Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman vanhempansa omaishoitajana toimiminen pitäisi olla lakiin säädetty velvollisuus!

Vierailija
10.07.2022 |

Eikä niin että dumpataan vanhainkotiin ja käydään katsomassa kerran vuodessa kun "minä haluan elää omaa elämääni"...

Kommentit (168)

Vierailija
41/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinut siis vielä sidotaan toiseen ihmiseen vastoin tahtoasi? Ensin joudut olla sidottuna sen 16-18 vuotta ja sitten toiset samanlaiset, jos vanhempasi menettää kykynsä toimia yksin kotonaan. Mitens tehdään tilanteessa, jossa lapset asuvat Kanadassa ja vanhempi Suomessa? Kumpi joutuu muuttamaan ja minne?

Vierailija
42/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voispa lainsäädönnöllisesti kytkeä toisiinsa omaishoidon ja perintöoikeuden. jos ei ole toista, niin ei olisi myöskään toista.

Se on jo olemassa. Mun ilkeä vanhempani - jonka syntipukkilapsi olen - on tehnyt testamentin missä kaikki menee suosikkilapselle. En siis peri mitään, mutten myös ala auttamaan. Nythän tää on jus sun mielen mukaan hoidettu.

Sinuna vaatisin lakiosan.

-ohis

No, sen hinta on hirveä sota ja riita ja sisarukseni riehunta - on myös oppinut sen ajatusmallin että syntipukkilapselle ei kuulu antaa mitään, ja että hän on se tärkeä ja arvokas, minä en.

En ole varma maksaako tuo vaivaa. Siis siinä mielessä että tappelemalla saatu lakiosa saattaa viedä sitten yöunet ja tasapainon elämästä. Lakiosa olisi ehkä jotain 80-100ke luokkaa eli ei valtaisa. Isosta perinnöstä ehkä tappelisin.

Kyllä minä 100 000 euron vuoksi pistäisin tappeluksi. Myös sen takia, että hemmoteltu sisarus saisi nenilleen.

Niin ja mikäli itselle ei noin mitättömälle summalle olisi käyttöä, voisit lahjoittaa osuutesi jollekin hyväntekeväisyysjärjestölle, tai vielä paremmin, kun jollekin moottoripyöräkerholle joka suorittaisi etunsa valvonnan pesänjaossa.

No kyse on siitä että en saa sitä ellen riitele. En siis saa sitä ilman sotaa. Tuo on pieni summa siitä että menettää mielenterveyden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä ketjuissa paasaavat ihmiset, jotka eivät ole nähneet omaishoitamista muuta kuin telkkarissa tai unissaan. Se on kovaa työtä, joka vaan pahenee loppua kohden.

Lisäksi se on ihan vaan fakta, ettei kaikista ihmisistä ole hoitajiksi. En minä ainakaan voisi vaihtaa vaippoja vanhemmilleni, se olisi mahdotonta. Jos heitä hoitaa ammattilainen niin se on taatusti parempaa hoitoa.

Paitsi että tässä maassa vanhuksia ei hoideta. Jokainen voisi oppia pakolliset kuviot kotonaan.

Vierailija
44/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanpa vielä yksi näkökulma: 

Kaikilla ei ole terveitä lapsia, vaikka vanhemmat olisivat miten rakastavia ja ihania. Miten esim. kehitysvammainen, joka ei osaa huolehtia edes omista asioistaan voisi toimia omaishoitajana?

Vierailija
45/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret jättävät sairaat vanhempansa kitumaan kotiin kun itselle on tärkeämpää "elää" -> pelata pleikkaa ja räplätä puhelinta.

Ne pleikkaa pelaavat nuoret ovat hoitoa tarvitsevien vanhusten lastenlapsia tai lastenlastenlapsia.

me dementoituvien vanhusten lapset olemme suurimmaksi osaksi 40-60 vuotiaita.

Itselläni syy, miksi en voi ryhtyä vanhempani omaishoitajaksi, on omat sairauteni.

N53

Vierailija
46/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä ketjuissa paasaavat ihmiset, jotka eivät ole nähneet omaishoitamista muuta kuin telkkarissa tai unissaan. Se on kovaa työtä, joka vaan pahenee loppua kohden.

Lisäksi se on ihan vaan fakta, ettei kaikista ihmisistä ole hoitajiksi. En minä ainakaan voisi vaihtaa vaippoja vanhemmilleni, se olisi mahdotonta. Jos heitä hoitaa ammattilainen niin se on taatusti parempaa hoitoa.

Paitsi että tässä maassa vanhuksia ei hoideta. Jokainen voisi oppia pakolliset kuviot kotonaan.

Eihän kyse ole oppimisesta, vaan siitä pystyykö tekemään tiettyjä asioita. Neulakammoinen ei pysty pistämään, vaikka miten opettelisi. Eikä narsistilapsesta tule hyvää hoitajaa, vaikka miten teoriassa voisi oppiakin asiat. 

Vierailija
47/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pitäisi tulla sellainenkin laki että vain fiksut ja tasapainoiset saavat lisääntyä.

Vierailija
48/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkodissa nykyisin palvelutalossa- on paljon seuraa! Siellä nimittäin asuu muitakin vanhuksia, henkilökuntaa.  Yksin kotona asuvat vanhukset on yksin yksinäisiä.  Miksi aikuisten lasten pitäisi hoitaa vanhuksiaan.  Vanhukset voi elää nykyään hyvinkin vanhoiksi-heidän lapsetkin on jo vanhuksia.  

Vierailija
49/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä olisi lestadiolaismammelilla ihmettelemistä, kun 12 lasta hyörii omaishoitamassa äitiään. Jokaisenhan laki velvoittaa samalla tavalla.

Kyllä se vastuu siellä taitaa kuulua vain tyttölapsille.

Hyvä oivallus.

Vierailija
50/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta siis esim. päihderiippuvainen väkivaltarikollinen on parempi hoitaja, kuin hoitoalan ammattilainen? Kun täällä oikeassa elämässähän ei lapsetkaan aina ole mitään rakastavia äiti Teresoita. 

Vierailija
51/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten meinasit että se käytännössä toteutuu?

Että ainut lapsi vain irtisanoutuu töistään ulkomailla tai kaupungissa ja muuttaa peräkorpeen huolehtimaan siellä asuvasta vanhemmastaan? Parhaassa tapauksessa jättää perheensä sinne muualle, ellei sitten puoliso mene huolehtimaan omista vanhemmistaan jonnekin muualle.

Vierailija
52/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut ihan ok vanhemmat, eikä mitään väkivaltaa yms., en ymmärrä, miksi jotkut lapset hylkäävät vanhempansa.

Tuntuisi vastavuoroiselta hoitaa vanhempiaan sitten, kun ovat sairaita ja vanhoja. Hyvä loppuelämä ja kaunis lähtö. Sitä me kaikki toivomme itsellemme.

Olen toiminut omaishoitajana, jouduin pistämään, katetroimaan ja hoitamaan avannetta. Vaikka ei ollut mitään hauskaa puuhaa, mielummin tein itse, koska halusin, että asiat tehdään hyvin. Vieras hoitaja on aina vieras, ei anna samanlaista rakkautta kuin itse pystyy antamaan läheisilleen.

Vierailija
53/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolehtinut mustakaan lapsena, vaan dumppasi itsekkäänä lastenkotiin. Toimii sitten toiseenkin suuntaan.

Vierailija
54/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sellaista lakia ei tule. En missään nimessä halua että lapseni luopuvat omista elämistään hoitaakseen meitä. Ja itseasiassa toivon että lähden täältä jalat suorana ja nopeasti, vuosikausia vihanneksena, vaipoissa, syötettävänä ja muistisairaana toisten hoidettavana ei kyllä kiinnosta.

Vierailija
55/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitajalapset taitavat olla enimmäkseen yli 40- ja 50-vuotiaita eivätkä mitään sohvalla istuvia pelaajia. Niitä boomer-sukupolven lapsia, x-sukupolvea. Joilla on työelämässä vielä vuosia jäljellä. Tai mahdollisesti omia sairauksia huolenaan. Tai lapsenlapsia.

Eiköhän tässäkin takana kummittele ajatus siitä, että naiset synnyttävät lapset, hoitavat ne, paapovat miestään, kuorivat pojille perunat, hoitavat vanhempansa, lapsenlapset ja siinä sivussa myös pyyhkivät miehen vanhemmilta pyllyt.

Vierailija
56/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ollut ihan ok vanhemmat, eikä mitään väkivaltaa yms., en ymmärrä, miksi jotkut lapset hylkäävät vanhempansa.

Tuntuisi vastavuoroiselta hoitaa vanhempiaan sitten, kun ovat sairaita ja vanhoja. Hyvä loppuelämä ja kaunis lähtö. Sitä me kaikki toivomme itsellemme.

Olen toiminut omaishoitajana, jouduin pistämään, katetroimaan ja hoitamaan avannetta. Vaikka ei ollut mitään hauskaa puuhaa, mielummin tein itse, koska halusin, että asiat tehdään hyvin. Vieras hoitaja on aina vieras, ei anna samanlaista rakkautta kuin itse pystyy antamaan läheisilleen.

Et ilmeisesti ollut töissä, moni muu on. Pistäminen ja kateroiminen ei kuulu omaishoitajalle, toki olit itse työtön alan ammattilainen.

Vierailija
57/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei hoideta? Ei kaikki hoitokodit ole Suomessa sellaisia katastrofeja, mitä välillä uutisissa esiintyy. Kyllä on paikkoja, joissa vanhuksille on mukavaa tekemistä ja missä heistä huolehditaan.

Ja mitä ne "pakolliset kuviot" ovat mitä voisi etukäteen kotona opetella? Ei kaikista ole vaihtamaan vaippoja, piikittämään, siivoamaan eritteitä. Ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
58/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, kun ihmisen oma toive on, että läheiset eivät hoida häntä? Moni vanhempi sukulaiseni on todennut hoidettuaan jonkun hautaan asti että hänet laitetaan sitten hyvissä ajoin laitokseen eikä hoideta itse.

Vierailija
59/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sellaista lakia ei tule. En missään nimessä halua että lapseni luopuvat omista elämistään hoitaakseen meitä. Ja itseasiassa toivon että lähden täältä jalat suorana ja nopeasti, vuosikausia vihanneksena, vaipoissa, syötettävänä ja muistisairaana toisten hoidettavana ei kyllä kiinnosta.

Mietin pakkolakia. Ei ole kyllä vanhuksenkaan etu, että vastentahtoinen omainen hoitaa. Kyllä sen pitää olla vapaaehtoista, jotta vanhus saa arvokkaan ja hyvän lopun.

Monilla pitää vaihtaa vaippoja yms.. Hoito pitää tehdä kunnolla ja sairasta kunnioittaen.

Vierailija
60/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitä marttyyreitä löytyy aina. Ja tiedoksi....kuolema ei ole koskaan kaunis, eikä arvokas, oli se sitten millainen hyvänsä ja vaikka väittäisit mitä. Olen kyllä sitä kuolemaa sen verran nähnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme