Miksei sterilisaatiota saa esim. 25-vuotiaasta lähtien?
Älytön säädös, että vasta 30-vuotiaana onnistuu. Meillä lapsiluku täynnä, yhden lapsen halusin ja sainkin. Nyt sitten täytyy popsia e-pillereitä vuosikausia, ainoa ehkäisykeino joka sopii edes jollain tapaa. Mieluiten olisin kyllä ilman näitäkin! Lääkärit vauhkoo silmät punaisena miten hormoniehkäisy on tie taivaaseen ja oikein onnen huipentuma. Ugh.
Kommentit (294)
Ihminen on aivoistaan fyysisesti keskenkasvuinen yli 25-vuotiaaksi asti. Ei ole sattumaa että ihminen on hedelmällisimmillään silloin kun on tyhmimmillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan hyvä, ettei noin nuorena saa. Itsekin olin vielä 25v tienoilla sitä mieltä, etten ikinä halua lapsia. Kummasti se mieli muuttui ja 33-vuotiaana olinkin jo äiti.
Entä jos on jo yhden lapsen äiti 25-vuotiaana ja tietää ettei halua enempää lapsia? Miksi pitää odotella siltikin yli 5 vuotta jotta EHKÄ pääsee operaatioon joskus?
Ei sitä varmuudella voi tietää, mitä mieltä on 5 vuoden päästä. Sitten aika ikävä, jos vauvankaipuu iskeekin ja piuhat on lopullisesti poikki.
Oi kuule, kyllä sen voi tietää. Jos aina iskee vauvankaipuu, pitää miettiä mistä moinen tunne kumpuaa. Lapset on vauvoja vain hetken (onneksi) ja kasvavat koko ajan.. Yöheräilyt, vauvan mahavaivat pukluineen päivineen, itkukohtaukset, jne. Itse tiedän 100% varmuudella että kerran jaksan tämän, toista kertaa en.
Oi kuule, ei sitä vaan välttämättä tiedä. Sinunkin mielesi voi muuttua vielä, vaikka miten nuoruuden uhmassasi vannot, että ei enää ikinä. Siltä minustakin tuntui, kun oma lapsi oli alle 3v. Kuitenkin vielä kaksi sisarusta tuli hommattua, kun pahin vauva-ajan väsymysvaihe oli ensimmäisen osalta selätetty.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Meillä lapsiluku täynnä mutta sterilisaatioon en pääse koska lapsia vain kaksi ja ikää vain 27v. Meillä käytössä kondomi, hormonaalista ehkäisyä en aio enää käyttää.
Miksi mies ei mene sterilisaatioon vaan nainen? Miehelle se on paljon helpompi toimenpide ja se on myös helpompi purkaa jos alkaa kaduttaan. Ja yleensä mies on suhteessa pari vuotta vanhempi, joten jos miehesi on jo 30v, miksei hän menisi sterilisaatioon niin homma olisi sillä selvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos pitäisi housut jalassa, jos ei halua lasta?
Siellä eräs kyyninen mistään nauttimaton ihminen ilmoittautuu.
t. seksihullu, jolle elämässä ainut nautinto on panna kaikkea mikä liikkuu
Miehen ikä? Jos vaikka mies saisi vasektomian.
25-vuotias on vielä ihan lapsi. Mieli ehtii muuttua moneen kertaan. Ei peruuttamattomia päätöksiä noin nuorena.
T. Täti55v
Aikuisuuden raja on siihen hyvä.
Meillä on kolme lasta ja ollaan just kolmekymppisiä. Olen kyllä hyvin vakuuttunut, ettei hankita enempää lapsia ja voisin lyödä miljoonasta vetoa, mutta sterilisaatiota ei olla vielä kuitenkaan hankittu koska lueskelin, että 6 % sterilisaation hankkineista katuu toimenpidettä niin paljon, että yrittää sen purkaa. Suurin osa sterilisaation hankkineista on kuitenkin paljon lähempänä neljääkymppiä ja silti 6 %. Todennäköisyys sen toimenpiteen katumiselle on sitä suurempi, mitä nuorempana on sen hankkinut ja varsinkin jos on ennestään toivottuja lapsia eli meidän katumiskerroin on varmaan aika hyvä. Niin ei ole vielä kumpikaan hankkinut. En ole ihmisenä ollenkaan siitä huolellisimmin harkitsevasta päästä vaan aika ailahteleva ja täysillä heittäytyjä ja silti minäkin olen onnistunut tuota asiaa jarruttelemaan ja punnitsemaan moneen kertaan. Luulen, että enemmistö ihmisistä kykenee hyvin miettimään tykönään haluaako sterin vai ei jo alle kolmekymppisenä.
Ainoa, mistä ehkä olisin huolissani olisi ehkä nuoret, jotka kärsivät jostain mt-ongelmista, mitkä iän myötä saavat sitten käsiteltyä ja helpottaa. Että jos on epätoivoisena nuorukaisena mennyt sterilisaation hankkimaan niin ikävä juttu jos ei voi saada omia lapsia sitten myöhemmin halutessaan (koska jos masennus tms. diagnoosi niin ei saa myöskään adoptoida eikä varmaan sijaisperheeksikään niin vain voi ryhtyä eli kaikki vaihtoehdot sitten pois pöydältä). Mutta aika moni varmaan selviää ehkäisyn käytöllä jos ei ole päätöksestään varma eli jos tiedostaa että tulevaisuudessa paremmassa tilanteessa voisikin haluta lapsia. Aika epätodennäköisenä pidän, että kovin moni tekisi omalla kohdallaan väärän valinnan. Toki ihan parikymppiset vielä moni niin keskenkasvuisia, että voi hölmöillä mitä vain kavereiden masinoimina, mutta minkäs teet. Niissäkin tapauksissa olis sitten lääkäreiden asia selittää ne merkitykset.
Parikymppinen opiskelija ei mitenkään voi vielä tietää, mitä haluaa sitten, kun on siirtynyt työelämään eli aikuisten maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos pitäisi housut jalassa, jos ei halua lasta?
Siellä eräs kyyninen mistään nauttimaton ihminen ilmoittautuu.
t. seksihullu, jolle elämässä ainut nautinto on panna kaikkea mikä liikkuu
Olin joskus 13-vuotiaana 2vkoa putkeen nussituttamatta lettuani. Meni naama niin mutruun ettei meinannut siitä enää oiota ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihan hyvä, ettei noin nuorena saa. Itsekin olin vielä 25v tienoilla sitä mieltä, etten ikinä halua lapsia. Kummasti se mieli muuttui ja 33-vuotiaana olinkin jo äiti.
Entä jos on jo yhden lapsen äiti 25-vuotiaana ja tietää ettei halua enempää lapsia? Miksi pitää odotella siltikin yli 5 vuotta jotta EHKÄ pääsee operaatioon joskus?
Ei sitä varmuudella voi tietää, mitä mieltä on 5 vuoden päästä. Sitten aika ikävä, jos vauvankaipuu iskeekin ja piuhat on lopullisesti poikki.
Oi kuule, kyllä sen voi tietää. Jos aina iskee vauvankaipuu, pitää miettiä mistä moinen tunne kumpuaa. Lapset on vauvoja vain hetken (onneksi) ja kasvavat koko ajan.. Yöheräilyt, vauvan mahavaivat pukluineen päivineen, itkukohtaukset, jne. Itse tiedän 100% varmuudella että kerran jaksan tämän, toista kertaa en.
Oi kuule, ei sitä vaan välttämättä tiedä. Sinunkin mielesi voi muuttua vielä, vaikka miten nuoruuden uhmassasi vannot, että ei enää ikinä. Siltä minustakin tuntui, kun oma lapsi oli alle 3v. Kuitenkin vielä kaksi sisarusta tuli hommattua, kun pahin vauva-ajan väsymysvaihe oli ensimmäisen osalta selätetty.
Saat mun puolesta tehdä lapsia niin paljon kuin sielu sietää, mutta älä oleta muiden tekevän samoin. En kuulu tuohon klaaniin joka aloittaa saman ruljanssin alusta, kun vihdoinkin alkaa arki helpottamaan. Toiset tietääkin omat voimavaransa, eikä lähde muiden sanelemana "tekemään niitä sisaruksia" ainokaiselle seuraksi.
T. Ainoa lapsi itsekin
Vierailija kirjoitti:
25-vuotias on vielä ihan lapsi. Mieli ehtii muuttua moneen kertaan. Ei peruuttamattomia päätöksiä noin nuorena.
T. Täti55v
Ai kuten lasten hankkimista?
Vierailija kirjoitti:
T. Täti55v
Tällaiset täti-ihmiset on kyllä huvittavia. 25-vuotias on aikuinen, siis aikuinen ihminen. Onneksi en ole sun lapsi / miniä / tmv, jos suhtautuminen tuon ikäisiin on tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat mun puolesta tehdä lapsia niin paljon kuin sielu sietää, mutta älä oleta muiden tekevän samoin. En kuulu tuohon klaaniin joka aloittaa saman ruljanssin alusta, kun vihdoinkin alkaa arki helpottamaan. Toiset tietääkin omat voimavaransa, eikä lähde muiden sanelemana "tekemään niitä sisaruksia" ainokaiselle seuraksi.
T. Ainoa lapsi itsekin
Enhän minä mitään olettanut. Kerroin vain faktan, että mieli voi muuttua. Mistä sinä tuollaisia harhoja keksit, että olisin pakottamassa sinua lisääntymään ja omanikin tehnyt vain muiden mieliksi?
t. lainaamasi
Hormoniehkäisy ei tosiaan tee autuaaksi. En voi sitä käyttää ja on oikeasti aika kyseenalaista että sitä niin tuputetaan. Monilla tuntemillani hormoniehkäisyä käyttävillä on kaikenalaisia ongelmia ja sattumoisin tunnen myös yhden joka sai veritulpan.
Koska 25- vuotias on vielä tosi nuori ja mieli voi muuttua vielä moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Täti55v
Tällaiset täti-ihmiset on kyllä huvittavia. 25-vuotias on aikuinen, siis aikuinen ihminen. Onneksi en ole sun lapsi / miniä / tmv, jos suhtautuminen tuon ikäisiin on tuollainen.
Aivot eivät ole edes fyysisesti vielä aikuiset tuon ikäisillä. Taidat sekoittaa aikuisuuden täysi-ikäistymiseen niin kuin moni tekee. Täysi-ikäisyyden rajaa on muutettu moneen kertaan ja se on vain päätöksestä kiinni.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ainoa lapsi itsekin
No kuka täällä nyt on muiden sanelemana tehnyt jollekin sisaruksia? Älä oleta, että kaikki ovat niin kuin sinä ja toimivat muiden mielen mukaan sen sijaan, että itse päättäisivät, mitä tekevät. Toisilla on myös voimavaroja enemmän kuin sinulla. Eikä siinä ole mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Jep, eipä voi laille mitään. T. Kohta 29 täyttävä lapsettomana pysyvä. Turhauttavaa vaan odotella sitä, että täyttää 30. Todella vähättelevää, että kuka vaan saa päättää hankkivansa lapsia jos vehkeet vaan toimii, mutta sitten pidetään liian nuorena ja kypsymättömänä päättämään siitä, että lapsia ei halua.
Kunhan vielä muutaman vuoden saat lisää elämänkokemusta niin ymmärrät, että ei ole kyse vähättelystä vaan siitä, että mieli todellakin voi muuttua.
Ei kukaan ole niin tyhmä että nielee pölvästipillereitä ehkäisyyn. Niiden pieniä yhdisteitä ei saada juomavedestä puhdistettua, aikaistavat tyttöjen murrosikää, tekevät miehistä naismaisempia, pilaavat ympäristöä ja aiheuttavat terveyshaittoja nielijälleen..