Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako äiti toivoa pienelle lapselle lahjaksi asioita, jotka ovat äidistä kauniita/tarpeellisia?

Vierailija
12.07.2022 |

Nyt en siis puhu siitä, että Emma 4 v toivoo lahjaksi yksisarvislelua, vaan tilanteista, joissa lapsi on vielä niin pieni, ettei itse osaa toivoa. Tällainen tilanne on vauvan/pienen taaperon kohdalla. Saako äiti toivoa lapselle lahjaksi sellaista, mikä on äidistä kaunista/tarpeellista? Ja lahjatoiveet eivät ole mitään kohtuuttoman hintaisia, vaan n.10-20 euroa. Jos äiti toivoo jotain lahjaksi pienelle lapselle ja toive on kohtuuhintainen, pitääkö toivetta mielestäsi noudattaa?

"Meidän Eino kasvaa sen verran nopeasti pluskäyrällä ja on todettu merkin X housut hänelle sopiviksi, niin toivoisin sellaisia koossa Y lahjaksi."
"Lahjatoiveena olisi Olivialle body koossa X, väritoiveena vaaleankeltainen, beige tai lila."
"Toivottaisiin Eeville synttärilahjaksi Tiitiäisen satupuu -kirjaa."

Kiinnostaisi kuulla perusteluja sille, saako äiti esittää lahjatoiveita lapsen puolesta ja toivoa sellaista, mikä on äidistä kaunista/tarpeellista? Jos jollain on kokemusta tällaisista tilanteista joko äitinä tai lahjan ostajana, niin kiinnostaa myös kokemukset!

Kommentit (223)

Vierailija
81/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa toivoa mutta ei pidä ihmetellä jos lahjan antaja haluaakin antaa jotain ihan muuta. Ei ehkä löytnyt juuri sitä juuri siitä kaupasta jossa oli.

Oli vaan pakko tulla vastaamaan kun nauratti niin paljon kun pari kk sitten kun kysyin mitä 6v kummipoika haluaisi lahjaksi niin kummipojan äiti vastasi että Nintendo Switchin :D Ei liittynyt nyt tähän aloitukseen mutta naurattaa vieläkin.

Vierailija
82/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lahjatoive on todellakin kohtuuhintainen ja helposti saatavissa, ettei ostajan tarvitse nähdä suurta vaivaa tavaran hankkiakseen, on tuon lahjatoiveen kuuntelemattomuus vallan osoittamista. Miksi ei ostaisi sitä toivottua lahjaa, jos varmasti tulee käyttöön ja on helppo hankkia?

Miksi pitää aina ostaa jotain tavaraa sille lapselle? Maailma hukkuu roinaan muutenkin.

No sitä roinavuorta vanhemmat niillä toiveilla juurikin yrittää hillitä.

Miten niin? Toivovat lisää roinaa kotiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on eri asia, jos vaikka mummo haluaa kutoa lapsenlapselle lahjaksi villasukat ja siksi ei kuuntele lahjatoivetta. Mutta jos lahjaksi toivotaan Pipsa Possu -kirjaa ja mummo sitten tuokin lahjaksi Peppi Pitkätossu -kirjan, kun se on mummon mielestä kivempi, niin se on ihan tietoista vallan osoittamista.

Tuossa kuvitellaan, että se perheen ulkopuolinen tietää paremmin, mikä lapselle sopii tai mitä perheellä on jo ennestään. En minä ainakaan tiedä, mitä kirjoja vaikka kummilapsellani on jo ennestään niin en todellakaan ostaisi kirjaa kysymättä ensin, onko teillä tätä.

Kyllä ne mummon sukatkin alkaa rasittaa jos niitä tulee jatkuvasti eikä edes käytetä.

Nykyiset lasten talvikengät on sellaisia ettei niihin laiteta villasukkaa. Kumppareihin korkeintaan.

Meillä vielä sitten aina tarkistetaan ettei niitä panna eteenpäin eli meillä on täällä mummon käsityömuseo.

Vierailija
84/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannetajua vaaditaan. Kälyni aiheutti pahennusta toivomalla aina lapselleen lahjaksi esimerkiksi talvihaalaria tms. suhteellisen arvokasta mutta pakollista hankintaa. Kyllähän se tuntuu pikemminkin lahjalta vanhemmille ja semmoiselta, että maksatetaan omat kulut muilla.

Vierailija
85/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lahjatoive on todellakin kohtuuhintainen ja helposti saatavissa, ettei ostajan tarvitse nähdä suurta vaivaa tavaran hankkiakseen, on tuon lahjatoiveen kuuntelemattomuus vallan osoittamista. Miksi ei ostaisi sitä toivottua lahjaa, jos varmasti tulee käyttöön ja on helppo hankkia?

Miksi pitää aina ostaa jotain tavaraa sille lapselle? Maailma hukkuu roinaan muutenkin.

Missä niin luki? Täällä on puhuttu käyttövaatteista, käyttötavarasta ja kirjoista. Vanhemmat ei toivo tavaraa tai roinaa.

Vierailija
86/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannetajua vaaditaan. Kälyni aiheutti pahennusta toivomalla aina lapselleen lahjaksi esimerkiksi talvihaalaria tms. suhteellisen arvokasta mutta pakollista hankintaa. Kyllähän se tuntuu pikemminkin lahjalta vanhemmille ja semmoiselta, että maksatetaan omat kulut muilla.

En usko. Ja sellaiseenhan voi osallistua sitten vaikka sitten osaltaan antamalla 10-20 euroa.

Vierailija
87/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitellaanpa tilanne, että ystäväsi haluaa ostaa sinulle lahjaksi puseron. Ystävä tietää, että pukeudut hillitysti. Vaatekaapistasi löytyy lähinnä mustaa ja harmaata, "kirkkain" väri taitaa olla yksittäinen vaaleansininen pusero. Ystävä ehdottomasti vaatii, että hän haluaa antaa sinulle puseron lahjaksi ja kysyy kokoa. Ystävä tuo sinulle oikeaa kokoa olevan puseron, mutta tuntuu unohtaneen sinun vaatemakusi täysin. Hillityn puseron sijaan saat sateenkaaripaidan kaikissa mahdollisissa väreissä. Pusero ei olisi yhtään tyylisesi. Ihan todellako olisit tuosta paidasta kiitollinen ja käyttäisit sitä jatkuvasti?

Vierailija
88/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lapsi toivo vaatteita. Äiti toivoo. Lapselle tuon aina askartelutarvikkeita. Kädentaidoista on aina hyötyä. Sori.

Kaikki lapset ei askartele.

Ja kyllä lapset toivoo vaatteita.

Kaikkien lasten on hyvä askarrella. Käsi-silmäkoordinaatio on aikuisena tärkeä taito.

Enkä ole mikään lahja-automaatti, jolta tilata tietynkokoista bodyä, äidin lempiväreissä.

Kaikki lapset ei askartele, eikä se askartelevakaan tarvitse satoja kyniä.

Noita askartelutarvikkeita tulee jo kaverilahjoina vyörymällä joten ne on kyllä typerin mahdollinen lahja.

Olet oikeassa, askartelutarvikkeita tulee kyllä kaverilahjoina mutta nehän on kuluvaista tavaraa joten en pidä lainkaan turhana.

Vierailija
89/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen antanut kysyttäessä vähän ympäripyöreitä lahjatoiveita, jotta niissä lahjan antajalla on myös mahdollisuus valita mieleisiä. Esimerkiksi vaatekoot ja jos on ollut tarve jostain tietystä jutusta. Esimerkiksi, että tarvittaisiin lyhythihaisia bodeja koossa 74, tai vetoketjullisia yöpukuja. Jonkin kirjan voisin myös mainita nimeltä, jos on toivetta tietystä kirjasta. Tykkään itsekin yllättyä lahjoista, joten suora toivelista olisi tylsä. Mutta en näe mitään pahaa siinä, että tulee toiveita lahjoista tai jopa vinkkejä merkeistä. Lapsettomana olisin ollut onnellinen, jos joku olisi kertonut vaikka, että popin bodyt ovat hyvälaatuisia ja meille sopivia. 

Ollaan onneksi saatu aina kivoja vaatteita ja juttuja lahjaksi. Jos olisi jokin juttu mistä olisin tarkka, niin en pyytäisi sellaista lahjaksi. Esimerkiksi jalan kokoa en ole kertonut, vaikka sukat olisikin kiva lahja, mutta en halua muiden ostavan lapselle kenkiä.

Vierailija
90/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lapsi toivo vaatteita. Äiti toivoo. Lapselle tuon aina askartelutarvikkeita. Kädentaidoista on aina hyötyä. Sori.

Kaikkien lasten on hyvä askarrella. Käsi-silmäkoordinaatio on aikuisena tärkeä taito.

Enkä ole mikään lahja-automaatti, jolta tilata tietynkokoista bodyä, äidin lempiväreissä.

Noita askartelutarvikkeita tulee jo kaverilahjoina vyörymällä joten ne on kyllä typerin mahdollinen lahja.

Olet oikeassa, askartelutarvikkeita tulee kyllä kaverilahjoina mutta nehän on kuluvaista tavaraa joten en pidä lainkaan turhana.

Ei ne kulu. Olen juuri pakannut kolme isoa muuttolaatikkoa että vien lasten vanhaan päiväkotiin. Siellä ne on olleet kaappien turhana tukkona.

Kyniä on edelleen yksi muuttolaatikollinen.

Ja mun lapset askarteli hullun lailla mutta raja sillekin on.

Vierailija
91/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaanpa tilanne, että ystäväsi haluaa ostaa sinulle lahjaksi puseron. Ystävä tietää, että pukeudut hillitysti. Vaatekaapistasi löytyy lähinnä mustaa ja harmaata, "kirkkain" väri taitaa olla yksittäinen vaaleansininen pusero. Ystävä ehdottomasti vaatii, että hän haluaa antaa sinulle puseron lahjaksi ja kysyy kokoa. Ystävä tuo sinulle oikeaa kokoa olevan puseron, mutta tuntuu unohtaneen sinun vaatemakusi täysin. Hillityn puseron sijaan saat sateenkaaripaidan kaikissa mahdollisissa väreissä. Pusero ei olisi yhtään tyylisesi. Ihan todellako olisit tuosta paidasta kiitollinen ja käyttäisit sitä jatkuvasti?

Vähän kaukaa haettu esimerkki kun ketjussa oli kyse siitä että äiti toivoo lapsen puolesta asioita jotka on äidille itselleen mieluisia.

Mutta mun ystävä tekee aina näin, hän ostaa mulle oman makunsa mukaisen kukan tai pöytäliinan vaikka tietää että mun maku on eri. Mutta hän on rakas ystävä minulle ja minä käytän hänen antamaansa vääränväristä pöytäliinaa ja muistan hänet aina kun näen pöytäliinan. Ja minulle tulee hyvä mieli.

Vierailija
92/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa toivoa mutta ei pidä ihmetellä jos lahjan antaja haluaakin antaa jotain ihan muuta. Ei ehkä löytnyt juuri sitä juuri siitä kaupasta jossa oli.

Oli vaan pakko tulla vastaamaan kun nauratti niin paljon kun pari kk sitten kun kysyin mitä 6v kummipoika haluaisi lahjaksi niin kummipojan äiti vastasi että Nintendo Switchin :D Ei liittynyt nyt tähän aloitukseen mutta naurattaa vieläkin.

Mulle käynyt sama kummipojan kanssa, äitinsä sanoi et toivoo tiettyä, todella kallista peliä lahjaksi. Otin opiksi enkä kysynyt enää koskaan.

Vierailija
93/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kaukaa haettu esimerkki kun ketjussa oli kyse siitä että äiti toivoo lapsen puolesta asioita jotka on äidille itselleen mieluisia.

Mutta mun ystävä tekee aina näin, hän ostaa mulle oman makunsa mukaisen kukan tai pöytäliinan vaikka tietää että mun maku on eri. Mutta hän on rakas ystävä minulle ja minä käytän hänen antamaansa vääränväristä pöytäliinaa ja muistan hänet aina kun näen pöytäliinan. Ja minulle tulee hyvä mieli.

Äiti tietää mistä lapsi pitää, mitä tällä on tai ei ole ja mikä vaate sopii tälle ja on helposti puettava.

Vierailija
94/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua kiinnosta mielipiteesi. On vähän eroa kympin kaverilahjoilla ja aikuisten ostamilla lahjoilla. On olemassa kaverihintaisia halpiskyniä ja oikeita tarvikkeita. Jos pikkumiehesi on motorisesti kömpelö, syyllinen löytyy peilistä.

Vierailija
95/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palstan mummoilta kysytään niin ei saa. Mummo tietää paremmin mitä lapsi tarvitsee!

