Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman vanhempansa omaishoitajana toimiminen pitäisi olla lakiin säädetty velvollisuus!

Vierailija
10.07.2022 |

Eikä niin että dumpataan vanhainkotiin ja käydään katsomassa kerran vuodessa kun "minä haluan elää omaa elämääni"...

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas sitten töissä kävis kun kaikki 30-50 vuotiaat istuis himassa paapomassa vanhempiaan?

Tämä. Kansantaloudellisesti tämä olisi täysi katastrofi, ja yksilötasolla taloudellinen itsemurha nykyisillä omaishoidon kuukausittaisilla satasilla.

Vierailija
102/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.iksi oletetaan, että vain nuoret jättävät vanhempansa hoitokotiin? Entä nämä nykyiset vanhukset, ovatko he omaishoitaneet omat vanhempansa? Aika harva on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on, ja samoin käyttöoikeus vanhemman varoihin pitäisi olla lakiin säädetty myöskin.

Vierailija
104/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mitäpä jos alkaisin hoitamaan vanhempiani samalla lailla kuin he minua, puolustautumiskyvytöntä lasta:

- lukitsemalla ulos pakkaseen

- lukitsemalla kellariin

- lyömällä ja tukistamalla päivittäin

- nyrkkiä naamaan jos sanoo jotain vastaan

- piiskaa

- vaatteet päällä kylmään suihkuun

- vessakäyntien rajoittamista

- syömisen rajoittamista

Tällä lailla olen valmis hoitamaan. Muulla lailla en. Joten onkohan tuo pakkolaki hyvä ajatus? Muutkin saattaisivat maksaa potut pottuina sillä meitä pieksettyjä lapsia on yllättävän paljon suomessa.

Vierailija
105/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ollut ihan ok vanhemmat, eikä mitään väkivaltaa yms., en ymmärrä, miksi jotkut lapset hylkäävät vanhempansa.

Tuntuisi vastavuoroiselta hoitaa vanhempiaan sitten, kun ovat sairaita ja vanhoja. Hyvä loppuelämä ja kaunis lähtö. Sitä me kaikki toivomme itsellemme.

Olen toiminut omaishoitajana, jouduin pistämään, katetroimaan ja hoitamaan avannetta. Vaikka ei ollut mitään hauskaa puuhaa, mielummin tein itse, koska halusin, että asiat tehdään hyvin. Vieras hoitaja on aina vieras, ei anna samanlaista rakkautta kuin itse pystyy antamaan läheisilleen.

Minä haluan vanhemmilleni parasta hoitoa ja sitä osaavat antaa siihen koulutetut ihmiset! Ne lähärit ja hoitajat, joilla on alan koulutus ja tietotaito. Jos meikäläinen joutuisi siivoamaan eritteitä niin se ei olisi rakkauden antamista vaan hoidettava joutuisi katsomaan kakomista ja inhon vääntymistä kasvoilla. Mitä hienoa sellaisessa olisi?

Olen toiminut omaishoitaja ja juurikin siivonnut eritteitä. Nähnyt monenlaista lähihoitajaa ja sairaanhoitajaa. Ei ne ammattilaisetkaan aina ole ihan ammattilaisia. Tietty toimintatapa opetetaan koulussa, mutta se ei tee hyvää hoitajaa. Aika monia etoo eritteet.

Lisäksi suhtautuvat kipuun kylmästi.

Jos lapsilla on hyvät suhteet vanhempiinsa ja vanhemmilla halua siihen, että lapsi hoitaa, ihan parasta hoitoa.

Löytyy kikkakolmosta, jolla esim. hajuhaittoja vähennetään. Viksiä nenään.

Eiköhän ne eritteet ole ikäviä ihan kaikista?

Vierailija
106/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ollut ihan ok vanhemmat, eikä mitään väkivaltaa yms., en ymmärrä, miksi jotkut lapset hylkäävät vanhempansa.

Tuntuisi vastavuoroiselta hoitaa vanhempiaan sitten, kun ovat sairaita ja vanhoja. Hyvä loppuelämä ja kaunis lähtö. Sitä me kaikki toivomme itsellemme.

Olen toiminut omaishoitajana, jouduin pistämään, katetroimaan ja hoitamaan avannetta. Vaikka ei ollut mitään hauskaa puuhaa, mielummin tein itse, koska halusin, että asiat tehdään hyvin. Vieras hoitaja on aina vieras, ei anna samanlaista rakkautta kuin itse pystyy antamaan läheisilleen.

Et ilmeisesti ollut töissä, moni muu on. Pistäminen ja kateroiminen ei kuulu omaishoitajalle, toki olit itse työtön alan ammattilainen.

Todellakin kuuluu. Kuka muu sen sitten hoitaa? Pissata pitää vähintään viisi kertaa päivässä. Jos ei onnistu, niin katetroidaan.

Monesti kävi niin, että yritin opiskella ja tilasin kotisairaanhoidosta katetroimaan. Ei onnistunut, tai hoidettava ei antanut katetroida itseään. Ei pitänyt hoitajasta jostain syystä. Muutama ei tosiaan saanut edes katetria sisälle.

Tässä on hyvä esimerkki siitä, että ajatellaan, että joku hoitaa. Ei se ole niin. Ja että hoitotyö olisi ihan helppoa. Olen nähnyt osaamattomuutta ja kokemattomuutta nuorilla hoitajilla. Kiire ja kuormitus saa tekemään virheitä. Eipä siinä mitään, mutta silloin haittaa, kun on oma läheinen kyseessä.

Ei ole itsestään selvyys, että saa hyvää hoitoa. Esim. avanteenhoito on erikoishoitoa, jota ei ilmeisesti edes opeta lähäriopinnoissa.

Ja olet sitä mieltä, että esim. IT-alan ammattilainen tai johtotehtävissä työskennellyt omaishoitaja on sitten ihan vaan lapsenrakkauden avulla tämän erikoishoidon asiantuntija ja kykenee huolehtimaan siitä paremmin kuin alalle koulutettu ihminen?

Ohis...jos sen it-ammatilaisen lapsella on sairaus, jonka vuoksi lapsella on avanne, niin lapsen hoitotaho kyllä opettaa it-ammattilaisen huolehtimaan lapsensa avanteesta. Monet suomalaiset, joilla ei ole mitään hoitoalan koulutusta, hoitavat hyvinkin vaikeasti vammaisia tai sairaita lapsiaan. 

Kerrotko vielä, millä resursseilla opetettaisiin käytännössä jokaiselle 30-60-vuotiaalle kaikki avannehoidot, katetrin laitot ynnä muut hoitotyöhön kuuluvat asiat? Hoitajat eivät sitä voisi tehdä, koska olisivat kiinni omien vanhempiensa omaishoidossa. 

Vierailija
107/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ollut töissä, moni muu on. Pistäminen ja kateroiminen ei kuulu omaishoitajalle, toki olit itse työtön alan ammattilainen.

Todellakin kuuluu. Kuka muu sen sitten hoitaa? Pissata pitää vähintään viisi kertaa päivässä. Jos ei onnistu, niin katetroidaan.

Monesti kävi niin, että yritin opiskella ja tilasin kotisairaanhoidosta katetroimaan. Ei onnistunut, tai hoidettava ei antanut katetroida itseään. Ei pitänyt hoitajasta jostain syystä. Muutama ei tosiaan saanut edes katetria sisälle.

Tässä on hyvä esimerkki siitä, että ajatellaan, että joku hoitaa. Ei se ole niin. Ja että hoitotyö olisi ihan helppoa. Olen nähnyt osaamattomuutta ja kokemattomuutta nuorilla hoitajilla. Kiire ja kuormitus saa tekemään virheitä. Eipä siinä mitään, mutta silloin haittaa, kun on oma läheinen kyseessä.

Ei ole itsestään selvyys, että saa hyvää hoitoa. Esim. avanteenhoito on erikoishoitoa, jota ei ilmeisesti edes opeta lähäriopinnoissa.

Ja olet sitä mieltä, että esim. IT-alan ammattilainen tai johtotehtävissä työskennellyt omaishoitaja on sitten ihan vaan lapsenrakkauden avulla tämän erikoishoidon asiantuntija ja kykenee huolehtimaan siitä paremmin kuin alalle koulutettu ihminen?

Ohis...jos sen it-ammatilaisen lapsella on sairaus, jonka vuoksi lapsella on avanne, niin lapsen hoitotaho kyllä opettaa it-ammattilaisen huolehtimaan lapsensa avanteesta. Monet suomalaiset, joilla ei ole mitään hoitoalan koulutusta, hoitavat hyvinkin vaikeasti vammaisia tai sairaita lapsiaan. 

Minulla ei ole lapsia, joten ehkä en siksi osannut kuvitella edes tällaista tilannetta. En pystyisi moiseen. Tiedän tasan tarkkaan, ettei miehenikään pystyisi. Ei voi muuta sanoa kuin että onneksi meillä ei ole sairaita lapsia, ja omaishoitajiksi meistä ei todellakaan olisi.

Vierailija
108/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että lapseni pitäisi uhrata elämänsä (koti, työpaikka) minun takiani? Ei todellakaan. Hänen tehtävänsä on toteuttaa omia unelmiaan, huolehtia omasta perheestään siellä, missä hän asuu. Ei muuttaa hoitamaan minua.

Olen niin samaa mieltä!

Vierailija
109/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhushan voi muuttaa lapsensa luo ja hänen asuntonsa laitetaan myyntiin jos on oma tai sanotaan irti. Kaikki tapahtuu siinä omassa kotipiirissä, ei tarvitse kulkea.

Meillä oli muutama vuosi sitten tilanne, että äitini alkoi haikailemaan muuttoa "jonkun lapsen luokse". Meitä on aika monta sisarusta. Siinä sitten mietittiin, kenen luokse äiti edes teoriassa voisi muuttaa. Ei kenenkään. Jokaisen asunto on oman perheen tarpeisiin mitoitettu, osalla jopa niin pieni, että olisi tarve muuttaa isompaan, mutta ei ole varaa. He, joilla lapset ovat jo omilleen muuttaneet, ovat vaihtaneet asuntonsa pienempään, tai tarvinneet vapautuneet huoneet työhuoneiksi nyt, kun etätyöt ovat yleistyneet.

Vanhempien asunnon sijainti ja kunto ovat sellaiset, ettei kukaan halua sitä edes ilmaiseksi, saati, että joku sen ostaisi.

Vierailija
110/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voispa lainsäädönnöllisesti kytkeä toisiinsa omaishoidon ja perintöoikeuden. jos ei ole toista, niin ei olisi myöskään toista.

Se on jo olemassa. Mun ilkeä vanhempani - jonka syntipukkilapsi olen - on tehnyt testamentin missä kaikki menee suosikkilapselle. En siis peri mitään, mutten myös ala auttamaan. Nythän tää on jus sun mielen mukaan hoidettu.

Älä jauha kakkaa, lakiosan saat jokatapauksessa.

Lakiosa pitää vaatia.

Vierailija
111/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mitäpä jos alkaisin hoitamaan vanhempiani samalla lailla kuin he minua, puolustautumiskyvytöntä lasta:

- lukitsemalla kellariin

- piiskaa

- syömisen rajoittamista

Tällä lailla olen valmis hoitamaan. Muulla lailla en. Joten onkohan tuo pakkolaki hyvä ajatus? Muutkin saattaisivat maksaa potut pottuina sillä meitä pieksettyjä lapsia on yllättävän paljon suomessa.

Suomessa on aivan liian vahva kulttuurinen vanhempimyytti jossa luullaan että vanhempi aina rakastaa lastaan. Näinhän ei ole oikeasti. Myös juopot, paykopaatit, hullut, rikolliset, pedofiilit, sosiopaatit jne saa lapsia ja osa heistä on täysiä hirviöitä lapsilleen. Tyyliin Vilja-Eerikan tilanne.

Todella kohtuuton vaatimus että rääkätty ja hakattu lapsi olisi sitten pakotettu hoitamaan ja auttamaan sitä, joka lapselle teki väkivaltaa ja kaltoinkohtelua.

Vierailija
112/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia, joten ehkä en siksi osannut kuvitella edes tällaista tilannetta. En pystyisi moiseen. Tiedän tasan tarkkaan, ettei miehenikään pystyisi. Ei voi muuta sanoa kuin että onneksi meillä ei ole sairaita lapsia, ja omaishoitajiksi meistä ei todellakaan olisi.

Ystävälläni on lapsi, jolla on vaikea perussairaus. Lapsella käy kotisairaanhoito hoitamassa kaikki ne hommat, jotka sairaalassakin kuuluisivat sairaanhoitajille. Vanhemmat huolehtivat vain niistä asioista, jotka terveelläkin lapsella hoidettaisiin. Toki esim. vessa-apua on enemmän kuin terveellä, mutta mitään varsinaista sairaanhoitotyötä lapsen vanhemmat eivät juurikaan tee. 

t. toinen ohis

Vierailija
113/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa ap olla pullan tuoksuinen narsisti äiti joka haluaa nöyryyttää lastaan loppuun asti

Vierailija
114/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- lukitsemalla kellariin

- piiskaa

- syömisen rajoittamista

Suomessa on aivan liian vahva kulttuurinen vanhempimyytti jossa luullaan että vanhempi aina rakastaa lastaan. Näinhän ei ole oikeasti. Myös juopot, paykopaatit, hullut, rikolliset, pedofiilit, sosiopaatit jne saa lapsia ja osa heistä on täysiä hirviöitä lapsilleen. Tyyliin Vilja-Eerikan tilanne.

Todella kohtuuton vaatimus että rääkätty ja hakattu lapsi olisi sitten pakotettu hoitamaan ja auttamaan sitä, joka lapselle teki väkivaltaa ja kaltoinkohtelua.

Jep. Ei raiskauksen tai pahoinpitelyn uhriakaan pakoteta auttamaan rikollista joka teki rikoksen heitä kohtaan. Miten sitten saman kohtalon kokeneen lapsen pitäisi olla valmis auttamaan sitä rikollista rikoksen tehnyttä vanhempaa?

Vierailija
115/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos avanteen hoitoa ei opeteta edes lähäreille, miten minä taloushallinnon tradenomina voisin sen ilman minkäänlaista hoitoalan koulutusta osata? Suoraan sanottuna en edes uskaltaisi kokeilla, koska todennäköisesti osaamattomuuttani tekisin enemmän hallaa kuin hoivaa. Siihen on hyvät syyt, miksi hoitoalalle on erilliset koulutukset, jotka kestävät enemmän kuin viikon tai kaksi. 

Te-keskus voi patistaa hoiva-avustajaksi. Kestääköhän kaksi kuukautta opiskelu. Sitten on "ammatti" ja "ammattitaitoista" väkeä tarpeeksi.

Näyttää hyvältä vain tilastoissa.

Vierailija
116/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhushan voi muuttaa lapsensa luo ja hänen asuntonsa laitetaan myyntiin jos on oma tai sanotaan irti. Kaikki tapahtuu siinä omassa kotipiirissä, ei tarvitse kulkea.

Meillä oli muutama vuosi sitten tilanne, että äitini alkoi haikailemaan muuttoa "jonkun lapsen luokse". Meitä on aika monta sisarusta. Siinä sitten mietittiin, kenen luokse äiti edes teoriassa voisi muuttaa. Ei keneaolvalla.nkään. Jokaisen asunto on oman perheen tarpeisiin mitoitettu, osalla jopa niin pieni, että olisi tarve muuttaa isompaan, mutta ei ole varaa. He, joilla lapset ovat jo omilleen muuttaneet, ovat vaihtaneet asuntonsa pienempään, tai tarvinneet vapautuneet huoneet työhuoneiksi nyt, kun etätyöt ovat yleistyneet.

Vanhempien asunnon sijainti ja kunto ovat sellaiset, ettei kukaan halua sitä edes ilmaiseksi, saati, että joku sen ostaisi.

Kyllä joku nisti sen vuokraisi halvalla.

Vierailija
117/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus miten käsittämätöntä p*aa tämä ap:n aloitus! Että pitäisi jättää työpaikka ja muuttaa takaisin junttilaan hoitamaan isää, joka on vaimonhakkaaja ja käytti minua seksuaalisesti hyväksi?

Vierailija
118/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos avanteen hoitoa ei opeteta edes lähäreille, miten minä taloushallinnon tradenomina voisin sen ilman minkäänlaista hoitoalan koulutusta osata? Suoraan sanottuna en edes uskaltaisi kokeilla, koska todennäköisesti osaamattomuuttani tekisin enemmän hallaa kuin hoivaa. Siihen on hyvät syyt, miksi hoitoalalle on erilliset koulutukset, jotka kestävät enemmän kuin viikon tai kaksi. 

Te-keskus voi patistaa hoiva-avustajaksi. Kestääköhän kaksi kuukautta opiskelu. Sitten on "ammatti" ja "ammattitaitoista" väkeä tarpeeksi.

Näyttää hyvältä vain tilastoissa.

