Miksi kukaan haluaisi olla ikänsä velkavankeudessa omistusasuntoon?
Hautaan saakka saat maksaa sitä, joten voi hyvällä syyllä kysyä, mitä järkeä? 😂 Vaikka asut vuokralla vuosikymmeniä, niin voit elää ikäsi velattomana, etkä ole pankin kahleissa.
Kommentit (533)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Työssäkäyvällä omistusasunto ei ole koko elämän kestävä velkavankeus. N. 20 vuotta ja asunto on reippaasti maksettu.
2. Asunto on sijoitus ja ainakin omalla kohdalla asumiskulut ovat velankin kanssa suunnilleen samaa luokkaa kuin vastaavan kokoisessa vuokra-asunnossa.
3. Vuokralla asumalla olen 20-vuoden kuluttua yhtä köyhä kuin nyt, omistusasuntoon sijoittamalla minulla on omaisuutta josta saan rahat käteen tarvittaessa eikä minun tarvitse sitten omaisuutta realisoitaessa olla kateellinen muille.
Jatka siis AP naureskelua, mutta muista, että se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.
Sellaista se on teillä reppanoilla, kun mitään muuta sijoituskohdetta ette keksi kuin se asunto.
t. joka kuukausi entistä enemmän vaurastuva vuokralainen
Mä en ihan ymmärrä sun logiikkaa??
Otetaan suunnilleen samankokoiset asunnot, 100m2 pk seutu, oletus nettotulot kummallakin 4000e.
Maksan lainan kuoletusta 1200e+ 200e korkoa
Sinä maksat 1400e vuokraa.
Mis kohdassa sinulle jää enemmän sijoitettavaa?
Käsittääkseni mulle jää seiniin säästöön 1200e plus mitä voin lisää sijoittaa jo sinä aikana kun olen asuntovelallinen.
Sinulle 0e plus sen mitä voit lisää sijoittaa.
😂
No minä autan:
Ongelmasi on siinä, että oletat kaikilla olevan samat nettotulot. Niinhän ei ole. Siksi vuokralaiselle voi jäädä tuhansiakin euroja enemmän sijoitettavaa kuin sinulle, vaikka hän maksaisi asumisestaan tuplasti enemmän kuin sinä. Loogista eikö?
Tietenkin kaikki muut muuttujat pidetään vakiona kun tehdään vertailua vaihtoehtojen A ja B välillä. Eli palkka sama jotta voidaan tehdä vertailu vuokra-asunnon ja omistusasunnon välillä. Myös asunnot pitää olla samanlaiset, muuten vertailulla ei ole mitään merkitystä.
Eli ei voi verrata linnaa ranskassa vuokrayksiöön ala-ypäjällä ja tämän vertailun pohjalta väittää että vuokra-asuminen on halvempaa...
Miksi ihmeessä pidettäisiin samana? Puhe on nyt kuitenkin oikeiden ihmisten elämästä, jossa muuttujia on monenlaisia eivätkä ne yhdelläkään ihmisellä ole vakioita. Puhumattakaan, että Riitalla ja Pentillä olisi samat muuttujat samassa skaalassa.
Kyse on vaihtoehtojen vertailusta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ceteris_paribus
"A ceteris paribus assumption is often key to scientific inquiry, as scientists seek to screen out factors that perturb a relation of interest."
Wau, nytkö yrität päteä jollain wikipedia sitaatilla, joka oikein on englanniksi :D
Kuitenkaan et vieläkään tajunnut, että puhe ei ollut kahden identtisen tilanteen vertailusta, vaan siitä, voiko vuokralainen vaurastua enemmän kuin omistusasuja. Oikea vastaus on ihan ilman wikipediaakin helppo päätellä.
Ei ole ollut vaihtoehtoja. Maaseudulla on vähempi vuokrataloja. Muu asumismuoto ei tule kysymykseen. Tosin nyt jo maksettu.
Suomalainen intohimoinen suhtautuminen omistusasumiseen on vähän surkuhupaisaa, kun tietää, että vuokra-asuminen on eurooppalaisittain sitä yleisempää mitä paremmin maalla menee taloudellisesti.
Ylipäätään Euroopassa Sveitsissä asutaan vähiten vuokralla, EU:n sisällä Saksassa. Omistusasumista on eniten Balkanilla ja ylipäätään itäisessä Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Työssäkäyvällä omistusasunto ei ole koko elämän kestävä velkavankeus. N. 20 vuotta ja asunto on reippaasti maksettu.
2. Asunto on sijoitus ja ainakin omalla kohdalla asumiskulut ovat velankin kanssa suunnilleen samaa luokkaa kuin vastaavan kokoisessa vuokra-asunnossa.
3. Vuokralla asumalla olen 20-vuoden kuluttua yhtä köyhä kuin nyt, omistusasuntoon sijoittamalla minulla on omaisuutta josta saan rahat käteen tarvittaessa eikä minun tarvitse sitten omaisuutta realisoitaessa olla kateellinen muille.
Jatka siis AP naureskelua, mutta muista, että se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.
Sellaista se on teillä reppanoilla, kun mitään muuta sijoituskohdetta ette keksi kuin se asunto.
Otetaan suunnilleen samankokoiset asunnot, 100m2 pk seutu, oletus nettotulot kummallakin 4000e.
Käsittääkseni mulle jää seiniin säästöön 1200e plus mitä voin lisää sijoittaa jo sinä aikana kun olen asuntovelallinen.
😂
No minä autan:
Ongelmasi on siinä, että oletat kaikilla olevan samat nettotulot. Niinhän ei ole. Siksi vuokralaiselle voi jäädä tuhansiakin euroja enemmän sijoitettavaa kuin sinulle, vaikka hän maksaisi asumisestaan tuplasti enemmän kuin sinä. Loogista eikö?
Tietenkin kaikki muut muuttujat pidetään vakiona kun tehdään vertailua vaihtoehtojen A ja B välillä. Eli palkka sama jotta voidaan tehdä vertailu vuokra-asunnon ja omistusasunnon välillä. Myös asunnot pitää olla samanlaiset, muuten vertailulla ei ole mitään merkitystä.
Eli ei voi verrata linnaa ranskassa vuokrayksiöön ala-ypäjällä ja tämän vertailun pohjalta väittää että vuokra-asuminen on halvempaa...
No voihan :D Vertaattehan te omistusasujatkin hatusta heitettyjä asuntosijoitussummianne vuokralaisen osaketuottoihin.
Niin, eikä kukaan ole missään väittänyt, että vuokra-asuminen olisi HALVEMPAA kuin omistusasuminen. Puhe oli yleisesti rahallisista tuotoista. Niitä saa muuten muualtakin kuin asuntosijoittamisesta, vaikka omistusasujalle tämä usein on täysin käsittämätön ajatus.
No miten voitat siinä, että asut vuokralla oman sijaan? Miksi et tekisi kerralla enemmän rahaa, eli asuisit omassa ja myös sen lisäksi sijoittaisit?
Koska jonkun pitää rahoittaa myös teidän omistusasujien sijoitukset eli ne rakkaat sijoitusasuntonne. Minulle elämän tarkoitus ei ole pelkästään tienata, vaan haluan myös auttaa muita. Vuokra-asuminen on helppo tapa antaa tukensa vähempiosaisille, joilla muuten ei olisi mahdollista leikkiä rikasta sijoittajaa ja päteä av:lla miten fiksuja ovat, kun ihan OMAN asunnon (lue: vuokralaisen maksaman) ovat saaneet hommattua :D
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 40vuotias nainen, pienituloinen lähihoitaja joka on töissä vanhainkodissa - eli juuri teidän tiettyjen ihmisten arvostelema ali-ihminen jolla ei ole varaa ottaa lainoja. Mutta tämä työ on minun intohimoni ja oikeasti nautin ihmisten auttamisesta enkä halua alkaa kouluttautua lisää tai vaihtaa elämäntyötäni vain siksi että saisin enemmän rahaa ja voisin leveillä omistusasunnolla. Vuokralaisia on moneen lähtöön ja se että joku on pienituloinen ei tarkoita etteikö hänen panoksellaan olisi merkitystä tässä yhteiskunnassa. Meikäläiset hoitaa teidän rikkaidenkin mummot ja papat, joskus teidät itsennekin, joten en heittäytyisi koppavaksi vain siksi että jollain on omistusasunto ja toisella ei..
Mistä lähtee tuo ajatus, ettei alle keskituloinen voi elää omassa asunnossa? Minä en ole koskaan tienannut keskimäärin yli 2500€/kk ja olen silti maksanut omaa asuntoa vuodesta 2007 lähtien. Muuttanutkin välillä. Velkaa ei ole enää kovinkaan paljoa 15 vuoden maksamisen johdosta ja asunto jossa asun, on laadukkaampi kuin mitä pystyisin vuokralla asumaan.
vuokralla asuminen on paljon vapaampaa, koska vuokraa ei tarvitse maksaa itse. sossu maksaa vuokrat
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen intohimoinen suhtautuminen omistusasumiseen on vähän surkuhupaisaa, kun tietää, että vuokra-asuminen on eurooppalaisittain sitä yleisempää mitä paremmin maalla menee taloudellisesti.
Ylipäätään Euroopassa Sveitsissä asutaan vähiten vuokralla, EU:n sisällä Saksassa. Omistusasumista on eniten Balkanilla ja ylipäätään itäisessä Euroopassa.
Nuo Eurooppa-tilastot ovat vähän ristissä. Yritäpä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
vuokralla asuminen on paljon vapaampaa, koska vuokraa ei tarvitse maksaa itse. sossu maksaa vuokrat
No ei varmaan jää muuhun elämään paljon rahaa, jos on tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei varmaan jää muuhun elämään paljon rahaa, jos on tukien varassa.
hyvin nuo näyttävät tuilla pärjäävän, eikä työt kiinnosta
Yksi vastaus aloittajan kysymykseen on se, että sitten kun lapset on muuttaneet pois, niin voi vaihtaa isomman asunnon pienempään ja yhtäkkiä huomaatkin, että voit saadulla ylijäämällä jättäytyä pois töistä jo useita vuosia ennen eläkeikää ja säilyttää samalla aiemman elintason. Toimii hyvin ainakin pääkaupunkiseudulla, jos osaa valita asunnon sijainnin järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Yksi vastaus aloittajan kysymykseen on se, että sitten kun lapset on muuttaneet pois, niin voi vaihtaa isomman asunnon pienempään ja yhtäkkiä huomaatkin, että voit saadulla ylijäämällä jättäytyä pois töistä jo useita vuosia ennen eläkeikää ja säilyttää samalla aiemman elintason. Toimii hyvin ainakin pääkaupunkiseudulla, jos osaa valita asunnon sijainnin järkevästi.
toimii vain suurissa kaupungeissa. maalla asunnot vanhenevat, kuluvat ja mädäntyvät. hinta laskee kuin käytetyssä autossa. kaupungissa asunnon hinta taas nousee ja se on sijoitus
Vierailija kirjoitti:
,utta etpä omista ikinä mitään....millä voisit omaa elämääsi koskaan parantaa....teet tiliä joka kk joka eurosta mihin ne olet köyttänyt....heeeh, miten vapauttavaa
Otin asuntolainaa, koska halusin etten jää eläkeiässä siihen tilanteeseen, ettei eläke riitä vuokraan.
Asunto on maksettu pois ennen eläkeikää, mutta vuokraa pitäisi maksaa vielä eläkkeelläki
Vierailija kirjoitti:
Keski-Euroopassa monet joutuvat asumaan pakosta vuokralla ja jopa kimppakämpissä, kun asuntojen hinnat ovat nousseet ja vuokrat myös. Ei minullakaan olisi varaa enää tätä asuntoa ostaa. Onneksi ostin juuri ennen hintojen nousua. Kaveri on vuokrannut huoneen kommuuniomakotitalosta ja maksaa siitä satoja euroja kuussa.
kyllä omakotitalolliset saa sen pumpun laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 40vuotias nainen, pienituloinen lähihoitaja joka on töissä vanhainkodissa - eli juuri teidän tiettyjen ihmisten arvostelema ali-ihminen jolla ei ole varaa ottaa lainoja. Mutta tämä työ on minun intohimoni ja oikeasti nautin ihmisten auttamisesta enkä halua alkaa kouluttautua lisää tai vaihtaa elämäntyötäni vain siksi että saisin enemmän rahaa ja voisin leveillä omistusasunnolla. Vuokralaisia on moneen lähtöön ja se että joku on pienituloinen ei tarkoita etteikö hänen panoksellaan olisi merkitystä tässä yhteiskunnassa. Meikäläiset hoitaa teidän rikkaidenkin mummot ja papat, joskus teidät itsennekin, joten en heittäytyisi koppavaksi vain siksi että jollain on omistusasunto ja toisella ei..
Mistä lähtee tuo ajatus, ettei alle keskituloinen voi elää omassa asunnossa? Minä en ole koskaan tienannut keskimäärin yli 2500€/kk ja olen silti maksanut omaa asuntoa vuodesta 2007 lähtien. Muuttanutkin välillä. Velkaa ei ole enää kovinkaan paljoa 15 vuoden maksamisen johdosta ja asunto jossa asun, on laadukkaampi kuin mitä pystyisin vuokralla asumaan.
Taloni on maksettu 3/22. Töitä on ollut ja välillä ei. Suurimman osan lainaa maksoin työttömyyskorvauksella. Olen tyytyväinen, että heti alkuun ostin talon enkä alkanut vuokraparoneja elättämään. Nyt käytössäni on ilmainen asunto ja rahaa mielinmäärin kuussa! Saan laina vs. Vuokrarahat itselleni. Vieläkö joku pitää tyhmänä?
Niin, ja jos ottaisin talooni vuokralaisia, niin ei tarttis päivän työtä tehdä... ainakin 3 sopisi helposti...
Ihan hyvin selviää mutta kun ostaa asunnon niin kannattaa katsoa se on remonttivapaa myös lainan maksun jälkeen eli osta niin uusi asunto kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂
Etkö oikeasti tiennyt, että on mahdollista vaurastua ilman, että omistaa asunnon? Aika hurjaa, miten pimennossa osa onnistuu elämään, vaikka on netit ja kaikki käytössä.....
Huoh. En.
Tässä vain vertailin sitä että tuossa lähtötilanteessa olen jo sijoituksessani 1200e/kk sinua edellä:)
Juu sijoituksia on muitakin mutta ainakin nyt korona-aikana tuotot on himmailleet mutta hyvälaatuisen uudehkon talon arvo noussut reippaasti.
Eli mulla on pohjalla tuo 1200e/kk plus sille saatu talon arvonnousu kun sinulla on edelleenkin 0e.
Capisci?