Älkää ikinä menkö avustajaksi työnantajana toimivalle avustettavalle.
On siis niin pestä koko homma. Mistään ei saa tukea tai apua, kun avustettava kirjaimellisesti orjuuttaa.
Itse suorastaan yökkään joka aamu, kun vai mietinkin töihin lähtöä. Irtisanoudun tänään.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no mitä hittoa se avustaja tekee, jos ei siivoa ja laita ruokaa?
Avustaa henkilöä siirtymisissä sängystä pyörätuoliin, pyörätuolista suihkutuoliin, pytylle tai vuoteeseen, avustaa hygieniatoimissa, myös päivittäisissä kotiaskareissa. Siinä on se vissi ero että joka viikkoinen suursiivous ikkunan pesuineen ei kuulu tähän piiriin. Ei myöskään koko perheen pyykkihuolto ja puutarhatyöt. Eikä polttopuiden teko ja remontit.
no, jo on turha avustaja. en kyllä maksaisi senttiäkään tuollaisesta
Itse soitin sossulle ja kysyin, että kuuluuko avustajan tehtäviin todellakin siivota koko talo, pestä ikkunat ja sauna ja matot, pestä kaikkien pyykit, ulkoiluttaa koira ja huolehtia koiran astioiden puhtaudesta ja laittaa sille ruoat, kitkeä koko pihamaa, leikata nurmikko, laittaa ruoka koko perheelle jne.
Tällaista työsopimusta eräs avustettava minulle ehdotti. Mitäpä lottoatte sossun sanoneen?
Itse olen 5 vuotta nyt ollut isossa firmassa avustajana.
Hommat mitä olen tehnyt ovat olleet tiskaamista, kaupassa käyntiä tai käyttämistä imurointia ym. sellaisia asioita mihin avustettava ei itse kykene. Alkossa ei saa avustaja käydä avustettavalle. Avustettava saa itse mennä alkoon mutta en saa mukaan mennä mutta jos avustettava on kännissä kun töihin menee niin heti lähdettävä pois.
Sitten on ollut avustettavan kanssa uimahallissa,leffassa käyntejä. Jalkapallon potkimista pihalla. Shakin pelaamista. Markkinoilla käyntejä jne.
Yhden avustajan saunotin ja pestin aikoinaan. Sen jälkeen hän huilii aina aikansa sängyllä ja sitten sain mennä itse saunaan :D Puusaunakin vielä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustaa henkilöä siirtymisissä sängystä pyörätuoliin, pyörätuolista suihkutuoliin, pytylle tai vuoteeseen, avustaa hygieniatoimissa, myös päivittäisissä kotiaskareissa. Siinä on se vissi ero että joka viikkoinen suursiivous ikkunan pesuineen ei kuulu tähän piiriin. Ei myöskään koko perheen pyykkihuolto ja puutarhatyöt. Eikä polttopuiden teko ja remontit.
Ethän sinä maksakaan mitään, jos avustaja sinulle myönnetään. Tämä on ilmainen palvelu, eikä sillä saa palvelijaa vaan avustajan, joka auttaa sinua hommissa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen minäkin, että jos avustajaksi aikoo, niin ottaa työn palveluntuottajan kautta. Yritys vastaa silloin ja on tukena, jos avustettava heittäytyy hankalaksi. Joka tapauksessa avustajan palkan maksaa kunta/kaupunki, joten ei se avustettavan asema ole häppöinen työnantajana. Tosin sellaiseksi ryhtyvä ei itse edes tajua, mihin on ryhtynyt työnantajaksi suostuttuaan, sillä sen jälkeen ihminen on yksin vastuussa kaikesta. Eli jos tulee oikeusjuttua tai muuta, niin työnantaja-avustettava vastaa kaikesta itse, mikään instanssi ei tule väliin auttamaan, eikä maksamaan esim. saatuja sakkoja.
ei muillakaan työpaikoilla työnantaja maksa työntekijän sakkoja (poislukien kansanedustajat ja yritysjohtajat)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä maksakaan mitään, jos avustaja sinulle myönnetään. Tämä on ilmainen palvelu, eikä sillä saa palvelijaa vaan avustajan, joka auttaa sinua hommissa.
no, paljonko meille veronmaksjille kustantaa tuollainen avustaja, joka istuu avustettavan luona somettamassa ja käy välillä pyyhkimässä sen pyllyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis olevan vähän kiitollisempaa porukkaa. Itsekin ehkä tarviin avustajaa tulevaisuudessa, mutta ihan perus kotitöihin ell imurointi ja pyykinpesu. En ajatellut hyppyyttää avustajaa turhaan
Avustaja ei ole siivooja. Kukaan ei saa ilmaista siivoojaa. Avustaja auttaa avustettavaa askareissa, joita avustettava ryhtyy tekemään, eikä tee puolesta.
Tunnen ihmisiä, jotka eivät pysty muuta kuin istumaan paikoillaan, eli eivät kykene ryhtymään mihinkään. Avustaja käy kaupassa ja laittaa ruokaa sekä siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen minäkin, että jos avustajaksi aikoo, niin ottaa työn palveluntuottajan kautta. Yritys vastaa silloin ja on tukena, jos avustettava heittäytyy hankalaksi. Joka tapauksessa avustajan palkan maksaa kunta/kaupunki, joten ei se avustettavan asema ole häppöinen työnantajana. Tosin sellaiseksi ryhtyvä ei itse edes tajua, mihin on ryhtynyt työnantajaksi suostuttuaan, sillä sen jälkeen ihminen on yksin vastuussa kaikesta. Eli jos tulee oikeusjuttua tai muuta, niin työnantaja-avustettava vastaa kaikesta itse, mikään instanssi ei tule väliin auttamaan, eikä maksamaan esim. saatuja sakkoja.
ei muillakaan työpaikoilla työnantaja maksa työntekijän sakkoja (poislukien kansanedustajat ja yritysjohtajat)
Ymmärsitkö nyt oikein tuon mihin vastasit?
Äidilläni on ollut joitain täysin flegmaattisia avustajia. Istuvat katsomassa telkkaria eivätkä auta yhtään ilman että pyydetään. Äitini on kuitenkin usein siinä kunnossa, ettei pysty pyytämään apua.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 5 vuotta nyt ollut isossa firmassa avustajana.
Hommat mitä olen tehnyt ovat olleet tiskaamista, kaupassa käyntiä tai käyttämistä imurointia ym. sellaisia asioita mihin avustettava ei itse kykene. Alkossa ei saa avustaja käydä avustettavalle. Avustettava saa itse mennä alkoon mutta en saa mukaan mennä mutta jos avustettava on kännissä kun töihin menee niin heti lähdettävä pois.
Sitten on ollut avustettavan kanssa uimahallissa,leffassa käyntejä. Jalkapallon potkimista pihalla. Shakin pelaamista. Markkinoilla käyntejä jne.
Yhden avustajan saunotin ja pestin aikoinaan. Sen jälkeen hän huilii aina aikansa sängyllä ja sitten sain mennä itse saunaan :D Puusaunakin vielä :)
Ja itse saan päättää.otanko uusia avustettavia ja jos haluan lisää avustettavia tai jos pomo jotain ehdottaa niin teen aina sellaisen tutuatumiskäynnin ja sitten näkee että tullaanko toimeen ja päätän että hyväksynkö hänet.
Vierailija kirjoitti:
Itse soitin sossulle ja kysyin, että kuuluuko avustajan tehtäviin todellakin siivota koko talo, pestä ikkunat ja sauna ja matot, pestä kaikkien pyykit, ulkoiluttaa koira ja huolehtia koiran astioiden puhtaudesta ja laittaa sille ruoat, kitkeä koko pihamaa, leikata nurmikko, laittaa ruoka koko perheelle jne.
Tällaista työsopimusta eräs avustettava minulle ehdotti. Mitäpä lottoatte sossun sanoneen?
Kuuluu, jos avustettava ei itse noihin kykene. Ikkunoita tuskin tarvitsee pestä kuin kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni on ollut joitain täysin flegmaattisia avustajia. Istuvat katsomassa telkkaria eivätkä auta yhtään ilman että pyydetään. Äitini on kuitenkin usein siinä kunnossa, ettei pysty pyytämään apua.
Ikävä juttu. Sääntöjen mukaan avustettavan pitää pystyä suullisesti kertoa avun tarpeesta. Avustaja ei ryhdy omatoimisesti (vaikka näin usein tapahtuu) tekemään puolesta mitään. Ehkä kyseinen apu ei ole oikea äidillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis olevan vähän kiitollisempaa porukkaa. Itsekin ehkä tarviin avustajaa tulevaisuudessa, mutta ihan perus kotitöihin ell imurointi ja pyykinpesu. En ajatellut hyppyyttää avustajaa turhaan
Avustaja ei ole siivooja. Kukaan ei saa ilmaista siivoojaa. Avustaja auttaa avustettavaa askareissa, joita avustettava ryhtyy tekemään, eikä tee puolesta.
Tunnen ihmisiä, jotka eivät pysty muuta kuin istumaan paikoillaan, eli eivät kykene ryhtymään mihinkään. Avustaja käy kaupassa ja laittaa ruokaa sekä siivoaa.
Toki jos avustettava ei itse pysty. Itse yhdellä avustettavalla siivoan ja käyn kaupassa koska hän on pyörätuolissa mutta hän laittaa itse ruokansa.
Se on 4 tunnin työvuoro. Kaikkien hommien tekemiseen menee 2 tuntia eli lopulle 2 tuntia ei vaan yksinkertaisesti ole mitään muuta tekemistä kuin istumista ja seurana olemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu, jos avustettava ei itse noihin kykene. Ikkunoita tuskin tarvitsee pestä kuin kerran vuodessa.
Väärin. Sossu melkein sekoili sanoissaan raivosta. Toiset ovat näköjään aika impulssiivisia. Ensinnäkin, jos taloudessa on muita, niin heille kuuluu myös kaikki kodin asiat ja avustaja avustaa vain avustettavaa. Tuosta listasta mikään ei kuulunut avustajalle. Piste.
En kuitenkaan mennyt sinne töihin vaikka palautetta kyseinen avustetteva tuli saamaan viranomaisten puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisen avustajan työ voi olla niin monenlaista kuin on avustettaviakin. Yksi asia on kuitenkin varma, mikään palvelija tai siivooja hän ei ole. Sellaista jos toivoo, niin hankkii sitten yksityistä kautta tekijän, veronmaksajan rahoilla ei palvelijaa saa.
Kyllä hän tietyllä tapaa on palvelija. Palvelee ihmistä hänen tarpeidensa mukaan arjessa. Ei hän tietenkään ole mikään vanhanajan palvelija, joka asuu isäntäperheessä ja päivystää 24/7.
On avustettavia jotka luulevat että avustajaa saa lähennelkä tai ehdottaa seksiä.
Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisen avustajan työ voi olla niin monenlaista kuin on avustettaviakin. Yksi asia on kuitenkin varma, mikään palvelija tai siivooja hän ei ole. Sellaista jos toivoo, niin hankkii sitten yksityistä kautta tekijän, veronmaksajan rahoilla ei palvelijaa saa.
Kyllä hän tietyllä tapaa on palvelija. Palvelee ihmistä hänen tarpeidensa mukaan arjessa. Ei hän tietenkään ole mikään vanhanajan palvelija, joka asuu isäntäperheessä ja päivystää 24/7.
Ymmärrätkö avustajan ja palvelijan eroa? Eli et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no, paljonko meille veronmaksjille kustantaa tuollainen avustaja, joka istuu avustettavan luona somettamassa ja käy välillä pyyhkimässä sen pyllyn
Voin luvata että vähemmän maksaa kun laitoshoito. T: avustaja, myös veronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nykymammoille on raskasta, kun joutuu jotain tekemään. täysin käsittämätöntä, kun joutuu avustettavan luona siivoamaan, kun mammat eivät siivoa edes kotonaan.
kuvittelivat, että avustajan työssä vaan istutaan sohvalla ja kuunnellaan, kun herttainen mummeli muistelee kiikkustuolissa menneitä.
Jos haluu siivoojan, palkkaa siivoojan. Samoin, jos haluu kokin, palkkaa kokin.
Henkilökohtainen avustaja tekee ne asiat, joita avustettava ei pysty itse tekemään, mutta tekisi, jos olisi terve. Tukee itsenäisessä elämässä. Eli siis myös siivoaa, pyykkää ja auttaa muuten kotitöissä, tietysti vain niissä rajoissa jotka ei vaadi erityisosaamista. Ja kotityöt ei vaadi.
Toki myös muuta, mutta kyllä siivous ja pyykkäys ja tiskaus ja kokkaus on ihan normaalia avustajan työtä.
Tuolla asenteella ja sen julkisella levittämisellä hankaloitatte tärkeään työhön tekijöiden löytymistä.
On tietysti varmasti oikeita ongelmiakin, mutta se ei ole ongelma, että tekee normaaleja kotitöitä.
Varmasti työntekijöistä löytyy myös kyykyttäjiä niin kuin työnantajista. Se vaan olisi oman ketjun aihe.