Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää ikinä menkö avustajaksi työnantajana toimivalle avustettavalle.

Vierailija
10.07.2022 |

On siis niin pestä koko homma. Mistään ei saa tukea tai apua, kun avustettava kirjaimellisesti orjuuttaa.
Itse suorastaan yökkään joka aamu, kun vai mietinkin töihin lähtöä. Irtisanoudun tänään.

Kommentit (242)

Vierailija
61/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä avustettavien haukkumista. Kyllä niitä huonoja avustajiakin kuulkaa riittää vaikka muille jakaa. Älkää hyvät ihmiset hakeko avustajan töitä jos noin vaikeaa on tehdä normaaleja kotitöitä!!! Jos avustettava ei pysty itse tekemään juurikaan mitään niin sitä vartenhan se avustaja on palkattu sinne kotiin. Että toinen ihminen tekee ne asiat mitä joka päivä pitää tehdä että elämä olisi edes jotenkin siedettävää. Ei avustaja saa palkkaansa siitä että istuu koko päivän sängyn vieressä ja naputtaa puhelintaan.

Vierailija
62/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse soitin sossulle ja kysyin, että kuuluuko avustajan tehtäviin todellakin siivota koko talo, pestä ikkunat ja sauna ja matot, pestä kaikkien pyykit, ulkoiluttaa koira ja huolehtia koiran astioiden puhtaudesta ja laittaa sille ruoat, kitkeä koko pihamaa, leikata nurmikko, laittaa ruoka koko perheelle jne.

Tällaista työsopimusta eräs avustettava minulle ehdotti.  Mitäpä lottoatte sossun sanoneen?

Kuuluu, jos avustettava ei itse noihin kykene. Ikkunoita tuskin tarvitsee pestä kuin kerran vuodessa.

Avustaja ei ole perheen avustaja joten ei ainakaan kuulu laittaa ruokaa koko perheelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse soitin sossulle ja kysyin, että kuuluuko avustajan tehtäviin todellakin siivota koko talo, pestä ikkunat ja sauna ja matot, pestä kaikkien pyykit, ulkoiluttaa koira ja huolehtia koiran astioiden puhtaudesta ja laittaa sille ruoat, kitkeä koko pihamaa, leikata nurmikko, laittaa ruoka koko perheelle jne.

Tällaista työsopimusta eräs avustettava minulle ehdotti.  Mitäpä lottoatte sossun sanoneen?

Riippuu varmaan aika paljon tilanteesta.

Mä olen ollut sellaisesta duunissa, jossa juuri tuon tyyppiset asiat oli mun työtä, tosin lemmikkejä ei ollut. Avustettavaa tuettiin siinä, että pystyi asumaan kotona. Ilman apua okei tarvinnut käytännössä jonkun laitospaikan, kun ei pystynyt itse mihinkään.

Mikä ongelma?

Vierailija
64/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustajaa tarvitsevillakin on joku oma työnantajien "kerho"  tai liitto tms. yksi näkövammainen haki avustajaa ja ilmoitti kuuluvansa johonkin sellaiseen.  Mainosti sitä sellaisena juttuna, mikä on työntekijälle hyvä asia. 

Kyllä se hyvä asia onkin, koska silloin työsuhteessa noudatetaan työehtosopimusta, ja työntekijä saa esimerkiksi arkipyhäkorvaukset, kokemuslisät ja työaikalisät.

Vierailija
65/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen minäkin, että jos avustajaksi aikoo, niin ottaa työn palveluntuottajan kautta. Yritys vastaa silloin ja on tukena, jos avustettava heittäytyy hankalaksi.  Joka tapauksessa avustajan palkan maksaa kunta/kaupunki, joten ei se avustettavan asema ole häppöinen työnantajana.  Tosin sellaiseksi ryhtyvä ei itse edes tajua, mihin on ryhtynyt työnantajaksi suostuttuaan, sillä sen jälkeen ihminen on yksin vastuussa kaikesta. Eli jos tulee oikeusjuttua tai muuta, niin työnantaja-avustettava vastaa kaikesta itse, mikään instanssi ei tule väliin auttamaan, eikä maksamaan esim. saatuja sakkoja.

ei muillakaan työpaikoilla työnantaja maksa työntekijän sakkoja (poislukien kansanedustajat ja yritysjohtajat)

Tässä oli siis kyseessä juttu, jossa työnantaja-avustettava joutuu oikeuteen haastetuksi työntekijän puolelta. Tätä kyllä tapahtuu.  Tässä tapauksessa avustaja on työnantaja ja vastaa työnantajana itse kaikesta. Ei ole kyse mistään työntekijästä.  Sakot voivat olla isojakin, jos työnantajan velvollisuuksia on rikottu. Apua ei saa mistään, itsehän on valinnut ryhtyä työnantajaksi.  Tuo rooli on järkyttävä ja uskon, ettei suurin osa tajua sitä vaan luulee kuitenkin kaupungin auttavan. Niet, ei auta.

Vierailija
66/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni on ollut joitain täysin flegmaattisia avustajia. Istuvat katsomassa telkkaria eivätkä auta yhtään ilman että pyydetään. Äitini on kuitenkin usein siinä kunnossa, ettei pysty pyytämään apua.

Kuka on antanut työhönperehdytyksen?

Vierailija
67/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jossain poikkeustapauksessahan tällaiset työt saattaisivat avustajalle kuulua (tosin perheellisellä esim. koiran lenkitys, nurmen leikkuu ym. pääsääntöisesti pitäisi kyllä kuulua sille muulle perheelle, ei avustajalle todellakaan, vaikka usein esim. tuota koiran lenkitystä ja muuta hoitoa avustajalle tuputetaankin. Yksinäinen ihminen on sitten eri asia, yhden lemmikin hoito voi hyvinkin kuulua avustajalle, se on ihan kohtuullista. Mutta jos olet perheellinen, silloin muiden perheenjäsenten tulisi ottaa vastuu kotitöistä, ei avustajan. Jos on terve, saa ihan vapaasti toimia perheensä kotipiikana halutessaan, avustajalle sellainen rooli ei kuulu...)

MUTTA ongelmahan on siinä, että työnantajamallissa avustaja ei millään saa tietää, mihin juuri tälle avustettavalle on avustajatunteja myönnetty. Ja koska avustaja-asiat ovat sosiaalihuoltoa, jota koskee vaitiolosäännökset, eipä ne sossutkaan saa kommentoida yhtään mitään, jos tällaisella työnantajamallilla palkattu avustaja soittaa ja kysyy neuvoa. Ja tämähän on aivan käsittämätön epäkohta, kaikki tietää sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit, ei siellä kukaan avun myöntäjätahoista ehdi seurata sen väärinkäyttöä, jota tapahtuu PALJON.

Henkilökohtaisen avun työnantajamalli ei ole kenenkään etu, yhteiskunnalle siitä tulee vaan turhia kustannuksia, työntekijä on täysin lainsuojaton, ja työnantaja on joko kyvytön työnantajaksi, mutta silti pakotettu työnantajan vastuisiin, tai sitten avun väärinkäyttäjä. Kyllä, muutamia järkeviäkin työnantajia varmasti on, mutta hekin kärsivät henk.koht.avun työnantajamallin ongelmien vuoksi, on vaikeaa saada avustajia kun työntekijä ei voi luottaa, että just_tässä nyt olisikin hyvä työnantaja.

Koko työnantajamallin saisi kuopata.

Vierailija
68/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulis olevan vähän kiitollisempaa porukkaa. Itsekin ehkä tarviin avustajaa tulevaisuudessa, mutta ihan perus kotitöihin ell imurointi ja pyykinpesu. En ajatellut hyppyyttää avustajaa turhaan

Avustaja ei ole siivooja. Kukaan ei saa ilmaista siivoojaa. Avustaja auttaa avustettavaa askareissa, joita avustettava ryhtyy tekemään, eikä tee puolesta. 

Tunnen ihmisiä, jotka eivät pysty muuta kuin istumaan paikoillaan, eli eivät kykene ryhtymään mihinkään. Avustaja käy kaupassa ja laittaa ruokaa sekä siivoaa.

Toki jos avustettava ei itse pysty. Itse yhdellä avustettavalla siivoan ja käyn kaupassa koska hän on pyörätuolissa mutta hän laittaa itse ruokansa.

Se on 4 tunnin työvuoro. Kaikkien hommien tekemiseen menee 2 tuntia eli lopulle 2 tuntia ei vaan yksinkertaisesti ole mitään muuta tekemistä kuin istumista ja seurana olemista.

No noinhan se menee.

Kun olen joskus tuota työtä tehnyt, niin se meni juuri niin, että ensin työvuoron alku meni kotitöissä, vaihdellen riippuen siitä mitä kulloinkin oli tehtävänä. Loppuaika ulkoiluun, koska se oli tärkeä osa avustettavan tarvetta (liikkuminen itsenäisesti ei ollut vaihtoehto, mutta asustettuna liikkuminen elämänlaadun ja kunnossa pysymisen kannalta elinehto).

Ihan normaalia.

Joskus siivosin koko päivän vaatekaappeja, jos ei ollut muuta, ja avustettava ei tarvinnut ulkoilua. Hän olisi tietysti tehnyt terveenä moisen asian itse, mutta minä olin hänen käsinään ja jalkoinaan, tekemässä sen, mihin ei itse pystynyt. Ja totta kai noudatin neuvoja ja ohjeistuksia koko sen ajan.

Jotenkin sekin tuntuu nyppivän joitakin avustajia, että joutuu noudattamaan ohjeita. No, työn luonne on juuri sitä, että tehdään tismalleen kuten toinen pyytää/tahtoo. Koska hän ei voi tehdä sitä itse ja avustajalle maksetaan siitä suorituksesta.

Ajatelkaa miten kauheaa itsestänne olisi, jos kaiken saisitte vain toiselta pyytämällä. Se on kauhean turhauttavaa ja raskasta jo itsessään, eikä siihen kaipaa lisäksi sitä, että avustaja nakkelee niskojaan.

Ja avustajat hyvät, kaikissa töissä joudutte noudattamaan ylhäältä annettuja neuvoja ja ohjeita, ellette satu olemaan siellä ihan ylimmällä tasolla. Siellä taas vastuu on jo sen verran iso, että yleensä alkaa hahmottua miksi joku asia pitää tehdä.

Vierailija
69/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no mitä hittoa se avustaja tekee, jos ei siivoa ja laita ruokaa?

Avustaa henkilöä siirtymisissä sängystä pyörätuoliin, pyörätuolista suihkutuoliin, pytylle tai vuoteeseen, avustaa hygieniatoimissa, myös päivittäisissä kotiaskareissa. Siinä on se vissi ero että joka viikkoinen suursiivous ikkunan pesuineen ei kuulu tähän piiriin. Ei myöskään koko perheen pyykkihuolto ja puutarhatyöt. Eikä polttopuiden teko ja remontit.

no, jo on turha avustaja. en kyllä maksaisi senttiäkään tuollaisesta

Tarkoitus ei ole liikutella avustettavaa kuin marionettia jos hän pystyy jollain tasolla itsekin toimimaan, vain auttaa ja turvata menemisiä ja tekemisiä. Kodinhoitaja ja henkilökohtainen avustaja ovat aivan eri asioita.

Vierailija
70/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulis olevan vähän kiitollisempaa porukkaa. Itsekin ehkä tarviin avustajaa tulevaisuudessa, mutta ihan perus kotitöihin ell imurointi ja pyykinpesu. En ajatellut hyppyyttää avustajaa turhaan

Avustaja ei ole siivooja. Kukaan ei saa ilmaista siivoojaa. Avustaja auttaa avustettavaa askareissa, joita avustettava ryhtyy tekemään, eikä tee puolesta. 

Tunnen ihmisiä, jotka eivät pysty muuta kuin istumaan paikoillaan, eli eivät kykene ryhtymään mihinkään. Avustaja käy kaupassa ja laittaa ruokaa sekä siivoaa.

Toki jos avustettava ei itse pysty. Itse yhdellä avustettavalla siivoan ja käyn kaupassa koska hän on pyörätuolissa mutta hän laittaa itse ruokansa.

Se on 4 tunnin työvuoro. Kaikkien hommien tekemiseen menee 2 tuntia eli lopulle 2 tuntia ei vaan yksinkertaisesti ole mitään muuta tekemistä kuin istumista ja seurana olemista.

No noinhan se menee.

Kun olen joskus tuota työtä tehnyt, niin se meni juuri niin, että ensin työvuoron alku meni kotitöissä, vaihdellen riippuen siitä mitä kulloinkin oli tehtävänä. Loppuaika ulkoiluun, koska se oli tärkeä osa avustettavan tarvetta (liikkuminen itsenäisesti ei ollut vaihtoehto, mutta asustettuna liikkuminen elämänlaadun ja kunnossa pysymisen kannalta elinehto).

Ihan normaalia.

Joskus siivosin koko päivän vaatekaappeja, jos ei ollut muuta, ja avustettava ei tarvinnut ulkoilua. Hän olisi tietysti tehnyt terveenä moisen asian itse, mutta minä olin hänen käsinään ja jalkoinaan, tekemässä sen, mihin ei itse pystynyt. Ja totta kai noudatin neuvoja ja ohjeistuksia koko sen ajan.

Jotenkin sekin tuntuu nyppivän joitakin avustajia, että joutuu noudattamaan ohjeita. No, työn luonne on juuri sitä, että tehdään tismalleen kuten toinen pyytää/tahtoo. Koska hän ei voi tehdä sitä itse ja avustajalle maksetaan siitä suorituksesta.

Ajatelkaa miten kauheaa itsestänne olisi, jos kaiken saisitte vain toiselta pyytämällä. Se on kauhean turhauttavaa ja raskasta jo itsessään, eikä siihen kaipaa lisäksi sitä, että avustaja nakkelee niskojaan.

Ja avustajat hyvät, kaikissa töissä joudutte noudattamaan ylhäältä annettuja neuvoja ja ohjeita, ellette satu olemaan siellä ihan ylimmällä tasolla. Siellä taas vastuu on jo sen verran iso, että yleensä alkaa hahmottua miksi joku asia pitää tehdä.

Miksi avustaja nakkelisi niskojaan, jos toimitaan ohjeiden ja sääntöjen puitteissa molemmin puolin?

Vierailija
71/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisten ohjeiden antaminen on eri asia kuin orjuuttaminen.

Vierailija
72/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskeluaikoinani Henk. Koht. Avustajana kahdelle eri henkilölle. Toisen kanssa kaikki meni hienosti, asiallisesti ja viihdyin pitkään.

Toisella viihdyin vain hetken. Hän keksi jokaiselle avustajalleen lempinimen, eikä halunnut avustajien saavan tietää toistensa oikeita nimiä. Mietin mitä hän oikein salasi. Eikö halunnut että avustajat voivat ottaa toisiinsa yhteyttä ja puhua kokemuksistaan.

Pahinta oli kun hänelle tuli työhaastatteluun nuori musliminainen hiukset peittävä huivi päässä. Haastattelussa hän sanoi naiselle: "Täällä töissä et sitten pidä rättiä päässä. Pidän huolen ettei miehet hyökkää sun kimppuun." Naisen puolesta olen iloinen ettei hän tullut valituksi tehtävään. Kadun sitä etten ollut yhteydessä kaupunkiin, että todellako näin haastattelussa toimiva voi olla työnantaja.

Vierailija
73/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jossain poikkeustapauksessahan tällaiset työt saattaisivat avustajalle kuulua (tosin perheellisellä esim. koiran lenkitys, nurmen leikkuu ym. pääsääntöisesti pitäisi kyllä kuulua sille muulle perheelle, ei avustajalle todellakaan, vaikka usein esim. tuota koiran lenkitystä ja muuta hoitoa avustajalle tuputetaankin. Yksinäinen ihminen on sitten eri asia, yhden lemmikin hoito voi hyvinkin kuulua avustajalle, se on ihan kohtuullista. Mutta jos olet perheellinen, silloin muiden perheenjäsenten tulisi ottaa vastuu kotitöistä, ei avustajan. Jos on terve, saa ihan vapaasti toimia perheensä kotipiikana halutessaan, avustajalle sellainen rooli ei kuulu...)

MUTTA ongelmahan on siinä, että työnantajamallissa avustaja ei millään saa tietää, mihin juuri tälle avustettavalle on avustajatunteja myönnetty. Ja koska avustaja-asiat ovat sosiaalihuoltoa, jota koskee vaitiolosäännökset, eipä ne sossutkaan saa kommentoida yhtään mitään, jos tällaisella työnantajamallilla palkattu avustaja soittaa ja kysyy neuvoa. Ja tämähän on aivan käsittämätön epäkohta, kaikki tietää sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit, ei siellä kukaan avun myöntäjätahoista ehdi seurata sen väärinkäyttöä, jota tapahtuu PALJON.

Henkilökohtaisen avun työnantajamalli ei ole kenenkään etu, yhteiskunnalle siitä tulee vaan turhia kustannuksia, työntekijä on täysin lainsuojaton, ja työnantaja on joko kyvytön työnantajaksi, mutta silti pakotettu työnantajan vastuisiin, tai sitten avun väärinkäyttäjä. Kyllä, muutamia järkeviäkin työnantajia varmasti on, mutta hekin kärsivät henk.koht.avun työnantajamallin ongelmien vuoksi, on vaikeaa saada avustajia kun työntekijä ei voi luottaa, että just_tässä nyt olisikin hyvä työnantaja.

No tuo oli hyvä kirjoitus.

Onhan se naurettavaa ja outoa, että niin vaikeasti vammainen/vammautunut, että tarvitsee henk. koht. avustajaa, joutuu kuitenkin olemaan niin skarppi, että joutuu olemaan työnantajana. Se ei ole helppoa valtaosalle normaaleista työssäkäyvistä aikuisistakaan.

Mut mikä tähän ois ratkaisu? Oisko se säästöä, että avustajat olisi suoraan avusta maksavan julkisen tahon töissä? En usko heti tapahtuvaksi, etenkin kun kai se taho olisi kohta nämä uudet sotealueet?

Toki siinä olisi se hyvä puoli, että avustaminen ammattimaistuisi vähän samaan tapaan kuin kotihoito terveydenhuollolle puolella, eli sama avustaja voisi saada lisätunteja käymällä myös muiden avustettavaa tarvitsevien apuna ja toisaalta saisi lomasijaisen helpommin.

Vierailija
74/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen palveluntuottajana kertonut työntekijöilleni, että jos tulee mitään hankaluuksia avustettavan kanssa tai että yritetään kyykyttää, niin aina yhteys minuun.  Minä selvitän asiat, en jätä työntekijääni yksin setvimään kokemiaan epäkohtia.  Joskus asiat eivät ole edes epäkohtia. :)

Vierailija
75/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No noinhan se menee.

Ihan normaalia.

Miksi avustaja nakkelisi niskojaan, jos toimitaan ohjeiden ja sääntöjen puitteissa molemmin puolin?

Toivottavasti näin ei olekaan. Mutta monesti näissä keskusteluissa tulee ajatus, että kaikki kotityöt on ei-ei ja vain seuraneitinä olo ja vieressä seisominen kuuluu tehtäviin.

Vierailija
76/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu, jos avustettava ei itse noihin kykene. Ikkunoita tuskin tarvitsee pestä kuin kerran vuodessa.

Avustaja ei ole perheen avustaja joten ei ainakaan kuulu laittaa ruokaa koko perheelle.

Mulla on 2 avustettavaa jotka asuvat vanhempiensa luona. Molemmissa tapauksissa vanhemmat tekevät ruoat pojallensa. Minä autan vain harrastuksissa.

Vierailija
77/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo oli hyvä kirjoitus.

Onhan se naurettavaa ja outoa, että niin vaikeasti vammainen/vammautunut, että tarvitsee henk. koht. avustajaa, joutuu kuitenkin olemaan niin skarppi, että joutuu olemaan työnantajana. Se ei ole helppoa valtaosalle normaaleista työssäkäyvistä aikuisistakaan.

Mut mikä tähän ois ratkaisu? Oisko se säästöä, että avustajat olisi suoraan avusta maksavan julkisen tahon töissä? En usko heti tapahtuvaksi, etenkin kun kai se taho olisi kohta nämä uudet sotealueet?

Toki siinä olisi se hyvä puoli, että avustaminen ammattimaistuisi vähän samaan tapaan kuin kotihoito terveydenhuollolle puolella, eli sama avustaja voisi saada lisätunteja käymällä myös muiden avustettavaa tarvitsevien apuna ja toisaalta saisi lomasijaisen helpommin.

Millään kunnalla ole resursseja ryhtyä noin suuren joukon työnantajaksi . Eivät he edes saa niin paljon avustajia.  Yksityiset palveluntuottajat tulevat tässä kohtaa erittäin tarpeellisiksi esim. palvelusetelimallilla.

Vierailija
78/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 2 avustettavaa jotka asuvat vanhempiensa luona. Molemmissa tapauksissa vanhemmat tekevät ruoat pojallensa. Minä autan vain harrastuksissa.

No nämähän riippuu aivan tilanteesta ja tapauksesta. Perheen luona asuva on aivan eri asia kuin yksin asuva.

Vierailija
79/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustajan työ ei ole hoitoa ja hoivaa, mutta aina avustettavani jaksaa pyytää kynsiä leikkaamaan ja hoitamaan säärihaavoja tai muuta.  Näitä hommia en sääntöjen mukaan saisi tehdä, kun avustaja ei saa niinsanotusti mennä iholle. Aina sellaista taiteilua mitä voi tehdä.  Jos vaikka varpaankynnet leikkaa väärin ja kynsi pääsee kasvamaan ihon sisään, niin johan olet kusessa.  Miksi kaikki osapuolet eivät voi noudattaa sääntöjä?

Vierailija
80/242 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nykymammoille on raskasta, kun joutuu jotain tekemään. täysin käsittämätöntä, kun joutuu avustettavan luona siivoamaan, kun mammat eivät siivoa edes kotonaan.

kuvittelivat, että avustajan työssä vaan istutaan sohvalla ja kuunnellaan, kun herttainen mummeli muistelee kiikkustuolissa menneitä.

Jos haluu siivoojan, palkkaa siivoojan. Samoin, jos haluu kokin, palkkaa kokin.

Ruoanlaitto ja siivoaminen kuuluu henkilökohtaisen avustajan tehtäviin.

Ei kuulu asunnon imurointi ja lattianpesu, tästähän kirjoitti joku sosiaalityöntekijä.

Mutta osa ei tiedä oikeuksiaan ja siivoaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä