Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman vanhempansa omaishoitajana toimiminen pitäisi olla lakiin säädetty velvollisuus!

Vierailija
10.07.2022 |

Eikä niin että dumpataan vanhainkotiin ja käydään katsomassa kerran vuodessa kun "minä haluan elää omaa elämääni"...

Kommentit (168)

Vierailija
81/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdyn omaishoitajaksi heti, kun siitä saa sellaisen palkan, jolla tulee kunnollisesti toimeen. Nythän niin ei ole, joten oman työn jättäminen omaishoitajuuden takia ei olisi taloudellisesti mahdollista. Samasta syystä en jäänyt lasten kanssa kotiin siihen asti, kun he menivät kouluun tai edes siihen asti, kun olivat 3. Ei ollut varaa. 

Vierailija
82/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni boomer-ikäinen saa hyvää eläkettä, siitä kyllä maksaa hoitolaitoksen paikan. Heille sitä eläkettä ehti kertyä, toista se on meillä vasta eläkkeestä haaveilevilla.

Tietenkään se eläke ei sitten kasva siellä tilillä odottelemassa perinnönjakoa. Mistä tuleekin mieleen, että monelle "huolehtivalle ja hyvälle" lapselle siinä saattaa ollakin se todellinen syy hoitaa vanhus kotona. Rahaa jää tilille, perintö ei "katoa" vääriin taskuihin. Ja tuollaisissa tapauksissa se hoitolaitos olisi taatusti parempi paikka, vaikka sitten joku lähihoitaja vaihtaisikin vaipan "kylmästi".. hohhoijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ollut ihan ok vanhemmat, eikä mitään väkivaltaa yms., en ymmärrä, miksi jotkut lapset hylkäävät vanhempansa.

Tuntuisi vastavuoroiselta hoitaa vanhempiaan sitten, kun ovat sairaita ja vanhoja. Hyvä loppuelämä ja kaunis lähtö. Sitä me kaikki toivomme itsellemme.

Olen toiminut omaishoitajana, jouduin pistämään, katetroimaan ja hoitamaan avannetta. Vaikka ei ollut mitään hauskaa puuhaa, mielummin tein itse, koska halusin, että asiat tehdään hyvin. Vieras hoitaja on aina vieras, ei anna samanlaista rakkautta kuin itse pystyy antamaan läheisilleen.

Et ilmeisesti ollut töissä, moni muu on. Pistäminen ja kateroiminen ei kuulu omaishoitajalle, toki olit itse työtön alan ammattilainen.

Todellakin kuuluu. Kuka muu sen sitten hoitaa? Pissata pitää vähintään viisi kertaa päivässä. Jos ei onnistu, niin katetroidaan.

Monesti kävi niin, että yritin opiskella ja tilasin kotisairaanhoidosta katetroimaan. Ei onnistunut, tai hoidettava ei antanut katetroida itseään. Ei pitänyt hoitajasta jostain syystä. Muutama ei tosiaan saanut edes katetria sisälle.

Tässä on hyvä esimerkki siitä, että ajatellaan, että joku hoitaa. Ei se ole niin. Ja että hoitotyö olisi ihan helppoa. Olen nähnyt osaamattomuutta ja kokemattomuutta nuorilla hoitajilla. Kiire ja kuormitus saa tekemään virheitä. Eipä siinä mitään, mutta silloin haittaa, kun on oma läheinen kyseessä.

Ei ole itsestään selvyys, että saa hyvää hoitoa. Esim. avanteenhoito on erikoishoitoa, jota ei ilmeisesti edes opeta lähäriopinnoissa.

Vierailija
84/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakoon sisaruksista vanhenevat vanhemmat se, joka vetää härskisti taloudellisesti ja sosiaalisesta ns. kotiinpäin jo nyt, kun vanhemmat ovat vielä kohtalaisessa kunnossa.

Vierailija
85/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhushan voi muuttaa lapsensa luo ja hänen asuntonsa laitetaan myyntiin jos on oma tai sanotaan irti. Kaikki tapahtuu siinä omassa kotipiirissä, ei tarvitse kulkea.

Ai että! Kylläpä olisikin ihanaa asua tässä 26m2 yksiössä kahdestaan tai jopa kolmestaan vanhempieni kanssa. Uskon että hekin nauttisivat suunnattomasti. 

Vierailija
86/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhushan voi muuttaa lapsensa luo ja hänen asuntonsa laitetaan myyntiin jos on oma tai sanotaan irti. Kaikki tapahtuu siinä omassa kotipiirissä, ei tarvitse kulkea.

Minkälaisia skenaarioita tästä saakaan. Vanhus muuttaa omakotitalosta maaseudulta lapsensa 50 vee yksiöön Helsinkiin. Siellä se viisikymppinen kiltti tyttölapsi hoitaa äitinsä vaipat ja tyttärentyttärensä lapset ja katselee öisin ikkunasta mustat rinkulat silmiensä alla kunnes kuolee aivoverenvuotoon. Velvollisuutensa hoitaneena.

Vierailija
87/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varautua tähän sillä on tulevaisuutta hoitajapulasta johtuen.

Vierailija
88/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo vanhan testamentin kirjoittajat tiesivät, ettei uutta auringon alla. Kaikki kiertää kehää.

Lapset hoitivat vanhempiensa vanhuuden 1960-luvun alussa vielä lain määrääminä.

Luulenpa, että se tulee taas. Yhteiskunta haluaa säästää.

Käytännössä varakkaat lapset kustansivat hyvän hoitokodin tai palkkasivat hoitajan kotiin ympärivuorokautisesti ja tavikset ottivat kotiinsa asumaan. Vuodeksi kukin lapsista.

Ja sitten oli vaivaistaloja, joihin joutui ne vanhukset, joilla ei ollut omaisia, jotka olisivat voineet heistä huolehtia. Mm. Vaahteranmäen Eemelin naapurustossa oli tällainen vaivaistalo.

Vierailija
89/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairas vanhus ventovieraaseen ympäristöön pahimmillaan vieraaseen maahan. Oliko muita "hyviä" ideoita?

Vierailija
90/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhdyn omaishoitajaksi heti, kun siitä saa sellaisen palkan, jolla tulee kunnollisesti toimeen. Nythän niin ei ole, joten oman työn jättäminen omaishoitajuuden takia ei olisi taloudellisesti mahdollista. Samasta syystä en jäänyt lasten kanssa kotiin siihen asti, kun he menivät kouluun tai edes siihen asti, kun olivat 3. Ei ollut varaa. 

Tämä. Juuri tämä on joillekin mahdoton ymmärtää.

Vierailija
91/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ollut ihan ok vanhemmat, eikä mitään väkivaltaa yms., en ymmärrä, miksi jotkut lapset hylkäävät vanhempansa.

Tuntuisi vastavuoroiselta hoitaa vanhempiaan sitten, kun ovat sairaita ja vanhoja. Hyvä loppuelämä ja kaunis lähtö. Sitä me kaikki toivomme itsellemme.

Olen toiminut omaishoitajana, jouduin pistämään, katetroimaan ja hoitamaan avannetta. Vaikka ei ollut mitään hauskaa puuhaa, mielummin tein itse, koska halusin, että asiat tehdään hyvin. Vieras hoitaja on aina vieras, ei anna samanlaista rakkautta kuin itse pystyy antamaan läheisilleen.

Et ilmeisesti ollut töissä, moni muu on. Pistäminen ja kateroiminen ei kuulu omaishoitajalle, toki olit itse työtön alan ammattilainen.

Todellakin kuuluu. Kuka muu sen sitten hoitaa? Pissata pitää vähintään viisi kertaa päivässä. Jos ei onnistu, niin katetroidaan.

Monesti kävi niin, että yritin opiskella ja tilasin kotisairaanhoidosta katetroimaan. Ei onnistunut, tai hoidettava ei antanut katetroida itseään. Ei pitänyt hoitajasta jostain syystä. Muutama ei tosiaan saanut edes katetria sisälle.

Tässä on hyvä esimerkki siitä, että ajatellaan, että joku hoitaa. Ei se ole niin. Ja että hoitotyö olisi ihan helppoa. Olen nähnyt osaamattomuutta ja kokemattomuutta nuorilla hoitajilla. Kiire ja kuormitus saa tekemään virheitä. Eipä siinä mitään, mutta silloin haittaa, kun on oma läheinen kyseessä.

Ei ole itsestään selvyys, että saa hyvää hoitoa. Esim. avanteenhoito on erikoishoitoa, jota ei ilmeisesti edes opeta lähäriopinnoissa.

Ja olet sitä mieltä, että esim. IT-alan ammattilainen tai johtotehtävissä työskennellyt omaishoitaja on sitten ihan vaan lapsenrakkauden avulla tämän erikoishoidon asiantuntija ja kykenee huolehtimaan siitä paremmin kuin alalle koulutettu ihminen?

Vierailija
92/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni boomer-ikäinen saa hyvää eläkettä, siitä kyllä maksaa hoitolaitoksen paikan. Heille sitä eläkettä ehti kertyä, toista se on meillä vasta eläkkeestä haaveilevilla.

Tietenkään se eläke ei sitten kasva siellä tilillä odottelemassa perinnönjakoa. Mistä tuleekin mieleen, että monelle "huolehtivalle ja hyvälle" lapselle siinä saattaa ollakin se todellinen syy hoitaa vanhus kotona. Rahaa jää tilille, perintö ei "katoa" vääriin taskuihin. Ja tuollaisissa tapauksissa se hoitolaitos olisi taatusti parempi paikka, vaikka sitten joku lähihoitaja vaihtaisikin vaipan "kylmästi".. hohhoijaa.

En tunne ketään, joka saa 4000-6000 € eläkettä nettona puhtaana käteen.

Vierailija
93/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta tämän päivän kolmekymppinen pääsee eläkkeelle vasta 70-vuotiaana. Vähän hankalaa olla vanhempiensa omaishoitaja, jos pitää päivisin käydä töissä tienaamassa palkkansa. Omaishoidon tuki on niin pieni, ettei sillä elä. Mutta voisihan tietysti tulevaisuudessa olla sekin mahdollisuus, että iäkästä omaistaan hoitavalle maksettaisiin sairaanhoitajan palkkaa vastaava palkka. Ja että siitä palkasta kertyisi myös eläkettä  kuten työssäkäynnistäkin. Vuosilomat yms työsuhde-edut tietenkin vielä lisäksi. Ja sellainen asiakin hyvä muistaa, että jos aloittajan toive toteutuisi, sitten ei voisi odottaa, että isovanhemmat hoitaisivat lapsenlapsiaan. Koska eivät he ehtisi, koska olisivat 24/7 vanhuksen omaishoitajana. 

Vierailija
94/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitens AP ajatteli vaikka minun kohdalla tämän. Isäni on pedofiili joka tuomittiin minun hyväksikäytöstä vankilaan 90 luvulla.

Pitäiskö minun nyt sit viedä omat lapseni hänen lähelle että alkaisin hoitaan sitä?

Vierailija
95/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne ketään, joka saa 4000-6000 € eläkettä nettona puhtaana käteen.

Ei se haittaa. Sehän ei kuitenkaan tarkoita, ettei sellaisia olisi olemassa. Jopa paljon. 

Vierailija
96/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä olisikin hommaa, kun lainsäätäjät selvittäisivät kuka on isäni. Sitä kun ei edes äitini tiedä :D

Cool xD

Vierailija
97/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa vanhusten parissa työskentelevänä, että olisivat eläneet toisin. Monella peiliin katsomisen paikka. Tässä omani..

Itse hoitaisin isäni. En äitiäni. Äiti "kasvatti". Isän kanssa en ollut tekemisissä lapsuudessa, kun äiti yritti meidät erottaa. Vaikka oikeudessakin tappelivat, mutta Suomen pyhä marttyyriäiti järjestelmän vuoksi isä menetti huoltajuuteni. Täysikäsyydestä saakka olen ollut isäni kanssa viikottain tekemisessä. Auttaa lastenlasten kanssa ja remonteissa ym. Äitiäni muistan, että makasi vaan sängyssä lukien kirjaa tai teki käsitöitä. Kersat tehtiin kotityöt muka opin vuoksi. Laiska paska vaan oli joka kuppaus isältä rahat ettei tarvinnut töissä käydä. Eipä tuota oo näkynyt Meillä edes joka vuosi. Ruikuttaa netissä kuinka kukaan ei käy.. Miksiköhän..

Mieheni ei myöskään aio hoitaa vanhempiaan.

Vierailija
98/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako vanhempaa tukistaa kurinpitomielessä? silmä silmästä jne.

Vierailija
99/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos avanteen hoitoa ei opeteta edes lähäreille, miten minä taloushallinnon tradenomina voisin sen ilman minkäänlaista hoitoalan koulutusta osata? Suoraan sanottuna en edes uskaltaisi kokeilla, koska todennäköisesti osaamattomuuttani tekisin enemmän hallaa kuin hoivaa. Siihen on hyvät syyt, miksi hoitoalalle on erilliset koulutukset, jotka kestävät enemmän kuin viikon tai kaksi. 

Vierailija
100/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olet sitä mieltä, että esim. IT-alan ammattilainen tai johtotehtävissä työskennellyt omaishoitaja on sitten ihan vaan lapsenrakkauden avulla tämän erikoishoidon asiantuntija ja kykenee huolehtimaan siitä paremmin kuin alalle koulutettu ihminen?

Ohis...jos sen it-ammatilaisen lapsella on sairaus, jonka vuoksi lapsella on avanne, niin lapsen hoitotaho kyllä opettaa it-ammattilaisen huolehtimaan lapsensa avanteesta. Monet suomalaiset, joilla ei ole mitään hoitoalan koulutusta, hoitavat hyvinkin vaikeasti vammaisia tai sairaita lapsiaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan