Sanoja, joita käytettiin 80- ja 90-luvuilla, mutta joita "kukaan" ei enää käytä
Tähän pinoon...
telefax
realisointikeskus
roskapankki
Kommentit (1395)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinkioski
"Puhelinkoppi" taisi olla se yleinen puhekielinen muoto silloin.
No on kyllä edelleen, jos sellaisesta puhutaan. Vai miksi sitä nykyään sanotte?
Täällä listataan tosi paljon sanoja joita edelleenkin ihan yleisesti käytetään. Lisäksi asioita, joita ei enää ole, ja siksi niistä ei yleensä puhuta. Ei ne sanat silti oo miksikään muuttuneet. Edelleen käytetään samoja sanoja kun puhutaan niistä asioista.
Sanotaanko nykyään vielä moottoripyörästä prätkä, pärrä tai motskari?
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni valisti mua että ei kukaan sano enää jonkun asian olevan "in" tai "out" 😅
Minä sanon.
Tappelu= flaidis
iskeä= pokata (vai onko iskeäkin jo vanhanaikainen sana)
Sanontoja: Meni tuhannen pillun päreiksi. Rahaa on niin paljon, ettei paskalle taivu. Köyhät haukkuivat mua turvenuijaksi. Ruttuun visahti. Vilu kappasee. Vinossa kuin nilkun v...tu.
Vierailija kirjoitti:
Piffata.
"Voin piffata sut elokuviin"
Se on biudata...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piffata.
Se on biudata...
Piffata on kyllä vanhempi sanonta. Kasarilla jo hymähdeltiin kun vanhukset puhui piffamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Liftata (seistään tien laidalla peukku ylöspäin ja odotetaan että auto pysähtyy ja ottaa kyytiin ja vie eteenpäin).
Luuletteko te ipanat, että vanhempi sukupolvi alkaa puhumaan samalla tavalla kuin te ja unohtaa oman tapansa ilmaista asioita? Ihan väärin luultu.
Me liftaamme edelleen, jos et ymmärrä, ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liftata (seistään tien laidalla peukku ylöspäin ja odotetaan että auto pysähtyy ja ottaa kyytiin ja vie eteenpäin).
Luuletteko te ipanat, että vanhempi sukupolvi alkaa puhumaan samalla tavalla kuin te ja unohtaa oman tapansa ilmaista asioita? Ihan väärin luultu.
Me liftaamme edelleen, jos et ymmärrä, ei voi mitään.
Viisikymppisenä tunnistan kyllä sanan, mitta en ryhtyisi enää toimintaan. Nykymaailmassa liftaaminen on liian vaarallista, ei kai sitä enää kukaan tee!
pari vitsiä 80-lukulaisille (Muut eivät tajua ja 80-luvulla eläneidenkin mielestä ovat huonoja
Mitä kissa sanoo?
- Miau
Mitä koira sanoo ?
-Hau
Mitä lehmä sanoo?
-Ammuu
Mitä orava sanoo?
-TOSI ON
-----------------------------------------
Mistä tunnistaa menestyneen miehen?
No siitä, että sillä on NMT, HIV ja BMW
Neekerinsuukko
kuka pelkää mustaa miestä
Vierailija kirjoitti:
Tappelu= flaidis
iskeä= pokata (vai onko iskeäkin jo vanhanaikainen sana)
Stadin slangia, itse käytän kyllä. Veikkaan että flaidis voi olla sana jota jonnet eivät ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko nykyään vielä moottoripyörästä prätkä, pärrä tai motskari?
Stadissa se on aina ollut prätkä.
Vierailija kirjoitti:
Sanontoja: Meni tuhannen pillun päreiksi. Rahaa on niin paljon, ettei paskalle taivu. Köyhät haukkuivat mua turvenuijaksi. Ruttuun visahti. Vilu kappasee. Vinossa kuin nilkun v...tu.
Se on tuhannen PILLAN päreiksi tarkoittaa kuori, lastu, säle eli niitä mistä niitä päreitä tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piffata.
Se on biudata...
Piffata, joo, mummini käytti tuota ja minäkin vielä joskus. Tulee ruotsin kielen sanasta bistå eli avustaa rahallisesti.
Mä kyllä käytän kundi sanaa edelleen