Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää ikinä menkö avustajaksi työnantajana toimivalle avustettavalle.

Vierailija
10.07.2022 |

On siis niin pestä koko homma. Mistään ei saa tukea tai apua, kun avustettava kirjaimellisesti orjuuttaa.
Itse suorastaan yökkään joka aamu, kun vai mietinkin töihin lähtöä. Irtisanoudun tänään.

Kommentit (242)

Vierailija
101/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi apua näitä avustajia jotka eivät jaksa tehdä töitä? Miksi olette alalla jos noin paljon vetuttaa auttaa vammaisia ja sairaita ihmisiä? Olette varmaankin tosi empaattisia ja mukavia näitä avustettavia kohtaan. Huh huh.

Mielestäni se on ihan vammaispalvelulaissa ettei siivous kuulu, mutta varmaan kiva teettää työ avustajalla ja jättää se kodin siivous raha johonkin muuhun kivaan.

Eri asia on, jos ostaa palveluja yksityiseltä.

Mutta kunnan, kaupungin kautta hankittaville avustajille ei siivous kuulu.

Vierailija
102/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi apua näitä avustajia jotka eivät jaksa tehdä töitä? Miksi olette alalla jos noin paljon vetuttaa auttaa vammaisia ja sairaita ihmisiä? Olette varmaankin tosi empaattisia ja mukavia näitä avustettavia kohtaan. Huh huh.

Mielestäni se on ihan vammaispalvelulaissa ettei siivous kuulu, mutta varmaan kiva teettää työ avustajalla ja jättää se kodin siivous raha johonkin muuhun kivaan.

Jättää raha johonkin kivaan? Salli mun nauraa. Suomessa osataan olla siis kateellisia jopa vammaisille joilla on mennyt terveys sekä rahat koska eivät voi töissä käydä. Toivottavasti et itse koskaan vammaudu tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinenkin voi hommata avustajan yksityisestä firmasta, mutta kunnalta, kaupungilta eläkeläinen ei saa avustajaa.

Vierailija
104/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noin vuoden siivosin pesin pyykit, kävin kaupassa,laitoin ruuat,suihkutin ja saunotin.Ja sain vain v.tuilua osakseni.En suosittele.

Vierailija
105/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättää raha johonkin kivaan? Salli mun nauraa. Suomessa osataan olla siis kateellisia jopa vammaisille joilla on mennyt terveys sekä rahat koska eivät voi töissä käydä. Toivottavasti et itse koskaan vammaudu tms.

Niin, osa on jopa laittanut avustajan siivoamaan, vaikka puoliso täysin terve. Nuo pitäisi jälkikäteen tutkia.

Vierailija
106/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, osa on jopa laittanut avustajan siivoamaan, vaikka puoliso täysin terve. Nuo pitäisi jälkikäteen tutkia.

Avustajalla on omakin koti siivottavana, törkeää

Vierailija
107/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä noin vuoden siivosin pesin pyykit, kävin kaupassa,laitoin ruuat,suihkutin ja saunotin.Ja sain vain v.tuilua osakseni.En suosittele.

Työttömät saavat itse päättää nuo 4 työpaikkaa mitä hakevat. Itse haen toimistotöitä.

Vierailija
108/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulis olevan vähän kiitollisempaa porukkaa. Itsekin ehkä tarviin avustajaa tulevaisuudessa, mutta ihan perus kotitöihin ell imurointi ja pyykinpesu. En ajatellut hyppyyttää avustajaa turhaan

Onko terveet ihmiset joilla käy kotisiivooja kiitollisia?

Vierailija
109/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät saavat itse päättää nuo 4 työpaikkaa mitä hakevat. Itse haen toimistotöitä.

Suurin osa työttömistä hakee toimistotöitä tai töihin kauppaan jne.

Ei avustajan pompoteltavaksi. Oman kodin siivous, pyykit jne. riittää itselle.

Vierailija
110/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kuulla.

Itselläni on sitten kai käynyt tosi hyvä tuuri, sillä ihan todella viihdyn työssäni. Avustettava on työnantajani ja hän on todella rento, hyvä tyyppi. Tulemme todella hyvin juttuun, melkein tuntuu kuin olisimme kavereita. Kun olen hoitanut kaiken pakollisen ja työpäivää on vielä jäljellä, antaa hän minun päättää, lähdenkö kotiin etuajassa vai jäänkö seuraksi. Yleensä jään, sitten katsomme yhdessä telkkaria, juttelemme ja silittelen hänen kissaansa. 😁 Paras työ mitä minulla on tähän mennessä ollut.

Vierailija
111/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustaja siis siivoaa 2 kotia ja tuo terve aikuinen ei yhtään. Miten ihmiset kehtaavat?

Vierailija
112/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avustaja siis siivoaa 2 kotia ja tuo terve aikuinen ei yhtään. Miten ihmiset kehtaavat?

Itse, jos olisin avustaja niin menisin käymään kaupungin toimistossa, jossa vammaisten asioita hoidetaan ja kysyisin asiasta ja kertoisin, että minulle yritetään lykätä kodin siivous.

Vierailija
113/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa AINA tehdä tarkka sopimus siitä, mitä työnkuva sisältää. Jos siinä mainitaan siivous, ruoanlaitto yms., niin silloin siivotaan, laitetaan ruokaa jne.

Jos niistä ei ole mainintaa sopimuksessa, työntekijä ei ole velvoitettu niitä hommia tekemään.

Vierailija
114/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa AINA tehdä tarkka sopimus siitä, mitä työnkuva sisältää. Jos siinä mainitaan siivous, ruoanlaitto yms., niin silloin siivotaan, laitetaan ruokaa jne.

Jos niistä ei ole mainintaa sopimuksessa, työntekijä ei ole velvoitettu niitä hommia tekemään.

Kaupungin ja kunnan sopimuksissa noudatetaan lakia ja jos se siivous ei kuulu niin se ei kuulu, vaikka avustettava sitä vaatisi.

Eli yhteys viranomaisiin tuollaisessa tapauksessa.

Vierailija
115/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaatte lukea niin lukekaa mitä työtehtäviin kuuluu.

Voiko henkilökohtaiseen apuun kuulua se, että avustaja siivoaa ja desinfioi työnantajan kotona?

Jos henkilökohtaista apua on myönnetty päivittäisiin toimiin, voi kodin puhtaanapito kuulua henkilökohtaiseen apuun. Päivittäisiä toimia ovat muun muassa liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen sekä asiointi. Työnantaja päättää tarkemmin ne asiat, joissa tarvitaan henkilökohtaista apua.

https://heta-liitto.fi/korona/koronaukk/henkilokohtaisen-avustajan-teht…

Tehtäväkuva sovitaan työntekijän ja työnantajan välisessä työsopimuksessa. Työsopimusta laadittaessa on tarpeellista pyrkiä mahdollisimman selkeään ja tarkkaan kuvaukseen työtehtävistä. Usein sopimukseen kirjataan pääasialliset tehtävät ja lisäksi jonkinlainen yleislause, kuten ”muut työnantajan osoittamat tehtävät”. Työntekijää ei voi velvoittaa tekemään sellaista, mikä suuresti poikkeaa hänen pääasiallisista tehtävistään ja mitä ei ole työsopimuksessa erikseen mainittu. Jos avustajan pääasiallinen tehtävä on avustaa henkilökohtaiseen hygieniaan ja ruokatalouteen liittyvissä asioissa, ei työnantaja voi ilman muuta velvoittaa häntä vaikkapa korjaamaan autoa, ellei tästä ole erikseen sovittu. Sen sijaan esimerkiksi ikkunoiden peseminen voi olla sellainen ”muu työnantajan osoittama tehtävä”, joka voidaan työsopimuksen rajoissa avustajalla teettää. Rahoittajan roolissa oleva kunta ei voi päättää, mitä avustajan tehtäväkuvaan kuuluu tai ei kuulu. Jotain rajoituksia voi seurata siitä, mihin tarkoitukseen avustajaa on haettu ja myönnetty. Esimerkiksi jos avustaja on myönnetty nimenomaan avustettavan työnteon mahdollistamiseksi ja avustettavan työsuhde sitten purkaantuu, ei avustustunteja voi automaattisesti siirtää johonkin muuhun tarkoitukseen. Päivittäisiä työtehtäviä voi olla: • avustaminen aamutoimissa (ylösnousu, pukeminen jne.) • avustaminen kylpyhuoneessa (peseytyminen, wc-toimet) • ruokailussa avustaminen • työmatkalla avustaminen • lastenhoidossa avustaminen • avustaminen kotitaloustöissä, kuten ostokset, ruoanlaitto, siivous, pyykki, silittäminen jne. • avustaminen luottamuksellisissa asioissa, kuten esimerkiksi pankkiasiointi • kommunikoinnissa apuna oleminen • puuttuvina aisteina toimiminen, kuten ympäristön kuvailu • potilasnosturin käyttäminen (laitteiden/välineiden puhdistaminen tai huoltaminen) • henkilökohtaisen avun saajan eläinten hoitaminen tai niiden terveydestä huolehtiminen • työssä ja harrastuksissa mukana oleminen • avustaminen nukkumaan mennessä • sellaiset hoidolliset tehtävät, jotka eivät edellytä erityistä osaamista ja koulutusta, kuten tavanomainen haavojen puhdistus Työtehtävät, jotka vaativat työnantajalta erityisiä ohjeita • ruohon leikkaaminen • puutarhatyöt • lumenluonti • ikkunoiden pesu • avustaminen teatteri-, elokuva- ja ravintolakäynneillä • sosiaalinen kanssakäyminen • avustaminen muissa erilaisissa vapaa-ajan aktiviteeteissa • avustaminen veneeseen ja sieltä pois.

socom.fi

Millainen on henkilökohtaisen avustajan työnkuva?

Avustajan työtehtäviin kuuluvat usein myös arkiset kotityöt kuten siivous, ruoanlaitto ja kauppa-asiointi. Usein työhön kuuluvat myös luottamukselliset asiat, esimerkiksi pankkiasiointi, kommunikoinnissa avustaminen, työssä ja harrastuksissa mukana oleminen, erilaisiin tapahtumiin osallistuminen sekä puuttuvina aisteina toimiminen kuten ympäristön kuvailu.

jhl.fi

Vierailija
116/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jalka ja käsi murtuu ja on yksinhuoltaja tai asuu yksin niin ei silloinkaan mitään ilmaista kodin siivousta saa.

Vierailija
117/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osaatte lukea niin lukekaa mitä työtehtäviin kuuluu.

Voiko henkilökohtaiseen apuun kuulua se, että avustaja siivoaa ja desinfioi työnantajan kotona?

Jos henkilökohtaista apua on myönnetty päivittäisiin toimiin, voi kodin puhtaanapito kuulua henkilökohtaiseen apuun. Päivittäisiä toimia ovat muun muassa liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen sekä asiointi. Työnantaja päättää tarkemmin ne asiat, joissa tarvitaan henkilökohtaista apua.

https://heta-liitto.fi/korona/koronaukk/henkilokohtaisen-avustajan-teht…

Tehtäväkuva sovitaan työntekijän ja työnantajan välisessä työsopimuksessa. Työsopimusta laadittaessa on tarpeellista pyrkiä mahdollisimman selkeään ja tarkkaan kuvaukseen työtehtävistä. Usein sopimukseen kirjataan pääasialliset tehtävät ja lisäksi jonkinlainen yleislause, kuten ”muut työnantajan osoittamat tehtävät”. Työntekijää ei voi velvoittaa tekemään sellaista, mikä suuresti poikkeaa hänen pääasiallisista tehtävistään ja mitä ei ole työsopimuksessa erikseen mainittu. Jos avustajan pääasiallinen tehtävä on avustaa henkilökohtaiseen hygieniaan ja ruokatalouteen liittyvissä asioissa, ei työnantaja voi ilman muuta velvoittaa häntä vaikkapa korjaamaan autoa, ellei tästä ole erikseen sovittu. Sen sijaan esimerkiksi ikkunoiden peseminen voi olla sellainen ”muu työnantajan osoittama tehtävä”, joka voidaan työsopimuksen rajoissa avustajalla teettää. Rahoittajan roolissa oleva kunta ei voi päättää, mitä avustajan tehtäväkuvaan kuuluu tai ei kuulu. Jotain rajoituksia voi seurata siitä, mihin tarkoitukseen avustajaa on haettu ja myönnetty. Esimerkiksi jos avustaja on myönnetty nimenomaan avustettavan työnteon mahdollistamiseksi ja avustettavan työsuhde sitten purkaantuu, ei avustustunteja voi automaattisesti siirtää johonkin muuhun tarkoitukseen. Päivittäisiä työtehtäviä voi olla: • avustaminen aamutoimissa (ylösnousu, pukeminen jne.) • avustaminen kylpyhuoneessa (peseytyminen, wc-toimet) • ruokailussa avustaminen • työmatkalla avustaminen • lastenhoidossa avustaminen • avustaminen kotitaloustöissä, kuten ostokset, ruoanlaitto, siivous, pyykki, silittäminen jne. • avustaminen luottamuksellisissa asioissa, kuten esimerkiksi pankkiasiointi • kommunikoinnissa apuna oleminen • puuttuvina aisteina toimiminen, kuten ympäristön kuvailu • potilasnosturin käyttäminen (laitteiden/välineiden puhdistaminen tai huoltaminen) • henkilökohtaisen avun saajan eläinten hoitaminen tai niiden terveydestä huolehtiminen • työssä ja harrastuksissa mukana oleminen • avustaminen nukkumaan mennessä • sellaiset hoidolliset tehtävät, jotka eivät edellytä erityistä osaamista ja koulutusta, kuten tavanomainen haavojen puhdistus Työtehtävät, jotka vaativat työnantajalta erityisiä ohjeita • ruohon leikkaaminen • puutarhatyöt • lumenluonti • ikkunoiden pesu • avustaminen teatteri-, elokuva- ja ravintolakäynneillä • sosiaalinen kanssakäyminen • avustaminen muissa erilaisissa vapaa-ajan aktiviteeteissa • avustaminen veneeseen ja sieltä pois.

socom.fi

Millainen on henkilökohtaisen avustajan työnkuva?

Avustajan työtehtäviin kuuluvat usein myös arkiset kotityöt kuten siivous, ruoanlaitto ja kauppa-asiointi. Usein työhön kuuluvat myös luottamukselliset asiat, esimerkiksi pankkiasiointi, kommunikoinnissa avustaminen, työssä ja harrastuksissa mukana oleminen, erilaisiin tapahtumiin osallistuminen sekä puuttuvina aisteina toimiminen kuten ympäristön kuvailu.

jhl.fi

Ei kuulu lattioiden imurointi ja pesu, mutta pikkusiivousta voi olla kuten pyykit ja tiskit.

Vierailija
118/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jalka ja käsi murtuu ja on yksinhuoltaja tai asuu yksin niin ei silloinkaan mitään ilmaista kodin siivousta saa.

Siivousta voidaan järjestää, mutta se maksaa.

Vierailija
119/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en menisi? Minulla on tällä hetkellä kaksi avustettavaa, joista kummankaan kanssa ei ole mitään ongelmia. Työnkuvani lähinnä pitää seuraa ja käyttää kaupassa. Mikä tässä nyt on niin kamalaa?

Vierailija
120/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nykymammoille on raskasta, kun joutuu jotain tekemään. täysin käsittämätöntä, kun joutuu avustettavan luona siivoamaan, kun mammat eivät siivoa edes kotonaan.

kuvittelivat, että avustajan työssä vaan istutaan sohvalla ja kuunnellaan, kun herttainen mummeli muistelee kiikkustuolissa menneitä.

Jos haluu siivoojan, palkkaa siivoojan. Samoin, jos haluu kokin, palkkaa kokin.

Henkilökohtainen avustaja tekee ne asiat, joita avustettava ei pysty itse tekemään, mutta tekisi, jos olisi terve. Tukee itsenäisessä elämässä. Eli siis myös siivoaa, pyykkää ja auttaa muuten kotitöissä, tietysti vain niissä rajoissa jotka ei vaadi erityisosaamista. Ja kotityöt ei vaadi.

Toki myös muuta, mutta kyllä siivous ja pyykkäys ja tiskaus ja kokkaus on ihan normaalia avustajan työtä.

Tuolla asenteella ja sen julkisella levittämisellä hankaloitatte tärkeään työhön tekijöiden löytymistä.

On tietysti varmasti oikeita ongelmiakin, mutta se ei ole ongelma, että tekee normaaleja kotitöitä.

Tämä on aivan totta. Olen itse avustaja, ja minua suututtaa aika paljon kun ammattikuntani edustajat jatkuvasti pilaavat avustajien mainetta tälläkin palstalla. Tämän työn arvostus, kuten ei palkkakaan, ei ikinä nouse jos avustajat itsekään eivät työstään piittaa.

Tavalliset kotityöt kuuluvat avustajan työhön. Minä teen avustettavalle kerran viikossa normaalin viikkosiivouksen, saman minkä useimmat ihmiset tekevät omassa kodissaan. Ja ei, halvaantunut pyörätuolissa istuva avustettava ei imuroi eikä luuttua lattioita joten kyllä avustaja tekee puolesta. Jos kauheasti pystyisi tekemään itse, ei avustajaa saisikaan. Ruokaa hän tällä hetkellä pystyy tekemään itse kun kädet toimivat ja keittiön työtasot ovat sopivalla korkeudella, mutta hänellä on vammansa lisäksi etenevä sairaus, joten voi olla, että jossain vaiheessa hän on siinä kunnossa ettei enää pysty tekemään ruokaa. Silloin tietysti avustaja tekee. Nämä ovat ihan normaaleja kotitöitä, samoja mitä itse kotonani teen. Olenko joku piika tai orja? No en ole.

Avustaja tekee niitä töitä joita avustettava tekisi itse ilman vammaansa, mitään hyvän tavan vastaista tai laitonta ei tietenkään saa teettää ja erityisosaamista vaativat työt kuuluvat sen osaamisen hallitsevalle ammattilaiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä