Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko iän myötä (esim. 40 v. -> ) lihominen väistämätön ilmiö?! Miten pidät painosi kurissa, keski-ikäinen?

Vierailija
09.07.2022 |

Niin monessa ketjussa sanotaan, ettei voi mitään, painoa vaan tulee sitä mukaa kuin ikääkin. Omassa kaveripiirissä tämän kyllä huomaakin.

Mutta mitä on tehtävissä - vaiko ei mitään? Itsellä tavoitteena, ettei paino nouse yli 59 kg:n, olen 166 cm pitkä ja muutaman vuoden päästä juhlin viisikymppisiäni.

Kommentit (344)

Vierailija
321/344 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskuntotreenin aloittamisen jälkeen olen voinut syödä suunnilleen mitä haluan lihomatta. Lihas kuluttaa enemmän energiaa kuin läski. Paino ei ole laskenut, mutta vyötärö on kaventunut ja vartalon malli muuttunut, ei ole enää pötkylämäinen 'tätivartalo'.

Vierailija
322/344 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesteroliarvoista huolehtiminen ilman lääkitystä tai muitakaan vippaskonsterja, tehokas ilman nälän tunnetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/344 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin hämilläni jos 40 vuotiaana olen ylipainoinen koska nyt 30 vuotiaana olen alipainoinen

Hups vain, ja niin käy. Minäkin olin alipainoinen ikäisenäsi ja toivoin että saisin 7-8 kg lisää. Vaan annas olla kun täytin 40, paino alkoi nousta hitaasti mutta varmasti. Luin jostain että hormonitoiminnan muuttuessa kiloja tulee lisää yksi per vuosi, jos ei tee muutoksia ruokavalioon. Ja niin kävi. Meni se tavoitepainoni ja tulikin reippaasti lisää. Nyt toivoisin että painaisin vaikka 65kg. Siihen on matkaa 20kg alaspäin.. Nyt tuntuu urakalta jo.

Vierailija
324/344 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin hämilläni jos 40 vuotiaana olen ylipainoinen koska nyt 30 vuotiaana olen alipainoinen

Hups vain, ja niin käy. Minäkin olin alipainoinen ikäisenäsi ja toivoin että saisin 7-8 kg lisää. Vaan annas olla kun täytin 40, paino alkoi nousta hitaasti mutta varmasti. Luin jostain että hormonitoiminnan muuttuessa kiloja tulee lisää yksi per vuosi, jos ei tee muutoksia ruokavalioon. Ja niin kävi. Meni se tavoitepainoni ja tulikin reippaasti lisää. Nyt toivoisin että painaisin vaikka 65kg. Siihen on matkaa 20kg alaspäin.. Nyt tuntuu urakalta jo.

Höpö höpö, ei lihominen 40+ ole mikään automatiikka! Siihen liittyy liikasyöminen ihan jokaisella (kuten itsekin mainitsit) - poislukien kortisonilääkitys. 

Jos ei älyä tarkistaa syömisiään 10v välein voi syyttää vain itseään.

t 30v 52kg, 40v 58kg, 60+v yhä normaalipainoinen

Vierailija
325/344 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin tuoremehut pois. Olen tämän jälkeen pysynyt samassa painossa. 

Vierailija
326/344 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömistä.pitää vähentää ja liikuntaa lisätä. Tällä konstilla olen normaalipainoinen yhä. Höttöhiilarit vähiin js säännölliset ruoka-ajat. Siinäpä se. 

Vierailija
327/344 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömistä.pitää vähentää ja liikuntaa lisätä. Tällä konstilla olen normaalipainoinen yhä. Höttöhiilarit vähiin js säännölliset ruoka-ajat. Siinäpä se. 

Unohdin. Ikä 62. Kävelen paljon,  nostelen painoja kotona japyöräilen sekä teen jumppaa kotona. Kasviksia kuluu paljon. 

Vierailija
328/344 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaskuntotreenin aloittamisen jälkeen olen voinut syödä suunnilleen mitä haluan lihomatta. Lihas kuluttaa enemmän energiaa kuin läski. Paino ei ole laskenut, mutta vyötärö on kaventunut ja vartalon malli muuttunut, ei ole enää pötkylämäinen 'tätivartalo'.

Treeni auttaa laihtumista vaikkei lihaksia kehittyisikään, se estää lihasten kulumista energiaksi jos dieetti on oikea. 

Vierailija
329/344 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aineenvaihdunta hidastuu merkittävästi vasta 60 ikävuoden jälkeen. Vastaus: elintavat lihottaa

Hormonit vaikuttavat kyllä todella paljon asiaan jo aikaisemmin.

Vierailija
330/344 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä 30v = 69kg. 40v = 78kg. 50v = 93kg. 55v = 102kg.

Puntteja nostellut melko säännöllisesti viimeiset 27 vuotta, mutta rasvan määrä on lisääntynyt viimeisen 10 vuoden aikana merkittävästi.

M56

Vierailija
331/344 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aineenvaihdunta hidastuu merkittävästi vasta 60 ikävuoden jälkeen. Vastaus: elintavat lihottaa

Itse olen laihtunut entisestään täytettyäni 60. Olen aina ollut joko laiha tai normaalipainoinen. Keski-ikäisenä olin 58 kg painava (pituus 170 cm), nyt painan 53 kg, kun olen 65-vuotias. En ole erityisesti muuttanut ruokavaliota mitenkään. 

Lihasmassa kadonnut? Ei ole hyvä olla noin laiha tuossa iässä, joten suosittelen, että alat kohentamaan kuntoa ja syömään paremmin.

Höpsistä. Syön erittäin monipuolisesti. Liikunta tulee lähinnä hyötyliikuntana (puutarhan hoito yms.) sekä kuntosalin käyttönä (kotonani on kuntosali). 

Vierailija
332/344 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskato joka laskee energiankulutusta - sille voi tehdä muutakin kuin valitella "lihon väkisin".

Olen yli 50v eikä mitään vaikeuksia olla lihomatta. Olen myös aikanaan ollut lihava että ei tarvitse selitellä " automaattisesta palautumisesta luonnolliseen painoon".

Vierailija
333/344 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö järkevästi ja liiku sopivasti. 

Vierailija
334/344 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan yhä saman verran kuin 40 vuotta sitten. Eli noin 54kg. Paras neuvoni on, että älä syö niin paljon ja liiku enemmän. Kävele paljon ja muista hyötyliikunta. Mutta ennen kaikkea, älä syö enemmän kuin mitä kulutat. 

Vierailija
335/344 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ainakin vielä näin 42-vuotiaana kalorivaje toimii. Tekisi tässä sohvalla lueskellessa mieli suklaata, mutta kun päivän kalorit ovat täynnä, ne ovat täynnä, joten evy jäi kauppaan. Niin yksinkertaista se on.

Vierailija
336/344 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä 30v = 69kg. 40v = 78kg. 50v = 93kg. 55v = 102kg.

Puntteja nostellut melko säännöllisesti viimeiset 27 vuotta, mutta rasvan määrä on lisääntynyt viimeisen 10 vuoden aikana merkittävästi.

M56

Niin, jos mitään selittävää poikkeuksellista sairautta ei ole, onkohan ongelma kenties jossain ravinnon saannin kohdalla.

viimeiset 30v paino on pysytellyt +-3kg tarkkuudella samoissa lukemissa. Syön ja liikun samassa suhteessa kuin aiemmin, eli koska aineenvaihdunta kuusikymppisenä on eri tasolla, syöminen on sopeuntunut vastaamaan kulutusta. Olen aivan varma että tilanne olisi eri jos edelleen söisin kuten kolme vuosikymmentä aiemmin.

Vierailija
337/344 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-vuotias. painoin 19-vuotiaana 54 kg. Painan nyt myös 54 kg. Vatsani pömpöttää ja lihaksia on korvautunut rasvalla, mutta paino on sama. Olen 168 cm lyhyt nainen. Harrastan urheiluliikuntaa n. 10 t viikossa ja lisäksi puutarhatyöt ja hyötyliikunta. Syön myös lihaa -  ja itse asiassa syön paljon, aina ollut kova syömään.  Myös liikun paljon, esim pyöräilen talvisin ja hiihdän, vaikka on paljonkin pakkasta. En ole koskaan juonut CoCaColaa enka käytä alkoholia, en syö ikinä pitsaa enkä eineksiä. Lähden nyt nostamaan päivän perunat maasta! heippa sulle. 

Vierailija
338/344 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideoita:

- vähemmän kaloreita, tarkkailee mitä syö: jos kaloreita syö 2000 päivässä ja lihoo niin kokeilla tiputtaa 1500:een, jos paino ei tipu niin tiputtaa 1400:aan jne. 

Tarkata syömistä, laskea kaloreita esim. lounas: Lautasellinen kanakeittoa (250kcal) ja leipäpala (100kcal) ja mehu (20kcal).

- Liikunta: liikkua arjessa, hissin sijaan portaat, muutaman kilometrin työmatka auton sijaan fillarilla. Lähikauppaan auton sijaan kävellen. 3-5 km hölkkälenkki illalla. 30min kuntoiluhetki kotona (etunojia, kyykkyjä jne. hulavanne?) tai vaikka kuulokkeet päässä tanssii kotona jotain liikunnallista tanssia yksinään.

- onko hormonaalista tasapainoa sotkevia tekijöitä jotka aiheuttaa lihomista? Esim. mielialalääkitys, onko mahdollinen niitä lopettaa? Tai joku ehkäisylääkitys joka aiheuttaa lihomista. Tai aiheuttaako kosmetiikka tai shampoot (esim niissä olevat kemikaalit) lihomista? Jos niiden käyttöä lopettaa tai rajoittaa?

Vierailija
339/344 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko aikuisikäni enemmän ja vähemmän ylipainoinen. Sain adhd diagnoosin ja siihen lääkityksen +40v. Lääkityksen ansioista syöminen on vähentynyt ja jaksan liikkua. Paino on lähtenyt putoamaan. 

Vierailija
340/344 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä jotka pysyy hoikkina koko elämän. Itselle hoikkuus on ollut helppoa koska syön kohtuullisesti. En ole ikinä pitänyt ahmimisesta ja ähkystä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi