Miksei sterilisaatiota saa esim. 25-vuotiaasta lähtien?
Älytön säädös, että vasta 30-vuotiaana onnistuu. Meillä lapsiluku täynnä, yhden lapsen halusin ja sainkin. Nyt sitten täytyy popsia e-pillereitä vuosikausia, ainoa ehkäisykeino joka sopii edes jollain tapaa. Mieluiten olisin kyllä ilman näitäkin! Lääkärit vauhkoo silmät punaisena miten hormoniehkäisy on tie taivaaseen ja oikein onnen huipentuma. Ugh.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Meillä lapsiluku täynnä mutta sterilisaatioon en pääse koska lapsia vain kaksi ja ikää vain 27v. Meillä käytössä kondomi, hormonaalista ehkäisyä en aio enää käyttää.
Mies vasektomiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan hyvä, ettei noin nuorena saa. Itsekin olin vielä 25v tienoilla sitä mieltä, etten ikinä halua lapsia. Kummasti se mieli muuttui ja 33-vuotiaana olinkin jo äiti.
Entä jos on jo yhden lapsen äiti 25-vuotiaana ja tietää ettei halua enempää lapsia? Miksi pitää odotella siltikin yli 5 vuotta jotta EHKÄ pääsee operaatioon joskus?
Ei sitä varmuudella voi tietää, mitä mieltä on 5 vuoden päästä. Sitten aika ikävä, jos vauvankaipuu iskeekin ja piuhat on lopullisesti poikki.
Miksi jokainen mielihalu edes pitää toteuttaa? Jos ei saa lasta niin sitten tyytyy siihen tilanteeseen.
Haluaisin minäkin koiran, mutten ota koska tosiasiassa ei ole varaa, aikaa tai jaksamista.Sama juttu oikeastaan pätee lapsiinkin. Monella on varaa ehkä siihen yhteen, mutta useampiin ei todellisuudessa olisi. Kannattaisi joskus miettiä käytännön asioitakin.
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos pitäisi housut jalassa, jos ei halua lasta?
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Meillä lapsiluku täynnä mutta sterilisaatioon en pääse koska lapsia vain kaksi ja ikää vain 27v. Meillä käytössä kondomi, hormonaalista ehkäisyä en aio enää käyttää.
Mies vasektomiaan.
Tuon ikäiset on poikia ja tyttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan hyvä, ettei noin nuorena saa. Itsekin olin vielä 25v tienoilla sitä mieltä, etten ikinä halua lapsia. Kummasti se mieli muuttui ja 33-vuotiaana olinkin jo äiti.
Entä jos on jo yhden lapsen äiti 25-vuotiaana ja tietää ettei halua enempää lapsia? Miksi pitää odotella siltikin yli 5 vuotta jotta EHKÄ pääsee operaatioon joskus?
Ei sitä varmuudella voi tietää, mitä mieltä on 5 vuoden päästä. Sitten aika ikävä, jos vauvankaipuu iskeekin ja piuhat on lopullisesti poikki.
Oi kuule, kyllä sen voi tietää. Jos aina iskee vauvankaipuu, pitää miettiä mistä moinen tunne kumpuaa. Lapset on vauvoja vain hetken (onneksi) ja kasvavat koko ajan.. Yöheräilyt, vauvan mahavaivat pukluineen päivineen, itkukohtaukset, jne. Itse tiedän 100% varmuudella että kerran jaksan tämän, toista kertaa en.
Oi kuule, ei sitä vaan välttämättä tiedä. Sinunkin mielesi voi muuttua vielä, vaikka miten nuoruuden uhmassasi vannot, että ei enää ikinä. Siltä minustakin tuntui, kun oma lapsi oli alle 3v. Kuitenkin vielä kaksi sisarusta tuli hommattua, kun pahin vauva-ajan väsymysvaihe oli ensimmäisen osalta selätetty.
Saat mun puolesta tehdä lapsia niin paljon kuin sielu sietää, mutta älä oleta muiden tekevän samoin. En kuulu tuohon klaaniin joka aloittaa saman ruljanssin alusta, kun vihdoinkin alkaa arki helpottamaan. Toiset tietääkin omat voimavaransa, eikä lähde muiden sanelemana "tekemään niitä sisaruksia" ainokaiselle seuraksi.
T. Ainoa lapsi itsekin
Enhän minä mitään olettanut. Kerroin vain faktan, että mieli voi muuttua. Mistä sinä tuollaisia harhoja keksit, että olisin pakottamassa sinua lisääntymään ja omanikin tehnyt vain muiden mieliksi?
t. lainaamasi
Millä perustelet sanomasi asian faktaksi? Silläkö, että sulla iski hurja vauvan kaipuu ja menit sitten sikiämään useamman kerran? :D Fakta on se, että meikäläisen lapsiluku on tässä.
Mieli ei muutu. Olen aina ollut tietoinen ja varma päätöksistäni mitä olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25-vuotias on vielä ihan lapsi. Mieli ehtii muuttua moneen kertaan. Ei peruuttamattomia päätöksiä noin nuorena.
T. Täti55v
Tällaiset täti-ihmiset on kyllä huvittavia. 25-vuotias on aikuinen, siis aikuinen ihminen. Onneksi en ole sun lapsi / miniä / tmv, jos suhtautuminen tuon ikäisiin on tuollainen.
Aivot eivät ole edes fyysisesti vielä aikuiset tuon ikäisillä. Taidat sekoittaa aikuisuuden täysi-ikäistymiseen niin kuin moni tekee. Täysi-ikäisyyden rajaa on muutettu moneen kertaan ja se on vain päätöksestä kiinni.
ohis
Juuri 25-vuotiaaksi astihan ne aivot kehittyvät.
Mihin asti teidän mielestänne sitten pitäisi aikuista ihmistä holhota?
Vierailija kirjoitti:
Tätä faktaa alle kolmekymppiset velat ei halua kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi kuule, kyllä sen voi tietää. Jos aina iskee vauvankaipuu, pitää miettiä mistä moinen tunne kumpuaa. Lapset on vauvoja vain hetken (onneksi) ja kasvavat koko ajan.. Yöheräilyt, vauvan mahavaivat pukluineen päivineen, itkukohtaukset, jne. Itse tiedän 100% varmuudella että kerran jaksan tämän, toista kertaa en.
Oi kuule, ei sitä vaan välttämättä tiedä. Sinunkin mielesi voi muuttua vielä, vaikka miten nuoruuden uhmassasi vannot, että ei enää ikinä. Siltä minustakin tuntui, kun oma lapsi oli alle 3v. Kuitenkin vielä kaksi sisarusta tuli hommattua, kun pahin vauva-ajan väsymysvaihe oli ensimmäisen osalta selätetty.
Saat mun puolesta tehdä lapsia niin paljon kuin sielu sietää, mutta älä oleta muiden tekevän samoin. En kuulu tuohon klaaniin joka aloittaa saman ruljanssin alusta, kun vihdoinkin alkaa arki helpottamaan. Toiset tietääkin omat voimavaransa, eikä lähde muiden sanelemana "tekemään niitä sisaruksia" ainokaiselle seuraksi.
T. Ainoa lapsi itsekin
No kuka täällä nyt on muiden sanelemana tehnyt jollekin sisaruksia? Älä oleta, että kaikki ovat niin kuin sinä ja toimivat muiden mielen mukaan sen sijaan, että itse päättäisivät, mitä tekevät. Toisilla on myös voimavaroja enemmän kuin sinulla. Eikä siinä ole mitään väärää.
Nyt puhuit itsesi pussiin, hah. Minähän nimenomaan en toimi muiden mielen mukaan. 😂 Myöskin vertailu voimavarojen välillä on naurettavaa. Voi sentään millainen pipipää tänne on eksynyt.
Vierailija kirjoitti:
25-vuotias on vielä ihan lapsi. Mieli ehtii muuttua moneen kertaan. Ei peruuttamattomia päätöksiä noin nuorena.
T. Täti55v
Entä sitten vaikka muuttuisikin? Miksi lapsipäätöstä pidetään niin pyhänä asiana ettei siinä saisi erehtyä ja pitää varmistella ettei aikuinen ihminen vain tee "väärää" päätöstä?
Moni tekee väärän päätöksen hankkimalla lisää lapsia ihan vain koska haluaa, vaikka oikeasti ei olisi edes varaa.
Vierailija kirjoitti:
Housut voi pitää jalassaan. En ole paritellut neljään vuoteen, vaikka aina joku vonkaamassa päästä tekemään tarpeensa minuun.
T30
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Täti55v
Tällaiset täti-ihmiset on kyllä huvittavia. 25-vuotias on aikuinen, siis aikuinen ihminen. Onneksi en ole sun lapsi / miniä / tmv, jos suhtautuminen tuon ikäisiin on tuollainen.
Aivot eivät ole edes fyysisesti vielä aikuiset tuon ikäisillä. Taidat sekoittaa aikuisuuden täysi-ikäistymiseen niin kuin moni tekee. Täysi-ikäisyyden rajaa on muutettu moneen kertaan ja se on vain päätöksestä kiinni.
ohis
Juuri 25-vuotiaaksi astihan ne aivot kehittyvät.
Mihin asti teidän mielestänne sitten pitäisi aikuista ihmistä holhota?
Se on noin, eikä mikään täsmällinen päivämäärä. Ei kaikilla siis ole vielä loppuun asti kehittyneet.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen joskus nähneeni lehdessä taulukon, jonka mukaan Suomessa oli Euroopan korkein raja.
Muistelet väärin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Legal_status_of_human_sterilization_by_co…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä faktaa alle kolmekymppiset velat ei halua kuulla.
Mitä se teille asian ulkopuolisille kuuluu mitä joku päättää ja muuttaako mielensä vai ei?
Miksi te yritätte valvoa tuntemattomien tekemisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Täti55v
Entä sitten vaikka muuttuisikin? Miksi lapsipäätöstä pidetään niin pyhänä asiana ettei siinä saisi erehtyä ja pitää varmistella ettei aikuinen ihminen vain tee "väärää" päätöstä?
Moni tekee väärän päätöksen hankkimalla lisää lapsia ihan vain koska haluaa, vaikka oikeasti ei olisi edes varaa.
Alhainen syntyvyys on yksi Suomen suurimpia ongelmia, joten se "väärä päätös" koskettaa koko yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jokainen mielihalu edes pitää toteuttaa? Jos ei saa lasta niin sitten tyytyy siihen tilanteeseen.
Haluaisin minäkin koiran, mutten ota koska tosiasiassa ei ole varaa, aikaa tai jaksamista.Sama juttu oikeastaan pätee lapsiinkin. Monella on varaa ehkä siihen yhteen, mutta useampiin ei todellisuudessa olisi. Kannattaisi joskus miettiä käytännön asioitakin.
Tämä. Housut voi pitää jalassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ainoa lapsi itsekin
No kuka täällä nyt on muiden sanelemana tehnyt jollekin sisaruksia? Älä oleta, että kaikki ovat niin kuin sinä ja toimivat muiden mielen mukaan sen sijaan, että itse päättäisivät, mitä tekevät. Toisilla on myös voimavaroja enemmän kuin sinulla. Eikä siinä ole mitään väärää.
Nyt puhuit itsesi pussiin, hah. Minähän nimenomaan en toimi muiden mielen mukaan. 😂 Myöskin vertailu voimavarojen välillä on naurettavaa. Voi sentään millainen pipipää tänne on eksynyt.
Niinkö? Mistä sitten kumpusi ajatus, että lapsia tehdään muiden sanelemana? Itsenäisesti asioista päättävälle ei sellainen vaihtoehto rule edes mieleen.
Kerrotko vielä mitä naurettavaa on siinä, jos henkilö X jaksaa 5 lapsen arkea, mutta sinä uuvut jo yhdestä?
Vastatkaa nyt: mitä sitten vaikka mieli muuttuisi sterilisaation jälkeen?
Miksi se haittaa, mutta se ei jos mieli muuttuukin lapsen saamisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Täti55v
Alhainen syntyvyys on yksi Suomen suurimpia ongelmia, joten se "väärä päätös" koskettaa koko yhteiskuntaa.
Ihmisiä on liikaa maailman jokaisessa maassa.
Suomalaiset porsivat lähes yhtä paljon kuin kiinalaiset: https://ourworldindata.org/grapher/children-per-woman-un?tab=table
Afrikka-korttia liikakansoituksesta puhuttaessa ei ole varaa heittää kenenkään suomalaisen, joka lisääntyy saman verran kuin afrikkalaiset (4 lasta). Suomessa on EU-maista eniten perheitä, joissa on vähintään 4 lasta: https://yle.fi/uutiset/3-10137838
En silti ole sitä mieltä että jos ylipäätään porsii, se pitäisi tehdä alle 25-vuotiaana lapsena kun vielä omienkin aivojen kehitys on kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Täti55v
No tulihan se kammottava totuus sieltä. Siis sama syy miksi abortit ovat joillekin ongelma.
Kukaan ei tee lapsia yhteiskuntaa varten joten tämä "syy" saa lentää romukoppaan.
Vaihtoehtoja on
-pitää housut jalassaan
-parittelee persettä
-parittelee samaa sukupuolta