Palstan äidit on kaikki ilkeitä.

Palstan mummuna voin todeta, että ostan lapsenlapsille paljon, kaikki kysyn miniältäni, etten vaan astu varpailleen. Hän toi minulle äitienpäivänä, (kuulema mummulle oli lahja) yhden sellaisen pikkukukkaisen narsissin, kimpussa oli vihreää pieni oksa. , hinta noin kahdeksan euroa. Tämän vuoden puolella olen kolmelle lapselleen ostanut tavaraa satojen eurojen edestä.

Olin iloinen kun sain edestuon kukan.

Vasta oli miniän synttärit, hän toivoi itselleen hyvin arvokasta lahjaa, ja sitä että jälkeen jään hoitamaan lapsia yöksi kun haluaisi viihteelle, puolisonsa ei kuulema halua mutta aikoi pakottaa. Ilmoitin, etten valitettavasti pääse synttäreille.

Enää en vaan jaksa rahoittaa.

Ai niin, hån ilmoitti minulle lasten tilinumerot jotta voin säästää lapsille. Poikani soitti, että yhtään euroa et laita, oli kuulema pistänyt vaimonsa järjestykseen.

Vierailija
96/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua kiinnosta mielipiteesi. On vähän eroa kympin kaverilahjoilla ja aikuisten ostamilla lahjoilla. On olemassa kaverihintaisia halpiskyniä ja oikeita tarvikkeita. Jos pikkumiehesi on motorisesti kömpelö, syyllinen löytyy peilistä.

Niin se on tullut selvöksi ettei sua kiinnosta järkipuhe.

Ihan turha käydä henkilökohtaisuuksiin tai alkaa ulkopuolisena päättää millä lapsen kuuluu leikkiä. Mun äitini on kantanut meille autotallillisen nukketavaraa juuri samalla aggressiivisuudella ja ihan on mennyt hukkaan ne rahat.

Jos lapsi ei leiki nukeilla, se ei leiki nukeilla. Jos se ei askartele, se ei askartele.

Vierailija
97/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pitääkö aikuisen hankkia taaperolle aina arvokkaampi lahja? 10e on ihan sopivan hintainen lahja taaperolle ihan keneltä vain.

Vierailija
98/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos palstan mummoilta kysytään niin ei saa. Mummo tietää paremmin mitä lapsi tarvitsee!

Palstan äidit on kaikki ilkeitä.

Palstan mummuna voin todeta, että ostan lapsenlapsille paljon, kaikki kysyn miniältäni, etten vaan astu varpailleen. Hän toi minulle äitienpäivänä, (kuulema mummulle oli lahja) yhden sellaisen pikkukukkaisen narsissin, kimpussa oli vihreää pieni oksa. , hinta noin kahdeksan euroa. Tämän vuoden puolella olen kolmelle lapselleen ostanut tavaraa satojen eurojen edestä.

Olin iloinen kun sain edestuon kukan.

Vasta oli miniän synttärit, hän toivoi itselleen hyvin arvokasta lahjaa, ja sitä että jälkeen jään hoitamaan lapsia yöksi kun haluaisi viihteelle, puolisonsa ei kuulema halua mutta aikoi pakottaa. Ilmoitin, etten valitettavasti pääse synttäreille.

Enää en vaan jaksa rahoittaa.

Ai niin, hån ilmoitti minulle lasten tilinumerot jotta voin säästää lapsille. Poikani soitti, että yhtään euroa et laita, oli kuulema pistänyt vaimonsa järjestykseen.

Mitä ihmettä? Ei kai miniän kuulu anopille äitienpäivälahjoja antaa??!

Vierailija
99/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niin luki? Täällä on puhuttu käyttövaatteista, käyttötavarasta ja kirjoista. Vanhemmat ei toivo tavaraa tai roinaa.

Käyttövaatteet ja -tavarat hankkivat lapsen huoltajat, eli sinä (ja mahdollinen puolisosi).

Vierailija
100/223 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttövaatteet ja -tavarat hankkivat lapsen huoltajat, eli sinä (ja mahdollinen puolisosi).

Jos joku haluaa lapsille antaa lahjoja, on ainoastaan järkevää että ne lahjat on toivottuja ja niitä myös käytetään.

Näin vältytään juurikin siltä turhalta roinalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan