Älkää ikinä menkö avustajaksi työnantajana toimivalle avustettavalle.
On siis niin pestä koko homma. Mistään ei saa tukea tai apua, kun avustettava kirjaimellisesti orjuuttaa.
Itse suorastaan yökkään joka aamu, kun vai mietinkin töihin lähtöä. Irtisanoudun tänään.
Kommentit (242)
Vihonviimeinen ammatti tuo.
Myös aspa on kuraa.
Siivouskin on luxusta noihin nähden...
Onneksi itse olen korkeakoulutettu toimihlö.
Sen päätin jo teininä sen.
Itsenäinen työ olisi kaikkein paras, eli työ ilman kontaktia asiakkaisiin, pomoon ja kollegaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nykymammoille on raskasta, kun joutuu jotain tekemään. täysin käsittämätöntä, kun joutuu avustettavan luona siivoamaan, kun mammat eivät siivoa edes kotonaan.
kuvittelivat, että avustajan työssä vaan istutaan sohvalla ja kuunnellaan, kun herttainen mummeli muistelee kiikkustuolissa menneitä.
Jos haluu siivoojan, palkkaa siivoojan. Samoin, jos haluu kokin, palkkaa kokin.
Henkilökohtainen avustaja tekee ne asiat, joita avustettava ei pysty itse tekemään, mutta tekisi, jos olisi terve. Tukee itsenäisessä elämässä. Eli siis myös siivoaa, pyykkää ja auttaa muuten kotitöissä, tietysti vain niissä rajoissa jotka ei vaadi erityisosaamista. Ja kotityöt ei vaadi.
Toki myös muuta, mutta kyllä siivous ja pyykkäys ja tiskaus ja kokkaus on ihan normaalia avustajan työtä.
Tuolla asenteella ja sen julkisella levittämisellä hankaloitatte tärkeään työhön tekijöiden löytymistä.
On tietysti varmasti oikeita ongelmiakin, mutta se ei ole ongelma, että tekee normaaleja kotitöitä.
Ylläpitosiivous (imurointi, lakaisu, keittiön siistiminen ym.) kuuluu avustajalle, mikäli asiakas ei nihin itse kykene. Isommat siivoukset (ikkunanpesut, suursiivoukset) asiakas ostaa erillisenä palveluna.
Ylipäätään avustaja ei tee asioita, joihin asiakas kykenee itse. Muissa asioissa on apuna tai tekee asiakkaan toimintakyvystä riippuen.
Systeemiä väärinkäytetään. Firmat haluavat tarvetta pitempiä vuoroja rahastaakseen yhteiskuntaa. Asiakkaat teettävät töitä, jotka eivät avustajalle kuulu. Avustajat tekevät, koska haluavat pitää asiakkaansa ja työtuntinsa.
Veronmaksaja maksaa.
Nyt kyllä haukut väärää puuta. Firmoilla ei ole mitään osaa eikä arpaa asiakkaan tunteihin. Mutta se on totta, että avustajilla teetetään töitä, mitkä ei heille kuulu. Avustajilla kyllä riittää töitä vaikka kieltäytyvät heille kuulumattomista töistä.
Ap:n aloitukseen liittyen: Kannattaa todella irtisanoutua heti tuollaisesta paikasta. Sehän syö sinua jo sisältä. Minä en myöskään ota enää koskaan suoraan paikkaa avustettavalta (työnantaja). Siinä on löysässä hirressä koko ajan, eikä tukea ole "takana". Turvallisinta on työskennellä yrityksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis olevan vähän kiitollisempaa porukkaa. Itsekin ehkä tarviin avustajaa tulevaisuudessa, mutta ihan perus kotitöihin ell imurointi ja pyykinpesu. En ajatellut hyppyyttää avustajaa turhaan
Avustaja ei ole siivooja. Kukaan ei saa ilmaista siivoojaa. Avustaja auttaa avustettavaa askareissa, joita avustettava ryhtyy tekemään, eikä tee puolesta.
Kyllä avustajalle kuuluu ne asiat joita ta ei pysty itse tekemään, kuten neliraajahalvaantuneelle siivoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis olevan vähän kiitollisempaa porukkaa. Itsekin ehkä tarviin avustajaa tulevaisuudessa, mutta ihan perus kotitöihin ell imurointi ja pyykinpesu. En ajatellut hyppyyttää avustajaa turhaan
Avustaja ei ole siivooja. Kukaan ei saa ilmaista siivoojaa. Avustaja auttaa avustettavaa askareissa, joita avustettava ryhtyy tekemään, eikä tee puolesta.
Kyllä avustajalle kuuluu ne asiat joita ta ei pysty itse tekemään, kuten neliraajahalvaantuneelle siivoaminen.
Ei. Pitää hankkia siivooja. Avustaja auttaa kaikessa muussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Pitää hankkia siivooja. Avustaja auttaa kaikessa muussa.
Minulla käy kyllä siivooja. Itselläni pitkälle edennyt ms-tautia. Tarvitsen avustajan apua jo kaikkeen, mutta en minä ole edes tajunnut että eräät laittaa avustajan siivoomaan kotia eikä sitä minulle ole siihen edes myönnetty vaikka itse en enää kykene.
Suosittelen ap:lle, että ottaa pitkät ja nopeasti. Tuollaiset persoonavaurioiset eivät muutu. Samaa p*skaa tulee päin näköä aina vaan, mutta kenenkään ei tarvitse sitä jäädä kuuntelemaan.
Miksi monet avustettavat ovat pa*koja kyykyttäjiä, kiroilevia, huutajia?
Tätä olen ihmetellyt 🤔
" Tätä työnantajamallia ei pitäisi olla ollenkaan."
Totta.
Älkää menkö ja suostuko missään nimessä tuollaiseen .
Vain kunta työnantajana, niin ei tule epäselvyyksiä palkanmaksussa.
Vierailija kirjoitti:
no mitä hittoa se avustaja
tekee, jos ei siivoa ja laita ruokaa?
Avustaja AVUSTAA.
Esim. ojentaa kaapista astioita tai kuorii perunoita kun työnantaja laittaa ruokaa
tai liikuttelee pyörätuolia kun työnantaja imuroi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tekee, jos ei siivoa ja laita ruokaa?Avustaja AVUSTAA.
Esim. ojentaa kaapista astioita tai kuorii perunoita kun työnantaja laittaa ruokaa
tai liikuttelee pyörätuolia kun työnantaja imuroi.
Tää oli varmaan vitsi? Mä putsasin rännit, kävin yksin kaupassa, siivosin, imuroin, vaihdoin auton renkaat, lenkitin koiran, silitin... Ei todellakaan avustettava edes yrittänyt tehdä mitään näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tekee, jos ei siivoa ja laita ruokaa?Avustaja AVUSTAA.
tai liikuttelee pyörätuolia kun työnantaja imuroi.Tää oli varmaan vitsi? Mä putsasin rännit, kävin yksin kaupassa, siivosin, imuroin, vaihdoin auton renkaat, lenkitin koiran, silitin... Ei todellakaan avustettava edes yrittänyt tehdä mitään näistä.
Kaheli.
Vierailija kirjoitti:
" Tätä työnantajamallia ei pitäisi olla ollenkaan."
Totta.
Älkää menkö ja suostuko missään nimessä tuollaiseen .
Vain kunta työnantajana, niin ei tule epäselvyyksiä palkanmaksussa.
Muuten hyvä, mutta ei kunta vaan yritys työnantajana. Silloin saa parhaimman palkan ja tuen.
Tässä leväperäisessä työnantajamallissa tulee kaikenlaisia ongelmia joita ette voi kuvitellakaan. Esimerkiksi olen nähnyt että työnantajan tietokone on täynnä viruksia koska ei virustorjuntaa, silti jokainen avustajantyön työhakemus ladataan koneelle kaikkine syntymäaikoineen, osoitteineen... puhumattakaan että ne hakemukset pyörivät vaatekaapeissa epämääräisissä paperikasoissa vuosia jälkeenpäin. Silti avustajalla on täydellinen vaitiolovelvollisuus, heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no mitä hittoa se avustaja tekee, jos ei siivoa ja laita ruokaa?
Sitä, mitä sovitaan. Jos ruuanlaitosta ja siivouksesta sovitaan, sitten se kuuluu. Se on täysin avustettavan tarpeista kiinni, mitä siihen kuuluu. Itselläni yhdellä tutulla on avustaja, hänellä käy siivooja erikseen ja kaupassa käy yhdessä avustajan kanssa tuttuni autolla, pystyy pitkälti tekemään ruuan itse, mutta avustaja jonkin verran auttaa siinä esim. leikkaamisessa ja pilkkomisessa. Avustaja auttaa häntä peseytymisessä, pukeutumisessa, esim. tukisukkien laitossa, leikkaa kynnet, laittaa hiukset, sijaa vuoteen, laittaa aamulla pyykit koneeseen, tuttu sitten laittaailtapäivällä koneen päälle ja avustaja illalla laittaa pyykit kuivumaan.
Näkövammainen taas voi tarvita apua esim. lomakkeiden täytössä ja sellaisissa asioissa, missä pitää olla silmät kaverina.
Tässä hyvin kiteytettynä avustajan rooli.
Avustaja avustaa asioissa joissa avustettava tarvitsee apua.
Itse olin myös töissä henkilöllä joka teetätti kaikki työt minulla ja valitti yleensä kaikesta, vaikka mitään ongelmaa hänellä ei ollut esim pyykkien pesussa tai imuroinnissa. Hänellä oli kaksi koiraa joiden ulkoilutukseen ei osallistunut vaikka estettä siihen ei olisi ollut, tahti ehkä olisi ollut rauhallisempi.
Alkoholia kului ja baarissa pärjäsi hyvin itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet avustettavat ovat pa*koja kyykyttäjiä, kiroilevia, huutajia?
Tätä olen ihmetellyt 🤔
Naapuri oli äärimmäisen katkera siitä mitä hänelle tapahtui, kaikki raajat amputoitiin koiralta saadun bakteerian takia ja mies jätti sen jälkeen.
Pahemmaksi meni kun sai lapsenlapsen eikä voinut kunnolla pitää vauvaa sylissä tai osallistua hoitoon.
Oli tosi eristäytynyt ja purki pahaa oloaan avustajiin, jotka vaihtuivat tiiviisti.
Wsup! Viidettä vuotta näissä töissä ja taas yhdellä mummolla oli niin ei-selkäystävälliset vaatimukset pukemisesta ja suihkutuksesta että menin kertakaikkiaan ja kirjaimellisesti katki nyt koko alaan. Ei jaksa enää, ei taivu ei kykene. Ei yhtäkään pissanpyyhkimistä enää, ei kakkatusta, palvelua, passaamista... säästän ne vanhemmilleni sitten kun sen aika tulee. Kiitos ja sori.
Haemme toimistotyöpaikkoja. Emme hae avustajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis aivan sekopäisiä avustettavia on myös kohdalle osunut. Jumalatonta kyykyttämistä. Tuoko tuo ma työnantajana oleminen jonkun vallan tunteen?
Valtaosa näistä avusttavista on kuitenkin ihan asiallisia. Moni pitää ihan siitä, kun saa seuraa jutteluun.
Joillakin suomalaisilla yleensä naisilla on sellainen herrasyndrooma, että kun KERRANKIN pääsee komentelemaan jotain työntekijää, niin siitä otetaan kaikki irti. Tämä on tuttu ilmiö sairaalasta. Kun leikkauksen jälkeen pitäisi liikkua jo terveyssyistä, niin usein kuulee, että kun kerankin on päässyt palveltavaksi sänkyyn, niin siitä pitää nauttia.
Avustajia ei välttämättä tulevaisuudessa saa. Kodin siivous on jo liikaa vaadittu, ihmiset menevät muualle töihin.