Isä jätti 14 vuotiaan lentokentälle kun passi ei ollut voimassa. Lähti itse matkalle.
https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/3870da77-3d59-4853-a770-993cdd230…
"Miehellä on 14-vuotias tytär edellisestä suhteesta sekä 9- ja 11-vuotiaat lapset nykyisen vaimonsa kanssa. Miehen oli tarkoitus lähteä koko perheen voimin lomalla, ja hartaasti odotettua matkaa varten oli säästetty kauan rahaa.
Mies tarkisti ex-vaimoltaan, että vanhimman tyttären passi oli voimassa. Entinen puoliso vakuutteli, että voimassaoloaikaa on vielä vuosi jäljellä. Hän ei kuitenkaan suostunut näyttämään passia miehelle."
"Isän oli siis tehtävä raskas päätös: perutaanko koko matka, jota on odotettu hartaasti? Vai jätetäänkö vain 14-vuotias kyydistä?
Harkinnan jälkeen isä päätyi jälkimmäiseen ratkaisuun. Tyttö sai jäädä kentälle, muut lähtivät lomalle suunnitellusti. Matkaan kun oli uponnut paljon rahaa, joita ei takaisin saisi. Isoisä kuskasi kyynelehtivän teinin äidin luokse.
Loma on nyt takana, ja isä pähkäilee yhä oliko ratkaisu oikea. Hän on luvannut vanhimmalle tyttärelleen viedä tämän lomalle, kun tytön passiasiat ovat kunnossa."
"Tytär ei kuitenkaan suostu puhumaan isälleen ja äitipuolelleen. Häntä on myös kiusattu koulussa ja haukuttu valehtelijaksi, koska tyttö oli hehkuttanut kovasti lomaa, joka ei toteutunut.
Olen murtunut. Vain nuoremmat lapseni nauttivat matkasta - vaimoni ja minä olemme järkyttyneitä, koska tyttäreni ei puhu meille, kertoo isä.
Luulin silloin tekeväni suurimmalle osalle parhaan ratkaisun. Mutta nyt mietin vain, valitsinko sittenkin väärin?"
Kommentit (95)
Kaksi vuotta neljä kuukautta vanha juttu.
Tapahtunut silloin, kun koronasta ei ollut kukaan vielä kuullut.
Ei sitä lentokentälle jätettyyksin, vaan sai kyydin kotiin. Mukaanhan tuo olisi päässyt, jos äitinsä ei olisi valehdellut passista. Eli jos exällä oli ollut tarkoitus pilata kaikkien reissu ei onnistunut, vaan soitti kostoksi iltapuluun haukkumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen tarina vaikuttaisi olevan US of Americasta englannin variantin perusteella.
Itse asiassa se vaikuttaisi enemmänkin britiltä ("travelling" kahdella l:llä, ja etenkin "gutted" mitä olen ikinä kuullut vain brittien suusta).
https://www.reddit.com/r/AmItheAsshole/comments/evrdzl/aita_for_leaving…
Sopii kuvioon. Naispuoliset brittieksät ovat hulluja. Nähty on (sivusta).
Minä tiesin kyllä 14- vuotiaana, että passi pitää säännöllisesti uusia. Olisin (neuroottisena) kysellyt äidiltä viikkoja ja kuukausia ennen matkaa, että onhan kaikki kunnossa ja halunnut katsoa passia itse. Vuoden jäljelläolevasta voimassaoloajasta en välttämättä olisi osannut huolestua tai tehdä johtopäätöstä, että se ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vuotta neljä kuukautta vanha juttu.
Mitä sitten? Saa kai siitä keskustella.
Äiti varmaan oikein myhäili, kun juonensa onnistui. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap onko kyseessä elämänkoulu? 9.7 lapset on lomalla
Miktä tuo 9.7 tarkoittaa.
Mietin muutenkin, mitä koko viesti tarkoittaa ehkä esimerkki siitä elämänkoulusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen tarina vaikuttaisi olevan US of Americasta englannin variantin perusteella.
Itse asiassa se vaikuttaisi enemmänkin britiltä ("travelling" kahdella l:llä, ja etenkin "gutted" mitä olen ikinä kuullut vain brittien suusta).
Lähteenä mainittu Australia
https://www.kidspot.com.au/news/dad-leaves-daughter-at-airport-after-he…
Vierailija kirjoitti:
Minä tiesin kyllä 14- vuotiaana, että passi pitää säännöllisesti uusia. Olisin (neuroottisena) kysellyt äidiltä viikkoja ja kuukausia ennen matkaa, että onhan kaikki kunnossa ja halunnut katsoa passia itse. Vuoden jäljelläolevasta voimassaoloajasta en välttämättä olisi osannut huolestua tai tehdä johtopäätöstä, että se ei riitä.
Normaaleissa perheissä vanhempi sanoo teinille passin olevan ok ja teini uskoo sen, miksi ei uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pikapassin saa aina, varsinkin kun vanhakin oli vielä 2 kk voimassa. Tai jos ei saanut heti niin eikö 14 v millään olisi päässyt perässä vaikka seuraavana päivänä?
Jutussa ei kerrottu missä maassa tapahtui, saattoi tapahtua ulkomailla. Näppärästi oli toimittaja netistä kaivellut jutun.
Sinällään hyvä muistutus uusia passit ajoissa, vaikka sitten jonottamalla, kun aikoja sormenjälkiä ja allekirjoitusta varten ei saa.
Äiti on tän tarinan k-pää, mutta olisi isäkin voinut sen passiasian tarkistaa. Isä kuitenkin tuntee eksänsä, ja sai lopulta sen passin häneltä. Miksei katsonut sitä jo kotona? Miksei ollut jämäkämpi?
Vierailija kirjoitti:
Äiti varmaan oikein myhäili, kun juonensa onnistui. Yök.
Harva äiti haluaa pahaa lapselleen, mutta sellaisiakin näemmä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaleissa perheissä vanhempi sanoo teinille passin olevan ok ja teini uskoo sen, miksi ei uskoisi.
On olemassa myös lapsia, jotka ovat uteliaita tai haluavat itse 'hoitaa' asioitaan. Lapsi vaistoaa helposti vanhempiensa välisen kommunikaation. Ei kaikki lapset vain kritiikittä usko sitä, mitä vanhemmat ensin sanovat (passi kunnossa). Ehkä huolimattomuudesta on jo kokemuksia. On kaikenlaisia 'normaaleita' perheitä, myös käsityksiä siitä, mikä vastaus lapselle (pitää) riittää. Helppoa, jos ei asiaa aikuisena ajattele pidemmälle. Lapselle ehkä ei aina niin kiva.