Mitä hyötyä siitä olisi? Hoiva-avustajahan ei tee mitään hoidollista työtä. Käytännössä vain siivoaa, auttaa pukeutumisessa jne. Eli kaikkea sitä, mitä jokainen osaa ilman koulutustakin. Lähihoitajallakin on enemmän vastuuta hoitoasioista kuin hoiva-avustajalla, joka nimikkeensä mukaisesti on vain avustaja ei hoitaja. 

Vierailija
119/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, melkoinen pikaistuksissa pieraistu aivotuhnu tämä ajatus.

Ei sillä, aion kyllä auttaa vanhempiani, mutta kova työ tehdään ja pitkä penni maksetaan, ihan jokainen, siitä että tässä maassa edes pyritään takaamaan jollain tavalla yhdenvertainen hoiva ikäihmisille. Korjattavaa systeemissä on varmasti paljon, mutta harvalla meistä todellisuudessa on rahkeita, osaamista tai edes varaa pitää huolta vanhuksesta joka ei pärjää enää omillaan.

Itse toivon lähteväni joko saappaat jalassa tai sitten muutan johonkin kivaan pikkupitäjään jossa olisi joku ei liian täyteen ahdettu hoivakoti, siellä sitten muiden mummujen kanssa ratkottais ristikoita kunnes tulee aika lähteä. Itselleni aion pistää kaikki mahdolliset elvytys ynnä muut kiellot päälle, lähtö tulee kun on tullakseen.

Vierailija
120/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä, millä resursseilla opetettaisiin käytännössä jokaiselle 30-60-vuotiaalle kaikki avannehoidot, katetrin laitot ynnä muut hoitotyöhön kuuluvat asiat? Hoitajat eivät sitä voisi tehdä, koska olisivat kiinni omien vanhempiensa omaishoidossa. 

Tietenkin terveydenhuollossa pitäisi muuttaa toimintatapoja. Ei kaikilla hoitajilla ole iäkkätä vanhempia, joiden omaishoitajina pitäisi toimia. Kolmekymppisen hoitajan vanhemmat ovat todennäköisesti vielä itsekin työelämässä. Eikä läheskään kaikki ihmiset tule tarvitsemaan vuosikausiksi omaishoitajaa. Omatkin vanhempani ovat jo yli 90-vuotiaita eikä heillä käy vielä edes kotihoito. Toivottavasti ei koskaan käykään ja jos käy, niin mahdollisimman lyhyen ajan. Mun pointtini kuitenkin edellisessä kommentissani oli, että ne hommat opetetaan vanhemmillekin, jos lapsella on tällaisia toimenpiteitä edellyttävä sairaus. Vaikka ne vanhemmat olisivatkin it-ammattilainen tai vaikka kirjastonhoitaja. Verinäytteet yms käy sitten kotihoito ottamassa. Serkkuni on nyt viiskymppinen kirvesmies ja hoitanut avanteensa ihan itse jo parikymmentä vuotta. Ei nuo yksittäiset toimenpiteet mitään rakettitiedettä olen. Jos sulle laitetaan avanne, opettelet hoitamaan avanteesi ihan itse. Hoitotaho kyllä opettaa eikä sillä ole mitään väliä, mikä olet ammatiltasi Kun aikoinaan opiskelin sairaanhoitajaksi, katetroinnista oli tunnin teoriajakso ja sen jälkeen yhden kerran kokeneen hoitajan ohjauskessa katetroin potilaan. Sitten olinkin jo  pätevä katetroimaan yksin. 

Mutta en siis todellakaan kannata sitä, että ihmiset velvoitettaisiin toimimaan omaishoitajina. Hyvä ystäväni on miehensä omaishoitaja ja jos et ole lottovoittaja, köyhyys astuu ovesta sisään heti, kun alat omaishoitajaksi. Sitäpaitsi ihmisillä olisi se omakin elämä elettävänään. Ei voi mennä niin, että ensin hoidat lapsesi ja sitten vanhempasi. Mutta erilaiset toimenpiteet, joita omaishoitaja joutu tekemään, ei ole mitään rakettitiedettä. Ei sairaanhoitajiksi opiskelevillekaan ole mitään kuukauden kurssia katetroinnista tai avanteen hoidosta. Lyhyt teoria, sitten harjoittelu yhden kerran ja sen jälkeen olet valmis 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi