Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman vanhempansa omaishoitajana toimiminen pitäisi olla lakiin säädetty velvollisuus!

Vierailija
10.07.2022 |

Eikä niin että dumpataan vanhainkotiin ja käydään katsomassa kerran vuodessa kun "minä haluan elää omaa elämääni"...

Kommentit (168)

Vierailija
21/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä olisi lestadiolaismammelilla ihmettelemistä, kun 12 lasta hyörii omaishoitamassa äitiään. Jokaisenhan laki velvoittaa samalla tavalla.

Tuohan olisi lapsillekin helppoa. Saisi jaettua vuorot eikä kukaan kuormittuisi siitä, että joutuu yksinään huolehtimaan 24/7. 

Vierailija
22/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voispa lainsäädönnöllisesti kytkeä toisiinsa omaishoidon ja perintöoikeuden. jos ei ole toista, niin ei olisi myöskään toista.

Se on jo olemassa. Mun ilkeä vanhempani - jonka syntipukkilapsi olen - on tehnyt testamentin missä kaikki menee suosikkilapselle. En siis peri mitään, mutten myös ala auttamaan. Nythän tää on jus sun mielen mukaan hoidettu.

Sinuna vaatisin lakiosan.

-ohis

No, sen hinta on hirveä sota ja riita ja sisarukseni riehunta - on myös oppinut sen ajatusmallin että syntipukkilapselle ei kuulu antaa mitään, ja että hän on se tärkeä ja arvokas, minä en.

En ole varma maksaako tuo vaivaa. Siis siinä mielessä että tappelemalla saatu lakiosa saattaa viedä sitten yöunet ja tasapainon elämästä. Lakiosa olisi ehkä jotain 80-100ke luokkaa eli ei valtaisa. Isosta perinnöstä ehkä tappelisin.

Alapeukku viimeisestä virkkeestä.

Ei siitä alapeukkua tarvitse antaa. Se perintö olisi pieni palkka kaikesta siitä väkivallasta, julmuudesta ja ilkeydestä mitä avuttomana pienenä lapsena jouduin kokemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava idea! Kyllä kannattaa jättää hyvä työ, perhe ja oma elämä ja muuttaa Suomeen hoitamaan vanhempaa, joka ei ole ollut millään tasolla kiinnostunut lapsestaan edes tämän lapsuudessa. Käytännössä ventovierasta pitäisi tulla hoitamaan. 

Vierailija
24/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ettei ole säädetty lakia. En ole mitenkään "velvollinen" hoitamaan iäkkäitä vanhempiani, enkä sitä tekisikään. Isäni on kuollut, mutta äitini on hoivakodissa, jossa ammatti-ihmiset pitävät hänestä huolta, ja hoitomaksu menee hänen eläkkeestään.

Vierailija
25/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi äiti on vielä hyväkuntoinen,tän mallin mukaan mun pitäisi lopettaa työt ja muuttaa toiseen kaupunkiin (riittäisiköhän et mun siskot toimisi omaishoitajina🤔toki joutuisi nekin lopettamaan työnsä😂).

Vierailija
26/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sepä olisikin hyvä idea, että minut, joka pyörryn kun näen verta laitettaisiin hoitamaan vanhempaani, jolla on taipumus nenäverenvuotoon. Hyötyjä tästä olisi...?

Vierailija
27/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on ventovieraat. He ei oikein koskaan lapsia halunneet tai niistä välittäneet ja hylkäsivät lapset heti kun lapsi muutti kotoa opiskelemaan. En ole 18 vuoteen ollut missään tekemisissä. Heidän valinta. Nyt sit pitäisi ventovieraita alkaa palvelemaan?

Ap taitaa olla hyvän perheen lellitty lapsi. Eikä tajua että likikään kaikilla ei ole hyviä vanhempia.

Vierailija
28/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vanhemmat eivät myöskään ole ilkeitä lastenhakkaajia. Niistä vaikeista tapauksista tällä palstalla onkin puhuttu, paljon ja hartaudella. Minä hoidin äitiäni 10v, samalla myös pientä lastani kotiäitinä.

Asuimme saman katon alla. Ei ollut kamalaa. Äiti oli ja on vuodepotilas ja mukava, mutkaton tyyppi. Nyt jo tosin hoitokodissa ja aika lailla muissa maailmoissa. Mutta hyvällä muistan omaishoitoaikaa eikä kaduta. Päinvastoin.

Vierailija
29/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vanhemmat eivät myöskään ole ilkeitä lastenhakkaajia. Niistä vaikeista tapauksista tällä palstalla onkin puhuttu, paljon ja hartaudella. Minä hoidin äitiäni 10v, samalla myös pientä lastani kotiäitinä.

Asuimme saman katon alla. Ei ollut kamalaa. Äiti oli ja on vuodepotilas ja mukava, mutkaton tyyppi. Nyt jo tosin hoitokodissa ja aika lailla muissa maailmoissa. Mutta hyvällä muistan omaishoitoaikaa eikä kaduta. Päinvastoin.

Hölmö. Kyllä mäkin HYVÄÄ vanhempaa auttaisin. Mulla ei vaan ole sellaista. Jos sun äitisi olisi ilkeä väkivaltahirviö niin voin taata ette olisi sitä hoitanut. Ob helppo jeesustella hyväosaisena.

Vierailija
30/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä olisi lestadiolaismammelilla ihmettelemistä, kun 12 lasta hyörii omaishoitamassa äitiään. Jokaisenhan laki velvoittaa samalla tavalla.

Kyllä se vastuu siellä taitaa kuulua vain tyttölapsille.

Vierailija
31/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos ettei ole säädetty lakia. En ole mitenkään "velvollinen" hoitamaan iäkkäitä vanhempiani, enkä sitä tekisikään. Isäni on kuollut, mutta äitini on hoivakodissa, jossa ammatti-ihmiset pitävät hänestä huolta, ja hoitomaksu menee hänen eläkkeestään.

Hoitokotimaksuja maksetaan 5 miljardia vuodessa tällä hetkellä verorahoista, koska pieni eläke ei riitä edes yhden hoitajan palkkaan.

Vierailija
32/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasithan, mikä oli ketjun otsikko. Nyt ei puhuttu siitä, että vapaaehtoisesti hoitaa vanhempansa, vaan ap ehdotti pakkolakia, joka velvoittaisi kaikki siihen. Tuskin sinäkään sitä pidät hyvänä ajatuksena?

Vierailija
33/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun omaishoitajan korvaukset ovat jossain suhteessa työn vaativuuteen ja raskauteen, niin halujakin saattaa olla enemmän. Joku satanen kuukaudessa on täysin riittämätön korvaus. Palkallinen vuosilomakin olisi hyvä.

Kaiken kaikkiaan ajatus siitä, että lapsi olisi velvollinen muuttamaan vanhempiensa asuinpaikkakunnalle tai hankkimaan perheelleen suuremman kämpän, jotta isovanhemmatkin mahtuvat asumaan, lopettamaan oman työnsä ja ehkä urakehityksensäkin, pakottaa omat lapsensa ehkä vaihtamaan koulua jnejne on utopistinen. Pitäisikö kaikilla sisaruksilla olla vuoden kestävä lakisääteinen kiertävä vanhempien hoitovuoro?

Olin pari vuotta isäni omaishoitaja koska asuimme kilometrin päässä. Sitä helpotuksen määrää en voi kuvailla, kun faija pääsi hoitokotiin, jossa hän sai ammattimaista hoitoa vuorokauden ympäri. Tulojeni romahdus oli valtava, onnekseni pääsin takaisin koulutustani vastaavaan työhön. Liitto säilyi nippa nappa.

Onneksi ainoa sisarukseni tuki minua parhaansa mukaan, koska itse ei voinut isän hoitoon osallistua.

Tuskin ryhtyisin tuohon enää uudestaan, oli sen verran rankka kokemus.

Vierailija
34/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään vanhoille ei tulevaisuudessa tarvita laitospaikkoja.

Veikkaan että 'jossakin' kovaa vauhtia kehitellään jtn dopingainetta jolla aiheutetaan helppo hengenlähtö siinä tapauksessa että hlö on joutumassa valtion hoidettavaksi.

Nykyisin, kun ihmiset järjestään tuhkataan, ei mitään todisteita jää.

Ainakin siinä tapauksessa jos ihminen on sairaalloinen ja varaton.

Vierailija
35/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi pyhä yksinkertaisuus. Olisko ehkä niin että rakastavaa vanhempaa on kiva hoitaa? Kokeiles hoitaa väkivaltaista aggresiivista isää joka kuristaa ja käy päälle. Tule sitten hyvesignaloimaan uudestaan.

Vierailija
36/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voispa lainsäädönnöllisesti kytkeä toisiinsa omaishoidon ja perintöoikeuden. jos ei ole toista, niin ei olisi myöskään toista.

Se on jo olemassa. Mun ilkeä vanhempani - jonka syntipukkilapsi olen - on tehnyt testamentin missä kaikki menee suosikkilapselle. En siis peri mitään, mutten myös ala auttamaan. Nythän tää on jus sun mielen mukaan hoidettu.

Sinuna vaatisin lakiosan.

-ohis

No, sen hinta on hirveä sota ja riita ja sisarukseni riehunta - on myös oppinut sen ajatusmallin että syntipukkilapselle ei kuulu antaa mitään, ja että hän on se tärkeä ja arvokas, minä en.

En ole varma maksaako tuo vaivaa. Siis siinä mielessä että tappelemalla saatu lakiosa saattaa viedä sitten yöunet ja tasapainon elämästä. Lakiosa olisi ehkä jotain 80-100ke luokkaa eli ei valtaisa. Isosta perinnöstä ehkä tappelisin.

Kyllä minä 100 000 euron vuoksi pistäisin tappeluksi. Myös sen takia, että hemmoteltu sisarus saisi nenilleen.

Niin ja mikäli itselle ei noin mitättömälle summalle olisi käyttöä, voisit lahjoittaa osuutesi jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle, tai vielä paremmin, kun jollekin moottoripyöräkerholle joka suorittaisi etunsa valvonnan pesänjaossa.

Vierailija
37/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ketjuissa paasaavat ihmiset, jotka eivät ole nähneet omaishoitamista muuta kuin telkkarissa tai unissaan. Se on kovaa työtä, joka vaan pahenee loppua kohden.

Lisäksi se on ihan vaan fakta, ettei kaikista ihmisistä ole hoitajiksi. En minä ainakaan voisi vaihtaa vaippoja vanhemmilleni, se olisi mahdotonta. Jos heitä hoitaa ammattilainen niin se on taatusti parempaa hoitoa.

Vierailija
38/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä olisikin hommaa, kun lainsäätäjät selvittäisivät kuka on isäni. Sitä kun ei edes äitini tiedä :D

Vierailija
39/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt ensin velvoitetaan miehet hoitamaan omaa lastaan. Hoitakoot sitten isovanhempiakin.

Vierailija
40/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle voin suositella alzheimeria sairastavan vanhemman omaishoitajuutta. Sehän tarkoittaa käytännössä sitä, että joutuisit irtisanoutumaan työstäsi ja olla 24/7 aina ja jatkuvasti vanhempasi kanssa. No joo saatat saada pari vapaa päivää kuukaudessa, mutta käytännössä se on jatkuvaa hoitamista tai ainakin valvomista.

nimim kokemusta omaava

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi