuus on yhteistä ja tileille molemmilla täydet käyttöoikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilu tilanne jos sinä olet saamastasi perinnöstä maksanut yhteiseen hyvään ja mies ei omastaan. Tosin auton väliraha lienee kuitenkin ollut huomattavasti pienempi kuin asuntolaina. Oletko puhunut miehelle tästä näkökulmasta. Mitä siihen sanoo? Jos mies lyhentää asuntolainaa auton välirahan verran, olisitteko sitten mielestäsi sujut?
Minä itse ajattelen, että kun parisuhteessa ollaan yhteisessä elämässä, niin silloin ei lasketa jokaista penniä, että paljonko toinen on laittanut. Toki auton väliraha oli huomattavasti pienempi kuin asunnon loppuvelka, mutta mitä sitten, jos kuitenkin on yhteisestä arjesta on kyse?
AP
Ei ehkä lasketa joka penniä, mutta itsekin kaivoit vanhoja asioita esille (sen auton oston), joten taitaa ne alitajunnassa harmittaa.
Mä sain jokunen vuosi sitten perintöä, ja meillä oli yhteisvastuullista asuntolainaa jäljellä. Mies oli mielessään kuvitellut että maksaisin oman puolikkaani pois, ei siis olettanut että maksaisin hänen "osuuttaan". Tuli sitten järkiinsä kun kysyin millä hän aikoo palkastaan sen koko kk-erän verran repiä vai ottaako loppusummalle ikioman lainan seuraavaksi vuosiksi pienemmällä erällä. Ja miten sen yhteisvastuullisuuden kanssa jos hän jää työttömäksi... minähän sen lainan silloin joutuisin maksamaan.
Idea voi alkuun vaikuttaa hyvällekin, mutta kannattaa miettiämeri skenaariot loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ei meilläkään arjessa jokaista penniä lasketa. Mutta 145 000 euron asuntolainan loppuvelan lyhennys on vähän eri juttu, ei ihan arkinen jokapäiväinen asia. Mitä suunnitelmia miehellä on perinnön käyttöön. Tai onko edes ajatellut. Vanhemman kuolema ja saatu perintö voi aiheuttaa muutenkin ristiriitaisia tunteita. Meillä mies siis osti sen veneen ja muutakin "hyvittelu" juttuja. Isänsä oli sitku sitku mies ja elämä jäi vähän kesken. Niillä perintörahoilla mies on ostanut ja tehnyt niitä juttuja mistä itsekin tykkää ja mitä isältä jäi tekemättä. Minusta se on ollut oikeaa perinnön käyttöä. Mitäs jos antaisit miehen rauhassa miettiä mitä tekee rahoillaan.
Molemmat maksaa autosta ja kodista sen oman puolikkaansa. Se ei ole oleellista onko pääoman lähde palkka, laina, perintö vai sijoitustuotot.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen suomalainen "perhe". Ei Suomessa ole enää mitään perheitä joitten eteen kumpikin puoliso kantaa kortensa kekoon. On vain tilapäisiä kämppiksiä jotka vahtivat mustasukkaisesti omia rahojaan ja jossa jääkaapissa on eri hyllyt vaimolle ja miehelle.
Samaa mieltä muitten kanssa että mies joko miettii eroa ja säästää perintöä pesämunaksi, tai sitten hänellä on joku uusi ja kallis lelu katsottuna ja siihen hän aikoo käyttää perinnön.
Oma perintöni käytettiin talomme lainan maksuun ja mies lupasi jotta saan sitten jäädä kotirouvaksi ja hän vastaa jatkossa perheen menoista. Ja näin on myös tehty. Kaikki omaisuus on yhteistä ja tileille molemmilla täydet käyttöoikeudet.
Miten kotirouvan eläke on turvattu?
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kävisi omassa mielessäni edes hetken vertaa maksella omasta pussistani YHTEISEN auton välirahoja :DDDD Ei j u m a l a u t a että voivat ihmiset olla loputtoman tyhmiä!!!! Mihin on kadonnut itsenäisyys?! Minä en ikimaailmassa osta mitään yhteisautoa yhdenkään miekkosen kanssa enkä todellakaan suostu mihinkään yhteisiin rahoihin ja pankkitileihin, hyi miten ahdistava ajatuskin!!!
Paljon kertoo susta että olet sinkkuja ja sulla on joskus miekkosia. Hyi helvetti vaan itsellesi.
28 vuotta oltu naimisissa ja raha on yhteistä.
ämmä pahalla on karva visassa kovat käyttö maksut vielä korkoja panoihin pyytelee
Se datsunin väliraha ei ollu montaa sataa euroa , nyt haluat mieheltäs hieman eri summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Ei meilläkään arjessa jokaista penniä lasketa. Mutta 145 000 euron asuntolainan loppuvelan lyhennys on vähän eri juttu, ei ihan arkinen jokapäiväinen asia. Mitä suunnitelmia miehellä on perinnön käyttöön. Tai onko edes ajatellut. Vanhemman kuolema ja saatu perintö voi aiheuttaa muutenkin ristiriitaisia tunteita. Meillä mies siis osti sen veneen ja muutakin "hyvittelu" juttuja. Isänsä oli sitku sitku mies ja elämä jäi vähän kesken. Niillä perintörahoilla mies on ostanut ja tehnyt niitä juttuja mistä itsekin tykkää ja mitä isältä jäi tekemättä. Minusta se on ollut oikeaa perinnön käyttöä. Mitäs jos antaisit miehen rauhassa miettiä mitä tekee rahoillaan.
Mies on suunnitellut kesämökkiä, josta on vuosia puhunut, mutta itse en mökkiä halua. En ole mökki-ihmisiä, enkä siellä halua juurikaan täten aikaa myöskään viettää. Itse koen, että hoidettaisiin ensin molempia koskevat yhteiset asiat pois päiväjärjestyksestä kuten tuo asuntolaina ja sitten sen jälkeen mies voisi ruveta kartuttamaan mökkirahastoa jos niin haluaa, kun ei tarvitsisi enää asuntolainaakaan maksella.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tämä on kaunis ja romanttinen ajatus, kunnes toinen keksii haluavansa erota, pettää, on väkivaltainen tai vaikka sairastuu mieleltään niin pahasti, että parisuhde on pakko päättää. Mitä tahansa voi tapahtua mikä vaikuttaa parisuhteeseen. Kun asiat ovat hyvin, on helppo uskoa ettei eroa ikinä tule.
Siiis Ne on MIEHEN RAHOJA AP jos haluaa ostaa oman mökin anna ostaaa. Miksi asia sinulle kuuluu? Miksi?
Joko oot trolli tai todella tampio.
Pakko ollla trolli, ettei mies omilla rahoillaan saa ostaa mökkiä koska ap ei tykkää mökkeilystä.... Ei ole sun rahoja ne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllättänyt että nainen kitisee kuinka mies ei halua käyttää rahaa naista hyödyttävään asiaan. Jos mies maksaisi asunnon kokonaan velattomaksi niin hyväksyisitkö jos ero tulee että mies omistaa suurimman osan asunnosta vai alkaisitko vaatimaan omaa puolikasta omistuksesta?
Yllätys, että miehelle kelpaa naisen maksama auto. Unohdetaan se täysin, kun itsellä on pikkasen enemmän taskurahaa.
Väliraha.
Ainoa epäsevyys on se, oliko mies maksanut edellisen auton kokonaan yksin, jolloin on kohtuullista että myös osallistuu yhteiskäytösdä(?) olevaan autoon. Vai meinasitko, että nainen kävelee, kun mies menee autolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mies on suunnitellut kesämökkiä, josta on vuosia puhunut, mutta itse en mökkiä halua. En ole mökki-ihmisiä, enkä siellä halua juurikaan täten aikaa myöskään viettää. Itse koen, että hoidettaisiin ensin molempia koskevat yhteiset asiat pois päiväjärjestyksestä kuten tuo asuntolaina ja sitten sen jälkeen mies voisi ruveta kartuttamaan mökkirahastoa jos niin haluaa, kun ei tarvitsisi enää asuntolainaakaan maksella.
AP
Kuulostat todella itsekkäältä. Anna miehen hankkia omalla perinnöllinen mökki, niin voitte sitten hoitaa asunnon kulut tasavertaisesti. Nyt kuulostaa, että ap haluaa päästä hyötymään toisen perinnöstä.
Kuulostaa hieman itsekkäältä et toinen kauan puhunut asiasta ja sä heti vedät sen itseesi. Että ei osteta koska sinä et tykkäisi käydä
Ap vaan kaivaa hiekkaa enemmä jalkojensa alta, kuulosti viel et voisi korjata kasvobsa mutta ton mökki kommentin jälkeen vaikeempi enää..
Paljon sinä käytit rahaa siihen auton välirahaan ja oletettavasti se auto mikä meni vaihdossa oli myös yhdessä maksettu?