Miksi kukaan haluaisi olla ikänsä velkavankeudessa omistusasuntoon?
Hautaan saakka saat maksaa sitä, joten voi hyvällä syyllä kysyä, mitä järkeä? 😂 Vaikka asut vuokralla vuosikymmeniä, niin voit elää ikäsi velattomana, etkä ole pankin kahleissa.
Kommentit (533)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin silloin kun itse otin lainan, ei sitä edes saanut muuten kuin mitoitettuna takaisin maksettavaksi enintään 25 vuoden kuluessa. Olin tuolloin 26-vuotias, toivottavasti elämää on vielä viidenkympin jälkeenkin. En myöskään tiedä, miten muutoin olisin saavuttanut haluamani asumismuodon, ei minulla olisi ollut varaa vuokrata omakotitaloa haluamaltani alueelta. Asumiskustannukset lainanhoitokuluineen taas pysyivät ihan samoina mitä vuokrakustannukset olivat ahtaassa rivarikaksiossani olleet.
Minun on näin vuosienkin jälkeen todella vaikea käsittää, miten tämä olisi ollut huono päätös...
Omakotitaloasujat ovat asia erikseen. Onneksi itse en haluaisi asua omakotitalossa.
Jos haluat esimerkin jostain muusta kuin omakotitalosta, niin kyllähän se omistusasuminen voi olla ainoa mahdollisuus saavuttaa myös sellainen osake, mitä haluaa. Esimerkiksi 4 tai 5 makuuhuoneen kerrostaloasuntoja ei hirveästi vuokramarkkinoilla näy ja niiden hinnat ovat omaa luokkaansa. Jos henkilöllä on tällainen haaveissa, siihen voi hyvinkin olla varaa vain ostamalla ensin halvempi asunto, maksaa tätä lainaa pois kunnes voi vaihtaa isompaan.
On monia syitä myös valita vuokra-asuminen, elämäntilanteet ja ihmiset kun ovat erilaisia. Siksi jo lähtökohtaisesti "miksi KUKAAN" on typerä kysymyksenasettelu.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin maksan eläkkeellä satasen vastiketta kuin tonnin vuokraa
Ja perilliset hihkuu kuoltuasi satojen tonnien perinnöstä🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin asun vuokralla ja sijoitan rahat tuottavampiin kohteisiin kuin oma velallinen asunto.
Mun koko asuntolaina-ajan kuukausittaiset asumiskulut oli pienemmät kuin vastaavan kämpän vuokrakulut, joten niiden tuottavamoien kohteiden lisäksi nyt on velaton asunto.
Itse asun vuokralla, koska en halua omistaa asuntoa maasta joka voi muuttua huonoksi minä hetkenä hyvänä. Sen takia ostan fiksusti kryptovaluuttoja ja arvokelloja, jotta voin vaihtaa maata mahdollisimman nopeasti ja helposti. https://www.vuodenmies.com/paras-1000e-kello.html
Vierailija kirjoitti:
Unohtamatta vastikketta joka on usein jopa yhtä kallis kuin pienen asunnon vuokra.
Höpöhöpö
Se kämppä on oma vain paperilla, ette omista seiniä eikä lattioita, vaan olette ottaneet velkaa saadaksenne hallintaoikeuden taloyhtiön yhdestä osakkeesta. Taloyhtiö voi myös pakkolunastaa kämpän jos jättää vastikkeet maksamatta tai häiriökäyttäytyy jatkuvasti. Parvekkeelisessa kämpässä parveke ei ole asukkaan omistuksessa😁
Vierailija kirjoitti:
Itse asun vuokralla, koska en halua omistaa asuntoa maasta joka voi muuttua huonoksi minä hetkenä hyvänä. Sen takia ostan fiksusti kryptovaluuttoja ja arvokelloja, jotta voin vaihtaa maata mahdollisimman nopeasti ja helposti. https://www.vuodenmies.com/paras-1000e-kello.html
Fiksusti pyramidi huijaus kryptovaluuttoja?
Nojaa...velka mitoitettu niin että se kuitataan hyvinkin ennen hautaa, ei omistus automaattisesti tarkoita satojentuhansien velkaa ja isoa taloa. Asuttiin alkuun vuokralla ja jossain vaiheessa päädyttiin omistusasumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Se kämppä on oma vain paperilla, ette omista seiniä eikä lattioita, vaan olette ottaneet velkaa saadaksenne hallintaoikeuden taloyhtiön yhdestä osakkeesta. Taloyhtiö voi myös pakkolunastaa kämpän jos jättää vastikkeet maksamatta tai häiriökäyttäytyy jatkuvasti. Parvekkeelisessa kämpässä parveke ei ole asukkaan omistuksessa😁
Jaa, minun taloyhtiössä on vaan yksi osakas ja se on minä itse. Meidän taloyhtiössä saa häiriökäyttäytyä ihan milloin itseä niin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Monet täällä sanoo että "eihän sitä ole pakko ostaa vaan kallista omakotitaloa, ostakaa kerros tai rivitalo." Mutta jos minun olisi pakko sitoutua taloon, sen olisi pakko olla omakotitalo koska en todellakaan suostuisi umpimähkään sitoutumaan kerros tai rivitaloon missä naapureita ei voi etukäteen yhtään testata. Asuin vähän aikaa sitten rivitalossa jossa oli ihan karmeat kyylänaapurit. Pihalla ei yhtään voinut olla rauhassa kun heti nämä juoruilevat kyylät hyökkäsi puheille. Heti kun ulko-ovi narahti niin naapurin täti oli kysymässä mihin olen menossa. Olisi ollut helvettiä jos en olisi päässyt pakoon sieltä. Vuokralla voin asua kerros ja rivitaloissa juuri siksi koska en ole sidottu myöskään naapureihin, voin vain ottaa ja lähteä jos ei miellytä. Tällä hetkellä pienen kerrostalon naapureinani on vain ihania mummeleita ja pappoja sekä yksi opiskelija.
Minä asun isossa rivitaloyhtiössä pääkaupunkiseudulla ja kukaan ei ole kiinnostunut toisten tekemisistä ainakaan niin paljon, että änkeäisivät väkisin juttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranmaksu on rahan heittämistä tuhka tuuleen. . Omaa asuntoa maksat koko ajan itsellesi. Vain korot ovat kuluina. Kun velka on maksettu, sinulla on omaisuutta, jonka voit jättää lapsillesi perinnöksi.
Jos ei ole ketään, kelle jättää perintöä, samalla voi maksaa vuokraa.... ja vapaus.
Vuokrakulut ovat useimmiten suuremmat kuin omistamisen kulut.
Tietenkin ovat, pitäähän sen vuokra-asunnon omistajan saada maksettua ne omat kulut ja pikkuisen voittoa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranmaksu on rahan heittämistä tuhka tuuleen. . Omaa asuntoa maksat koko ajan itsellesi. Vain korot ovat kuluina. Kun velka on maksettu, sinulla on omaisuutta, jonka voit jättää lapsillesi perinnöksi.
Lapsuudenkotini rakennettiin vähän yli 40 vuotta sitten pienehkölle teollisuuspaikkakunnalle. Se oli hyvä paikka kasvaa, mutta valitettavasti rakennemuutos vei tehtaat. Nyt eläkeläisvanhempani asuttavat rapistuvaa omakotitaloa paikkakunnalla, josta tontteja jaellaan käytännössä ilmaiseksi. Talo tulee olemaan kuluerä meille perikunnalle, sillä sen purkaminen maksaa.
Hyvä puoli on se, että 80-luvulla asuntolainat piti maksaa nopeasti, ymmärtääkseni äitini sai lainan vain 7 vuodeksi. Isäni oli pankissa töissä, joten hän sai henkilökuntaetuna peräti 10 vuoden lainan.
Vierailija kirjoitti:
Sitten, kun aika jättää, niin jälkeläiset saavat rahaa, kun myyvät sen hallintaoikeuden. Se hallintaoikeus on parempi, omistaja eli taloyhtiö vastaa yleisistä remonteista. Pakkolunastuskin on käypään hintaan.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi toisten valintoja täytyy aina arvostella. On totta että kaikki eivät valitse asumismuotoaan vaan on pakko esim. asua vuokralla. Jos on hyvä työ ja asut omistusasunnossa niin hieno juttu mutta täällä Suomessa se on jotenkin (ainoa) merkki siitä että olet onnistunut elämässä: olet parempi kuin vuokralla asujat. Ei ihmisarvo ole ainakaan minulle sama asia kuin varallisuus. Minulla on ystäviä jotka asuvat vuokralla mutta en todellakaan ajattele että olen heitä parempi. Joskus mietin että vuokralla olisi helpompaa: taloyhtiön änkyröiden ja remontointien kanssa eläminen ei aina mitään auvoisaa ole. Perinnöksi tulen saamaan (hyvin pidetyn) talon muuttotappiopaikkakunnalta jota kukaan ei osta. Että sellaista "varallisuutta" tulossa, nih.
Eikös tämäkin ketju alkanut siitä, että VUOKRALLA ASUVA kritisoi omistusasunnossa asuvia.
Mitäpä siis uliset?
Pienissä kaupungeissa kaupungin vuokra-asuntoalueet ovat hirveitä lääviä ja asukkaat ovat kaikki elätettäviä surkimuksia, kun ei ne muualta asuntoa saa ja yksityiset kiskoo hirmuvuokria eikä asuntoja ole kunnostettu vuosikymmeniin.
Miksi viettäisin ainoan elämäni sellaisissa?
Vierailija kirjoitti:
Asut vuokralla. Jätät vuokrat maksamatta. Sinut häädetään 100% varmuudella.
Asut vuokralla. Häiriökäyttäydyt. Sinut häädetään 100% varmuudella.
Se parveke on yhtiön rakenteita. Aivan kuten ne seinätkin. Osakkeet oikeuttavat sinut hallinnoimaan huoneistoa. Myös sitä parveketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minun taloyhtiössä on vaan yksi osakas ja se on minä itse. Meidän taloyhtiössä saa häiriökäyttäytyä ihan milloin itseä niin huvittaa.
Olet varmaan kaveri naapuri, voin kertoa että sinua vihaavat kaikki naapurisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin maksan eläkkeellä satasen vastiketta kuin tonnin vuokraa
Ja perilliset hihkuu kuoltuasi satojen tonnien perinnöstä🤣🤣🤣
Luultavasti, ja se on heidän oikeutensa. Varallisuus pidetään suvussa. Suurten ikäluokkien jälkeläisenä perin itsekin satoja tonneja, miksen pistäisi hyvää kiertämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan kaveri naapuri, voin kertoa että sinua vihaavat kaikki naapurisi.
Kyseessä on omakotitalo, josta matkaa naapureihin ainakin sen 100 metriä. Mutta vihatkoon ihan vapaasti jos siltä tuntuu.
En ymmärrä miksi toisten valintoja täytyy aina arvostella. On totta että kaikki eivät valitse asumismuotoaan vaan on pakko esim. asua vuokralla. Jos on hyvä työ ja asut omistusasunnossa niin hieno juttu mutta täällä Suomessa se on jotenkin (ainoa) merkki siitä että olet onnistunut elämässä: olet parempi kuin vuokralla asujat. Ei ihmisarvo ole ainakaan minulle sama asia kuin varallisuus. Minulla on ystäviä jotka asuvat vuokralla mutta en todellakaan ajattele että olen heitä parempi. Joskus mietin että vuokralla olisi helpompaa: taloyhtiön änkyröiden ja remontointien kanssa eläminen ei aina mitään auvoisaa ole. Perinnöksi tulen saamaan (hyvin pidetyn) talon muuttotappiopaikkakunnalta jota kukaan ei osta. Että sellaista "varallisuutta" tulossa, nih.