Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei sterilisaatiota saa esim. 25-vuotiaasta lähtien?

Vierailija
09.07.2022 |

Älytön säädös, että vasta 30-vuotiaana onnistuu. Meillä lapsiluku täynnä, yhden lapsen halusin ja sainkin. Nyt sitten täytyy popsia e-pillereitä vuosikausia, ainoa ehkäisykeino joka sopii edes jollain tapaa. Mieluiten olisin kyllä ilman näitäkin! Lääkärit vauhkoo silmät punaisena miten hormoniehkäisy on tie taivaaseen ja oikein onnen huipentuma. Ugh.

Kommentit (294)

Vierailija
41/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Steriin pääsyn ikäraja pitäsi laskea 20 vuoteen. Nykyinen 30v on aivan älytön. Lapsia voi kyllä puskea maailmaan vaikka reilusti alaikäisenä, mutta omasta lisääntymisestään kieltäytymisestä ei saa päättää kuin 30-vuotiaana. Absurdia.

Todella absurdia.

Vierailija
42/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voi päättää tehdä lapsia alaikäisenä, pitäisi jokaisen täysi-ikäiseksi tultuaan saada sterilisaatio jos haluaa. Minusta on ihan käsittämätöntä, että näin ei vielä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti on paras ehkäisymuoto kaikille

Vierailija
44/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain heti lähetteen sterilisaatioon kun pyysin lääkäriltä. Olin silloin alle 30-vuotias mutta meillä oli jo neljä lasta. Olen ollut tosi tyytyväinen tähän ratkaisuun. Ei tarvitse syödä hormoneita tai värkätä kumien kanssa. Ymmärrän että sinua turhauttaa tämä sterilisaatiolaki.

Tietysti sait, koska sinulla oli "vähintään 3 lasta". Silloinhan sen saamisoikeus ns täyttyy. Lapseton ei saa sitä alle 30-vuotiaana, ellei ole jotain todella vaikeita sairauksia.

Varmaan riippuu lääkäristä. Minä kolmen lapsen alle 30 v himpun äitinä hankin lääkäriltä reseptin 5 v ehkäisykapselia varten. Lääkäri ilmeisesti oli sitä mieltä, että mieleni muuttuu ja haluan aiemmin tulla raskaaksi, joten oli kirjoittanut reseptin 3 v kapseliin. Mitään terveydellistä estettä tms. ei olisi ollut ja sitä vähän kapselin asentaneen gynekologin kanssa ihmeteltiin.

Vierailija
45/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut vastaan kovin järkeviä perusteluja 30 vuoden ikärajalle.

Tyypillistä on mahdolliseen katumiseen vetoaminen. Tässä vaan harvemmin ollaan millään tavalla johdonmukaisia. Jos joku haluaa sterilisaation, todetaan kuinka mieli voi vielä muuttua. Samaan aikaan sterilisaation katuminen kuitenkin toimii perusteluna muidenkin valinnanvapauden rajoittamiselle, vaikka myös katuja saattaa myöhemmin muuttaa mielensä ja päätyä myöhemmin pitämään sterilisaatiota oikeana ratkaisuna.

Joskus vedotaan syntyvyyteen. Ei kuitenkaan tarjota näyttöä siitä, että esimerkiksi 25 tai edes 18 vuoden ikäraja sterilisaatiolle vaikuttaisi merkittävästi syntyvyyteen. Jos tällaista vaikutusta ei jotenkin pystytä osoittamaan, alhaiseen syntyvyyteen on sinällään täysin turha vedota.

Vierailija
46/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain heti lähetteen sterilisaatioon kun pyysin lääkäriltä. Olin silloin alle 30-vuotias mutta meillä oli jo neljä lasta. Olen ollut tosi tyytyväinen tähän ratkaisuun. Ei tarvitse syödä hormoneita tai värkätä kumien kanssa. Ymmärrän että sinua turhauttaa tämä sterilisaatiolaki.

Tietysti sait, koska sinulla oli "vähintään 3 lasta". Silloinhan sen saamisoikeus ns täyttyy. Lapseton ei saa sitä alle 30-vuotiaana, ellei ole jotain todella vaikeita sairauksia.

Varmaan riippuu lääkäristä. Minä kolmen lapsen alle 30 v himpun äitinä hankin lääkäriltä reseptin 5 v ehkäisykapselia varten. Lääkäri ilmeisesti oli sitä mieltä, että mieleni muuttuu ja haluan aiemmin tulla raskaaksi, joten oli kirjoittanut reseptin 3 v kapseliin. Mitään terveydellistä estettä tms. ei olisi ollut ja sitä vähän kapselin asentaneen gynekologin kanssa ihmeteltiin.

Sinun olisi pitänyt lyödä nyrkkiä pöytään ja/tai tehdä valitus Valviralle, sillä tapauksessasi on rikottu lakia. Steriin pääsyn kriteerit toteutuivat kohdallasi selkeästi.

Vierailija
47/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyppä asiaa omalta kansanedustajaltasi.

Lainattu teksti todella viksu sanoma. Ei lähestytä koskaan asioissa pätäjin sen enempää ei asioissa siihen henkilön jota kulloinkin tällä puukotatte nimettömänä selkään.

Vierailija
48/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut vastaan kovin järkeviä perusteluja 30 vuoden ikärajalle.

Tyypillistä on mahdolliseen katumiseen vetoaminen. Tässä vaan harvemmin ollaan millään tavalla johdonmukaisia. Jos joku haluaa sterilisaation, todetaan kuinka mieli voi vielä muuttua. Samaan aikaan sterilisaation katuminen kuitenkin toimii perusteluna muidenkin valinnanvapauden rajoittamiselle, vaikka myös katuja saattaa myöhemmin muuttaa mielensä ja päätyä myöhemmin pitämään sterilisaatiota oikeana ratkaisuna.

Joskus vedotaan syntyvyyteen. Ei kuitenkaan tarjota näyttöä siitä, että esimerkiksi 25 tai edes 18 vuoden ikäraja sterilisaatiolle vaikuttaisi merkittävästi syntyvyyteen. Jos tällaista vaikutusta ei jotenkin pystytä osoittamaan, alhaiseen syntyvyyteen on sinällään täysin turha vedota.

Juuri näin.

Vierailija
49/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku millainen sterilisaatiolaki on muissa Eu-maissa?

Vierailija
50/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan hyvä, ettei noin nuorena saa. Itsekin olin vielä 25v tienoilla sitä mieltä, etten ikinä halua lapsia. Kummasti se mieli muuttui ja 33-vuotiaana olinkin jo äiti. 

Vierailija
51/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku millainen sterilisaatiolaki on muissa Eu-maissa?

Riippuu maasta. EU:ssa on aikas monta maata ja niillä on kaikilla ihan omat lait. Google auttaa sinua tutustumaan niihin. 

Vierailija
52/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan hyvä, ettei noin nuorena saa. Itsekin olin vielä 25v tienoilla sitä mieltä, etten ikinä halua lapsia. Kummasti se mieli muuttui ja 33-vuotiaana olinkin jo äiti. 

Entä jos on jo yhden lapsen äiti 25-vuotiaana ja tietää ettei halua enempää lapsia? Miksi pitää odotella siltikin yli 5 vuotta jotta EHKÄ pääsee operaatioon joskus?

Vierailija
53/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi Suomessa.

Vierailija
54/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos on jo yhden lapsen äiti 25-vuotiaana ja tietää ettei halua enempää lapsia? Miksi pitää odotella siltikin yli 5 vuotta jotta EHKÄ pääsee operaatioon joskus?

Ei sitä varmuudella voi tietää, mitä mieltä on 5 vuoden päästä. Sitten aika ikävä, jos vauvankaipuu iskeekin ja piuhat on lopullisesti poikki. 

Vierailija
55/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos pitäisi housut jalassa, jos ei halua lasta?

Vierailija
56/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 olisi hyvä raja. Siinä iässä alkaa riskitkin kasvaa, joten hyvällä syyllä voi laittaa putket poikki. Tämä siis lapsettomille. Jos lapsia on neljä tai enemmän, putket poikki heti kun haluaa. 

Vierailija
57/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä varmuudella voi tietää, mitä mieltä on 5 vuoden päästä. Sitten aika ikävä, jos vauvankaipuu iskeekin ja piuhat on lopullisesti poikki. 

Oi kuule, kyllä sen voi tietää. Jos aina iskee vauvankaipuu, pitää miettiä mistä moinen tunne kumpuaa. Lapset on vauvoja vain hetken (onneksi) ja kasvavat koko ajan.. Yöheräilyt, vauvan mahavaivat pukluineen päivineen, itkukohtaukset, jne. Itse tiedän 100% varmuudella että kerran jaksan tämän, toista kertaa en.

Vierailija
58/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Älä pane, äläkä varsinkaan paljaalla, jos lapset ovat nounou. 

Vierailija
59/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen joskus nähneeni lehdessä taulukon, jonka mukaan Suomessa oli Euroopan korkein raja.

Vierailija
60/294 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä eräs kyyninen mistään nauttimaton ihminen ilmoittautuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme