Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää ikinä menkö avustajaksi työnantajana toimivalle avustettavalle.

Vierailija
10.07.2022 |

On siis niin pestä koko homma. Mistään ei saa tukea tai apua, kun avustettava kirjaimellisesti orjuuttaa.
Itse suorastaan yökkään joka aamu, kun vai mietinkin töihin lähtöä. Irtisanoudun tänään.

Kommentit (242)

Vierailija
121/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa AINA tehdä tarkka sopimus siitä, mitä työnkuva sisältää. Jos siinä mainitaan siivous, ruoanlaitto yms., niin silloin siivotaan, laitetaan ruokaa jne.

Jos niistä ei ole mainintaa sopimuksessa, työntekijä ei ole velvoitettu niitä hommia tekemään.

Kaupungin ja kunnan sopimuksissa noudatetaan lakia ja jos se siivous ei kuulu niin se ei kuulu, vaikka avustettava sitä vaatisi.

Eli yhteys viranomaisiin tuollaisessa tapauksessa.

Miksi kommentoit asiaa, josta et tiedä mitään? Kunnan/kaupungin kautta tulevan avustajan työsopimus on kunnan/kaupungin laatimalla pohjalla ja kunta/kaupunki hyväksyy sen ennen kuin työsuhde alkaa. Kunta/kaupunkihan sen palkankin maksaa, joten totta hitossa ovat tietoisia siitä, mitä sopimukseen kirjataan. 

Vierailija
122/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin henkilökohtaisena avustajana 8 vuotta ja oli ihan mukavaa, kun avustettava oli ihan täyspäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa AINA tehdä tarkka sopimus siitä, mitä työnkuva sisältää. Jos siinä mainitaan siivous, ruoanlaitto yms., niin silloin siivotaan, laitetaan ruokaa jne.

Jos niistä ei ole mainintaa sopimuksessa, työntekijä ei ole velvoitettu niitä hommia tekemään.

Kaupungin ja kunnan sopimuksissa noudatetaan lakia ja jos se siivous ei kuulu niin se ei kuulu, vaikka avustettava sitä vaatisi.

Tavallisia avustajan työnkuvaan kuuluvia tehtäviä ovat esimerkiksi peseytymisessä, pukeutumisessa ja wc-käynneissä avustaminen ja itsehoitoon liittyvät asiat. Avustajan työtehtäviin kuuluvat usein myös arkiset kotityöt kuten siivous, ruoanlaitto ja kauppa-asiointi.

Lähde: JHL

Vierailija
124/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatko vielä tänne sen lakipykälän, joka kieltää siivoamisen ja ruuanlaiton avustajan työtehtävinä? Tiedän sitten, mihin lakiin vetoan, kun otan yhteyttä viranomaisiin (mihin niistä?) työsopimuksesta, jonka olen tehnyt kaupungin vammaispalveluista vastaavan sosiaalityöntekijän läsnä ollessa. Työsopimuksessani on oikein erikseen kohta ruuanlaitolle ja siivoustyölle ja kumpaankin niistä laitettiin rasti.  

Vierailija
125/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän on hyvä tehdä kaikenlaista pikku jäynää.

Vierailija
126/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaatte lukea niin lukekaa mitä työtehtäviin kuuluu.

Voiko henkilökohtaiseen apuun kuulua se, että avustaja siivoaa ja desinfioi työnantajan kotona?

Jos henkilökohtaista apua on myönnetty päivittäisiin toimiin, voi kodin puhtaanapito kuulua henkilökohtaiseen apuun. Päivittäisiä toimia ovat muun muassa liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen sekä asiointi. Työnantaja päättää tarkemmin ne asiat, joissa tarvitaan henkilökohtaista apua.

https://heta-liitto.fi/korona/koronaukk/henkilokohtaisen-avustajan-teht…

Tehtäväkuva sovitaan työntekijän ja työnantajan välisessä työsopimuksessa. Työsopimusta laadittaessa on tarpeellista pyrkiä mahdollisimman selkeään ja tarkkaan kuvaukseen työtehtävistä. Usein sopimukseen kirjataan pääasialliset tehtävät ja lisäksi jonkinlainen yleislause, kuten ”muut työnantajan osoittamat tehtävät”. Työntekijää ei voi velvoittaa tekemään sellaista, mikä suuresti poikkeaa hänen pääasiallisista tehtävistään ja mitä ei ole työsopimuksessa erikseen mainittu. Jos avustajan pääasiallinen tehtävä on avustaa henkilökohtaiseen hygieniaan ja ruokatalouteen liittyvissä asioissa, ei työnantaja voi ilman muuta velvoittaa häntä vaikkapa korjaamaan autoa, ellei tästä ole erikseen sovittu. Sen sijaan esimerkiksi ikkunoiden peseminen voi olla sellainen ”muu työnantajan osoittama tehtävä”, joka voidaan työsopimuksen rajoissa avustajalla teettää. Rahoittajan roolissa oleva kunta ei voi päättää, mitä avustajan tehtäväkuvaan kuuluu tai ei kuulu. Jotain rajoituksia voi seurata siitä, mihin tarkoitukseen avustajaa on haettu ja myönnetty. Esimerkiksi jos avustaja on myönnetty nimenomaan avustettavan työnteon mahdollistamiseksi ja avustettavan työsuhde sitten purkaantuu, ei avustustunteja voi automaattisesti siirtää johonkin muuhun tarkoitukseen. Päivittäisiä työtehtäviä voi olla: • avustaminen aamutoimissa (ylösnousu, pukeminen jne.) • avustaminen kylpyhuoneessa (peseytyminen, wc-toimet) • ruokailussa avustaminen • työmatkalla avustaminen • lastenhoidossa avustaminen • avustaminen kotitaloustöissä, kuten ostokset, ruoanlaitto, siivous, pyykki, silittäminen jne. • avustaminen luottamuksellisissa asioissa, kuten esimerkiksi pankkiasiointi • kommunikoinnissa apuna oleminen • puuttuvina aisteina toimiminen, kuten ympäristön kuvailu • potilasnosturin käyttäminen (laitteiden/välineiden puhdistaminen tai huoltaminen) • henkilökohtaisen avun saajan eläinten hoitaminen tai niiden terveydestä huolehtiminen • työssä ja harrastuksissa mukana oleminen • avustaminen nukkumaan mennessä • sellaiset hoidolliset tehtävät, jotka eivät edellytä erityistä osaamista ja koulutusta, kuten tavanomainen haavojen puhdistus Työtehtävät, jotka vaativat työnantajalta erityisiä ohjeita • ruohon leikkaaminen • puutarhatyöt • lumenluonti • ikkunoiden pesu • avustaminen teatteri-, elokuva- ja ravintolakäynneillä • sosiaalinen kanssakäyminen • avustaminen muissa erilaisissa vapaa-ajan aktiviteeteissa • avustaminen veneeseen ja sieltä pois.

socom.fi

Millainen on henkilökohtaisen avustajan työnkuva?

Avustajan työtehtäviin kuuluvat usein myös arkiset kotityöt kuten siivous, ruoanlaitto ja kauppa-asiointi. Usein työhön kuuluvat myös luottamukselliset asiat, esimerkiksi pankkiasiointi, kommunikoinnissa avustaminen, työssä ja harrastuksissa mukana oleminen, erilaisiin tapahtumiin osallistuminen sekä puuttuvina aisteina toimiminen kuten ympäristön kuvailu.

jhl.fi

Ei kuulu lattioiden imurointi ja pesu, mutta pikkusiivousta voi olla kuten pyykit ja tiskit.

Lähde tiedollesi, kiitos. 

t. avustaja, jonka työsopimuksessa (kunnan pohja) lukee vähän muutakin kuin pyykit ja tiskit kohdassa siivous 

Vierailija
127/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nykymammoille on raskasta, kun joutuu jotain tekemään. täysin käsittämätöntä, kun joutuu avustettavan luona siivoamaan, kun mammat eivät siivoa edes kotonaan.

kuvittelivat, että avustajan työssä vaan istutaan sohvalla ja kuunnellaan, kun herttainen mummeli muistelee kiikkustuolissa menneitä.

Jos haluu siivoojan, palkkaa siivoojan. Samoin, jos haluu kokin, palkkaa kokin.

Ruoanlaitto ja siivoaminen kuuluu henkilökohtaisen avustajan tehtäviin.

Mutta yhdessä avustettavan kanssa. En minä ainakaan halua siivota niin, että avustaja siivoaa sillä aikaa kun minä kirjoittelen palstalle. :) Kyllä sen täytyy mennä niin, että minä siivoan ja avustaja on siinä jeesaamassa tietyissä kohdissa, on ikään kuin roudarina ja, minun tapauksessani, silminä mukana hommassa. Pystyn siivoamaan yksinkin, ja siivoankin jonkin verran, mutta asiat eivät tule niin hyvin tehdyiksi kuin jos olisi näkevää apua mukana katsomassa, että tuolta pitäisi vielä ppyyhkiä. Jokaista kohtaa kun ei tule aina ajatelleeksi, koska niiden kanssa ei tule olluksi tekemisissä. Mieluummin niin, että me siivoamme, kuin niin, että se tai tuo siivoaa. Tämä vain omalla kohdallani; on paljon ihmisiä, jotka eivät pysty itse tekemään mitään, ja silloin tilanne on mutkikkaampi.

Vierailija
128/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nykymammoille on raskasta, kun joutuu jotain tekemään. täysin käsittämätöntä, kun joutuu avustettavan luona siivoamaan, kun mammat eivät siivoa edes kotonaan.

kuvittelivat, että avustajan työssä vaan istutaan sohvalla ja kuunnellaan, kun herttainen mummeli muistelee kiikkustuolissa menneitä.

Ruoanlaitto ja siivoaminen kuuluu henkilökohtaisen avustajan tehtäviin.

Mutta yhdessä avustettavan kanssa. En minä ainakaan halua siivota niin, että avustaja siivoaa sillä aikaa kun minä kirjoittelen palstalle. :) Kyllä sen täytyy mennä niin, että minä siivoan ja avustaja on siinä jeesaamassa tietyissä kohdissa, on ikään kuin roudarina ja, minun tapauksessani, silminä mukana hommassa. Pystyn siivoamaan yksinkin, ja siivoankin jonkin verran, mutta asiat eivät tule niin hyvin tehdyiksi kuin jos olisi näkevää apua mukana katsomassa, että tuolta pitäisi vielä ppyyhkiä. Jokaista kohtaa kun ei tule aina ajatelleeksi, koska niiden kanssa ei tule olluksi tekemisissä. Mieluummin niin, että me siivoamme, kuin niin, että se tai tuo siivoaa. Tämä vain omalla kohdallani; on paljon ihmisiä, jotka eivät pysty itse tekemään mitään, ja silloin tilanne on mutkikkaampi.

Silloin kirjataan työsopimukseen, että avustaja huolehtii siivouksesta ja ruuanlaitosta. Ei se sen mutkikkaampaa ole.

t. kirjaimellisesti kädettömän henkilön avustaja

Vierailija
129/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät saavat itse päättää nuo 4 työpaikkaa kuukaudessa mihin hakevat.

Ei ihme, jos avustajista on pulaa, jos laitetaan koko koti imuroimaan ja lattiat pesemään.

Onneksi voi hakea muihin töihin.

Vierailija
130/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, jos avustajista on pulaa, jos laitetaan koko koti imuroimaan ja lattiat pesemään.

No mikä siinä imuroimisessa ja lattianpesussa on niin kamalaa? Siivoojat/laitoshuoltajathan tekevät sitä käytännössä koko työaikansa. Avustaja ehkä kerran viikossa tunnin tai pari. Kyllä onkin raskasta :D 

Vierailija
131/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä siinä imuroimisessa ja lattianpesussa on niin kamalaa? Siivoojat/laitoshuoltajathan tekevät sitä käytännössä koko työaikansa. Avustaja ehkä kerran viikossa tunnin tai pari. Kyllä onkin raskasta :D 

Sairaaloissa ei ole mattoja eikä muuta sälää.

Mutta sen kun siivoat muiden asuntoja niinpaljon kuin tykkäät.

Yhdenkään työttömän ei ole pakko hakea avustajaksi joten se siitä.

Vierailija
132/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin laitetaan? Se on kuule avustaja ihan itse, joka ENNEN työsuhteen alkamista allekirjoittaa työsopimuksen. Eli oma valinta, jos valitsee paikan, jossa viikkosiivous kuuluu työnkuvaan. Samalla tavalla olisi oma valinta mennä täysipäiväiseksi siivoojaksi. Siinä saisikin sitten pestä lattioita aikas paljon enemmän kuin avustajan työssä. Eikä palkkakaan välttämättä ole yhtään suurempi sillä siivoojalla. 

Vierailija
133/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin työ on avustamista jollain tavoin rajoitteiselle. Siinä on tarkoitus tehdä asiat joihin rajoitettu ei itse pysty. Vai mitä sinä ap kuvittelit?

Työ ei sovi ihmistyypille, joka on aina tottunut tekemään niin kuin itse haluaa. Kandee varmaan toivoa, että itse et koskaan vammaudu tms., kun kukaan ei sua sitten auta rahastakaan.

Älä myöskään mene koskaan hoitoalalle. Yksityisyrittäjyys sopii ap:lle. Ei jos sua huvita tehdä, niin eipä tartte asiakkaan huvittaa maksaakaan. Win-win.

Vierailija
134/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko jossain väittänyt, että olisi pakko hakea? Niinpä, en ole, joten turhaan minulle kiukuttelet. Minä puhuin vain siivoamisen raskaudesta. 

Vierailija
135/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin laitetaan? Se on kuule avustaja ihan itse, joka ENNEN työsuhteen alkamista allekirjoittaa työsopimuksen. Eli oma valinta, jos valitsee paikan, jossa viikkosiivous kuuluu työnkuvaan. Samalla tavalla olisi oma valinta mennä täysipäiväiseksi siivoojaksi. Siinä saisikin sitten pestä lattioita aikas paljon enemmän kuin avustajan työssä. Eikä palkkakaan välttämättä ole yhtään suurempi sillä siivoojalla. 

Ei noihin töihin ole pakko hakea.

Haetaan kauppoihin ja toimistotöihin ja ollaan kotona, jos ei päästä.

Vierailija
136/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko luulet, että siivoojia on työssä vain sairaaloissa? :D 

Vierailija
137/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noihin töihin ole pakko hakea.

Haetaan kauppoihin ja toimistotöihin ja ollaan kotona, jos ei päästä.

Juuri noin. Miksi siis raivoat täällä siitä, mitä avustajan työnkuvaan kuuluu? Mitä se sinua liikuttaa, kun et ko. työtä edes hae?

Vierailija
138/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin työ on avustamista jollain tavoin rajoitteiselle. Siinä on tarkoitus tehdä asiat joihin rajoitettu ei itse pysty. Vai mitä sinä ap kuvittelit?

Työ ei sovi ihmistyypille, joka on aina tottunut tekemään niin kuin itse haluaa. Kandee varmaan toivoa, että itse et koskaan vammaudu tms., kun kukaan ei sua sitten auta rahastakaan.

Älä myöskään mene koskaan hoitoalalle. Yksityisyrittäjyys sopii ap:lle. Ei jos sua huvita tehdä, niin eipä tartte asiakkaan huvittaa maksaakaan. Win-win.

Lehdessä oli jo ettei kaikille eläkeläisille tule riittämään apua, vaikka palkattaisiin 200 000 hoitajaa lisää.

Eli jos olet avustaja niin tulevaisuudessa hoidat työn ohessa myös omat eläkkeellä olevat vanhemmat ja hyvässä lykyssä vielä omat lapset eli siivoat 3 asuntoa ja peset pyykit.

Vierailija
139/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen avustaja tekee ne asiat, joita avustettava ei pysty itse tekemään, mutta tekisi, jos olisi terve. Tukee itsenäisessä elämässä. Eli siis myös siivoaa, pyykkää ja auttaa muuten kotitöissä, tietysti vain niissä rajoissa jotka ei vaadi erityisosaamista. Ja kotityöt ei vaadi.

Toki myös muuta, mutta kyllä siivous ja pyykkäys ja tiskaus ja kokkaus on ihan normaalia avustajan työtä.

Tuolla asenteella ja sen julkisella levittämisellä hankaloitatte tärkeään työhön tekijöiden löytymistä.

On tietysti varmasti oikeita ongelmiakin, mutta se ei ole ongelma, että tekee normaaleja kotitöitä.

Tämä on aivan totta. Olen itse avustaja, ja minua suututtaa aika paljon kun ammattikuntani edustajat jatkuvasti pilaavat avustajien mainetta tälläkin palstalla. Tämän työn arvostus, kuten ei palkkakaan, ei ikinä nouse jos avustajat itsekään eivät työstään piittaa.

Tavalliset kotityöt kuuluvat avustajan työhön. Minä teen avustettavalle kerran viikossa normaalin viikkosiivouksen, saman minkä useimmat ihmiset tekevät omassa kodissaan. Ja ei, halvaantunut pyörätuolissa istuva avustettava ei imuroi eikä luuttua lattioita joten kyllä avustaja tekee puolesta. Jos kauheasti pystyisi tekemään itse, ei avustajaa saisikaan. Ruokaa hän tällä hetkellä pystyy tekemään itse kun kädet toimivat ja keittiön työtasot ovat sopivalla korkeudella, mutta hänellä on vammansa lisäksi etenevä sairaus, joten voi olla, että jossain vaiheessa hän on siinä kunnossa ettei enää pysty tekemään ruokaa. Silloin tietysti avustaja tekee. Nämä ovat ihan normaaleja kotitöitä, samoja mitä itse kotonani teen. Olenko joku piika tai orja? No en ole.

Avustaja tekee niitä töitä joita avustettava tekisi itse ilman vammaansa, mitään hyvän tavan vastaista tai laitonta ei tietenkään saa teettää ja erityisosaamista vaativat työt kuuluvat sen osaamisen hallitsevalle ammattilaiselle.

Sulla on hieno asenne. Respect ja iso kumarrus!

Osalla on todellisuudentaju kadonnut!

Vierailija
140/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän onkin hauska ketju! Avustajan sopparissa lukee työtehtävät jotka kuuluu hänelle mutta avustajan mielestä hänen ei tarvitse niitä tehdä eikä avustettava saa pyytää tekemään niitä koska muuten rikotaan lakia?! Siis, vammaispalvelu ja kunta hyväksyy sopimuksen jota avustajat eivät suostu noudattamaan kun heillä on omat "sopimukset" omassa päässäänsä. Ja sitten tullaan tänne palstalle haukkumaan avustettavia kuinka he vaativat heiltä sellaista mikä ei heille muka kuulu vaikka ovat ITSE ALLEKIRJOITTANEET sopimukset jossa työnkuva on selitetty tarkasti. Onko jotkut avustajat vähän yksinkertaisia vai mistä tässä nyt on kyse? Ei mulla olisi pokkaa sanoa pomolle että en tee sitä enkä tätä työpäivän aikana vaikka ne hommat minulle kuuluukin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi