Saako äiti toivoa pienelle lapselle lahjaksi asioita, jotka ovat äidistä kauniita/tarpeellisia?
Nyt en siis puhu siitä, että Emma 4 v toivoo lahjaksi yksisarvislelua, vaan tilanteista, joissa lapsi on vielä niin pieni, ettei itse osaa toivoa. Tällainen tilanne on vauvan/pienen taaperon kohdalla. Saako äiti toivoa lapselle lahjaksi sellaista, mikä on äidistä kaunista/tarpeellista? Ja lahjatoiveet eivät ole mitään kohtuuttoman hintaisia, vaan n.10-20 euroa. Jos äiti toivoo jotain lahjaksi pienelle lapselle ja toive on kohtuuhintainen, pitääkö toivetta mielestäsi noudattaa?
"Meidän Eino kasvaa sen verran nopeasti pluskäyrällä ja on todettu merkin X housut hänelle sopiviksi, niin toivoisin sellaisia koossa Y lahjaksi."
"Lahjatoiveena olisi Olivialle body koossa X, väritoiveena vaaleankeltainen, beige tai lila."
"Toivottaisiin Eeville synttärilahjaksi Tiitiäisen satupuu -kirjaa."
Kiinnostaisi kuulla perusteluja sille, saako äiti esittää lahjatoiveita lapsen puolesta ja toivoa sellaista, mikä on äidistä kaunista/tarpeellista? Jos jollain on kokemusta tällaisista tilanteista joko äitinä tai lahjan ostajana, niin kiinnostaa myös kokemukset!
Kommentit (223)
Kaikkia ei vaan aina voi miellyttää. Tästä on jo vuosia mutta siskoni alkoi urputtamaan minulle kun kysyin aina siskonpojan lahjatoiveita häneltä että mikset voi itse keksiä, vie kuulemma yllätyksen ilon jos hän tietää lahjan etukäteen. Että teet niin tai näin niin joku voi kuitenkin ärsyyntyä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei vaan aina voi miellyttää. Tästä on jo vuosia mutta siskoni alkoi urputtamaan minulle kun kysyin aina siskonpojan lahjatoiveita häneltä että mikset voi itse keksiä, vie kuulemma yllätyksen ilon jos hän tietää lahjan etukäteen. Että teet niin tai näin niin joku voi kuitenkin ärsyyntyä.
Eiköhän ääni kellossa muuttuisi, jos siskonpoika saisi sen Matin ja Tepon cd:n lahjaksi...
Tämä! En usko, että miesten esittämiin toiveisiin suhtauduttaisiin samalla tavalla.
Omassa perheessäni anoppi kokee kaikkien toiveiden tulevan minulta, vaikka toive tulisi oman poikansa suusta, koska "eihän Ville minulta mitään sukkia lapselle pyytäisi". Ja koska toiveet ovat anopin mielestä vain minun (ei käy mielessä, että toivomme miehen kanssa _molemmat_ sitä lahjaa), niin toivetta ei missään nimessä haluta toteuttaa.