Olen stoalainen - täysin riippumaton ulkoisista vaatimuksista, kysy mitä vaan
Olen opiskellut pitkään buddhalaisuutta ja stoalaista filosofiaa. Minulle koko maailma on rakentunut uudella tavalla opiskeluni jälkeen. En silti koe olevani millään lailla parempi ihminen, mutta jollain tavalla tätä maailmankuvaa voisi joku kutsua varmasti "valaistuneeksi".
Mitä se tarkoittaa käytännössä? En tarvitse ketään ihmistä. Minun ei tarvitse tehdä vaikutusta kehenkään ihmiseen omaisuudellani, kiiltävillä asioilla, rahalla, autoilla, veneillä, taloilla ja/tai en yritä saavuttaa kenenkään mielipidettä. Koko maailma näyttäytyy minulle huvittavana sirkuksena, ja varsinkin viimeiset vuosikymmenet ja uuden woke-uskonnon sekä sosiaalisen median huomiosirkus tuntuu vievän koko maailmaa yhä lyhytjänteisempään suuntaan. Katsokaa, kuinka tavoitellaan ikuista nuoruutta ja katsokaa kuinka mielipuolisen pinnallisia arvot ovat. Katsokaa, kuinka kaikki poseeraavat huomion tarvettaan, ja katsokaa, kuinka kaunis maailmamme jää eräällä tavalla kaikkine loistavine yksityiskohtineen sivuosan rooliin sillä välin, kun ihmiset melskaavat somessa.
Tämä postaus on tietenkin ihan valtava paradoksi, ja hauska sellainen. :D
Onko teitä muita siellä, jotka kykenevät sulkemaan kaikki odotukset ulkopuolelta ulos? Menikö kauan? Itselläni meni siihen hyvin pitkä aika ennen kuin oivalsin, miten maailma rakentuu. En ole mikään superlahjakas, ihan tavallinen, toisaalta eihän silläkään ole mitään merkitystä! :D
Nyt voitte sitten provoilla, ja hajoan atomeiksi kuin monty pythonian :) Kysy mitä vaan.
Kommentit (62)
Itse valaistuin kun ymmärsin ettei homppeleista tarvitse tykätä eikä kekkereistä eikä kenestäkkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on mielenterveysongelmia etkä ole erikoinen.
Mitäs siihen sanot?
Kiitos kommentista. Tässä kohtaa olisi hauska hajota ihan atoimeksi ja alkaa käryämään. :D
Hmm....en koe, että minulla on mielenterveysongelmia, toisaalta minulla on vain oma mieleni. Matkani on ollut pitkä eikä suinkaan helppo.
Totisesti en ole erikoinen! :D Erikoisuutta ei tavoitella.
Ap
Ja sama kaava taas. Se pässi joka esittää ap:ta, vastailee tänne itse "mukamas" toisten mielipiteitä ap:sta. Tuo on varmaan sitä hienoa psykolointia joidenkin mielestä.
Ei ap ole erikoinen, jos tänne kirjoittelee. Mutta jos saa puoli maailmaa perään, jotain erikoista täytyisi olla. En laita nyt hymyhymiötä, koska koen ne idioottimaisiksi.
Mielenterveysongelmat ei ole kokemusasioita. Ei myöskään ulkopuolisten määrittelemät. Niihin on ihan tarkat kriteerit ja av:lle kirjoittaminen ei oikein ole kriteereiden joukossa, kuten ei moni muukaan asia, vaikka tuolkaiseen ihme stoalaisuuksien pohtiminen. Aika hulluja täytyy mietiskellä ja aika hullusti pitää käyttäytyä ennenkuin mt-kriteerit täyttyy.
Vai mitä ajat takaa. Upea matka jee, ihmisyys vastakkainasettelu blaah blaah. Mielipuolisuus ei ole aina niin upeaa. Ja esim. gang stalking projektit on aika mielipuolisia. Ai niin nyt meni off topic.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo kirjoittamasi pitäisi paikkaansa, niin miksi haluat tuoda esiin itseäsi tällaisella foorumilla. Olet kuitenkin riippuvainen muista ihmisistä, etkä ole erkautunut egostasi.
Tuollaista ihmistä ei voi kutsua valaistuneeksi.
Kristittyjen uskontopuheet vielä ymmärrän lähetyskäskyyn perustuen-
Minusta tällaista voi tuoda esille ilman että sen tarkoitus olis vain egolähtöinen. Jos haluaa esim keskustella aiheesta, niin silloinhan tämä on oiva aloitus. Ite tuomitset kirjoittajan ns henkisyyden tason yhden aloituksen perusteella..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen aihe. Aloitus tuntuu vähän tökeröltä - siitä jää tunne että nimenomaan kiinnität valtavasti kielteistä huomiota siihen, kuinka "pilalla" nykymaailma on sen sijaan että todella suhtautuisit asioihin neutraalisti. No, onhan sekin jo antiikin ajoilta tuttu ajatus, että nykymaailma on pilalla. Itse en kyllä usko, että ihmiset ovat ennenkään olleet yhtään enempää henkisesti valveutuneita.
Aloitus on tökerö, koska kyseessä on tökerö idiootti. :D Hyvä havainto, kiitos. Avaukseen on vaikeaa kuvata koko mielenmaisemaansa ja suhtautumistaan. Maailman "pilalla oleminen" on mielenkiintoinen ajatus ja ehkä tuossa kohtaa jäin kiinni ajatuksineni.
Osa omalla kohdallani tuota isoa kehitystä on sen oivaltaminen, että minä en ole sama kuin ajatukseni. Ajatukseni voivat olla jonkun mielestä täysin naiiveja, vääriä ja virheellisiä, ja myös minä ajattelen usein niin. On myös niin, että ainoastaan länsimaisesta etuoikeudesta käsin voin istua tässä auringonpaisteessa, näpytellä litium-akun kautta energiaa tuottavan laitteen läpi ajatuksiani sormieni kautta internetiin, ja nautiskella kiireettömästä ajattelustani - valaistumiseni on siis ehdollista sille, että en joudu ikuisen sähkökatkon vuoksi halkovajahommiin. :D
Olen täysin tietoinen hetken hauraudesta. Olen täysin tietoinen, että sensoriset vaistoni etsivät lämpöä, ravintoa, ja jos minut heitettäisiin kylmään meriveteen, tuskin kirjoittelisin täällä "valaistumisesta".
Länsimainen edistys on synnyttänyt kaiken tämän hyvinvoinnin, jotta minulla on mahdollisuus. Vaan on se luonut aika uskomattoman paljon turhaa kerrosta päälle. Turhia tarpeita, jotta ostaisimme tuotteita, jotta tekisimme vaikutuksen ihmisiin, joista emme todellisuudessa välitä, jotta saavuttaisimme attraktiivisen puolison, ja jotta olisimme vanhemmillemme "hyviä [lisää jälkeläinen monikossa]".
En halveksi länsimaista sivistystä, länsimaista tehokkuutta. Päinvastoin, olen kiitollinen siitä.
Vaan miten paljon todellisuudessa tarvitsen teistä ketään? En yhtään. En yhtään työtoveria, en puolisoani, ja en edes biologisten vanhempieni hyväksyntää. En tarvitse sitä.
Todellisuus on jo täydellinen.
Ap
Todellisuus on täysin perseestä isolle osalle ihmiskuntaa. Jos joku pakottaisi sut katsomaan sun lapsen joukkuperseraiskausta, johon se sitten kuolee, niin onko se jo täydellinen todellisuus? Mä niin inhoan kaikkia "valaistuneita", jotka mössöttää jotain täydellisyydestä, kun niillä ei itsellään ole mitään oikeita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kerro arjestasi. Miten ajattelutapasi näkyy jokapäiväisissä toiminnoissasi? Millaista arkea elät ja onko sinulla perhettä? Heijastuuko ajattelusi perhe-elämään ja miten?
Kysyy nelikymppinen perheellinen nainen, joka on Tollen kirjan lukenut ja siitä kyllä jotain ahaa-elämyksiä saanut
Kiitos kysymyksestänne. Ajattelutapani on puolustaa omaa mieltäni arjessa. Jo tämä keskustelu on hivenen rasittavaa, ja alan kohta laittamaan pillit pussiin ja menen luontoon istumaan, kuuntelemaan tuulta, ja lintuja.
Jokapäiväisissä toiminnoissani korostuu yksinäisyys, hitaus. Olen alkanut havainnoida päivä päivältä enemmän sensorisilla aiesteilla, ja yritän ajatella vähemmän. Minulla on vain omat ajatukseni ja nautin yksinäisyydestäni tällä hetkellä. Nyt olen oppinut hallitsemaan mieltäni ja yhtäkkiä oivaltanut, miten avainsana on asioiden sulkeminen ulos. Sosiaalinen media on rakentanut maailman, jossa ihmisten ajatukset, mielipiteet ovat kauppatavaraa. Kaiken sen oivaltaminen, että voin sulkea itseni tuolta ulos on ihan käsittämättömän vapauttavaa. En tiedä, onko minun aivot erityiset, mutta teen työkseni hyvin intensiivistä ajatustyötä saadakseni rahani, ja osallistun työelämään ainoastaan sen verran, että saan sieltä rahaa. Olen lopullisesti jäämässä pois työelämästä ja olen jättäytynyt kokonaan somesta.
Elän nyt yksinäisyydessä.
Kiva, että olet saanut ahaa-elämyksiä! Isoimmat ahaat ovat ehkä kaikkein arvokkaimmat. Voit aina palata takaisin puistonpenkille, kuten Tolle kirjassaan. Voit aina havainnoida ympäristöäsi, ja keskittyä jokaisella solullasi kuuntelemaan ja havainnoimaan, tuntemaan tuulenvireen ihollasi, ja kas.....huolesi olivat poissa. Sen jälkeen voit tarkastella ja oivaltaa.......kaikki nuo tunteet ovat ajatuksia, lopulta suurin osa meidän "huolistamme" on ajatuksia.
Inflaatio ja korkojen nousu? Ajatus.
Tulevan talven sähkön hinta? Ajatus.
Korona, maskit ja pelko? Ajatus.
Kun oivaltaa, että kaikkien ajatusten takana, kuin venäläisen puunuken sisällä oleva viimeinen ydin, on eräänlainen kova todellisuus, jota ei tarvitse selittää, sen läsnäolo on olemassa, ja se virtaa, se on jatkuvassa virtauksessa....
Sitä ei tarvitse selittää. Se ei kaipaa selittämistä. Se vain on. Eikä se katoa mihinkään. Todellisuus ei katoa, jos menetät vaikkapa työpaikkasi. Jos jäät pohtimaan hetkeksi, kuorit sipulin kerros kerrokselta, asemasi ja statuksesi on ainoastaan sarja ajatuksia.
Ketä varten olitkaan töissä? Aivan. Ajatus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen aihe. Aloitus tuntuu vähän tökeröltä - siitä jää tunne että nimenomaan kiinnität valtavasti kielteistä huomiota siihen, kuinka "pilalla" nykymaailma on sen sijaan että todella suhtautuisit asioihin neutraalisti. No, onhan sekin jo antiikin ajoilta tuttu ajatus, että nykymaailma on pilalla. Itse en kyllä usko, että ihmiset ovat ennenkään olleet yhtään enempää henkisesti valveutuneita.
Aloitus on tökerö, koska kyseessä on tökerö idiootti. :D Hyvä havainto, kiitos. Avaukseen on vaikeaa kuvata koko mielenmaisemaansa ja suhtautumistaan. Maailman "pilalla oleminen" on mielenkiintoinen ajatus ja ehkä tuossa kohtaa jäin kiinni ajatuksineni.
Osa omalla kohdallani tuota isoa kehitystä on sen oivaltaminen, että minä en ole sama kuin ajatukseni. Ajatukseni voivat olla jonkun mielestä täysin naiiveja, vääriä ja virheellisiä, ja myös minä ajattelen usein niin. On myös niin, että ainoastaan länsimaisesta etuoikeudesta käsin voin istua tässä auringonpaisteessa, näpytellä litium-akun kautta energiaa tuottavan laitteen läpi ajatuksiani sormieni kautta internetiin, ja nautiskella kiireettömästä ajattelustani - valaistumiseni on siis ehdollista sille, että en joudu ikuisen sähkökatkon vuoksi halkovajahommiin. :D
Olen täysin tietoinen hetken hauraudesta. Olen täysin tietoinen, että sensoriset vaistoni etsivät lämpöä, ravintoa, ja jos minut heitettäisiin kylmään meriveteen, tuskin kirjoittelisin täällä "valaistumisesta".
Länsimainen edistys on synnyttänyt kaiken tämän hyvinvoinnin, jotta minulla on mahdollisuus. Vaan on se luonut aika uskomattoman paljon turhaa kerrosta päälle. Turhia tarpeita, jotta ostaisimme tuotteita, jotta tekisimme vaikutuksen ihmisiin, joista emme todellisuudessa välitä, jotta saavuttaisimme attraktiivisen puolison, ja jotta olisimme vanhemmillemme "hyviä [lisää jälkeläinen monikossa]".
En halveksi länsimaista sivistystä, länsimaista tehokkuutta. Päinvastoin, olen kiitollinen siitä.
Vaan miten paljon todellisuudessa tarvitsen teistä ketään? En yhtään. En yhtään työtoveria, en puolisoani, ja en edes biologisten vanhempieni hyväksyntää. En tarvitse sitä.
Ap
Todellisuus on täysin perseestä isolle osalle ihmiskuntaa. Jos joku pakottaisi sut katsomaan sun lapsen joukkuperseraiskausta, johon se sitten kuolee, niin onko se jo täydellinen todellisuus? Mä niin inhoan kaikkia "valaistuneita", jotka mössöttää jotain täydellisyydestä, kun niillä ei itsellään ole mitään oikeita ongelmia.
Olet täysin oikeassa, toisaalta toin esille tuon. Pahoittelen, jos ajatukseni tuotti sinulle tuskaa. Voit aina kieltäytyä. Aivan kuten minä suljen tällaisen mielikuvan, jota tarjosit, hyvin nopeasti.
Olen pahoillani kärsimyksistä, joita olet saanut kokea. Myös minä olen kokenut kärsimystä, suunnatonta kärsimystä, ja matkani on ollut pitkä, ja yllättävä. Olen tosin itse hankkinut itseni asemaan, jossa tällaiset riskit voivat toteutua ja saanut kärsiä.
Vielä kerran pahoitteluni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajan pointin hyvin. Jossain määrin pystyn samaan, mutta täydellisesti en pysty, koska se on aika hankalaa reaalimaailmassa. Jo ihan pelkän toimeentulonkin kannalta.
Kukaan ei pysty täydellisesti, kurkistuksemme on niin lyhyt että aine jatkaa matkaansa aiemmin.
On hurjaa ajatella että meissä kaikissa on vetyä joka on muodostunut jo alkuräjähdyksessä. Meissä se on lainassa sen vajaat sata vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet täysin oikeassa, toisaalta toin esille tuon. Pahoittelen, jos ajatukseni tuotti sinulle tuskaa. Voit aina kieltäytyä. Aivan kuten minä suljen tällaisen mielikuvan, jota tarjosit, hyvin nopeasti.
Olen pahoillani kärsimyksistä, joita olet saanut kokea. Myös minä olen kokenut kärsimystä, suunnatonta kärsimystä, ja matkani on ollut pitkä, ja yllättävä. Olen tosin itse hankkinut itseni asemaan, jossa tällaiset riskit voivat toteutua ja saanut kärsiä.
Ap
Me tosiaan voimme sulkea tuollaisen mielikuvan pois, koska se ei (onneksi) meitä henkilökohtaisesti kosketa. Voimme kieltäytyä siitä, mutta samaa luksusta ei suoda sen kokeneille. Onko heillekin todellisuus täydellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo kirjoittamasi pitäisi paikkaansa, niin miksi haluat tuoda esiin itseäsi tällaisella foorumilla. Olet kuitenkin riippuvainen muista ihmisistä, etkä ole erkautunut egostasi.
Minusta tällaista voi tuoda esille ilman että sen tarkoitus olis vain egolähtöinen. Jos haluaa esim keskustella aiheesta, niin silloinhan tämä on oiva aloitus. Ite tuomitset kirjoittajan ns henkisyyden tason yhden aloituksen perusteella..
No ehkä olen turhan kärkäs kommentoimaan asiasta, muttei nämä muutkaan Ap:n vastauksista ole vielä kovin kummoista kuvaa ole tuoneet.
Toivotaan, että olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun esitän sinulle täällä kysymyksen, niin eikös se ole ulkoinen vaatimus, ja olet siitä riippuvainen, jos vastaat siihen?
Mitä mieltä olet Diogenes Koiran elämänkatsomuksesta?
Hyviä kysymyksiä. En koe, että olen riippuvainen sinulle vastaamisesta. Voisin osoittaa sen sinulle olemalla vastaamatta, mutta olkoon.
Jokaisella pitäisi olla hiljalleen selvää, että Ap ei ole pyrkinyt auktoriteettiasemaan kerrottuaan olevansa "valaistunut". Kyseessä on lähinnä vitsi sellaiselle, joka edes LÄHESTYY etäisesti moista.
Voin paljastaa, että stoalaisuuden hallinta on täysin olematon minulla. Olen lukenut jonkin verran teoksia, mutta yksikään ideologia, filosofia, uskonto tai uskomusten rakennelma, jonka ihmiskunta on historiansa aikana saanut kirjoihin ja kansiin tuskin on riittävä kuvaamaan todellisuutta. Todellisuus, oli se sitten TAO tai mikä tahansa universumi, ei taivu ihmisten testamentteihin eikä filosofisiin neuvoihin. Jokaisessa niistä on omat heikkoutensa ja vahvuutensa.
Jos nyt ulkomuistista vedän niin, Diogenes muistaakseni pyrki luopumaan omaisuudesta ja eli elämäänsä kaduilla ilman vaatteita ja paritteli kuin koira. Minusta on mielenkiintoista, että sama omaisuudesta luopumisen vaatimus on myös buddhalaisessa ja kristillisessä perinteessä ihan keskeisessä asemassa.
Menemättä yksityiskohtiin sen enempää tässä kohtaa, kys. lähestyminen on mielestäni perusteltu näkökulma ja niin radikaali läntisessä yhteiskunnassa, että sen toteuttaminen johtaisi useissa tapauksissa modernissa läntisessä yhteiskunnassa miehen vapauden menettämiseen ja sulkemiseen ulos yhteiskunnasta.
Mutta jos menette kysymään joltain kodittomalta kadun mieheltä, että "mikä sinun koulutuksesi on?", saattaisitte jossain tilanteissa yllättyä.
Ehkä olen koditon?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Me tosiaan voimme sulkea tuollaisen mielikuvan pois, koska se ei (onneksi) meitä henkilökohtaisesti kosketa. Voimme kieltäytyä siitä, mutta samaa luksusta ei suoda sen kokeneille. Onko heillekin todellisuus täydellinen?
On.
Todellisuudessa on pahuutta, ja pahuus voi olla uskomattoman syvää. Todellisuus on täydellinen sen kokijasta riippumatta. Todellisuus sisältää pahuutta, epäoikeudenmukaisuutta, satunnaisuutta ja käsittämätöntä vääryyttä, ihmiskohtaloita. Pahuuden torjuminen on universumissa hyveellistä, mutta pahuus ei poistu koskaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ulkomuistista vedän niin, Diogenes muistaakseni pyrki luopumaan omaisuudesta ja eli elämäänsä kaduilla ilman vaatteita ja paritteli kuin koira.
Miksi hän teki niin kuin kuvailet?
Sami Nilainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä olen turhan kärkäs kommentoimaan asiasta, muttei nämä muutkaan Ap:n vastauksista ole vielä kovin kummoista kuvaa ole tuoneet.
No, ehkä se kuvan luominen ihmisestä pelkkien kirjoitusten perusteella on tuhoontuomittu homma. Ihmiset kun kuitenkin on jatkuvassa muutoksentilassa olevia olentoja, jotka eivät ole yhtä kuin mikään tuotoksensa. Jos on mielikuva ihmisestä, se ei voi olla yhtä kuin ihminen
Vierailija kirjoitti:
Sami Nilainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä se kuvan luominen ihmisestä pelkkien kirjoitusten perusteella on tuhoontuomittu homma. Ihmiset kun kuitenkin on jatkuvassa muutoksentilassa olevia olentoja, jotka eivät ole yhtä kuin mikään tuotoksensa. Jos on mielikuva ihmisestä, se ei voi olla yhtä kuin ihminen
Hyvä kommentti. Mainitsin itsekin, että ihminen ei ole sama kuin ihmisen kokemat tunteet, tai ajatukset. Myöskään ihminen ei ole sama kuin ihmiset kokemat kokemukset.
Lisään tähän ajatuksena, että syvässä on länsimaisessa yhteiskunnassa kilpailu, ja ihmisen suorituskyvyn, performoimisen tarve. Myös tarve tulla hyväksytyksi.
Pohjimmainen totuushan taustalla on se, että aloittajana minun ajatukseni eivät ole se kummempia kuin kenenkään muunkaan. Ne ovat vain ajatuksia. Kun hän kertoo, "tuollaista ihmistä ei voi kutsua valaistuneeksi", minun tulee vastata: "olette oikeassa".
Kukaan meistä ei voi olla valaistunut ja kaikki voimme olla.
Ehkä näillä pääsee kuitenkin alkuun näillä ajatuksilla...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ulkomuistista vedän niin, Diogenes muistaakseni pyrki luopumaan omaisuudesta ja eli elämäänsä kaduilla ilman vaatteita ja paritteli kuin koira.
Miksi hän teki niin kuin kuvailet?
Koska halusi olla täysin riippumaton muiden odotuksista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sami Nilainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kommentti. Mainitsin itsekin, että ihminen ei ole sama kuin ihmisen kokemat tunteet, tai ajatukset. Myöskään ihminen ei ole sama kuin ihmiset kokemat kokemukset.
Lisään tähän ajatuksena, että syvässä on länsimaisessa yhteiskunnassa kilpailu, ja ihmisen suorituskyvyn, performoimisen tarve. Myös tarve tulla hyväksytyksi.
Pohjimmainen totuushan taustalla on se, että aloittajana minun ajatukseni eivät ole se kummempia kuin kenenkään muunkaan. Ne ovat vain ajatuksia. Kun hän kertoo, "tuollaista ihmistä ei voi kutsua valaistuneeksi", minun tulee vastata: "olette oikeassa".
Kukaan meistä ei voi olla valaistunut ja kaikki voimme olla.
Ehkä näillä pääsee kuitenkin alkuun näillä ajatuksilla...
Ap
Joo! Ajatukset on vaan ajatuksia, ja ihminen voi itse päättää ajatella onko ajatus hyvä, huono, sallittu tai kielletty.
Ei välttämättä tarvitse lukea mitään huomatakseen vielä enemmänkin.
Riittää kun tekee duunia ja hoitaa puutarhaa brittiläistyylisen tunnollisesti päivittäin.
Asioita ei tarvitse lukea vaan nähdä, kuulla, haistaa ja maistaa.
Ihmisen elämä on lisääntyminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä tarvitse lukea mitään huomatakseen vielä enemmänkin.
Riittää kun tekee duunia ja hoitaa puutarhaa brittiläistyylisen tunnollisesti päivittäin.
Asioita ei tarvitse lukea vaan nähdä, kuulla, haistaa ja maistaa.
Ihmisen elämä on lisääntyminen.
Olet niin oikeassa! Minunkin piti lukea paljon vaan törmätäkseni kirjaan, jossa kerrottiin, että kaikki lukemani on täysin merkityksetöntä. Jokainen voi puhua vaan itsestään, mutta omalla kohdallani kaiken poisoppiminen alkoi juuri näistä aistihavainnoista ja kaiken muun turhan sulkemisesta ulos.
Ap
En halua kysyä sinulta mitään.
t. toinen valaistunut
XD
Jos ja kun esitän sinulle täällä kysymyksen, niin eikös se ole ulkoinen vaatimus, ja olet siitä riippuvainen, jos vastaat siihen?
Mitä mieltä olet Diogenes Koiran elämänkatsomuksesta?