Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

160 palkanlaskijaa ei pysty hoitamaan Helsingin kaupungin palkanlaskentaa

Vierailija
09.07.2022 |

"Taloushallintopalvelu Talpalla on yhteensä noin neljäsataa työntekijää. Palkanlaskijoita on normaalisti noin 160 ja asiakaspalvelijoita noin 15.

Kaupunki on nyt rekrytoinut 25 ulkopuolista työntekijää lisää, ja tehnyt sisäisiä henkilöstösiirtoja muista töistä palkanlaskentaan."

Siis aivan järkyttävä määrä palkanlaskijoita yhden organisaation palvelukjsessa. Vaikka työntekijämääräkin on kohtalainen, 39.000 henkilöä, niin eihän niitä palkkoja sentään ruutupaperilla lasketa.

Hesarin maksumuurin takana olevassa jutussa nuo palkanlaskijat ilmeisesti vielä poraavat että töitä on liikaa ja pitäisi painaa ylitöitä. Minusta on aivan itsestään selvää että yksikään palkanlaskija ei palkkapäivänä poistu työpaikalta ennen kuin kaikkien palkat on maksettu. Ei vaikka niitä laskijoita olisi vain kolme, mikä olisi järkevämpi työntekijämäärä.

Ei ihme että me yksityisen puolen palkansaajat näännymme verotaakan alle kun julkisella puolella on tällainen hurlumhei-meininki.

Kommentit (376)

Vierailija
341/376 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmathan vain jatkuvat. Itse sain tänään 1/6 palkastani. "Kiva" kesäloma, kiitos Hgin palkanlaskun ongelmien. Eikä sinne mitään yhteyttä saa, koko päivän yrittänyt tuloksetta. Sama yhteyden saannin ongelma oli muuten jo maaliskuussa.

Oletko ottanut jo yhteyttä esimieheen, hr:ään?

Esimies lomalla, palkat ei vastaa. Vai minne hr:ään?

Onhan esimiehellä oltava sijainen, tai esimiehen esimieheen. En minä tiedä teidän hr-porukoista, enhän edes tiedä mitä sä teet. Entäs omaan liittoosi yhteys?

Mutta minä en ainakaan tuohon asiaa jättäisi, vaan paukuttaisin yhteydenottoja vähän joka suuntaan.

Vierailija
342/376 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmathan vain jatkuvat. Itse sain tänään 1/6 palkastani. "Kiva" kesäloma, kiitos Hgin palkanlaskun ongelmien. Eikä sinne mitään yhteyttä saa, koko päivän yrittänyt tuloksetta. Sama yhteyden saannin ongelma oli muuten jo maaliskuussa.

Laita sähköpostia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/376 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
344/376 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän IS on poistanut kommentointimahdollisuuden? Haiskahtaa vähän.

Vierailija
345/376 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-12534839?origin=rss

"Helsingillä on yhä 200 palkkaa kokonaan rästissä – järjestelmätoimittaja kiistää, että itse palkanmaksuohjelmassa olisi vikaa."

No kenessä sitten on vikaa?

Vierailija
346/376 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-12534839?origin=rss

"Helsingillä on yhä 200 palkkaa kokonaan rästissä – järjestelmätoimittaja kiistää, että itse palkanmaksuohjelmassa olisi vikaa."

No kenessä sitten on vikaa?

Käyttäjät eivät hallitse ohjelmistoa. Pitäisikö näille antaa kenkää ja palkata uudet palkanlaskijat tilalle.

Vierailija
347/376 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

7000 lukematonta sähköpostia palkoissa. Ei ihan heti ole korjattu kaikki

Vierailija
348/376 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt koita "leveillä", mutta itse sain Helsingin kaupungilta palkan, vaikka en sielä ole tällä hetkellä edes töissä... Olen ollut opintovapaalla ja olen vielä vuoden, silti pamahti heinäkuun palkka. Nyt odottelen, koska tulee lasku takaisin maksusta, kun en tiedä mihin palauttaa.

Vierailija
349/376 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkanlaskijoista on ollut pulaa jo pitkään. Kuitenkin tradenomeja tuuttaa jatkuvasti amk:eista. Miksei niitä täsmäkouluteta?

Kuka tradenomi haluaa tehdä töitä alle 2500 euron kuukausipalkalla?

Ei varmaan kukaan halua, mutta kun niitä huippupalkkaisia johtajien, päälliköiden tai asiantuntijoiden paikkoja ei riitä kaikille!

Vierailija
350/376 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan esimiehellä oltava sijainen, tai esimiehen esimieheen. En minä tiedä teidän hr-porukoista, enhän edes tiedä mitä sä teet. Entäs omaan liittoosi yhteys?

Mutta minä en ainakaan tuohon asiaa jättäisi, vaan paukuttaisin yhteydenottoja vähän joka suuntaan.

Ei kouluissa ainakaan esihenkilöllä mitään sijaista ole, kun ne ovat nyt kiinni. Yleensä esihenkilöt ovat juuri heinäkuun kesälomalla. Elokuun alusta tullaan useimmissa peruskouluissa töihin. Itse olen ottanut yhteyttä palkanlaskentaan sähköpostilla, niinkuin on pyydetty. Toisen kerran huhtikuussa ja toisen kerran toukokuussa. Vielä ei ole vastattu. Kyllähän niitä omia puuttuvia rahoja jo kaipailisi. Olen siitä onnellisesssa asemassa, että kuukausipalkka tuli.  Tuntuu oudolta, että sellainen asia, kuin palkan tulo ajallaan, on nykyisin jotain luksusta, kun se ennen oli ihan normaali asia.

Vierailija
351/376 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et tiedä, mutta otit puheeksi. Ei ole mitään sijaista esimiehellä. Sähköposti ei mene enää perille. Olen tässä jonottanut palkkoihin ihan juuri 1,5 h ja "enää" 9 ennen mua.

Vierailija
352/376 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toukokuusta lähtien palkka maksamatta. Ei tule huomennakaan. Luottokortti laulaa ja velka kasvaa. Töihin vielä menen, mutta mitään en ole 4vko:n tehnyt. Istun vain koko päivän ja roikun netissä. Ei ainuttakaan asiakasta tapamista. Huomenna aion jäädä saikulle ja näin kumota 4vko:n loman. Saikkua masennuksen takia ja kalliiksi tulee.

Ihan vain mielenkiinnosta, mihin kaikkialle ja kuinka monesti olet ollut yhteydessä noista palkkarästeistä? Miksi eivät ole saaneet maksettua mitään? Mikä on syy?

Stadilla töissä 25-v. Tämän sirkuksen aikana minun ammattinimike on muuttunut x 3, irtisanottu x 2. Mitään helvetin selitystä en ole saanut. Paitsi SARASTIA.

Vierailija
353/376 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne konversioajot on Sarastialla menneet päin peffaa.

Heille tyypillistä. Siis kun on siirretty tiedot vanhasta ohjelmasta uuteen. Kokemusta on.

Mun kaveri jäi ilman palkkaa, kun kysyi perään, sanottiin että heillä on Sarastiassa tieto, että hän olisi lopettanut. Toisen kaverin nimike oli muuttunut ruokapalvelutyöntekijästä sairaanhoitajaksi. Rivit "vähän" ehkä sekaisin.

Näkee näistäkin kommenteista miten vähätellen ja ylimielisesti kaikki nää viisaat koodarit suhtautuu palkanlaskijan työhön, sama tuntuu olevan Sarastiassa. Ei se oo niin että tosta vaan 6 ihmistä tarvitaan ja huitaistaan 39000 henkilön palkat maksuun joten kuten. Tämä on niin lakisääteistä hommaa.

Nyt S on luvannut puuttuvat lomarahat viikon päästä oikeasta tilipäivästä eli ensi viikon torstaina. Kun huomataan virhe, se pitää korjata heti. Ei muuta kuin uusi palkka-ajo samantien ja ne on huomenna pankissa. Maksumääräyksellä tänään.

Vierailija
354/376 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et tiedä, mutta otit puheeksi. Ei ole mitään sijaista esimiehellä. Sähköposti ei mene enää perille. Olen tässä jonottanut palkkoihin ihan juuri 1,5 h ja "enää" 9 ennen mua.

Jonkun tuntemattoman pitäisi tietää sinun hooärräsi vaikka ei edes tiedä, mitä teet työksesi? Nyt vähän sitä omien aivojen käyttö mukaan. Ja kuten sanottua, niin esimiehellä on esimies. On siellä aina joku, joka on vastuussa silloin, kun oma esimies on lomalla! Miten voi olla noin avutonta porukkaa, ettei muuta osata tehdä kuin itkeä, että palkoista ei vastata?

Vierailija
355/376 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Sarastiassa töissä (ja sitä edeltävässä firmassa joka fuusioitui Sarastiaksi) ja minulle tuli vahvasti sellainen vaikutelma että kovin ylimielisesti ko. pulju suhtautui asiakkaisiin. Aito kilpailu tekisi terää.

Vierailija
356/376 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että ongelma johtuu uudesta palkanmaksujärjestelmästä. Vähän sama kuin epäonnistuneet potilastietojärjestelmät joihin menee jokaiselta terveydenhuollon työntekijältä 1/3 päivän työajasta. Suurin ongelma julkisella sektorilla on onnettoman huonot IT-ohjelmat jotka lisäävät työn tehottomuutta. Ohjelmistofirmat pumppaavat läjäpäin (veronmaksajien) rahaa kehittämällä sutta ja sekundaa. Nimimerkillä kokemusta on

Ehkä ihan hyvä ettei perskeko saanut aikaan sote-uudistustaan...

Se olisi saattaunut olla parempi kuin tämä tuleva sote. Rahaa menee, se nyt on aina selvä. Palkataan isopalkkaisia herroja lisää. 

Vierailija
357/376 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sarastian piti automatisoida hyvin paljon hommasta, mutta se tekee sen väärin ja virheet huomataan jälkijunassa."

No, aikanaan robotti kuitenkin tulee hoitamaan tuonkin homman. Kuten niin monen muunkin...

Kunhan robotit ehditään ohjelmoida satoihin eri työehtoihin ja työsopimuksiin vaihtelevine arvoineen.  Voisi sen järjestää että työntekijä syöttää muuttuvat tietonsa itse lomakepohjalle ja vain kontrolli on perskohtaisesti toisaalla.

Vierailija
358/376 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarastia on aivan floppi ja kaupungin palkanlaskenta totaalisen sekaisin. Hienosti julkinen sektori sotkee nykyään aina uusilla hienoilla ATK-ohjelmilla toimintansa. Ensin tuli Apotti, nyt Sarastia :/. Toivottavasti tästä on suunta ylöspäin

Vierailija
359/376 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköposteihin odottanut 3 kk vastausta.. Puhelinpalvelussa jonottanut tunteja asioita selvittämässä.

Vierailija
360/376 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N55 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että ongelma johtuu uudesta palkanmaksujärjestelmästä. Vähän sama kuin epäonnistuneet potilastietojärjestelmät joihin menee jokaiselta terveydenhuollon työntekijältä 1/3 päivän työajasta. Suurin ongelma julkisella sektorilla on onnettoman huonot IT-ohjelmat jotka lisäävät työn tehottomuutta. Ohjelmistofirmat pumppaavat läjäpäin (veronmaksajien) rahaa kehittämällä sutta ja sekundaa. Nimimerkillä kokemusta on

Ehkä ihan hyvä ettei perskeko saanut aikaan sote-uudistustaan...

Se olisi saattaunut olla parempi kuin tämä tuleva sote. Rahaa menee, se nyt on aina selvä. Palkataan isopalkkaisia herroja lisää. 

Valtio (SDP, Vas, Kepu) laittoi soteen tiukan aikarajan jotta ICT infra ja tietojärjestelmä hommat laitettaisiin Sote alueilla varmasti kuntien in-house yhtiöille (Sarastia, Monetra, Tiera, Istekki, 2M-IT jne) ja mitään aitoa kilpailua ei pääsisi tapahtumaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän