Oman vanhempansa omaishoitajana toimiminen pitäisi olla lakiin säädetty velvollisuus!
Eikä niin että dumpataan vanhainkotiin ja käydään katsomassa kerran vuodessa kun "minä haluan elää omaa elämääni"...
Kommentit (168)
Toivottavasti sellaista lakia ei koskaan tule. Rakastan lapsiani, mutten todellakaan halua, että he joutuisivat hoitamaan minua vanhuuden päivinäni. Haluan, että heillä on oma elämä ja omat kuviot. Toistaiseksi Suomesta löytyy palvelutaloja ym, johon menen ihan mielelläni kun aika tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut ihan ok vanhemmat, eikä mitään väkivaltaa yms., en ymmärrä, miksi jotkut lapset hylkäävät vanhempansa.
Tuntuisi vastavuoroiselta hoitaa vanhempiaan sitten, kun ovat sairaita ja vanhoja. Hyvä loppuelämä ja kaunis lähtö. Sitä me kaikki toivomme itsellemme.
Olen toiminut omaishoitajana, jouduin pistämään, katetroimaan ja hoitamaan avannetta. Vaikka ei ollut mitään hauskaa puuhaa, mielummin tein itse, koska halusin, että asiat tehdään hyvin. Vieras hoitaja on aina vieras, ei anna samanlaista rakkautta kuin itse pystyy antamaan läheisilleen.
Minä haluan vanhemmilleni parasta hoitoa ja sitä osaavat antaa siihen koulutetut ihmiset! Ne lähärit ja hoitajat, joilla on alan koulutus ja tietotaito. Jos meikäläinen joutuisi siivoamaan eritteitä niin se ei olisi rakkauden antamista vaan hoidettava joutuisi katsomaan kakomista ja inhon vääntymistä kasvoilla. Mitä hienoa sellaisessa olisi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten, kun ihmisen oma toive on, että läheiset eivät hoida häntä? Moni vanhempi sukulaiseni on todennut hoidettuaan jonkun hautaan asti että hänet laitetaan sitten hyvissä ajoin laitokseen eikä hoideta itse.
Kaikki eivät vain halua. Ehkä ajattelevat hoidon sitovan liikaa lasta ja sitten myös tullaan fyysisesti ja henkisesti hyvin lähelle hoitotilanteessa. Eivät luota lapsiinsa tai ei tunnu hyvältä, että oma lapsi vaihtaa vaikka vaippoja. Ymmärrän tuon hyvin.
Omaishoitajaksi päädytään vanhempien ollessa kyseessä keski-ikäisenä, myöhäisessä keski-iässä jopa.
Että ei siinä mitään. Työelämässä ollaan kuitenkin, mutta oma perhetilanne voi olla jo sen suhteen selkeä, että omat lapset ovat lähteneet pesästä.
Mihin sitten tarvitaan laitospaikkoja, jos vanhempien hoito jää lasten vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten, kun ihmisen oma toive on, että läheiset eivät hoida häntä? Moni vanhempi sukulaiseni on todennut hoidettuaan jonkun hautaan asti että hänet laitetaan sitten hyvissä ajoin laitokseen eikä hoideta itse.
Minä olen laittanut tuon asian omaan hoitotahtooni kanta.fi palveluun. Että minua ei hoideta loppuun asti kotona, niin että joku rakas ihminen joutuu vaihtamaan vaippoja yms. Minä haluan laitokseen.
Sorry vaan mutta sairauden takia en voi olla hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laittanut tuon asian omaan hoitotahtooni kanta.fi palveluun. Että minua ei hoideta loppuun asti kotona, niin että joku rakas ihminen joutuu vaihtamaan vaippoja yms. Minä haluan laitokseen.
Joo, no voit haluta muttet pääse. Laitokseen ei vaan pääse kun ei ole paikkoja. Ei auta vaikka olisi millainen hoitotahto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut ihan ok vanhemmat, eikä mitään väkivaltaa yms., en ymmärrä, miksi jotkut lapset hylkäävät vanhempansa.
Tuntuisi vastavuoroiselta hoitaa vanhempiaan sitten, kun ovat sairaita ja vanhoja. Hyvä loppuelämä ja kaunis lähtö. Sitä me kaikki toivomme itsellemme.
Olen toiminut omaishoitajana, jouduin pistämään, katetroimaan ja hoitamaan avannetta. Vaikka ei ollut mitään hauskaa puuhaa, mielummin tein itse, koska halusin, että asiat tehdään hyvin. Vieras hoitaja on aina vieras, ei anna samanlaista rakkautta kuin itse pystyy antamaan läheisilleen.Minä haluan vanhemmilleni parasta hoitoa ja sitä osaavat antaa siihen koulutetut ihmiset! Ne lähärit ja hoitajat, joilla on alan koulutus ja tietotaito. Jos meikäläinen joutuisi siivoamaan eritteitä niin se ei olisi rakkauden antamista vaan hoidettava joutuisi katsomaan kakomista ja inhon vääntymistä kasvoilla. Mitä hienoa sellaisessa olisi?
Olen toiminut omaishoitaja ja juurikin siivonnut eritteitä. Nähnyt monenlaista lähihoitajaa ja sairaanhoitajaa. Ei ne ammattilaisetkaan aina ole ihan ammattilaisia. Tietty toimintatapa opetetaan koulussa, mutta se ei tee hyvää hoitajaa. Aika monia etoo eritteet.
Lisäksi suhtautuvat kipuun kylmästi.
Jos lapsilla on hyvät suhteet vanhempiinsa ja vanhemmilla halua siihen, että lapsi hoitaa, ihan parasta hoitoa.
Löytyy kikkakolmosta, jolla esim. hajuhaittoja vähennetään. Viksiä nenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, no voit haluta muttet pääse. Laitokseen ei vaan pääse kun ei ole paikkoja. Ei auta vaikka olisi millainen hoitotahto.
Riittävä nippu euroja niin pääsee yksityiseen laitokseen. Riittävä=alkaen 5 000€/kk.
Johtaisi aika epätasa-arvoisiin tilanteisiin. Ison sisaruskatraan jäsenet ovat ihan eri asemassa kuin perheen ainoat lapset. Joissain suvuissa vanhukset eivät juuri tarvitse hoitoa (joko kuolevat nuorena tai elävät terveinä hyvin vanhaan ikään), toisissa suvuissa avuntarvitsijoita saattaa olla kahdessakin sukupolvessa (muistisairauteen voi huonolla tuurilla sairastua jo viisikymppisenä, ja on monia muitakin sairauksia, jotka voivat viedä työ- ja toimintakyvyn jo ennen eläkeikää).
Miten hoidetaan tilanteet, joissa pariskunnan toisen osapuolen äiti asuu Turussa ja isä Joensuussa ja toisen osapuolen vanhemmat Rovaniemellä, kaikki tarvitsevat jatkuvaa apua ja sisaruksia ei ole? Millä ihmeellä perhe elää, jos molemmille vanhemmille on sattunut omaishoitajan nakki ja hoidettavat jo sen verran huonossa kunnossa, ettei hoitajan ole mahdollista käydä työssä - omaishoitajan palkkio on ihan surkea? Kuka niistä lapsista huolehtii? Ja onko yhteiskunnankaan kannalta kannattavaa ja kestävää, että pitkälle koulutetut ja alallaan pätevät ihmiset ovat poissa työelämästä vuosia tai vuosikymmeniä omaisiaan hoitamassa?
Vierailija kirjoitti:
Laitoksia ei enää ole. Yksityisten hoitokotien hinnat ovat 4000-5000 €/kk. Kuntien paikoille ei pääse silloin, kun itse haluaa. Toki kotona voi käydä ns. kotihoitaja muutaman minuutin piipahduksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminut omaishoitajana, jouduin pistämään, katetroimaan ja hoitamaan avannetta. Vaikka ei ollut mitään hauskaa puuhaa, mielummin tein itse, koska halusin, että asiat tehdään hyvin. Vieras hoitaja on aina vieras, ei anna samanlaista rakkautta kuin itse pystyy antamaan läheisilleen.Minä haluan vanhemmilleni parasta hoitoa ja sitä osaavat antaa siihen koulutetut ihmiset! Ne lähärit ja hoitajat, joilla on alan koulutus ja tietotaito. Jos meikäläinen joutuisi siivoamaan eritteitä niin se ei olisi rakkauden antamista vaan hoidettava joutuisi katsomaan kakomista ja inhon vääntymistä kasvoilla. Mitä hienoa sellaisessa olisi?
Olen toiminut omaishoitaja ja juurikin siivonnut eritteitä. Nähnyt monenlaista lähihoitajaa ja sairaanhoitajaa. Ei ne ammattilaisetkaan aina ole ihan ammattilaisia. Tietty toimintatapa opetetaan koulussa, mutta se ei tee hyvää hoitajaa. Aika monia etoo eritteet.
Lisäksi suhtautuvat kipuun kylmästi.
Jos lapsilla on hyvät suhteet vanhempiinsa ja vanhemmilla halua siihen, että lapsi hoitaa, ihan parasta hoitoa.
Löytyy kikkakolmosta, jolla esim. hajuhaittoja vähennetään. Viksiä nenään.
Äitinä minusta olisi itsekästä vaatia, että lapseni laittaisivat oman elämänsä tauolle ja ryhtyisivät minun kakkavaippojani vaihtelemaan päätyönään. Heillä on ihan tarpeeksi hoidettavaa omissa perheissään ja töissään. Omaishoito onnistuisi vain, jos lapseni olisivat työttömiä sinkkuja. Silloinkin minusta olisi parempi keskittyä työn- ja/tai puolison hakuun (jos haluaa pariutua) kuin vanhan äitimuorin pyllyn pyyhkimiseen. Ennemmin laitokseen kuin lasten taakaksi on minun kantani.
Kukas sitten töissä kävis kun kaikki 30-50 vuotiaat istuis himassa paapomassa vanhempiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toiminut omaishoitajana, jouduin pistämään, katetroimaan ja hoitamaan avannetta. Vaikka ei ollut mitään hauskaa puuhaa, mielummin tein itse, koska halusin, että asiat tehdään hyvin. Vieras hoitaja on aina vieras, ei anna samanlaista rakkautta kuin itse pystyy antamaan läheisilleen.Et ilmeisesti ollut töissä, moni muu on. Pistäminen ja kateroiminen ei kuulu omaishoitajalle, toki olit itse työtön alan ammattilainen.
Todellakin kuuluu. Kuka muu sen sitten hoitaa? Pissata pitää vähintään viisi kertaa päivässä. Jos ei onnistu, niin katetroidaan.
Monesti kävi niin, että yritin opiskella ja tilasin kotisairaanhoidosta katetroimaan. Ei onnistunut, tai hoidettava ei antanut katetroida itseään. Ei pitänyt hoitajasta jostain syystä. Muutama ei tosiaan saanut edes katetria sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa makaan kotona ja minua käy kääntelemässä hoitaja. Robottikin kelpaa. Minun omaiseni eivät kuitenkaan sitä tule tekemään.
Omaishoitajille ei meinaa löytyä sijaisia. Aika moni on kovilla esim aikuisen vammaisen lapsen kanssa ja tuet on pieniä.
Nyt joku kansanliike pystyyn vanhusten hoidon puolesta.
Jo vanhan testamentin kirjoittajat tiesivät, ettei uutta auringon alla. Kaikki kiertää kehää.
Lapset hoitivat vanhempiensa vanhuuden 1960-luvun alussa vielä lain määrääminä.
Luulenpa, että se tulee taas. Yhteiskunta haluaa säästää.
Käytännössä varakkaat lapset kustansivat hyvän hoitokodin tai palkkasivat hoitajan kotiin ympärivuorokautisesti ja tavikset ottivat kotiinsa asumaan. Vuodeksi kukin lapsista.
Vanhushan voi muuttaa lapsensa luo ja hänen asuntonsa laitetaan myyntiin jos on oma tai sanotaan irti. Kaikki tapahtuu siinä omassa kotipiirissä, ei tarvitse kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Voispa lainsäädönnöllisesti kytkeä toisiinsa omaishoidon ja perintöoikeuden. jos ei ole toista, niin ei olisi myöskään toista.
Hitto mitä soopaa. Ei tule toteutumaan, onneksi.
Minusta se, että olen ostanut äidilleni paikan hyvästä hoitokodista, ei ole hylkäämistä, vaan meidän molempien hyvinvoinnista huolehtimista. Minusta ei ole hoitajaksi, joten kuormittaisin itseni loppuun, jos sellaiseksi ryhtyisin. Eikä se olisi äidillekään mukavaa, että yökkäilisin hommissa, jotka ammattilainen hoitaa ilman yökkäilyjä. Rakkautta voi antaa muutenkin kuin katetria vaihtamalla. Meillä käytännössä niin, että ammattilaiset huolehtivat hoitotyön ja minä seuranpidon, halaamiset jne. Eli hoitajat hoitavat ja minä rakastan.