Saako äiti toivoa pienelle lapselle lahjaksi asioita, jotka ovat äidistä kauniita/tarpeellisia?
Nyt en siis puhu siitä, että Emma 4 v toivoo lahjaksi yksisarvislelua, vaan tilanteista, joissa lapsi on vielä niin pieni, ettei itse osaa toivoa. Tällainen tilanne on vauvan/pienen taaperon kohdalla. Saako äiti toivoa lapselle lahjaksi sellaista, mikä on äidistä kaunista/tarpeellista? Ja lahjatoiveet eivät ole mitään kohtuuttoman hintaisia, vaan n.10-20 euroa. Jos äiti toivoo jotain lahjaksi pienelle lapselle ja toive on kohtuuhintainen, pitääkö toivetta mielestäsi noudattaa?
"Meidän Eino kasvaa sen verran nopeasti pluskäyrällä ja on todettu merkin X housut hänelle sopiviksi, niin toivoisin sellaisia koossa Y lahjaksi."
"Lahjatoiveena olisi Olivialle body koossa X, väritoiveena vaaleankeltainen, beige tai lila."
"Toivottaisiin Eeville synttärilahjaksi Tiitiäisen satupuu -kirjaa."
Kiinnostaisi kuulla perusteluja sille, saako äiti esittää lahjatoiveita lapsen puolesta ja toivoa sellaista, mikä on äidistä kaunista/tarpeellista? Jos jollain on kokemusta tällaisista tilanteista joko äitinä tai lahjan ostajana, niin kiinnostaa myös kokemukset!
Kommentit (223)
Mä en oikeastaan ymmärrä, miksei kohtuuhintaista lahjatoivetta voisi toteuttaa. Jos tietäisin ystäväni pukevan vauvansa neutraaleihin väreihin, niin en veisi mitään 80-luvun neonvärejä kirkuvaa haalaria lahjaksi. Todennäköisesti jäisi lahja käyttämättä.
Mieluummin annan lahjan, joka menisi käyttöön kuin kaapin perukoille.
Saa tietenkin, mutta ainakin minulla sukulaiset erikseen aina haluaa opettaa minua sietämään pettymyksiä eivätkä vahingossakaan tuo mitään mikä olisi kellekään meisät mieluista.
Huvittavin argumentti on se, että minä äiti (joka asun täällä ja toistaiseksi käytännössä siivoankin lapstenhuoneet) en saisi päättää mistään mitä niihin tulee. Sen sijaan perheen ulkopuoliset saavat mielestään sisustella niitä mielin määrin.
Jokainen ihminen saa toivoa aivan mitä haluaa.
Kunhan muistaa, että kenenkään velvollisuus ei ole niitä toiveita toteuttaa.
Tämä pätee kaikkeen muuhunkin kuin Emman 4v yksisarviseen.
Musta on vaan kiva, jos saan tarkan lahjatoiveen. Ei tarvitse arvuutella, mitä toisilla jo on tai keksiä jotain omasta mielestäni kivaa lahjaa. Jos se lahja miellyttää äidin silmää niin kiva vaan.
Lahjatoiveita voi esittää, jos niitä kysytään. Noudattaa niitä ei tarvitse.
Kannattaa se vähän isomman lapsen hartain toive sitten toteuttaa ihan itse, muuten voi käydä niin ettei pukki sitä tuo ollenkaan :)
Jos toiveita kysellään kyllä saa.
Jos joku haluaa antaa jotain omasta mielestään merkityksellistä, niin kiitetään kauniisti ajatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos palstan mummoilta kysytään niin ei saa. Mummo tietää paremmin mitä lapsi tarvitsee!
Höpöhöpö. Minusta on hyvä, että vanhemmat kertovat, mitä lapsi tarvitsee, niin ei tule turhia ostoksia.
Jos lahjatoivetta kysytään, niin on ihan ok antaa noita ap:n kuvailemia tarkkoja speksejä. Ja on myös toivottavaa noudattaa annettua toivetta. Jos taas toivetta ei kysytä, niin ei ole korrektia alkaa sanelemaan mitä pitäisi tuoda. Silloin ollaan tyytyväisiä ja kiitollisia siitä mitä lahjaksi tulee.
Saa toivoa, mutta ainakin oma kokemus on osoittanut, että kaikkia ei toiveet kiinnosta. Minä tosin valitsin oman lapsen kohdalla sen, mitä hänelle lopulta puin. Se vaikeasti pestävä ja napitettava vaate jäi kyllä lipaston laatikkoon ja kaivettiin esille vain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palstan mummoilta kysytään niin ei saa. Mummo tietää paremmin mitä lapsi tarvitsee!
Höpöhöpö. Minusta on hyvä, että vanhemmat kertovat, mitä lapsi tarvitsee, niin ei tule turhia ostoksia.
Täällä mummot kilvan selittää että ne lahjatoiveet on loukkaavia ja pilaavat antamisen ilon ja ne koetaan tilaamiseksi ja todella ikäväksi.
Ja että lapset on huonotapaisia jos ne ei ilahdu siitä minkä mummo katsoo heille ykköstoiveeksi ohi lapsen itsensä.
Kun vuonna miekka ja kypärä mummokaan ei saanut kuin ontuvan puuponin ja pettua.
Mulle erittäin ok. Kummilasten kohdalla kysyn aina mitä ostetaan ja on hyvä, kun tietää, mitä kannattaa ostaa. En muuten osaisi ostaa mitään järkevää.
🇺🇦🇮🇱
Saa toki kunhan ei tule jotain tiettyä merkkivaatimusta. Sellaista katsoisin jo vähän kieroon.
Vierailija kirjoitti:
Jos lahjatoivetta kysytään, niin on ihan ok antaa noita ap:n kuvailemia tarkkoja speksejä. Ja on myös toivottavaa noudattaa annettua toivetta. Jos taas toivetta ei kysytä, niin ei ole korrektia alkaa sanelemaan mitä pitäisi tuoda. Silloin ollaan tyytyväisiä ja kiitollisia siitä mitä lahjaksi tulee.
Sitten ei tarvitse tuoda lahjaa ollenkaan. Ei kukaan roskaa halua.
Minä halusin pukea ainoan lapseni pikkulapsiaikana mieleiselläni tavalla. Tiesin, että ei menisi kauaa, kun lapsi haluaisi päättää itse. Anoppi viittasi kintaalla tälle toiveelleni ja osti lapselle kysymättä kaikki ulkohaalarit, kengät ja muut paljon käytössä olevat vaatteet. En saanut ostaa lapselleni minulle mieluista haalaria koskaan. Joo, ensimmäisen maailman ongelmia, mutta kyse oli minun lapsestani eikä anopin.
Vierailija kirjoitti:
Saa toki kunhan ei tule jotain tiettyä merkkivaatimusta. Sellaista katsoisin jo vähän kieroon.
Miksi? Eri lapsille sopii erimalliset ja -merkkiset vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän, jos toivotaan tiettyä (kohtuullisen hintaista) merkkiä. Vaatemerkit ovat erilaisia jopa mitoitukseltaan. Osalla merkeistä lastenvaatteet kestävät 60 asteen konepesua, osalla merkeillä vain käsinpesu käy.
Vierailija kirjoitti:
Saa tietenkin, mutta ainakin minulla sukulaiset erikseen aina haluaa opettaa minua sietämään pettymyksiä eivätkä vahingossakaan tuo mitään mikä olisi kellekään meisät mieluista.
Huvittavin argumentti on se, että minä äiti (joka asun täällä ja toistaiseksi käytännössä siivoankin lapstenhuoneet) en saisi päättää mistään mitä niihin tulee. Sen sijaan perheen ulkopuoliset saavat mielestään sisustella niitä mielin määrin.
Heitä ne lahjat roskiin jos ei miellytä. Tai laita konttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä ne lahjat roskiin jos ei miellytä. Tai laita konttiin.
Kysyinkö tuota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei tarvitse tuoda lahjaa ollenkaan. Ei kukaan roskaa halua.
Siitäpä vasta myrsky nousisi. Kun mummo/anoppi ei tuo lahjaa ollenkaan. Välit katkaistaisiin saman tien.