Älkää ikinä menkö avustajaksi työnantajana toimivalle avustettavalle.
On siis niin pestä koko homma. Mistään ei saa tukea tai apua, kun avustettava kirjaimellisesti orjuuttaa.
Itse suorastaan yökkään joka aamu, kun vai mietinkin töihin lähtöä. Irtisanoudun tänään.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis olevan vähän kiitollisempaa porukkaa. Itsekin ehkä tarviin avustajaa tulevaisuudessa, mutta ihan perus kotitöihin ell imurointi ja pyykinpesu. En ajatellut hyppyyttää avustajaa turhaan
Avustaja ei ole siivooja. Kukaan ei saa ilmaista siivoojaa. Avustaja auttaa avustettavaa askareissa, joita avustettava ryhtyy tekemään, eikä tee puolesta.
Tunnen ihmisiä, jotka eivät pysty muuta kuin istumaan paikoillaan, eli eivät kykene ryhtymään mihinkään. Avustaja käy kaupassa ja laittaa ruokaa sekä siivoaa.
Toki jos avustettava ei itse pysty. Itse yhdellä avustettavalla siivoan ja käyn kaupassa koska hän on pyörätuolissa mutta hän laittaa itse ruokansa.
Se on 4 tunnin työvuoro. Kaikkien hommien tekemiseen menee 2 tuntia eli lopulle 2 tuntia ei vaan yksinkertaisesti ole mitään muuta tekemistä kuin istumista ja seurana olemista.
No noinhan se menee.
Kun olen joskus tuota työtä tehnyt, niin se meni juuri niin, että ensin työvuoron alku meni kotitöissä, vaihdellen riippuen siitä mitä kulloinkin oli tehtävänä. Loppuaika ulkoiluun, koska se oli tärkeä osa avustettavan tarvetta (liikkuminen itsenäisesti ei ollut vaihtoehto, mutta asustettuna liikkuminen elämänlaadun ja kunnossa pysymisen kannalta elinehto).
Ihan normaalia.
Joskus siivosin koko päivän vaatekaappeja, jos ei ollut muuta, ja avustettava ei tarvinnut ulkoilua. Hän olisi tietysti tehnyt terveenä moisen asian itse, mutta minä olin hänen käsinään ja jalkoinaan, tekemässä sen, mihin ei itse pystynyt. Ja totta kai noudatin neuvoja ja ohjeistuksia koko sen ajan.
Jotenkin sekin tuntuu nyppivän joitakin avustajia, että joutuu noudattamaan ohjeita. No, työn luonne on juuri sitä, että tehdään tismalleen kuten toinen pyytää/tahtoo.
Näinpä. Mutta koska vammaiset ovat samanlaisia ihmisiä kuin vammattomat siinä mielessä, että on mukavia ihmisiä, vähemmän mukavia ihmisiä ja todella vittumaisia ihmisiä, saattaa joskus käydä niin, että pyytämiset ja tahtomiset ovat erittäin kohtuuttomia. Avustajissa on myös mukavia, vähemmän mukavia ja todella vittumaisia ihmisiä.
Silti on väärin sanoa, että avustajan työ olisi aina ja ehdottomasti pelkkää paskahommaa, jota kenenkään ei pidä tehdä. Se ei myöskään ole ihanaa ja auvoista työtä, jota voi suositella kaikille. Se on sellaista kuin ihmisten välinen elämä ja vuorovaikutus on, ja sisältööön voivat kaikki osapuolet vaikuttaa. Niinpä on hyviä avustajan ja avustettavan välisiä suhteita ja huonoja, mutta ei pelkästään jompiakumpia.
Koska hän ei voi tehdä sitä itse ja avustajalle maksetaan siitä suorituksesta.
Ajatelkaa miten kauheaa itsestänne olisi, jos kaiken saisitte vain toiselta pyytämällä. Se on kauhean turhauttavaa ja raskasta jo itsessään, eikä siihen kaipaa lisäksi sitä, että avustaja nakkelee niskojaan.
Ja avustajat hyvät, kaikissa töissä joudutte noudattamaan ylhäältä annettuja neuvoja ja ohjeita, ellette satu olemaan siellä ihan ylimmällä tasolla. Siellä taas vastuu on jo sen verran iso, että yleensä alkaa hahmottua miksi joku asia pitää tehdä.
Lisäksi aina on enemmän tai vähemmän raskasta, kun pitää päästää vieras ihminen omaan kotiin, tutustua häneen ja opettaa tietyt käytännöt. Ja kun avustajat vaihtuvat usein, sama alkaa aina alusta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että om tämä ketju. Nyt kun tiedetään, että myös kodin siivous kuuluu tuohon avustamiseen niin moni jättää hakematta.
Aivan erinomaisen hyvä asia. Ei tuhlaannu minun, avustettavan, eikä mahdollisen avustajan aikaa turhiin työhakemuksiin ja työhaastatteluun.
Miten ihmeessä muka avustajia on vaikea saada. Mä sain ilmoitukseeni yli sata hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän onkin hauska ketju! Avustajan sopparissa lukee työtehtävät jotka kuuluu hänelle mutta avustajan mielestä hänen ei tarvitse niitä tehdä eikä avustettava saa pyytää tekemään niitä koska muuten rikotaan lakia?! Siis, vammaispalvelu ja kunta hyväksyy sopimuksen jota avustajat eivät suostu noudattamaan kun heillä on omat "sopimukset" omassa päässäänsä. Ja sitten tullaan tänne palstalle haukkumaan avustettavia kuinka he vaativat heiltä sellaista mikä ei heille muka kuulu vaikka ovat ITSE ALLEKIRJOITTANEET sopimukset jossa työnkuva on selitetty tarkasti. Onko jotkut avustajat vähän yksinkertaisia vai mistä tässä nyt on kyse? Ei mulla olisi pokkaa sanoa pomolle että en tee sitä enkä tätä työpäivän aikana vaikka ne hommat minulle kuuluukin.
Netissä on otsikoita kuinka avustajia on nykyään vaikea saada, miksiköhän?
Siksi, että tässä työssä on surkeaakin surkeampi palkka, monet työpaikoista eivät ole täysillä tunneilla ja useiden eri ihmisten avustamisen aikataulujen yhteensovittaminen on hankalaa. Kunnollisen sijaissysteemin puute, ei työterveyshuoltoa jne. Tällaisten syiden vuoksi tämä ei ole niitä töitä, joita ensisijaisesti haetaan. Ei siksi, että työssä voi joutua kerran viikossa imuroimaan. Äänekäs asenneongelmaisten ihmisten joukko toki niin antaa ymmärtää.
Työssämme ON monia epäkohtia jotka pitäisi korjata, mutta asiaa ei auta se, että osa meistä avustajista jatkuvasti tekee näillä palstoilla kaikkensa antaakseen ammattimme edustajista mahdollisimman välinpitämättömän, ylimielisen ja typerän kuvan.
Olen 500% varma, että nämä imuroinnista tms. kitisevät eivät ole tehneet avustajan työtä päivääkään. Ei heistä yksinkertaisesti olisi niin vaativaan hommaan. Näkeehän sen jo siitä, että vartti imurin varressa on heille elämää suurempi ongelma. Imurointi on kuitenkin yksi kevyimpiä avustajan työtehtäviä. Jos siis puhutaan kokoaikaisesta avustajasta.
Osa kyllä on, mutta eivät he varmasti kovin kauan työssä pysy, fiksuilla avustettavilla ainakaan. Osa ehkä joutuu töihin niille mahdottomille avustettaville kun näiden taas on vaikea löytää avustajaa.
Hulluin duuni missä olen koskaan ollut, oli henkilökohtaisena avustajana. Tottakai siihen mahtui hyviäkin päiviä, avustettava osasi olla myös mukava. Mutta kärsi vakavista neurooseista. Kämppä täynnä roskaa muun muassa ja työnkuvaani kuului hyvin outoja askareita. En jaksanut kuin 2 kuukautta. Tuntipalkka huimat 8,70e ja usein lauantaitkin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Hulluin duuni missä olen koskaan ollut, oli henkilökohtaisena avustajana. Tottakai siihen mahtui hyviäkin päiviä, avustettava osasi olla myös mukava. Mutta kärsi vakavista neurooseista. Kämppä täynnä roskaa muun muassa ja työnkuvaani kuului hyvin outoja askareita. En jaksanut kuin 2 kuukautta. Tuntipalkka huimat 8,70e ja usein lauantaitkin töitä.
Millä vuosikymmenellä tämä oli? Nykyisin ei missään laillisessa työsuhteessa ole avustajan palkka noin pieni, vaikka pieni onkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että om tämä ketju. Nyt kun tiedetään, että myös kodin siivous kuuluu tuohon avustamiseen niin moni jättää hakematta.
Ei automaattisesti. Riippuu siitä, mitä sosiaalitoimisto päättää.
Tässä on varmasti kuntakohtaisia eroja, sillä meidän kunnassa ei siivous kuulu avustajalle, ainoastaan pieni siistiminen. Siinähän mennään siivoojien työn päälle, jos ilmaiseksi annetaan joillekin siivous. Ei siivousta todellakaan saa ilmaiseksi edes ikäloppu vanhus, joka ei pysty itse siivoomaan. Miksi se pitäisi vammaiselle ilmaiseksi antaa?
Avustajia on tällä hetkellä todella vaikea saada. Enää en edes ihmettele, kun tätäkin ketjua lukee. Heillehän ollaan työntämässä kaikki mahdolliset ja mahdottomat työt, kun ilmainen avustaja on kerra saatu.
Tämä asia kannattaa ottaa avustajien enemmän framille ja pitää kiinni oikeuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisen avustajan työ voi olla niin monenlaista kuin on avustettaviakin. Yksi asia on kuitenkin varma, mikään palvelija tai siivooja hän ei ole. Sellaista jos toivoo, niin hankkii sitten yksityistä kautta tekijän, veronmaksajan rahoilla ei palvelijaa saa.
Kyllä hän tietyllä tapaa on palvelija. Palvelee ihmistä hänen tarpeidensa mukaan arjessa. Ei hän tietenkään ole mikään vanhanajan palvelija, joka asuu isäntäperheessä ja päivystää 24/7.
Ymmärrätkö avustajan ja palvelijan eroa? Eli et.
Avustajan termi on kyllä häilyvä ja kaikenmaailman avustettavia on. Siinä pitää kemiat toimia ja sopia henkilön kanssa mitä kuuluu tehdä. Mikä ero avustajan tai palvelijan kanssa? sori en nyt ymmärrä. Avustaja auttaa kaikissa asioissa mistä vain sovitaan.
Minun avustettava istuu pyörätuolissa, mutta kädet toimivat. Hän pystyy tekemään ruokaa, pyyhkimään pölyt, imuroimaan, moppaamaan jne. Ei ole mikään avuton inisijä vaan haluaa olla toimelias ja pärjäävä. Autan niissä toimissa, mihin ei kykene, esim. nostamaan pyykkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisen avustajan työ voi olla niin monenlaista kuin on avustettaviakin. Yksi asia on kuitenkin varma, mikään palvelija tai siivooja hän ei ole. Sellaista jos toivoo, niin hankkii sitten yksityistä kautta tekijän, veronmaksajan rahoilla ei palvelijaa saa.
Kyllä hän tietyllä tapaa on palvelija. Palvelee ihmistä hänen tarpeidensa mukaan arjessa. Ei hän tietenkään ole mikään vanhanajan palvelija, joka asuu isäntäperheessä ja päivystää 24/7.
Avustajan termi on kyllä häilyvä ja kaikenmaailman avustettavia on. Siinä pitää kemiat toimia ja sopia henkilön kanssa mitä kuuluu tehdä. Mikä ero avustajan tai palvelijan kanssa? sori en nyt ymmärrä. Avustaja auttaa kaikissa asioissa mistä vain sovitaan.
Tyhmä. Avustaja ei tee puolesta vaan auttaa avustettavaa toimissa. Esim. nostaa kaupan ylähyllyltä tuotteen.
Käsittämätöntä, että jotkut avustajat suostuvat ja laittavat nimensä alle vaikka mihin hommiin ja millä palkalla? Töitä on paljon, ei kenenkään tarvitse orjaksi ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Avustajia on tällä hetkellä todella vaikea saada. Enää en edes ihmettele, kun tätäkin ketjua lukee. Heillehän ollaan työntämässä kaikki mahdolliset ja mahdottomat työt, kun ilmainen avustaja on kerra saatu.
Tämä asia kannattaa ottaa avustajien enemmän framille ja pitää kiinni oikeuksistaan.
Ihan oikeasti nyt. Esimerkiksi minun työtehtäväni:
Autan avustettavaa pukeutumaan. Saa osan vaatteista itse päälle, kaikkia ei.
Autan avustettavan vessaan. Pystyy itse pyyhkimään, mutta tarvitsee apua nostolaitteen kanssa vessanpöntölle pääsemisessä.
Avustan suihkussa. Avustettava tarvitsee apua suihkutuoliin siirtymisessä ja selän pesemisessä ja kuivaamisessa.
Käyn ruokakaupassa kerran tai pari viikossa.
Teen tavallisen viikkosiivouksen kerran viikossa, ihan sitä samaa mitä omassakin kodissani teen.
Jos avustettava on huonossa kunnossa eikä pysty tekemään ruokaa, lämmitän hänelle valmiin annoksen.
Vien roskat päivittäin.
Jos avustettava lähtee ulos, tulen mukaan koska tarvitsee apua pyörätuolin kanssa esimerkiksi hississä, ovien avaamisessa jne.
Onko kauheaa ja nöyryyttävää piikomista ja mitä vielä? On totta, että on sellaisiakin avustettavia, jotka odottavat avustajalta joitakin erityistaitoja tai eivät ymmärrä esimerkiksi sitä, kuinka paljon kotitöitä ehtii missäkin ajassa tehdä, mutta kun täällä osa avustajista näyttää olevan sitä mieltä, että avustaja korkeintaan ojentaa jonkun tavaran avustettavalle ja kaikki muu on hirveää orjuuttamista johon ei tarvitse suostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä. Avustaja ei tee puolesta vaan auttaa avustettavaa toimissa. Esim. nostaa kaupan ylähyllyltä tuotteen.
Kyllä tekee puolesta jos avustettava ei itse pysty. Hei haloo, avustettavissa on neliraajahalvaantuneitakin. Kuinka paljon he pystyvät vaikka itse siivoamaan tai tekemään ruokaa? Pesemään itseään, pukemaan?
Aikamoista aloituksen vääristelyä.
Mä en ymmärrä nyt mikä ongelma on jos hetken siivoaa jonkun kotona? Miten se sitten menee lain mukaan, jos avustajalle laitetaan siivousta vaikka avustettavan puoliso olisi terve?
Mitä mieltä olette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nykymammoille on raskasta, kun joutuu jotain tekemään. täysin käsittämätöntä, kun joutuu avustettavan luona siivoamaan, kun mammat eivät siivoa edes kotonaan.
kuvittelivat, että avustajan työssä vaan istutaan sohvalla ja kuunnellaan, kun herttainen mummeli muistelee kiikkustuolissa menneitä.
Jos haluu siivoojan, palkkaa siivoojan. Samoin, jos haluu kokin, palkkaa kokin.
Henkilökohtainen avustaja tekee ne asiat, joita avustettava ei pysty itse tekemään, mutta tekisi, jos olisi terve. Tukee itsenäisessä elämässä. Eli siis myös siivoaa, pyykkää ja auttaa muuten kotitöissä, tietysti vain niissä rajoissa jotka ei vaadi erityisosaamista. Ja kotityöt ei vaadi.
Toki myös muuta, mutta kyllä siivous ja pyykkäys ja tiskaus ja kokkaus on ihan normaalia avustajan työtä.
Tuolla asenteella ja sen julkisella levittämisellä hankaloitatte tärkeään työhön tekijöiden löytymistä.
On tietysti varmasti oikeita ongelmiakin, mutta se ei ole ongelma, että tekee normaaleja kotitöitä.
Ylläpitosiivous (imurointi, lakaisu, keittiön siistiminen ym.) kuuluu avustajalle, mikäli asiakas ei nihin itse kykene. Isommat siivoukset (ikkunanpesut, suursiivoukset) asiakas ostaa erillisenä palveluna.
Ylipäätään avustaja ei tee asioita, joihin asiakas kykenee itse. Muissa asioissa on apuna tai tekee asiakkaan toimintakyvystä riippuen.
Systeemiä väärinkäytetään. Firmat haluavat tarvetta pitempiä vuoroja rahastaakseen yhteiskuntaa. Asiakkaat teettävät töitä, jotka eivät avustajalle kuulu. Avustajat tekevät, koska haluavat pitää asiakkaansa ja työtuntinsa.
Veronmaksaja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosikymmenellä tämä oli? Nykyisin ei missään laillisessa työsuhteessa ole avustajan palkka noin pieni, vaikka pieni onkin.
Heta-liittoon kuuluva asiakas maksaa työnantajamallilla palkkaa tuon verran tänään 10.7.2022
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän onkin hauska ketju! Avustajan sopparissa lukee työtehtävät jotka kuuluu hänelle mutta avustajan mielestä hänen ei tarvitse niitä tehdä eikä avustettava saa pyytää tekemään niitä koska muuten rikotaan lakia?! Siis, vammaispalvelu ja kunta hyväksyy sopimuksen jota avustajat eivät suostu noudattamaan kun heillä on omat "sopimukset" omassa päässäänsä. Ja sitten tullaan tänne palstalle haukkumaan avustettavia kuinka he vaativat heiltä sellaista mikä ei heille muka kuulu vaikka ovat ITSE ALLEKIRJOITTANEET sopimukset jossa työnkuva on selitetty tarkasti. Onko jotkut avustajat vähän yksinkertaisia vai mistä tässä nyt on kyse? Ei mulla olisi pokkaa sanoa pomolle että en tee sitä enkä tätä työpäivän aikana vaikka ne hommat minulle kuuluukin.
Netissä on otsikoita kuinka avustajia on nykyään vaikea saada, miksiköhän?
Siksi, että tässä työssä on surkeaakin surkeampi palkka, monet työpaikoista eivät ole täysillä tunneilla ja useiden eri ihmisten avustamisen aikataulujen yhteensovittaminen on hankalaa. Kunnollisen sijaissysteemin puute, ei työterveyshuoltoa jne. Tällaisten syiden vuoksi tämä ei ole niitä töitä, joita ensisijaisesti haetaan. Ei siksi, että työssä voi joutua kerran viikossa imuroimaan. Äänekäs asenneongelmaisten ihmisten joukko toki niin antaa ymmärtää.
Työssämme ON monia epäkohtia jotka pitäisi korjata, mutta asiaa ei auta se, että osa meistä avustajista jatkuvasti tekee näillä palstoilla kaikkensa antaakseen ammattimme edustajista mahdollisimman välinpitämättömän, ylimielisen ja typerän kuvan.
Olen 500% varma, että nämä imuroinnista tms. kitisevät eivät ole tehneet avustajan työtä päivääkään. Ei heistä yksinkertaisesti olisi niin vaativaan hommaan. Näkeehän sen jo siitä, että vartti imurin varressa on heille elämää suurempi ongelma. Imurointi on kuitenkin yksi kevyimpiä avustajan työtehtäviä. Jos siis puhutaan kokoaikaisesta avustajasta.
Avustajan hommia pidetään niiden hommina, jotka eivät muualle pääse.
Ei siis pidetä vaativana hommana.
Oho. Olipas kerrankin järkevä ja totuudenmukainen kommentti!