Auttakaa mua, pyydän. Mun bmi on yli 60.
Olen yrittänyt laihduttaa satoja kertoja, aina jollain konstilla saanut muutamia kymmeniä kiloja katoamaan Viimeistään puolen vuoden jälkeen taas kumminkin repsahdan herkkuihin ja ahmimiseen ja kaikki tulee korkojen kanssa takaisin :( Olen testannut varmasti kaikki maailmassa olevat laihdutuskuurit ja elämäntapamuutokset.
Nyt haluan taas yrittää, koska olo on aivan hirveä, en jaksa mitään enkä pysty mihinkään. Mietin, että jos tällä kertaa minkään ruokavalion sijasta opettelisinkin syömään normaalia ruokaa normaaleja määriä. Olisiko täällä ihania ihmisiä, jotka jaksaisivat antaa mulle konkreettisia esimerkkejä mitä ja millaisia annoksia päivässä mun pitäisi syödä että laihtuisin ja voisin hyvin? Yritin etsiä maksullisia ruokavalioitakin, mutta ne on kaikki suunnattu maks satakiloisille, eikä toimi mulle vielä tässä kohtaa. Auttakaa joku :(
Ai niin, en halua lihavuusleikkaukseen, älkää sitä ehdottako. Haluan oppia normaalin terveellisen ruokavalion.
Kommentit (100)
Syö sitä mitä haluat, mutta puolet vähemmän. Ja niitä herkkuja vain viidesosa nykyisestä.
Tämä on hyvin helppoa. Ihminen lihoo, kun syö liikaa. Kun syö riittävästi, paino pysyy kurissa.
En osaa neuvoa, mutta haluan toivottaa sinulle tsemppiä. Moni on onnistunut laihtumaan, varmasti se on mahdollista sinullekin!
Itsekin kamppailen jatkuvasti nousevan painon kanssa ja yritän laihduttaa Keventäjien avulla, ties kuinka monennetta kertaa.
Sama vinkki kuin mitä Nancy Reagan sanoi ohjeeksi huumeidenvastaisessa kampanjassaan huumeita harkitseville: "Just say no (tässä tapauksessa no roskaruoalle ja liikkumattomuudelle)".
Oletko kokeillut nukkua riittävästi tai vaihtaa sellaiseen työhön, joka sallii sinun elää oman kronotyyppisi mukaan? Itselläni tuo on auttanut eniten. Jaksaa kuntoilla eikä tee mieli ahmia herkkuja. Tsemppiä <3
Jos siihen lihavuusleikkaukseen vaan pääsee niin mene.
Onko ahmimisen takana joku trauma? Auttaisiko terapeutilla käyminen.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Patrik Borgin kirjoja ja blogeja. Oletko etsinyt apua terveydenhuollosta ja saanut esimerkiksi kunnallisen ravitsemusterapeutin apua lääkärin lähetteellä?
Olen käynyt joskus ravitsemusterapeutilla, mutta silloin pääasiassa vaan pohdittiin mun ruokasuhdetta eikä sitä, mitä pitäisi syödä. Katsoin jo Eiran sairaalan muutospolkuakin, mutta kun sen hinta on melkein kaksituhatta euroa, niin ei mulla taida olla varaa siihen :( Kaipaisin nimenomaan nyt selkeästi listat, joiden mukaan syödä ja sitten jotain tukiryhmää tai vastaavaa, jossa on muita samankokoisia kuin minä tai jonka vetäjä oikeasti tietää millaista on olla näin lihava/miten oikeasti autetaan näin lihavia. Miksei sellaista ole missään? Kaikki nettivalmennuksetkin on tarkoitettu ns. normaaleille lihaville.
On lääkkeitä. Saxenda ja Ozempic, jotka vähentävät ruokahalua. Mysimba, joka heikentää syömiseen liittyvää mielihyvän tunnetta.
Ihan aluksi niin yksinkertainen keino, että puolitat kaikki normaalit ruoka-annoksesi etkä ota koskaan lisää, paitsi salaatit ja vihannekset. Niitä syöt aina alkuun ison lautasellisen/kulhollisen ja juot pari lasia vettä.
Älä juo tuoremehuja eikä tietenkään mitää sokerilimuja. Ja normaali ruoka ei ole mitään kiisseleitä, makurahkoja jne. Vaan perunaa, juureksia, kalaa, kanaa eikä tarvi laittaa mitään ihmeellistä. Lounas voi yksinkertaisimmillaan olla vaikka pala lohta ja puolikas varhaiskaalia (raakana, grillattuna, höyrytettynä)
Päiväkahvin (jos sellaista juot), otat yhden palan tummaa suklaata, jonka pilkot moneen pieneen palaseen ja nautit hitaasti kahvin kanssa.
Älä mieti mitään laihdutusruokia, dieettejä jne vaan aloitat tällä. Ja kävelet, päivä päivältä enemmän, vaikka se alkuun olisi vain 100 m.
3 kk kuluttua katsot tilanteen. Ja joko jatkat näin tai otat yhteyttä ravintoterapeuttiin.
Mene lääkäriin
Se auttoi kaveriani kun pääsi ravintoterapeutille ja leikkaukseen
Lääkitys ja ravitsemusterapeutti. Ja lihavuusleikkaus.
Koska noin paljon kiloja niin omasta mielestä saatava pois nopeasti ja ilman apua ei oikein onnistu. Laihdutusryhmä sairaalassa? Olin itse ja nutrattiin. Ekana kymmeniä kiloja pois nutraamalla ja samalla opetellaan oikea ruokavalio ravitsemusterapeutin ohjauksessa. Lähetteen saa omalta lääkäriltä. Itse laihdutin viime vuonna omatoimisesti yli 40kg, mutta vieläkin jäljellä. Tuli takaisin joitaikin kiloja, koska tarkoituksella söin enemmän, koska maksa-arvot pomppasi(raju laihdutus) ja hiuksia alkoi irrota hirveästi ja muutakin tuli, joten kun normaali ruokavalio ei riittänyt niin lisäsin enemmän. Maksa-arvot sain korjattua kuukaudessa normaaliin. Omalta kohdalta opin, että kotona oltava vihanneksia herkkuina ja niitä syötävä. Esim. pieniä tomaatteja voin vetää puolen kilon rasiallisen ja se ok. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Patrik Borgin kirjoja ja blogeja. Oletko etsinyt apua terveydenhuollosta ja saanut esimerkiksi kunnallisen ravitsemusterapeutin apua lääkärin lähetteellä?
Olen käynyt joskus ravitsemusterapeutilla, mutta silloin pääasiassa vaan pohdittiin mun ruokasuhdetta eikä sitä, mitä pitäisi syödä. Katsoin jo Eiran sairaalan muutospolkuakin, mutta kun sen hinta on melkein kaksituhatta euroa, niin ei mulla taida olla varaa siihen :( Kaipaisin nimenomaan nyt selkeästi listat, joiden mukaan syödä ja sitten jotain tukiryhmää tai vastaavaa, jossa on muita samankokoisia kuin minä tai jonka vetäjä oikeasti tietää millaista on olla näin lihava/miten oikeasti autetaan näin lihavia. Miksei sellaista ole missään? Kaikki nettivalmennuksetkin on tarkoitettu ns. normaaleille lihaville.
Minua alkaa itkettää, kun luen tätä kommenttia, ksoka se tuo mieleen oman kamppailuni aikoinaan. Itse olin lihava , mutta sitten kolmenkympin tienoilla vaan sain motivaatiota kuntoilla ja lopettaa liialliset syömiset, kun löysin deittipalstalta mukavan miehen, jonka kanssa keskustella. Ei kylläkään koskaan tavattu, mutta sain motivaatiota siitä, kun hän kehui ulkonäköäni. Tavallaan tuo mies pelasti minut vielä pahemmalta lihomiselta. En keksi muuta syytä mikä sai minut yhtäkkiä muuttamaan tapani. No, ehkä erilaiset sairastelut oli yksi motivaatiotekijä myös....
"Olen yrittänyt laihduttaa satoja kertoja, aina jollain konstilla saanut muutamia kymmeniä kiloja katoamaan Viimeistään puolen vuoden jälkeen taas kumminkin repsahdan herkkuihin ja ahmimiseen ja kaikki tulee korkojen kanssa takaisin :( Olen testannut varmasti kaikki maailmassa olevat laihdutuskuurit ja elämäntapamuutokset."
"Haluan oppia normaalin terveellisen ruokavalion."
On vähän tehtävissä jos katsot herkkujen kuuluvan normaaliin, terveelliseen ruokavalioon. Ikävä kyllä, naisten konsensuksen mukaan ihmisen kuuluu herkutella.
Etenkin sokeri aiheuttaa riippuvuutta.
Sinun on tehtävä valinta. Joko herkut tai laihtuminen.
Pyydä lääkäriltä Ozempic-lääkitys tukemaan painonhallintaa ja elämänmuutosta. Jos olet fb:ssä liity Ozempic-ryhmiin saamaan lisää tietoa.
Voisit hyötyä ravitsemuksen personal trainerista eli ravintovalmentajasta! Googleta lähiseudultasi sopiva.
Vierailija kirjoitti:
"Olen yrittänyt laihduttaa satoja kertoja, aina jollain konstilla saanut muutamia kymmeniä kiloja katoamaan Viimeistään puolen vuoden jälkeen taas kumminkin repsahdan herkkuihin ja ahmimiseen ja kaikki tulee korkojen kanssa takaisin :( Olen testannut varmasti kaikki maailmassa olevat laihdutuskuurit ja elämäntapamuutokset."
"Haluan oppia normaalin terveellisen ruokavalion."
On vähän tehtävissä jos katsot herkkujen kuuluvan normaaliin, terveelliseen ruokavalioon. Ikävä kyllä, naisten konsensuksen mukaan ihmisen kuuluu herkutella.
Etenkin sokeri aiheuttaa riippuvuutta.
Sinun on tehtävä valinta. Joko herkut tai laihtuminen.
Nykyään on saatavilla niin paljon erilaisia kalorittomia makeutusaineita, joiden ansiosta herkuttelusta ei ole edes pakko luopua täysin. Esim. YesDeli Special karppisokeri, jota voi käyttää kakkujen tekoon ja Krugerin makeutusneste, jolla saa pikkutipalla rasvattomasta sokerittomasta jogurtista herkkua marjojen ja hedelmien kera. Suosittelen <3
Ravitsemusterapeutille mars, tuollainen ylipaino on syömishäiriö ja sitä ei jollain mammapalstan viiden pennin vinkeillä hoideta. Varmasti saat lääkäriltä lähetteen, jos pyydät.
Noin suurella painoindeksillä kannattaisi mennä lääkäriin. Jos ei halua lihavuusleikkaukseen, niin laihdutuslääkkeet avuksi ja ehkä sairaalan laihdutusryhmä? Saa tukea, eikä yritä yksin pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan aluksi niin yksinkertainen keino, että puolitat kaikki normaalit ruoka-annoksesi etkä ota koskaan lisää, paitsi salaatit ja vihannekset. Niitä syöt aina alkuun ison lautasellisen/kulhollisen ja juot pari lasia vettä.
Älä juo tuoremehuja eikä tietenkään mitää sokerilimuja. Ja normaali ruoka ei ole mitään kiisseleitä, makurahkoja jne. Vaan perunaa, juureksia, kalaa, kanaa eikä tarvi laittaa mitään ihmeellistä. Lounas voi yksinkertaisimmillaan olla vaikka pala lohta ja puolikas varhaiskaalia (raakana, grillattuna, höyrytettynä)
Päiväkahvin (jos sellaista juot), otat yhden palan tummaa suklaata, jonka pilkot moneen pieneen palaseen ja nautit hitaasti kahvin kanssa.Älä mieti mitään laihdutusruokia, dieettejä jne vaan aloitat tällä. Ja kävelet, päivä päivältä enemmän, vaikka se alkuun olisi vain 100 m.
3 kk kuluttua katsot tilanteen. Ja joko jatkat näin tai otat yhteyttä ravintoterapeuttiin.
Kiitos vinkeistä. En juo mitään sokerisia mehuja tai limsoja, ostan sokerittomia silloin kun niitä juon. Makurahkoja ja -jogurtteja yms en myöskään syö, nekin ostan sokerittomina jos joskus tekee mieli. Olen varmaan pari kuukautta jo syönyt aamupalaksi maustamatonta rahkaa marjoilla/hedelmillä tai sitten olen tehnyt rahkapohjaisen smoothien rahkasta, sokerittomasta mehukeitosta, marjoista jne. Lounaskin on pari leipäpalaa kahvin kanssa tms, mutta illalla sitten kaikki lähtee käsistä. Syön vaikka pelkkää sulatettua juustoa, jos mitään muuta ei löydy. Tai puuroa runsaalla voisilmällä... :/