Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita kolmekymppisiä joiden on vaikea löytää sitoutumiskykyistä kumppania seurusteluun ja mahdolliseen perheen perustamiseen?

Vierailija
13.07.2022 |

Kaipaisin nyt vähän vertaistukea, en keljuilua. Löytyykö palstalta muita kolmekymppisiä joiden on vaikea löytää sitoutumiskykyistä kumppania seurusteluun ja mahdolliseen perheen perustamiseen? Tuntuu että nykypäivän deittimarkkinat on yhtä pikku kivan ja seksin hakemista, haaremin keräämistä ja multideittailua. Avoimet suhteet, polysuhteet ja yhdenillanjutut ovat pinnalla ja tulee välillä se olo että arvostaako kukaan enää monogaamista suhdetta. Tämä tuottaa surua koska itse toivoisin seurustella vain sen yhden kanssa, muuttaa ajan kanssa kenties yhteen ja perustaa sen perheenkin, mutta se on vaikeaa kun yksi jos toinenkin etsii vain pikkukivaa tai parin kk:n pikasuhdetta. Mikäli haluan saada lapsen ja perheen tässä elämässä, ei minulla ole loputtomasti aikaa etsiä kumppania saati pettyä kun joku ei sitten suurista sanoistaan huolimatta sitoudukaan tai luovuttaa heti kun tulee vastaan ensimmäinen pieni keskustelu/ongelma. Tuntuu että deittisovelluksia käyttävät ovat pahimpia: vastassa on sitoutumiskammoinen ihminen joka on saanut jo paljon takkiinsa tai ihminen joka nirsoaa ja etsii aina vain parempaa ja parempaa ja on selkeästi jäänyt koukkuun deittiappiin loputtomaan tarjontaan. Tuntuu että nykymaailmassa ei malteta tai edes viitsitä panostaa enää yhteen kerralla ja oikeasti näin rakentaa ja saada jotakin yhteistä aikaan. Kun on aina olemassa se seuraava ja seuraava.

Kommentit (1943)

Vierailija
41/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tässä olla sellainen tilanne, että sitoutumiskykyiset ja -haluiset kolmekymppiset miehet tai ainakin valtaosa heistä ovat jo aikapäiviä olleet parisuhteessa?

Tätä mietin useinkin että onko kolmekymppisissä sinkkumiehissä jäljellä enää ne jotka eivät parisuhteeseen ja perheeseen kykene ja ne jotka kykenevät, ovat edelleen sitoutuneita perheisiinsä vielä seuraavatkin kymmenen vuotta. Se on surullista sillä sitten jää kyllä omalta osalta lapset saamatta.

Kyllä. Kunnon miehillä on tärkeää päästä valkkaamaan parhaat päältä jo heti alle 25 vuotiaista. Sen jälkeen on vain ongelmatapauksia jäljellä, kuka mistäkin syystä. Kun tekee menestyvää uraa, ei oo enää varaa erilaisiin säätöihin vaan siviilielämän pitää olla mallillaan. Sit viiskymppisinä ollaan taas avoimia uusille suhteille ja vaikka lapsillekin.

Eikös kolmekymppisen tai likemmä nelikymppisen naisen ole aika riski tehdä lapsi viisikymppisen miehen kanssa?

Vierailija
42/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksen perusteella naiset itse valikoivat sitoutumishaluttomia miehiä ja vain tuollaiset miehet saavat aikaan naisissa kipinöitä.

Deittailu on turhauttavaa kun haluaisi parisuhteen ja oman perheen mutta naisilta tulee vain pakkeja vaikka pääsisi 6.treffeille asti.

Kerran yksi nainen valitti treffeillä että hän löytää vain varattuja tai p anomiehiä mutta silti antoi pakit mulle joka etsin parisuhdetta.

Eli kyse ei ole siitä että kunnollisia herrasmiehiä ei olisi vaan naiset eivät vain syty heistä.

Tunnistan tuon ongelman. Toisaalta mielestäni mies voi olla samanaikaisesti sekä hauska ja kipinöitä aikaansaava että se joka sitoutuu. En tahtoisi tylsää miestä joka ei saa minua nauramaan tai herätä minkäänlaisia tunteita ja himoja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin se että kelpuutan vain top 5 miehet. Ja herrasmiehet ovat ihania - varsinkin sellaiset joissa on ripaus sitä tuhmempaakin miestä joukossa pinnan alla.

Tiedossa on, että naiset painottavat aina tunteita ja himoja. Miten pystyisi muuttumaan kipinöiväksi hauskuuttaja-alfamieheksi, että kelpaisi joskus parisuhteeseen?

Olemalla aito oma itsensä ja kertomalla niitä hauskoja ja syvällisempiäkin juttuja. Tekemällä aloitteita sen sijaan että naisen tarvitsee tehdä ja panostaa yksin kaikkea. Se että mies itse on aloitteellinen ja vie tuntuu todella kivalta. Himoja taas voi nostattaa esim. olemalla seksuaalisesti rohkea tai edes vähän pikkutuhma. Kaikki on kiinni asenteesta, ei ulkonäöstä tai lompakosta. Naisesta on kiva tuntea olevansa se heikompi, pienempi ja se jota mies vie. Ei se tarvitse sen kummempia taikatemppuja kuin miehen joka ottaa rohkeasti kädestä kiinni, sanoo että nyt mennään tuonne ja kuljettaa naisen vaikkapa jätskille. Kun naiselta tippuu jätski syliin, mies tarjoaa paperia ja auttaa sotkun kanssa. Hipaisee vähän leuasta ja huulien nurkasta sinnekkin eksynyttä jätskiä ja naurahtaa. Olen myyty.

Ja taas yksi palstan miesten vakiojankkauksista on osoitettu toteen eli miehen täytyy olla alistava alfamies että naisella kipinöi.

No mä en halua tommosta ja oon ite nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksen perusteella naiset itse valikoivat sitoutumishaluttomia miehiä ja vain tuollaiset miehet saavat aikaan naisissa kipinöitä.

Deittailu on turhauttavaa kun haluaisi parisuhteen ja oman perheen mutta naisilta tulee vain pakkeja vaikka pääsisi 6.treffeille asti.

Kerran yksi nainen valitti treffeillä että hän löytää vain varattuja tai p anomiehiä mutta silti antoi pakit mulle joka etsin parisuhdetta.

Eli kyse ei ole siitä että kunnollisia herrasmiehiä ei olisi vaan naiset eivät vain syty heistä.

Tunnistan tuon ongelman. Toisaalta mielestäni mies voi olla samanaikaisesti sekä hauska ja kipinöitä aikaansaava että se joka sitoutuu. En tahtoisi tylsää miestä joka ei saa minua nauramaan tai herätä minkäänlaisia tunteita ja himoja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin se että kelpuutan vain top 5 miehet. Ja herrasmiehet ovat ihania - varsinkin sellaiset joissa on ripaus sitä tuhmempaakin miestä joukossa pinnan alla.

Tiedossa on, että naiset painottavat aina tunteita ja himoja. Miten pystyisi muuttumaan kipinöiväksi hauskuuttaja-alfamieheksi, että kelpaisi joskus parisuhteeseen?

Olemalla aito oma itsensä ja kertomalla niitä hauskoja ja syvällisempiäkin juttuja. Tekemällä aloitteita sen sijaan että naisen tarvitsee tehdä ja panostaa yksin kaikkea. Se että mies itse on aloitteellinen ja vie tuntuu todella kivalta. Himoja taas voi nostattaa esim. olemalla seksuaalisesti rohkea tai edes vähän pikkutuhma. Kaikki on kiinni asenteesta, ei ulkonäöstä tai lompakosta. Naisesta on kiva tuntea olevansa se heikompi, pienempi ja se jota mies vie. Ei se tarvitse sen kummempia taikatemppuja kuin miehen joka ottaa rohkeasti kädestä kiinni, sanoo että nyt mennään tuonne ja kuljettaa naisen vaikkapa jätskille. Kun naiselta tippuu jätski syliin, mies tarjoaa paperia ja auttaa sotkun kanssa. Hipaisee vähän leuasta ja huulien nurkasta sinnekkin eksynyttä jätskiä ja naurahtaa. Olen myyty.

VMP

Vierailija
44/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta se parisuhde/perhejuna meni jo.

Hyvät miehet on viety jo vuosikymmen sitten.

Mulla on hyvä mies, kolme lasta, uusi okt ok seudulla jnejne perusjutut kunnossa.

Salaisuuteni on se, että nappasin mieheni jo 20v sitten hänen ollessa 19v, ennenkuin hänestä tuli muiden naisten pilaama ja katkeroittama.

N36

Tätäpä kovasti pelkään että näin on asiat. Itse nappasin ekan mieheni myös alta parikymppisenä mutta ero tuli juurikin kolmissakymmenissä. Lapset, kihlat ja naimisiinmenot jäi kokematta ja näyttää siltä että jääkin kun kolmekymppiset miehet ei enää sitoudu toisin kuin parikymppiset joilla on vielä uskoa eikä liikaa traumalastia.

Tämähän on vain hyvä juttu.

Vierailija
45/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko tässä olla sellainen tilanne, että sitoutumiskykyiset ja -haluiset kolmekymppiset miehet tai ainakin valtaosa heistä ovat jo aikapäiviä olleet parisuhteessa?

Tätä mietin useinkin että onko kolmekymppisissä sinkkumiehissä jäljellä enää ne jotka eivät parisuhteeseen ja perheeseen kykene ja ne jotka kykenevät, ovat edelleen sitoutuneita perheisiinsä vielä seuraavatkin kymmenen vuotta. Se on surullista sillä sitten jää kyllä omalta osalta lapset saamatta.

Kyllä. Kunnon miehillä on tärkeää päästä valkkaamaan parhaat päältä jo heti alle 25 vuotiaista. Sen jälkeen on vain ongelmatapauksia jäljellä, kuka mistäkin syystä. Kun tekee menestyvää uraa, ei oo enää varaa erilaisiin säätöihin vaan siviilielämän pitää olla mallillaan. Sit viiskymppisinä ollaan taas avoimia uusille suhteille ja vaikka lapsillekin.

Eikös kolmekymppisen tai likemmä nelikymppisen naisen ole aika riski tehdä lapsi viisikymppisen miehen kanssa?

Kysy Salelta ja Jenniltä. Elämä on täynnä riskejä, toiset niistä ovat vaan ottamisen arvoisia.

Vierailija
46/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluaisi mahdollistaa sulle perheen. Hirmu kasa työtä, väsymystä, rahan, ajan ja elämän haaskaamista. Mitä se toinen osapuoli saa tässä diilissä?

Tässä ihan valioesimerkki tämän ajan asenteesta.

Mitä? 😅 Joku x henkilö ei halua perhettä ja kyseessä on asenne. Onhan noita perheellisiksi haluavien seuranhakusivuja.

Vierailija
47/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sama laulu miehen pitää olla sitä ja tätä. Hauskuutttaa.maksaa.viedä.

Suurin osa naisista on vain riippakivejä.

Passiivisia.mielen terveys ongelmia. Mieli alat vaihtelevat.

Miksi itseään arvostava mies tällaiseen lähtisi.

Vierailija
48/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas sama laulu miehen pitää olla sitä ja tätä. Hauskuutttaa.maksaa.viedä.

Suurin osa naisista on vain riippakivejä.

Passiivisia.mielen terveys ongelmia. Mieli alat vaihtelevat.

Miksi itseään arvostava mies tällaiseen lähtisi.

Johan tuo on jo kertaalleen todettu. Ole ihan rauhassa Kittyn ja allergialakanoiden kanssa. Totaali 👍

Vierailija
49/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, ja mitä olen (etenkin) naispuolisten ystävieni kanssa keskustellut, niin aika monella heistä on melko tiukat kriteerit sille, millaisia asioita ei voi hyväksyä. Muutamia tosielämän esimerkkejä:

- miehellä on maksuhäiriömerkintä - ei jatkoon. Sillä ei ole väliä, mistä merkintä on tullut, onko velka ehkä jo maksettu, ja miten asia on nyt hoidossa.

- mies on joskus viihdekäyttänyt muita päihteitä, kuin alkoholia - ei jatkoon. Kannabista joskus poltellut tai jopa edelleen satunnaisesti poltteleva mies on narkkari ja pajapää, josta ei ole parisuhteeseen.

- miehellä on mielialalääkitys - ei jatkoon. Mielenterveysongelmat, burn out, masennus tai hoitotasapainossa oleva mielen sairaus tekevät miehestä kelvottoman parisuhteeseen.

- miehellä on lapsia edellisestä liitosta - ei jatkoon. Miehen tulee haluta lapsia ja olla huomaavainen ja sitoutumishaluinen kumppani, mutta vasta tämän uuden naisen kanssa.

- miehellä on naispuolisia ystäviä - ei jatkoon. Miehen on oltava tasa-arvoa kannattava, mutta hänen on myös tajuttava, ettei vastakkainen sukupuoli ole ystävämateriaalia.

- mies asuu väärässä paikassa - ei jatkoon. Ei jaksa alkaa kaukosuhteeseen, ei halua viettää tapaillessa aikaa toisen kanssa maalla/kaupungissa.

- mies on työtön tai sairaseläkkeellä - ei jatkoon. Syyllä ei ole väliä, töitä kyllä nohevalle löytyy aina ja työkyvytön on luonnollisesti myös kyvytön parisuhteeseen.

- eriävä poliittinen kanta tai ei poliittista kantaa lainkaan - ei jatkoon. Väärät arvot, ei sovi ja ei käy.

Tähän kun vielä lisätään ehdottomat ulkonäkökriteerit, niin kumppanin löytäminen alkaa olla jo aika hankalaa. Pitää olla oikean mittainen ja painoinen ja rakenteinen ja sopivan tyylinen. Viimeistään vääränlainen penis saattaa romahduttaa lupaavasti alkaneen suhteen.

En tarkoita, etteikö ihmisellä saisi olla ehdottomiakin periaatteita ja kriteereitä potentiaaliselle kumppanille, mutta minusta kannattaa kuitenkin aina tutustua kiinnostavaan ihmiseen avoimella mielellä.

Vierailija
50/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta se parisuhde/perhejuna meni jo.

Hyvät miehet on viety jo vuosikymmen sitten.

Mulla on hyvä mies, kolme lasta, uusi okt ok seudulla jnejne perusjutut kunnossa.

Salaisuuteni on se, että nappasin mieheni jo 20v sitten hänen ollessa 19v, ennenkuin hänestä tuli muiden naisten pilaama ja katkeroittama.

N36

Tätäpä kovasti pelkään että näin on asiat. Itse nappasin ekan mieheni myös alta parikymppisenä mutta ero tuli juurikin kolmissakymmenissä. Lapset, kihlat ja naimisiinmenot jäi kokematta ja näyttää siltä että jääkin kun kolmekymppiset miehet ei enää sitoudu toisin kuin parikymppiset joilla on vielä uskoa eikä liikaa traumalastia.

Kyllä kolmekymppisiä sinunkin kriteerisi täyttäviä miehiä on, mutta he ovat useimmiten jo toisella kierroksella, kuten olet jo itsekin. Tällöin sinun täytyy hyväksyä että miehellä on jo jälkeläisiä. Yleensä nämä miehet ovat kuitenkin varsin haluttuja- hehän ovat joskus kelvanneet jollekin toiselle naiselle, ja todistaneet siitoskykynsä, toisin kuin ne säälittävät luuseri"miehet" jotka ovat olleet sinkkuna koko ikänsä aina sinne kolmikymppiseksi asti ja todennäköisesti pidempäänkin.

Vierailija
51/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, ja mitä olen (etenkin) naispuolisten ystävieni kanssa keskustellut, niin aika monella heistä on melko tiukat kriteerit sille, millaisia asioita ei voi hyväksyä. Muutamia tosielämän esimerkkejä:

- miehellä on maksuhäiriömerkintä - ei jatkoon. Sillä ei ole väliä, mistä merkintä on tullut, onko velka ehkä jo maksettu, ja miten asia on nyt hoidossa.

- mies on joskus viihdekäyttänyt muita päihteitä, kuin alkoholia - ei jatkoon. Kannabista joskus poltellut tai jopa edelleen satunnaisesti poltteleva mies on narkkari ja pajapää, josta ei ole parisuhteeseen.

- miehellä on mielialalääkitys - ei jatkoon. Mielenterveysongelmat, burn out, masennus tai hoitotasapainossa oleva mielen sairaus tekevät miehestä kelvottoman parisuhteeseen.

- miehellä on lapsia edellisestä liitosta - ei jatkoon. Miehen tulee haluta lapsia ja olla huomaavainen ja sitoutumishaluinen kumppani, mutta vasta tämän uuden naisen kanssa.

- miehellä on naispuolisia ystäviä - ei jatkoon. Miehen on oltava tasa-arvoa kannattava, mutta hänen on myös tajuttava, ettei vastakkainen sukupuoli ole ystävämateriaalia.

- mies asuu väärässä paikassa - ei jatkoon. Ei jaksa alkaa kaukosuhteeseen, ei halua viettää tapaillessa aikaa toisen kanssa maalla/kaupungissa.

- mies on työtön tai sairaseläkkeellä - ei jatkoon. Syyllä ei ole väliä, töitä kyllä nohevalle löytyy aina ja työkyvytön on luonnollisesti myös kyvytön parisuhteeseen.

- eriävä poliittinen kanta tai ei poliittista kantaa lainkaan - ei jatkoon. Väärät arvot, ei sovi ja ei käy.

Tähän kun vielä lisätään ehdottomat ulkonäkökriteerit, niin kumppanin löytäminen alkaa olla jo aika hankalaa. Pitää olla oikean mittainen ja painoinen ja rakenteinen ja sopivan tyylinen. Viimeistään vääränlainen penis saattaa romahduttaa lupaavasti alkaneen suhteen.

En tarkoita, etteikö ihmisellä saisi olla ehdottomiakin periaatteita ja kriteereitä potentiaaliselle kumppanille, mutta minusta kannattaa kuitenkin aina tutustua kiinnostavaan ihmiseen avoimella mielellä.

Näin juuri. Ja kun tuo oma kauneuskin on ehkä pääsääntöisesti purkista niin sit ihmetellään miks ei kelpaa. En nyt sano, että ihan kaikki pitäis kelpuuttaa mutta jostakin pitää olla valmis joustamaan. Se elämä jatkossakin parisuhteessa vaatii kompromisseja. Muuten tulee ero ja ollaan lähtötilanteessa, monta vuotta vanhempana ja vähemmän haluttavina. Ei hyvä.

Vierailija
52/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät napataan heti nuorena pois kuleksimasta. Monet 30v miehet ovat olleet vaan sen itsensä perässä ja nyt ehkä haluavat leikkiä jonkun kanssa perhettä. Kyllä se minunkin lähipiiri alkaa olla hyvin löytänyt viimeistään 25v sopivan kumppanin itselleen ja nämä ikisinkut eivät muka ikinä löydä ketään. Vinkkiä nuorille naisille, että hyvät löytyy siinä parikymppisenä ja eivät koskaan välttämättä enää vapaudu " markkinoille".

Vierailija
53/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terävänäköinen ja rehellinen analyysi, ja vieläpä naisen kirjoittamana. Arvostan.

Vierailija
54/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät napataan heti nuorena pois kuleksimasta. Monet 30v miehet ovat olleet vaan sen itsensä perässä ja nyt ehkä haluavat leikkiä jonkun kanssa perhettä. Kyllä se minunkin lähipiiri alkaa olla hyvin löytänyt viimeistään 25v sopivan kumppanin itselleen ja nämä ikisinkut eivät muka ikinä löydä ketään. Vinkkiä nuorille naisille, että hyvät löytyy siinä parikymppisenä ja eivät koskaan välttämättä enää vapaudu " markkinoille".

Eli kolmikymppisissä sinkkuuntuvan on sitten vaan luovuttava haaveesta koko loppuelämäksi kun elämä ja hyvät miehet meni jo?

Vierailija
55/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän AP:n auta muuta kun palata takaisin saiteille. Farmers Onlyn puolella haetaan enempi emäntiä eli hyvä pitää mielessä.

Pistäisin villinä korttina kokeiluun Serbian Tinderin. Tärkeintä tällä on panostaa seuranhakuun isoilla panoksilla.

Vierailija
56/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kolmikymppisissä sinkkuuntuvan on sitten vaan luovuttava haaveesta koko loppuelämäksi kun elämä ja hyvät miehet meni jo?

Kyllä se vaan nyt näyttää siltä.

Vierailija
57/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Luuletko todellakin että olet maailmankaikkeuden ainoa kolmikymppisenä eronnut? Itse asiassa kuviosi on hyvin tyypillinen, likipitäen lapsena aloitettu seurustelu ja kuvitelma "olemme yhdessä elämämme loppuun asti". Avioliitoista noin 50% päättyy avioeroon. Eronneita kolmikymppisiä on liikkeellä pilvin pimein, ja niistä noin puolet on miehiä. Plus siihen päälle ne jotka eivät ole vielä avioitua ehtineet.

Vierailija
58/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestiketjun jaosta. Aijaa on käytetyin

Vierailija
59/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta hyväksyttävä vaan se fakta että tarjolla on enää kakkoskorin vaihtoehtoja. Joku helmi voi olla toki joukossa mutta nämä ovat lottovoittoon verrattavissa olevia löytöjä.

Vierailija
60/1943 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että kolmekymppisenä peli on pelattu? 😂 Höpö höpö. Tiedän vaikka kuinka monia 30+ iässä pariutuneita ja perheen perustaneita. On hyvinkin tavallista nykyään, että parikymppisenä aloitettu suhde kariutuu kolmekymppisenä. Ei enää muutenkaan eletä 1950-luvulla, suhteita alkaa ja päättyy koko ajan. Ei se tarkoita, että jos hyvät kandidaatit on kaksikymppisenä viety niin ne tulevat olemaan pois markkinoilta ikuisesti.