Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kosintaa (turhaan) odottavat naiset

Vierailija
10.07.2022 |

Kuuntelin erästä podcastia, jossa pari kolmekymppistä naista valitteli, miten miehensä eivät ole heitä kosineet. Sanoivat, että jos miehet kuuntelevat podcastia, niin vink vink kannattaisi kosia. Kumpikin nainen on siis jo vuosia ollut yhdessä avopuolisonsa kanssa, toinen peräti kymmenen vuotta. Kummallakin naisella oli miehensä kanssa lapsi ja yhteinen asunto. Naimisiin eivät kuitenkaan ole päässeet, kun miehet eivät ole kosineet.

Mä en käsitä näitä naisia, jotka mankuvat kosinnan perään. Miksi eivät itse kosi miestään, jos kerta naimisiin meneminen on heille niin tärkeää? Ihan yhtä lailla nainen voi kosia. Ja toisekseen, jos haluaa ehdottomasti naimisiin, niin miksi ensin on hankittu se omistusasunto ja lapsi? Eikö olisi kannattanut sanoa miehelle, että sitten katsotaan omistusasuntoa ja lasta, kun on sormus sormessa?

Kommentit (341)

Vierailija
341/341 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitosta ei ole mitää hyötyä miehen näkökulmasta. Naiselle siitä on äärettömän paljon varsinkin kun ei suostu avioehtoon niin siittä saa kivan kiristys välineen että saa miehen tekemään niin kuin itse haluaa vähän kun uhkailee erolla ja omaisuuden jaolla jonka kerryttämiseen ei itse ole osallistunut

Jospa nainen onkin se varakkaampi ja enemmän tienaava?

Harvinaista, ja tämmöinen nainen tuskin myöskään suostuisi siihen, että avioon mennään sitten yhtälailla ilman avioehtoa koska "etkö sä luota muhun" yms. paskaa..?

Kuin monesti oot kuullut, että mies oliskin vienyt puolet naisen omaisuudesta erossa?

Aivan, ei sellaista tapahdu melkein koskaan.

Kuinka monesti on kuultu, että nainen on vienyt puolet miehen omaisuudesta? Se ositus kun tehdään edelleenkin yhteisestä omaisuudesta.

Täällä tuntuu olevan oletus, että suomalaiset miehet ovat hyvinkin vaurasta porukkaa. Todellisuudessa avioliittoon mennään edelleen pääsääntöisesti siinä elämänvaiheessa, ettei kummallakaan ole mainittavaa omaisuutta. Se omaisuus on lähinnä yhteinen asunto ja naimisiin mentäessä siitäkin suurimman osan omistaa vielä pankki.

Miksi ihmeessä Tilastokeskuksen mukaan esim. 30v ikäinen mies on vauraampi kuin samanikäinen nainen, jos ei muka ole mainittavaa omaisuutta?

Ositus tehdään yhteisestä omaisuudesta ja jos nainen on rahaton, miehellä on 50 000 e, niin kyllä se kirpaisee antaa toiselle 25 000 e vain siksi, että on erehtynyt vihille.

Otsikoiden sijasta kannattaa lukea koko tutkimus ennen kuin perustelee sillä mitään. 30 v. ikäisten miesten ja naisten vauraus ei eroa juurikaan toisistaan. Eli miehillä ei todellakaan ole tuossa ikävaiheessa mitään mainittavaa omaisuutta.

Ja ylipäätään, miksi on aina oletus, että nainen olisi rahaton? Samassa tutkimuksessa todetaan, että naisten varallisuusero miehiin (kaikki ikäryhmät mukaan luettuina) on vain 20 % pienempi.

Otsikoiden sijaan luin tilastotietoja taulukosta ja siellähän se on ihan selkeästi osoitettu, että 30v ikäryhmässä miehillä on enemmän omaisuutta kuin naisilla, ei se fakta muuksi muutu, vaikka miten selität, että on naisillakin jotain. Varmasti on, mutta kenkiä ja merkkilaukkuja ei tilastoissa erikseen lasketa omaisuuteen. Ehkä pitäisi.

Naisten varallisuusero on huomattava, jos ottaa huomioon sen, että miehillä ja naisilla on samanlaiset mahdollisuudet omaisuuden kartuttamiseen. Miksi naiset luottavat, että mies on se, joka tuo talouteen varallisuutta?

Se kolmikymppisen miehen muutaman tonnin suurempi omaisuus tuskin on kenenkään avioliiton motiivina. Siihen päälle vielä nämä olettamasi naisten kengistä ja merkkilaukuista, niin eihän sitä eroa tule sitten juurikaan.

Tuo loppu on taas ihan jotain omaa hourailuasi, jolla ei ole mitään tekemistä tuon siteeraamasi tilaston kanssa. Naisten omaisuus on 80 % miesten omaisuudesta ja tämän eron tekee pääsääntöisesti raskauksista johtuvat katkokset työurassa. Enemminkin voisi kysyä miksi miehet edelleen olettavat naisten kustantavan yhteiset lapset omien tulojensa menetyksillä?

Tilastokeskus ei erottele miesten ja naisten omaisuutta perhemuodon mukaisesti, joten en ymmärrä, miksi tuot lasten hankkimisen tähän mukaan.

Ensinnäkin työnantaja maksaa suurimmalle osalle palkan 3 kk äitiysvapaan  ajan, vaikka nainen ei olisi töissä - miehen pitäisi lisäksi maksaa tästäkin jokin korvaus? Sen jälkeen Kela maksaa kotivanhemmalle korvausta kotonaolosta (ja vero% pienenee), joten edelleen oletat, että puolison pitää lisäksi maksaa palkan verran? Hoitovapaa  naisen oma valinta, kun lasta ei henno viedä hoitoon ja kotona on mukavaa, joten taas halutaan miestä maksamaan naisen valintaa.

Nykynaisilla on enää yksi ainoa raskauden aiheuttama katkos työurassaan, mutta jostain syystä se pitää korvata moneen kertaan työnantaja, puolison ja Kelan toimesta. Minä kutsun tätä ahneudeksi.

Toistan vielä kerran että näkemyksesi miehistä on todella kapea. Hoitovapaa voi ihan yhtä hyvin olla myös yhteinen valinta, oma mieheni kannustaa minua jopa jäämään kolmeksi vuodeksi kotiin lasten kanssa, olen ollut tähän mennessä noin 2 vuotta per lapsi, ja mies siitä myös osan, mutta huomattavasti enemmän tienaavana toki huomattavasti pienemmän osan.

Raskaus ei myöskään ole kaikille ihan niin yksinkertainen juttu, vaan vaikkapa minä olen ollut sairauslomalla kaikissa raskauksissani ihan sieltä alusta aina äitiysloman alkuun asti. Siinä ehtii jo tippua Kelan päivärahoille. Ja koska Kelan äitiysrahat lasketaan nykyään myös edeltävien 12kk mukaan, pitkä sairausloma laskee jatkossa myös saamaani tukea reippaasti. Kaikki työnantajat eivät myöskään maksa palkkaa 3kk ajalta.

Mutta, meillä on näistä huolimatta lapsia, koska varamme ja tulomme ovat yhteisiä ja puhallamme myös taloudellisesti yhteen hiileen. Jos näin ei olisi, ei minulla olisi varaa tehdä useampia lapsia miehelleni.

Luulen kuitenkin että suurin osa myös miehistä ymmärtää että rahaa ei saa mukaan kuollessaan ja jos on perhettä halunnut niin lapset on se ensisijainen kohde mihin sitä rahaa on tarkoitus sijoittaa.

Minä taas toistan edelleen saman asian eli naisten olisi jo korkea aika oppia kantamaan vastuuta itsestään, jos jatkuvasti vedotaan tasa-arvoon ja tasapuolisuuteen. Toki hoitovapaa voi olla yhteinen päätös, mutta jos samalla ei ole sovittu, että mies maksaa naisen kaikki kulut, niin eipä niitä sitten ole sopivaa jälkikäteen ryhtyä nyhtämään. Eli jos sovit yhdestä asiasta, niin sovi sitten koko paketista ja jos mies maksaa mukisematta, niin mikäpä siinä. Muussa tapauksessa mieti, mitä sovittiin.

Voi apua sinua. Kun yhdessä sovitaan lasten hankkimisesta, niin nainenhan ottaa siinä ihan yksin sen käytännön riskin tulojen väliaikaisesta putoamisesta, tulokehityksen pysähtymisestä ja mahdollisten työtilaisuuksien menemisestä ohi. Missäs se miehen vastuu sitten yhteisestä projektista jos koet sen vääryytenä, että mies tasaa naisen menetyksiä käyttämällä omia tulojaan yhteiselämään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä