Kahden sisaruksen yhteinen perintömökki.
Siis meitä kaksi aikuista sisarusta ja mökin käyttö sujunut ongelmitta. Nyt toisen sisaruksen aikuinen lapsi on alkanut seurustella naisen kanssa, joka on koirille allerginen ja pyytää, ettei mökille viedä koiria. Meillä ja yhdellä lapsistamme on perheessä koira ja mökkeily ei onnistu ilman koiran mukaanottoa. Tämä nainen kyllä pärjää allergialääkityksen avulla sen pari kertaa, mitä kesällä viikonlopun siellä mökillä viettää. Koirat eivät ole samaan aikaan siellä. Miten te ratkaisisitte tämän asian, varmaan ei ole ainoa laatuaan?
Kommentit (111)
En tekisi tällä hetkellä yhtään mitään. Jos suhde kehittyy pidempiaikaisemmaksi ja alkavat käydä mökillä enemmän niin sitten aittaa rakentamaan. Ihanian nämä sukumökit.
No vieras syö jatkossakin niitä allergialääkkeitä ja ongelma on ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätäntävalta omistajilla. Aika ikävää yrittää määrillä. Luulisi, että tajuaa olla suosiolla pois.
Niin, toinen omistaja on tämä koirallinen ja toinen se, jonka vieras/perheenjäsen allerginen. Molemmat saavat päättää vain 50 %.
Ja tyttöystövällä ei ole nokankoputtamista mökin omistajan asioihin.
Niin ja nyt tämän tyttöystävän poikaystävän äiti on nähtävästi mökin toisena omistajana ottanut asian esille ja vaatinut, että mökistä tehdään koiraton. Ihan oikeutetusti. Näin itsekin toimisin vastaavassa tilanteessa. Jos vaade ei menisi läpi, alettaisiin hieroa kompromissia. Johon ei muuten kuuluisi se, että minä maksaisin vierasmajan rakennuksen yksin.
No kuka alkaa suunnitella mitään suurempia kompromisseaj vasta aikuistuneen pojan uudesta tyttöystävästä, joka saattaa olla jo menneen talven lumia seuraavana kesänä. Eiköhän hyvät välit sisarukseen mene uuden typykän edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo tavallaan. Vieras väistää ja sopeutuu.
Eläin väistää ihmisen edestä.
Väistää esim bussissa ja julkisissa tiloissa. Omistamassaan mökissä ihminen ja koiransa saa olla. Vieraat väistää.
No ei se mökki siitä täysin allergeenivapaaksi heti muutu, jos koira lakkaa siellä käymästä. Kyllä siellä pitäisi aika tarkat suursiivoukset tehdä, jotta mökki saataisi niin puhtaaksi allergeeneista, että herkkä allergikko voisi siellä viikko tolkulla aikaa viettää ilman lääkitystä. Eikä allergikko tietenkään voi itse osallistua puhdistusoperaatioon.
Outoa, että täällä ei olla valmiita mihinkään myönnytyksiin allergisen vieraan, tyttöystävän tai perheenjäsenen vuoksi. En ihmettele enää ollenkaan sukumökkiriitoja, jos ollaan tällä tasolla ("typykkä"). Kuten sanottu, minä mahd tulevana anopin olisin kyllä erittäin hanakka laittamaan mökkini viihtyisäksi tulevalke miniälle. Ja kyllä muillekin vierailleni.
Ja kummallista, ettei ap yhtään kerro, olisiko mahdollista koirille tai allergiselle antaa huone, johon toisella ei olisi asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että täällä ei olla valmiita mihinkään myönnytyksiin allergisen vieraan, tyttöystävän tai perheenjäsenen vuoksi. En ihmettele enää ollenkaan sukumökkiriitoja, jos ollaan tällä tasolla ("typykkä"). Kuten sanottu, minä mahd tulevana anopin olisin kyllä erittäin hanakka laittamaan mökkini viihtyisäksi tulevalke miniälle. Ja kyllä muillekin vierailleni.
Ja kummallista, ettei ap yhtään kerro, olisiko mahdollista koirille tai allergiselle antaa huone, johon toisella ei olisi asiaa.
Koira on monelle perheenjäsen ja koiran omistaja omistaa mökistä puolet. Miniä on käypäläinen, vieras, sopeutuja.
Vierailija kirjoitti:
Selvä provo. Kuka kirjoittaa siskostaan/veljestään: toisen sisaruksen aikuinen lapsi.
Esimerkiksi sellainen kirjoittaa, joka haluaa kertoa tapauksesta niin, että tutut eivät tunnista 😉
Aivan kohtuuton vaatimus. En minäkään ole vaatinut anoppia muuttamaan talostaan muualle. Asuu 70-luvun tiilitalossa, jossa on ilmeinen sisäilmaongelmia. Olen astmaatikko ja saan siellä käydessäni aina hengenahdistusta. Anoppia itseään sisäilma ei häiritse, eikä muista jälkeläisiä. Ainoastaan minä enemmän ja mieheni vain hieman saamme oireita. Olemme ratkaisseet asian niin, että emme käy siellä kuin muutaman tunnin. Yöksi emme jää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi tällä hetkellä yhtään mitään. Jos suhde kehittyy pidempiaikaisemmaksi ja alkavat käydä mökillä enemmän niin sitten aittaa rakentamaan. Ihanian nämä sukumökit.
Ottaisin asian huomioon tasan silloin, kun aikuinen lapsi ja tyttöystävä alkavat osallistua mökin kustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira on monelle perheenjäsen ja koiran omistaja omistaa mökistä puolet. Miniä on käypäläinen, vieras, sopeutuja.
Minä kyllä sydämestäni toivon, että aikanaan miniä on minulle perheenjäsen ja minä hänelle. Ja siten kihtelen häntä jo tyttöystävänä kuin kunniavierasta ja perheenjäsentä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin asian huomioon tasan silloin, kun aikuinen lapsi ja tyttöystävä alkavat osallistua mökin kustannuksiin.
Tuota menoa ei koskaan. Hakeutuvat mökkeilemään tyttöystävän perheen kanssa ja tekevät aikanaan sinne oman kesäviettopaikan, jossa myös lapsenlapsesikin viettävät kesänsä toisten isovanhempiensa kanssa.
Kesäheilat määrää marssijärjestyksen uuden miesystävän sukulaisten mökillä?
Jotain rajaa hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota menoa ei koskaan. Hakeutuvat mökkeilemään tyttöystävän perheen kanssa ja tekevät aikanaan sinne oman kesäviettopaikan, jossa myös lapsenlapsesikin viettävät kesänsä toisten isovanhempiensa kanssa.
Meinaatko, että kesäheila on heila vielä ens kesänä. Perustavat perheenkin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole ongelmaa, kun on tosiaan ne allergialääkkeet ja käy mökillä vain pari kertaa kesässä. Minä nukkuisin mieluummin teltassa ulkona tai en menisi laisinkaan mökille. Ei tulisi mielenkään sanoa tapailukumppanin vanhemmille, että voisitteko jättää koiranne kotiin. Itse asiassa olisin vain tyytyväinen, ettei tarvitsisi tuollaiselle mökille lähteä.
Hankalia juttuja. Mulla ja veljellä on yhteinen kesämökki. Mulla on koira ja veljenvaimolla + yhdellä lapsistaan allergia.
Sovittiin, eteen vie koiraa sisälle ja se on nyt johtanut siihen että mun arki mökillä on niin hankalaa, että käyn siellä tosi vähän. Veli perheineen käy kerran kesässä ja on pari kolme viikkoa. Mä kävin ennen keväästä syksyyn melkein joka viikonloppu, nyt vain pari kertaa kesässä. Toisaalta ennen hoidin kaikki mökin kevät ja syystyöt, nyt ei enää kiinnosta. Veli valittaa asiasta, mut nyt hänen perheensä on kuitenkin se, joka mökistä eniten hyötyy, joten tietenkään ei kannata huolehtia töistä yli oman osuuden. Mökin taloudellinen arvo tulee sen tontista ja käyttöarvo mulle enää vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniän asema kommentoijien arvoasteikossa: koiraakin alempana.
Aikuinen lapsi alkanut juuri seurustella ap:n mukaan tämän naisen kanssa joten en nimittäisi miniäksi. Kunhan nyt edes kesän roikkuu mukana niin selviää onko edes hoitoa enempää. En jokaisen uuden kohdalla kannata mitään muutoksia tehdä. Todennäköisyys seuraavaan on kuitenkin aina suuri. Mökillä on kaksi omistajaa ja se toisen omistajan lapsi ja tämän tyttöystävä ovat jotain aivan muuta. He voivat tarvittaessa mökkeillä muualla tai heidän keksittävä ratkaisuja. Teltassa voi majoittautua tai vuokrata oman mökin. Ei esittää heti vaatimuksia omistajille.
Tuo nyt riippuu lapsesta. Monilla on tapana esitellä vain vakavat suhteet vanhemmille. Mä oon esitellyt vain yhden miehen, nykyisen avopuolisoni. Eikä ollut eka suhteeni.
Lemmikeistä ei ole kuin haittaa, saavat enemmän rakkautta ja huomiota kuin monesti perheen lapset.
Joskus vielä ajatellaan, että oltiinpas sitä muinoin höpöjä kun pidettiin lemmikkieläimiä ja sirkus ja eläintarhat myös. Huh, huh.
Että pisnestähän nuo lemmikkieläimetkin onpi.
Näin sanoi eräs melkein 100v vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikeistä ei ole kuin haittaa, saavat enemmän rakkautta ja huomiota kuin monesti perheen lapset.
Joskus vielä ajatellaan, että oltiinpas sitä muinoin höpöjä kun pidettiin lemmikkieläimiä ja sirkus ja eläintarhat myös. Huh, huh.
Kyllä niistä on monelle apua vaikka yksinäisyyteen, että on seuraa tai lenkkikaveri. Varmaan ehkäisevät mielenterveysongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niistä on monelle apua vaikka yksinäisyyteen, että on seuraa tai lenkkikaveri. Varmaan ehkäisevät mielenterveysongelmia.
No ei tämänkään keskustelun perusteella kyllä siltä vaikuta. Oman session pitää saada liehua mökillä vapaana ja oman tyttären hurtan myös, mutta siskon miniä on typykkä, joka voi pysyä pois paikalta.
Minä olen allerginen pähkinöille enkä voi olla samassa tilassa missä syödään pähkinöitä. Kenenkään ei pidä syömän pähkinöitä siinä tilassa, mihin astun.