Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen stoalainen - täysin riippumaton ulkoisista vaatimuksista, kysy mitä vaan

Vierailija
10.07.2022 |

Olen opiskellut pitkään buddhalaisuutta ja stoalaista filosofiaa. Minulle koko maailma on rakentunut uudella tavalla opiskeluni jälkeen. En silti koe olevani millään lailla parempi ihminen, mutta jollain tavalla tätä maailmankuvaa voisi joku kutsua varmasti "valaistuneeksi".

Mitä se tarkoittaa käytännössä? En tarvitse ketään ihmistä. Minun ei tarvitse tehdä vaikutusta kehenkään ihmiseen omaisuudellani, kiiltävillä asioilla, rahalla, autoilla, veneillä, taloilla ja/tai en yritä saavuttaa kenenkään mielipidettä. Koko maailma näyttäytyy minulle huvittavana sirkuksena, ja varsinkin viimeiset vuosikymmenet ja uuden woke-uskonnon sekä sosiaalisen median huomiosirkus tuntuu vievän koko maailmaa yhä lyhytjänteisempään suuntaan. Katsokaa, kuinka tavoitellaan ikuista nuoruutta ja katsokaa kuinka mielipuolisen pinnallisia arvot ovat. Katsokaa, kuinka kaikki poseeraavat huomion tarvettaan, ja katsokaa, kuinka kaunis maailmamme jää eräällä tavalla kaikkine loistavine yksityiskohtineen sivuosan rooliin sillä välin, kun ihmiset melskaavat somessa.

Tämä postaus on tietenkin ihan valtava paradoksi, ja hauska sellainen. :D

Onko teitä muita siellä, jotka kykenevät sulkemaan kaikki odotukset ulkopuolelta ulos? Menikö kauan? Itselläni meni siihen hyvin pitkä aika ennen kuin oivalsin, miten maailma rakentuu. En ole mikään superlahjakas, ihan tavallinen, toisaalta eihän silläkään ole mitään merkitystä! :D

Nyt voitte sitten provoilla, ja hajoan atomeiksi kuin monty pythonian :) Kysy mitä vaan.

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko tarkentaa tätä woke-uskontoa. Nähdäkseni siinä on kyse hyvinkin syvällisistä asioista joka vaatii henkistä kasvua kyetäkseen suhtautumaan siihen ilmiön ulkopuolisena neutraalisti. Kirjoituksestasi ei tullut tällaista vaikutelmaa? Entpäpä ilmastonmuutos? Koronapandemia? Arvasnko oikein että ovat hapatusta mutta olet kuitenkin valaistunut?

Woke: Eipä minun näkemys aiheesta ole millään lailla tärkeä, vaan subjektiivinen. Mutta tähän suuntaan woke näyttää tosiaan hämmentävältä, koska koko maailmaa tulisi katsoa tietyn tietoisuuden läpi etsien eriarvoisuuden tilanteita. Se on hämmentävää, tosin niinpä joillekin voi aivan yhtä hyvin olla täysin vierasta omat ajatukseni siitä, että ihminen ei edes tavoittele kenenkään hyväksyntää. Kuitenkin yhteiskuntamme on niin voimakkaasti keskinäisriippuvuuteen rakennettu. Oma maailmankatsomukseni on varmasti länsimaiseen tai amerikkalaisen vasemmiston wokeen taipuvaisen ihmisen näkökulmasta hyvin itsekäs maailmankuva. Itse en vaan usko, että woke perustuu yhtään sen enempää "hyvyyteen" kuin mikään muukaan. Minulle se näyttäytyy ainoastaan saman poliittisen taistelun uutena välikappaleena.

En ole kiinnostunut siitä, millaista mielikuvaa tai vaikutelmaa kirjoitukseni tuottaa kenellekään. Käyttäydyn silti neutraalisti eli pyrin kunnioittamaan kaikkia.

Korona? Ilmastonmuutos? Näyttäytyy todellisilta. Stoalaisen filosofian mukaan minulla ei tarvitse olla mielipiteitä asioista. Ei kiinnosta. Maailma hoitaa ongelmansa ihan itse ilman minua.

AP

Ei ole olemassa mitään hyvää tai pahaa. Ihmisen luomia käsitteitä.

Sinulla ei tarvitse tosiaan olla mielipiteitä, mutta sinulla silti on.

Et ole vielä valmis.

Vierailija
62/62 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko tarkentaa tätä woke-uskontoa. Nähdäkseni siinä on kyse hyvinkin syvällisistä asioista joka vaatii henkistä kasvua kyetäkseen suhtautumaan siihen ilmiön ulkopuolisena neutraalisti. Kirjoituksestasi ei tullut tällaista vaikutelmaa? Entpäpä ilmastonmuutos? Koronapandemia? Arvasnko oikein että ovat hapatusta mutta olet kuitenkin valaistunut?

Woke: Eipä minun näkemys aiheesta ole millään lailla tärkeä, vaan subjektiivinen. Mutta tähän suuntaan woke näyttää tosiaan hämmentävältä, koska koko maailmaa tulisi katsoa tietyn tietoisuuden läpi etsien eriarvoisuuden tilanteita. Se on hämmentävää, tosin niinpä joillekin voi aivan yhtä hyvin olla täysin vierasta omat ajatukseni siitä, että ihminen ei edes tavoittele kenenkään hyväksyntää. Kuitenkin yhteiskuntamme on niin voimakkaasti keskinäisriippuvuuteen rakennettu. Oma maailmankatsomukseni on varmasti länsimaiseen tai amerikkalaisen vasemmiston wokeen taipuvaisen ihmisen näkökulmasta hyvin itsekäs maailmankuva. Itse en vaan usko, että woke perustuu yhtään sen enempää "hyvyyteen" kuin mikään muukaan. Minulle se näyttäytyy ainoastaan saman poliittisen taistelun uutena välikappaleena.

En ole kiinnostunut siitä, millaista mielikuvaa tai vaikutelmaa kirjoitukseni tuottaa kenellekään. Käyttäydyn silti neutraalisti eli pyrin kunnioittamaan kaikkia.

Korona? Ilmastonmuutos? Näyttäytyy todellisilta. Stoalaisen filosofian mukaan minulla ei tarvitse olla mielipiteitä asioista. Ei kiinnosta. Maailma hoitaa ongelmansa ihan itse ilman minua.

AP

Ei ole olemassa mitään hyvää tai pahaa. Ihmisen luomia käsitteitä.

Sinulla ei tarvitse tosiaan olla mielipiteitä, mutta sinulla silti on.

Et ole vielä valmis.

En olekaan. En myöskään tule koskaan valmiiksi. Ei ihminen voi olla mielipiteetön, tai jos hän on, se ei voi mitenkään olla valaistumisen este. Onhan sinullakin mielipide minusta. Et ole valmis.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi