Miksi kukaan haluaisi olla ikänsä velkavankeudessa omistusasuntoon?
Hautaan saakka saat maksaa sitä, joten voi hyvällä syyllä kysyä, mitä järkeä? 😂 Vaikka asut vuokralla vuosikymmeniä, niin voit elää ikäsi velattomana, etkä ole pankin kahleissa.
Kommentit (533)
Vierailija kirjoitti:
No me maksoimme vuosikausia asuntolainaa, otettiin vähän lisää, rakennettiin talo, toinenkin.
Myytiin tuo toinen 620 000e, oltiin velattomia. Ostettiin pieni talo eläkepäiville, toinen Italiasta perheen lomia varten. Rahaa jäi vielä säästöönkin.
Siksi:) Sain rakentaa itselleni kauniit kodit ympäristöön mitä rakastin ja rakastan, ei tarvinnut tyytyä siihen mitä vuokramarkkinoilla on. Jokainen lainaa maksettu markka ja euro on tullut korkojen kanssa omaan taskuun.
Ja vaikka vieläkin muuttaisimme omaisuutta rahaksi jostain syystä lapsillekin jää pieni muisto meistä.
Kuis sulla? Uima-allas, kaunis puutarha, tilaa olla ja elää, kasvihuoneesta ja pihalta herkut pöytään, lastenlapsille leikkitilaa, paratiisi etelässä?? Ehkä kuitenkin vuokraisännälläsi, ei sinulla:)
Juuri näin. Kiinteistövarallisuus on kaiken varakkuuden alku. Vuokratuhnut eivät yllä siihen koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että aloittajan kaltaisia lypsylehmiä on olemassa. Vuokralla asujat ovat maksaneet asuntoni ja elämiseni. En koe eläväni kahleissa, kuten aloittaja asian esittää, vaan taloudellisessa riippumattomuudessa, jonka aloittajan kaltaiset lypsylehmät ovat mahdollistaneet.
Tähän. Onneksi on vuokratuhnuja. He elättävät minut ja tuovat vuokrallaan luxusta elämääni. Makselkaa vaan vuokrianne, minä rikastun.
No wau! Onko se nyt niin hienoa, että olet toisten tienaamilla rahoilla saanut hommattua sen Mersun jolla retostella? :D
Mersulla ajava ei ole tyhmä mutta ne ovat, jotka vapaaehtoisesti antavat joka kuukausi rahaa Mersulla ajavalle.
Pitää sinua jonkun tukea, kun omin avuin et sitä Mersun hintaa saisi tienattua. Ne lypsää vuokralaisilta, joiden kapasiteetti ei riitä siihen, että itse tienaisivat rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin asun vuokralla ja sijoitan rahat tuottavampiin kohteisiin kuin oma velallinen asunto.
Miten hyvin se vuokra-asunto tuottaa?
Tämä on just näitä, jotka eivät tiedä talousasioista mitään 😂 Itse omistan osuntoni 100 % ja minulla on myös satoja tuhansia sijoituksia. Sijoitukset ovat tulleet 30 % alas syyskuusta alkaen (ei haittaa), mutta asunnon arvo on noussut 20 % covid-19 aikana. On yli 100 m2 ja pystyy tehdä etätöitä useammassa huoneessa.
Missä velkavankeudessa?
Minulla on asuntovelkaa melkein 300 000. Millä logiikalla mielestäsi olen velkavankeudessa? miten se näkyy?
Lainan kustannukset+asunnon vastike+lainan lyhennys (mikä ei ole kustannus vaan säästö) ovat vähemmän kuin vastaavan asunnon vuokra tällä alueella olisi.
Lisäksi saan asuntoa vastaan halutessani lisää lainaa muihin käyttötarkoituksiin.
Jos siis haluaisin, voisin maksaa asuntolainani pois vaikka ensi viikolla, mutta miksi niin tekisin? Eli missä se vankeus on ja miten se näkyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh! Olimme velattomia 52 vuotiaana. Asunnossa omaisuutta 350.000 euroa. Asumiskulut 3 euroa/m2. Tyhmä asuu vuokralla. Osa tietysti myös asunnon tuhoavia!!!
Vasta 52-vuotiaina??? Olettepa tyhmästi rahanne sijoittaneet. Itse olin jo 32-vuotiaana velaton ja mulla oli sentään ehtiny olla 2 asuntoa ja omakotitalo.
Pihtiputaalla tuo hintataso onkin vähän eri luokkaa kuin Helsingissä. Pihtiputaalta nyt pystyy jopa työtön hommaamaan asunnon itselleen ilman velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että aloittajan kaltaisia lypsylehmiä on olemassa. Vuokralla asujat ovat maksaneet asuntoni ja elämiseni. En koe eläväni kahleissa, kuten aloittaja asian esittää, vaan taloudellisessa riippumattomuudessa, jonka aloittajan kaltaiset lypsylehmät ovat mahdollistaneet.
Tähän. Onneksi on vuokratuhnuja. He elättävät minut ja tuovat vuokrallaan luxusta elämääni. Makselkaa vaan vuokrianne, minä rikastun.
No wau! Onko se nyt niin hienoa, että olet toisten tienaamilla rahoilla saanut hommattua sen Mersun jolla retostella? :D
Mersulla ajava ei ole tyhmä mutta ne ovat, jotka vapaaehtoisesti antavat joka kuukausi rahaa Mersulla ajavalle.
Pitää sinua jonkun tukea, kun omin avuin et sitä Mersun hintaa saisi tienattua. Ne lypsää vuokralaisilta, joiden kapasiteetti ei riitä siihen, että itse tienaisivat rahansa.
Olet vapaaehtoisesti kakkosluokan kansalainen, koska olet vuokralla. Arvostan kuitenkin kaltaisiasi lypsylehminä ja olen kiitollinen rahoistanne.
Olen tavallaan samaa mieltä aloittajan kanssa. Itse olen ratkaissut asian omalla hipahtavalla tyylilläni. Olen minimoinut asumiskulut asumalla keskustassa viiden kämppiksen kanssa. Tulevaisuudessa aion hankkia hyvät retkeilytarvikkeet ja taidot pahan päivän varalta ja opetella rakentamaan suojan. Voisin myös harkita mökin tai talon ostamista, jos kulut saisi mahdollisimman alas tai sitten metsätontin, jolle kyhäisin jonkinlaisen katoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen liian hippi luonteeltani kun en jaksa miettiä yhtään raha tai omistus asioita enkä halua olla vastuussa mistään tuollaisesta. Haluan vain matkustella, se tekee minut onnellisimmaksi ja jos voisin niin eläisinkin jatkuvasti reissaten - työpaikka on ainoa tietysti mikä estää. Voihan se olla että ehkä joskus vanhana kadun kun en ole ollut niin tunnollinen kuin ilmeisesti te muut. Mutta en mahda mitään sille kun ei vaan kiinnosta.
No tavallaan se velaton omistusasunto mahdollistaa aika paljon hippeilyä, ei tarvitse tehdä kuin talvet töitä ja kesät ollaan on the road. Terkut Norjasta.
Kai siihen menee hetki ennen kuin asunto on velaton, ainakin Helsingin alueella asuvalle. Mutta en tiedä enkä jaksa ottaa kantaa, kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta, sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vapaaehtoisesti kakkosluokan kansalainen, koska olet vuokralla. Arvostan kuitenkin kaltaisiasi lypsylehminä ja olen kiitollinen rahoistanne.
Kakkosluokkaa on pöksyissäsi. Mutta mukavaa, jos minun maksamani avustusrahat kelpaavat. Voit sitten esittää kavereillesi, ettet ole loinen, vaikka oikeasti loisitkin minun rahoillani. Samapa se minulle on otatko rahasi Kelalta verovaroina vai minulta vuokrana. Loisimista se joka tapauksessa on. Sillä erotuksella vain, että minun rahoilla eläessäsi päätösvalta tukikauden jatkumisesta on minulla, mutta Kelaa velvoittaisivat tietyt lait, joiden nojalla on maksettava halusi tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nämä vuokralla asuvat, jotka sanovat sijoittavansa parempiin sijoituskohteisiin, kuin asuntoon. Samalla maksavat isompaa vuokraa, kuin asuntovelkainen kuukaudessa, saamatta yhtään omaisuutta karttumaan tämän vuokra asumisen osalta. Asuntovelkainen sijoittaa joka kuukausi asuntoonsa. Tyhmyyden ekonomia ajaa näiden vuokralaisten ajatuksia. Luulevat tekevänsä taloudellisesti hyvän ratkaisun, kun maksaa kuukausittain satoja euroja, saamatta yhtään mitään vastineeksi. Ainoastaan paikan missä nukkua.
No mitä se sinun persettäsi kutittaa, jos jollain on varaa maksaa isompaa asumiskustannusta kuin sinulla? Vuokra-asuminenhan on pääosin varakkaiden juttu (pois lukien sossun tarjoamat asunnot), koska köyhällä ei yksinkertaisesti ole varaa asua vuokralla. Sitten katkerana itkevät siellä pankin omistamassa asunnossaan, kun toisilla on rahaa maksaa enemmän. Elämässä on muitakin asioista kuin se, paljonko joku tuottaa. Itse maksan mielelläni enemmän siitä ilosta, että minun ei tarvitse huolehtia tietyistä omistusasujalle kuuluvista asioista lainkaan. Esim. siitä, miten pääsen asunnosta eroon alle kuukaudessa, jos haluan muuttaa.
Me olemme myyneet 2 taloa alle kuukaudessa. Nykyisestäkin tulee kyselyjä vaikka emme ole myymässä. Naapuri myi juuri pienemmän ja vaatimattomamman 1. näytön 1. askakkaalle täydestä hinnasta. Kuvien ottamiseen ja välittäjän esitteen tekoon meni viikko, siitä 2pv näyttöön. Yht 9pv
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh! Olimme velattomia 52 vuotiaana. Asunnossa omaisuutta 350.000 euroa. Asumiskulut 3 euroa/m2. Tyhmä asuu vuokralla. Osa tietysti myös asunnon tuhoavia!!!
Vasta 52-vuotiaina??? Olettepa tyhmästi rahanne sijoittaneet. Itse olin jo 32-vuotiaana velaton ja mulla oli sentään ehtiny olla 2 asuntoa ja omakotitalo.
32 vuotiaana omistin kaksion. 52 vuotiaana omistan rivitaloasunnon yli 100 m2. Lapset opiskelemassa. Pääomaa n. 700.000 euroa plussalla.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tyhmää kiukutella siitä, että joku on valinnut erilaisen asumismuodon kuin itse. Toki trolliketjuhan tämä onkin.
t. omistusasuja, jolle ei ole ongelma, jos joku asuu vuokralla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen liian hippi luonteeltani kun en jaksa miettiä yhtään raha tai omistus asioita enkä halua olla vastuussa mistään tuollaisesta. Haluan vain matkustella, se tekee minut onnellisimmaksi ja jos voisin niin eläisinkin jatkuvasti reissaten - työpaikka on ainoa tietysti mikä estää. Voihan se olla että ehkä joskus vanhana kadun kun en ole ollut niin tunnollinen kuin ilmeisesti te muut. Mutta en mahda mitään sille kun ei vaan kiinnosta.
No tavallaan se velaton omistusasunto mahdollistaa aika paljon hippeilyä, ei tarvitse tehdä kuin talvet töitä ja kesät ollaan on the road. Terkut Norjasta.
Kai siihen menee hetki ennen kuin asunto on velaton, ainakin Helsingin alueella asuvalle. Mutta en tiedä enkä jaksa ottaa kantaa, kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta, sori.
Kai, me asutaan talvet Tampereella ja siellä on onnistunut pienituloisiltakin. Meillä oli lainaa 6 v, vivutettiin. No worries nyt kun lainat ja lapset ovat ohi. Nyt ollaan jo 43 ja 44, kohti uusia omia juttuja tämä toinen puoli matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele, miten paljon enemmän olisit voinut matkustaa, jos olisit käyttänyt asuntoon sijoittamasi rahat matkustamiseen. Joku 150 000 on aika kiva matkakassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskoja nämä vuokralla asuvat, jotka sanovat sijoittavansa parempiin sijoituskohteisiin, kuin asuntoon. Samalla maksavat isompaa vuokraa, kuin asuntovelkainen kuukaudessa, saamatta yhtään omaisuutta karttumaan tämän vuokra asumisen osalta. Asuntovelkainen sijoittaa joka kuukausi asuntoonsa. Tyhmyyden ekonomia ajaa näiden vuokralaisten ajatuksia. Luulevat tekevänsä taloudellisesti hyvän ratkaisun, kun maksaa kuukausittain satoja euroja, saamatta yhtään mitään vastineeksi. Ainoastaan paikan missä nukkua.
No mitä se sinun persettäsi kutittaa, jos jollain on varaa maksaa isompaa asumiskustannusta kuin sinulla? Vuokra-asuminenhan on pääosin varakkaiden juttu (pois lukien sossun tarjoamat asunnot), koska köyhällä ei yksinkertaisesti ole varaa asua vuokralla. Sitten katkerana itkevät siellä pankin omistamassa asunnossaan, kun toisilla on rahaa maksaa enemmän. Elämässä on muitakin asioista kuin se, paljonko joku tuottaa. Itse maksan mielelläni enemmän siitä ilosta, että minun ei tarvitse huolehtia tietyistä omistusasujalle kuuluvista asioista lainkaan. Esim. siitä, miten pääsen asunnosta eroon alle kuukaudessa, jos haluan muuttaa.
Me olemme myyneet 2 taloa alle kuukaudessa. Nykyisestäkin tulee kyselyjä vaikka emme ole myymässä. Naapuri myi juuri pienemmän ja vaatimattomamman 1. näytön 1. askakkaalle täydestä hinnasta. Kuvien ottamiseen ja välittäjän esitteen tekoon meni viikko, siitä 2pv näyttöön. Yht 9pv
Tuollaisiin taloihin saakin jo pistää ison tukun pankilta lainattuja euroja kiinni. Ei nimittäin ihan halpoja ole sellaiset talot, jotka noin nopeasti kaupaksi menevät.
Itse sain puolivuotta sitten maksettua viimeisen osamaksuerän kämpästäni ja ikää nyt 35v hommasin asunnon ollessani 25v, Joten ei sitä velkaa lopun ikäänsä tarvitse maksaa tai no tietysti jonkun parikymppisen mielestä olen jo ihan ikäloppu.
43-vuotiaina meillä on miehen kanssa velaton talo ja 18-vuotias lapsi. Siihen loppuu asumisen isoin kulu eli lainanlyhennys. Siinäpä sitä sitten toteutellaan mitä vaan ylijäävällä rahalla, päästään reissaileen jne. Vuokranmaksu ei lopu koskaan.
Sitten eläkkeellä nämä vuokra-asukkaat muuttavat pääkaupunkiseudulta kustannusten vuoksi niille edullisimmille pikkupaikkakunnille, josta ovat tänne tulleet. Niihin, joissa on vain välttämättömät peruspalvelut, kaikki muu on kilometrien ajomatkan päässä. Siellä kaikki on niin kauan hyvin, kun lääkäri uusii ajokortin. Sitten kun ei enää uusi, ollaan lähes olemattoman joukkoliikenteen varassa. Sepäs vasta kivaa on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vapaaehtoisesti loinen ja trolli. En arvosta lainkaan. Säälin ja siksi rahoitan sinun elämääsi. Etpä sinä reppana omin avuin pärjäisikään <3