Älkää ikinä menkö avustajaksi työnantajana toimivalle avustettavalle.
On siis niin pestä koko homma. Mistään ei saa tukea tai apua, kun avustettava kirjaimellisesti orjuuttaa.
Itse suorastaan yökkään joka aamu, kun vai mietinkin töihin lähtöä. Irtisanoudun tänään.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nykymammoille on raskasta, kun joutuu jotain tekemään. täysin käsittämätöntä, kun joutuu avustettavan luona siivoamaan, kun mammat eivät siivoa edes kotonaan.
kuvittelivat, että avustajan työssä vaan istutaan sohvalla ja kuunnellaan, kun herttainen mummeli muistelee kiikkustuolissa menneitä.
Jos haluu siivoojan, palkkaa siivoojan. Samoin, jos haluu kokin, palkkaa kokin.
Ruoanlaitto ja siivoaminen kuuluu henkilökohtaisen avustajan tehtäviin.
No miksi titteli henkilökohtainen avustaja, jos haluaa piian, palkkaa piian?
Henkilökohtainen avustaja on juurikin piika. Piika vaan on vanhahtava nimitys. Kaikki vanhat tittelit on uudestettu hienommiksi.
Esim siivooja>siistijä
Mikä sinua vaivaa?
Mikä teistä tekee niin hienoja, että ette voisi siivota.
Tuttavaperheen vammainen lapsi asuu kotona vanhempiensa kanssa. Molemmat vanhemmat ovat eläkkeellä ja lapsi on 34-vuotias. Asuvat isossa omakotitalossa.
Avustettava ei puhu eikä syö itse, vaan on koko ajan pyörätuolissa.
Perhe on ratkaissut avustajan tehtävät niin, että avustaja siivoaa koko talon, kitkee kasvimaan ja kuuraa saunan, jonka jälkeen avustaja tekee ruokaa koko joukolle. Vanhemmat vessattavat, pesevät, pukevat ja riisuvat sekä syöttävät itse aikuisen lapsensa.
En menisi koskaan jos avustettava olisi työnantaja. Nyt teen henkkarin hommia firman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teistä tekee niin hienoja, että ette voisi siivota.
Miksi alatte jankata jostain siivoamisesta, kun kyse on siitä, että työnantajat itse eivät viitsi huolehtia velvollisuuksistaan?
Suosittelen minäkin, että jos avustajaksi aikoo, niin ottaa työn palveluntuottajan kautta. Yritys vastaa silloin ja on tukena, jos avustettava heittäytyy hankalaksi. Joka tapauksessa avustajan palkan maksaa kunta/kaupunki, joten ei se avustettavan asema ole häppöinen työnantajana. Tosin sellaiseksi ryhtyvä ei itse edes tajua, mihin on ryhtynyt työnantajaksi suostuttuaan, sillä sen jälkeen ihminen on yksin vastuussa kaikesta. Eli jos tulee oikeusjuttua tai muuta, niin työnantaja-avustettava vastaa kaikesta itse, mikään instanssi ei tule väliin auttamaan, eikä maksamaan esim. saatuja sakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheen vammainen lapsi asuu kotona vanhempiensa kanssa. Molemmat vanhemmat ovat eläkkeellä ja lapsi on 34-vuotias. Asuvat isossa omakotitalossa.
Perhe on ratkaissut avustajan tehtävät niin, että avustaja siivoaa koko talon, kitkee kasvimaan ja kuuraa saunan, jonka jälkeen avustaja tekee ruokaa koko joukolle. Vanhemmat vessattavat, pesevät, pukevat ja riisuvat sekä syöttävät itse aikuisen lapsensa.
Ei taida olla ihan lain mukaista, mutta jos tuo on kaikille osapuolille ok, niin sitten se on heidän välinen sopimus.
Ei ole kokemusta, mutta sivusta seurannut kuinka eräällä röyhelöhameeseen pukeutuvalla pyörätuolissa istuvalla vaihtuu avustajat kokoajan.
Käyttäytyy julkisella paikallakin kuin hirviö avustajaansa kohtaan, niin voin kuvitella mitä se on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Tsiisus! Voi ei, miksi avustaja suostuu moiseen, voi miksi?? Ei ei ja vielä kerran ei.
Vierailija kirjoitti:
no mitä hittoa se avustaja tekee, jos ei siivoa ja laita ruokaa?
Avustaa henkilöä siirtymisissä sängystä pyörätuoliin, pyörätuolista suihkutuoliin, pytylle tai vuoteeseen, avustaa hygieniatoimissa, myös päivittäisissä kotiaskareissa. Siinä on se vissi ero että joka viikkoinen suursiivous ikkunan pesuineen ei kuulu tähän piiriin. Ei myöskään koko perheen pyykkihuolto ja puutarhatyöt. Eikä polttopuiden teko ja remontit.
Kaverillani on henkilökohtainen avustaja. Se avustaja pyrki määräämään koko ajan, mitä hän tekee, miten tekee ja jopa milloin tulee. Halusi täysin hallinnan.
Esim halusi olla pidempään, mitä oli sovittu. suorastaan vaati sitä, vaikka kaverini olisi tietysti tarvinnut apua tasaisemmin pitkin viikkoa.
Hyvä, että oli firmasta. Oli helppo vaihtaa.
(Kaverini on työssäkäyvä ja älykäs. Fyysinen kunto on huono.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla ihan lain mukaista, mutta jos tuo on kaikille osapuolille ok, niin sitten se on heidän välinen sopimus.
Ei ole ok millään mittarilla, eikä lain mukaista.
Vierailija kirjoitti:
no mitä hittoa se avustaja tekee, jos ei siivoa ja laita ruokaa?
Käy yhdessä avustettavan kanssa kaupoilla, ulkoilemassa, ravintoloissa, kesätapahtumissa, erilaisissa tilaisuuksissa, laittaa yhdessä ruokaa, pelaa pelejä, avustaa opinnoissa, virastoissa, lääkärillä ym. käynneissä, kyyditsee tai on mukana taksikyydeissä jne. Tutullani monta avustettavaa, kenenkään kotia ei siivoa.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä ap:n kanssa! Tein tuon virheen kerran. Ei ikinä enää. 40 tunnin työviikot, vaikka tekemistä (siivous, kokkaus, kaupassa käynti jne.) oli hätinä 10 tunniksi/viikko. Avustettava poltti sisällä ketjussa, eikä ollut ikinä tyytyväinen mihinkään, vaikka tein asiat täsmälleen hänen ohjeidensa mukaan, ruokaan (=tupakkaan) meni aina liikaa rahaa ja se oli minun vikani tietysti, vaikka hän teki kauppalistan ja sen mukaan ostin jne. jne
Jaksoin sitä p*skaa kaksi kuukautta.
Olisit vttuillessa tehnyt työsuojelupiiriin ka isännöitsijälle ilmoitukset tuosta tupakoinnista.
Opiskelkaa yliopistossa joku hyvä tutkinto, vaikka KTM tai DI. Ei tarvi avustaa ja noihin tutkintoihin on suht. helppo päästä opiskelemaan.
Henkilökohtaisen avustajan työ voi olla niin monenlaista kuin on avustettaviakin. Yksi asia on kuitenkin varma, mikään palvelija tai siivooja hän ei ole. Sellaista jos toivoo, niin hankkii sitten yksityistä kautta tekijän, veronmaksajan rahoilla ei palvelijaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulis olevan vähän kiitollisempaa porukkaa. Itsekin ehkä tarviin avustajaa tulevaisuudessa, mutta ihan perus kotitöihin ell imurointi ja pyykinpesu. En ajatellut hyppyyttää avustajaa turhaan
Avustaja ei ole siivooja. Kukaan ei saa ilmaista siivoojaa. Avustaja auttaa avustettavaa askareissa, joita avustettava ryhtyy tekemään, eikä tee puolesta.
siis maksetaanko tuollaisesta nysväämisestä jotain. tai anna, kun arvaan. yhteiskunta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok millään mittarilla, eikä lain mukaista.
Jos olisin töissä tuolla, niin mielelläni tekisin nuo muut hommat, koska ei minusta nyt niin kiva ole vaippoja vaihdella aikuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustajat vaihtuvat tiuhaan. Perheellä on työkkärissä jatkuva avustajahaku. Avustajan hankaluutta lisää se, että julkisilla liikennevälineillä ei pysty kulkemaan työpaikalle, joten pitää olla oma auto tai kovakuntoinen polkupyöräilijä. Henkilökohtaisella avustajalla ei myöskään saa olla mitään kotieläimiä, koska perheen äiti on allerginen eläinpölylle.
No, ei ole, eikä pidä alistua tekemään mitä vain.