2026 myös naiset kutsuntoihin.
Kun sitä tasaarvoa on haikailtu, niin oletteko mielissänne tästä?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/varusmiespalvelus-mullistumassa-kev…
Kommentit (143)
Asevelvollisuutta ei silti naisille tule, pitää vain käydä kutsunnoissa.
Naisille asevelvollisuuspakko, kuten miehillä on. Riittää jo vapaamatkustaminen.
Jotain oli sanottu että ei muka olisi sivareita enää. Naisille armeija pitäisi olla vapaaehtoinen. Moni jättänyt kesken. En tiedä mitä kutsunnot.
Juu sinne vaan kuolemaan. Kyllä mulle sopii. Minä pysyttelen täällä taka-alalla.
Naisten osalta palvelus kestää jatkossa oletuksena 12kk kuten nykyisillä sivareillakin. Miehet pääsevät puolella (6kk) jos eivät enempää halua. Mutta naiset saavat toki mennä inttiin ja valita siellä palvelusaikansa kuten miehetkin.
En ole. Olen läski 39-vuotias, minä en ole armeijaan lähdössä.
Vierailija kirjoitti:
Juu sinne vaan kuolemaan. Kyllä mulle sopii. Minä pysyttelen täällä taka-alalla.
Naiset välttävät komennukset, jos ovat syntyneet ennen 2008.
Kutsuntoihin osallistuminen on vielä kaukana tasa-arvosta tässä asiassa. Vasta sitten kun naisilla on asevelvollisuus tai miehet vapautetaan siitä, ollaan tasa-arvoisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaadin myös samaa palkkaa naisille ja tasa-arvoa työelämään. Vaadin myös, että miehet käy kasvatus koulussa opettelemassa miten naisia kohdellaan ja miten tehdään kotitöitä. Vaadi myös tasapuolista lasten hoitoa, vauva vuonna heräämään tasapuolisesti vauvan kanssa ja olemaa yhtä paljon pois töistä lasten sairastuttua. Sitten kun nämä on kunnossa voin mennä harjoittelemaan sotaan.
Ensimmäistä kertaa kuulen, että naiset käyvät erillisen kotityö- ja miestenkohtelukoulun.
Lastenhoitoasiat lienevät perheen sisällä päätettäviä, en oikein haluaisi viranomaisia vahtimaan kuka herää lapsen kanssa ja kuinka usein.
Vierailija kirjoitti:
Naisena suostun laittamaan opiskelu/työura ajastani 6kk-12kk asepalvelukseen jos miehet hoitaa sitten lasten hankkimisen keskenään. Minä en molempien takia aio omaa elämääni pitää katkolla.
Näytätkö lain, joka velvoittaa sinut ehdottoman vankeuden uhalla hankkimaan lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaadin myös samaa palkkaa naisille ja tasa-arvoa työelämään. Vaadin myös, että miehet käy kasvatus koulussa opettelemassa miten naisia kohdellaan ja miten tehdään kotitöitä. Vaadi myös tasapuolista lasten hoitoa, vauva vuonna heräämään tasapuolisesti vauvan kanssa ja olemaa yhtä paljon pois töistä lasten sairastuttua. Sitten kun nämä on kunnossa voin mennä harjoittelemaan sotaan.
Tuo vaatimus sinun pitää esittää omalle miehellesi. Ainiin, mutta sinullahan ei ole miestä....
Vierailija kirjoitti:
Naisena suostun laittamaan opiskelu/työura ajastani 6kk-12kk asepalvelukseen jos miehet hoitaa sitten lasten hankkimisen keskenään. Minä en molempien takia aio omaa elämääni pitää katkolla.
Just näin. Ja palvelusaikana saa varmasti niin paljon k .y.rpää ettei enää siviilissä tee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Lasten hankkiminen onkin ihan vapaaehtoista. Voit täysin omalla päätökselläsi jättää pistämättä sen takia elämääsi tauolle. Parempi onkin valita niin, koska sinulle elämä=ei lapsia.
"Haluan että yksittäiset kusipäät parantavat tapansa ennen kuin suostun kannattamaan tasa-arvoa siellä missä se ei ole minulle eduksi" Onneksi kaikki eivät ole yhtä itsekeskeisiä kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Yllä näette malliesimerkin lukutaidottomasta ihmisestä, joka ei edes tiedä, mikä ero on kutsunnoilla ja asepalveluksella.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu, jos synnyttämisestä tehdään pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuntoihin osallistuminen on vielä kaukana tasa-arvosta tässä asiassa. Vasta sitten kun naisilla on asevelvollisuus tai miehet vapautetaan siitä, ollaan tasa-arvoisessa tilanteessa.
Nimenomaan näin. Jos sukupuolella ei kerran ole merkitystä eikä saakaan olla merkitystä, myös asevelvollisuuden tulee olla sukupuolineutraali.
Ihan hyvä että naisille tulee mahdollisuus. Ja nyt kaikki tyttöjen äidit ja isät alkaa kasvattaa niitä tyttöjä sillä ajatuksella, että tosipaikan tullen se on sitten ihan oma vika jos ei osaa puolustaa maataan. Nyt saa vihdoin aidosti valita eikä kukaan ole katsomassa kieroon.
Usein olen nähnyt synnytyksen selityksenä, mutta naisten ei ole pakko synnyttää. Miesten on pakko mennä armeijaan tai sivariin.
Naisilla tulee olla oikeus samoihin tietoihin ja taitoihin selviytyä ja puolustaa maataan kuin miehillä on.