Miehellä lapsi edellisestä suhteesta eikä ehkä halua toista
Olen 35 v. nainen ja seurustellut reilun vuoden ihanan, itseni ikäisen miehen kanssa. Suhde on elämäni onnellisin, meillä on hyvä olla yhdessä. Miehellä on aiemmasta suhteesta lapsi, joka asuu hänen luonaan osan viikosta. Minä olen lapseton. Haasteeksi on muodostumassa erilaiset ajatuksemme yhteisen lapsen hankkimisesta. Mies on epävarma siitä haluaako toisen lapsen tai ainakin haluaa odottaa, että suhteemme on kestänyt vähintään pari vuotta ennen mahdollista lapsen yrittämistä. Kyse ei miehen mukaan ole siitä, että hän olisi epävarma minun suhteeni, vaan sanoo rakastavansa minua ja haluavansa olla kanssani. Itse en tässä iässä luonnollisesti haluaisi odottaa lapsen yrittämisen kanssa. Tulen loistavasti toimeen mieheni lapsen kanssa ja alan pikkuhiljaa myös kiintyä häneen. Pelkään kuitenkin, että pidemmän päälle ilman omaa lasta minun saattaisi olla vaikea olla tässä suhteessa ja seurata ja tukea mieheni vanhemmuutta.
Onko kukaan ollut samanlaisessa tilanteessa? Millaiseen ratkaisuun olette päätyneet? Kaikki näkökulmat ovat tervetulleita.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Kuule. Voin suomentaa sinulle miehesi viestin mies-Suomi sanakirjan avulla:
Miehesi ei halua enää uusia lapsia, ei nyt tai ei koskaan. Hän toivoo että viivyttelemällä sinä joko 1) muutat itsekin mielesi etkä halua enää lapsia/lasta tai 2) olet yhtäkkiä niin vanha että lapsihaaveesi jää sen vuoksi ihan vain haaveeksi.
Tämä.
Ap hyvä: miehesi ei halua lasta kanssasi ja puhuu epämääräisiä koska ei halua menettää sinua. Jos haluat lapsen et sitä tämän miehen kanssa saa muuta kuin pakottamalla eikä se ole koskaan hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on järkevä. Ei kukaan täysjärkinen hanki lasta vuoden seurustelun jälkeen.[/
Usein lähempänä 40 ikävuotta ihmiset tuntevat itsensä jo sen verran hyvin, että ovat valmiita etenemään nopeastikin.
Toki, mutta eivät tunne sitä toista yhtään sen paremmin, oli ikä mikä tahansa, mikä oli olettaakseni se pointti tuossa viestissä.
Teillä ei ole yhteinen matka tulevaisuuteen
Periaatteessahan voi olla niin, että mies haluaakin lapsen parin vuoden päästä. Tähän ei tule luottaa, joten sinulla on kolme vaihtoehtoa:
1. Jäädä suhteeseen ja asennoitua niin, ettet saa koskaan omaa lasta. Tössä tilanteessa älä edes haaveile siitä, että mies muuttaa mielensä. Pystytkö olemaan ilman lasta? Millaisena näet vanhuutesi: mies on todennäköisesti kuollut ennen sinua. Haluaisitko, että sinulla olisi mahdollisuus lapsiin ja lapsenlapsiin?
2. Eroat ja laitat verkot vesille. Sinulla ei ole paljon aikaa.
3. Hankit lapsen itsellisenä naisena. Mies pysyy rinnalla tai ei. Onhan hänelläkin jonkun muun kanssa lapsi. Miksi sinulla ei olisi itsesi kanssa lasta?
Seksi
Lastenhoitoapua
Kodinhoito
Seura
Kelpaa vaan perheen perustamiseen et kelpaa
Tee ilmastoteko ja jätä lapsi tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ukkostaa,hui,pelottaa :)
Missä muka, ei ainakaan Suomessa.
Minusta kannattaisi erota, jos lapsi on sinulle tärkeä. Mies ei tule muuttumaan. Itse jäin vastaavaan suhteeseen, koska olin jo sinua vanhempi, mutta oireilen yhä asiaa usein ja mietin, olisinko kuitenkin vielä löytänyt toisen.
Joko
1) uskot miestä ja odottelet pari vuotta - mies ei silti välttämättä halua lapsia myöhemminkään
2) et usko miestä, eroat ja alat etsiä uutta isää lapsellesi
3) teet temput ja hankkiudut raskaaksi vastoin miehen tahtoa - mies joko jää tai lähtee
Pääasia on että ketään ei painosteta tai hoputeta lasten tekoon, siitä tule pitkässä juoksussa karmea sotku.
Kiitos vastauksista ja suoruudestanne! Monet vastauksista liikuttivat.
Tiedoston kyllä että vaihtoehtoina on odottaa tai lähteä suhteesta. Molemmat tuntuvat vaikeilta ratkaisuilta. Kuten osa on nostanut esiin, enhän välttämättä löydä heti, pitkään aikaan tai koskaan uutta, hyvää suhdetta.
En ole painostamassa ketään mihinkään kuten joku täällä epäili enkä hankkiutumassa salaa raskaaksi. Mielestäni parisuhteen tulee perustua avoimuuteen ja luottamukseen. Joku kyseli myös miksi emme miehen kanssa puhuneet asiasta heti suhteen alussa. Puhuimme kyllä, mutta en itsekään ollut tuolloin aivan varma haluanko lasta. Pitkän sinkkuuden jälkeen parisuhde tuntui ensisijaiselta. Nyt hyvän suhteen löydettyäni ja lapsiperheen arkea nähtyäni oma lapsitoiveeni on vahvistunut.
- ap
Mielestäni jokainen, joka ei halua lisääntyä jokaisen kumppaninsa kanssa ovat vain järkeviä. Jos lapseton haluaa lapsia, etsitään se toinen lapseton, jonka kanssa se perhe perustetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoston kyllä että vaihtoehtoina on odottaa tai lähteä suhteesta. Molemmat tuntuvat vaikeilta ratkaisuilta. Kuten osa on nostanut esiin, enhän välttämättä löydä heti, pitkään aikaan tai koskaan uutta, hyvää suhdetta.
En ole painostamassa ketään mihinkään kuten joku täällä epäili enkä hankkiutumassa salaa raskaaksi. Mielestäni parisuhteen tulee perustua avoimuuteen ja luottamukseen. Joku kyseli myös miksi emme miehen kanssa puhuneet asiasta heti suhteen alussa. Puhuimme kyllä, mutta en itsekään ollut tuolloin aivan varma haluanko lasta. Pitkän sinkkuuden jälkeen parisuhde tuntui ensisijaiselta. Nyt hyvän suhteen löydettyäni ja lapsiperheen arkea nähtyäni oma lapsitoiveeni on vahvistunut.
- ap
Miehesi on siis alusta asti ilmoittanut, että ei todennäköisesti halua lisää lapsia. Sinä olet asian hyväksynyt, joten mitä luulet mitä pitää tehdä
Kerro miehelle, että haluat lapsen. Joko hänen tai jonkun muun kanssa.
Hänelle jää valinta.
Vierailija kirjoitti:
- ap
Kyllä se ap monesti niin on, ettei mies muuta mieltään. Meillä oltiin molemmat lapsettomia, mutta mies sanoi alusta asti haluavansa vain yhden lapsen. Saatiin lapsi eikä hänen mielensä koskaan muutunut lapsilukumäärästä. Ei vaikka esim sukulaiset huomauttelivat, että tehkää lapselle sisarus yms.
Lähdet kävelee tai olet lapseton.
Katkeroidut takuulla, jos jäät ja mies ei muuta mieltään.
Keskustelkaa. Kerro avoimesti mitä ajattelet. Kerro, miten tärkeä lapsiasia on sinulle. Kerro kuinka pelkäät, että jos jäät suhteeseen eikä mies halua lasta, tulet katumaan loppuikäsi. Kerro että lapsi on sinulle tärkeämpi kuin seurustelusuhde.
Ukko ei halua perhettä sun kanssa
Joten joo ei jatkoon jos sinä haluat perheen