Miksi kukaan haluaisi olla ikänsä velkavankeudessa omistusasuntoon?
Hautaan saakka saat maksaa sitä, joten voi hyvällä syyllä kysyä, mitä järkeä? 😂 Vaikka asut vuokralla vuosikymmeniä, niin voit elää ikäsi velattomana, etkä ole pankin kahleissa.
Kommentit (533)
Miten niin koko ikänsä? Asuntovelan maksaa kymmenessä vuodessa, useimmiten nopeamminkin.
Vierailija kirjoitti:
Asun itse vuokralla, olen asunut jo pitkään. Rahaa jää nyt aika hyvin säästöön, ja asuminen on huoletonta. Ehkä joskus ostan asunnon, mutta en velaksi.
Voisit jo omistaa velattoman asunnon järkevämmillä valinnoilla.
Voi sen asunnon myydä vaikka velkaa on jäljelläkin. Jos myyntihinta on suurempi kun ostohinta niin rahaahan siinä on silloin tehty
Hautaan saakka joudut maksamaan vuokraa. Minä maksoin juuri asuntolainani pois ja olen parhaassa mahdollisessa iässä. Nyt on varaa mällätä kaikkeen kivaan, kun ei tarvitse lihottaa kenenkään muun (lue vuokranantajan) rahapussia.
En tiedä. Siksi ostinkin asunnon sillä tavalla, että sain lainat maksettua 10 vuodessa. Nyt 42-vuotiaana ollut jo muutaman vuoden velaton oma asunto, jonka tiedän menevän kaupaksi, jos tästä joskus haluan luopua.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin maksan eläkkeellä satasen vastiketta kuin tonnin vuokraa
Vanhuksille kyllä yleensä Kela maksaa lähes koko vuokran. Eläkkeet ovat niin pienet Suomessa.
Minä en halua olla vuokravankeudessa. Haluan tehdä töllissäni niinkuin itseä huvittaa ja keneltäkään ei tarvitse kysyä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille kyllä yleensä Kela maksaa lähes koko vuokran. Eläkkeet ovat niin pienet Suomessa.
Ei maksa, mikäli eläkeläisellä on mitään säästöjä tai nykyaikana sijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain sinun kaltaisillasi loisilla, jotka saavat vain minimieläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästön ja sijoitukset eivät vaikuta eläkkeensaajan asumistukeen. Niin kuin eivät kenenkään muunkaan asumistukeen. Asumistuki maksetaan tulojen pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua olla vuokravankeudessa. Haluan tehdä töllissäni niinkuin itseä huvittaa ja keneltäkään ei tarvitse kysyä yhtään mitään.
Tämä! Asennan sitten uuden parketin tai vaikkapa ilmalämpöpumpun, päätös on minun!
Oma tupa, oma lupa.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 30 vuotta vuokralla ilman, että minun on tarvinut kysellä keneltäkään mitään ellen ole varta vasten itse halunnut kysyä jotain. Mietipä sitä.
Lainaa jäljellä 25t, tuskin maksan sitä lopun ikääni, kun olen nyt vielä alle 40v. Tai voihan sitä toki kuolla vaikka jo huomenna. Ja yksin maksan, enkä ole suurituloinen. Älytöntä olisi maksaa vuokraa jotain tonni kuussa, jos tämän kokoisen asunnon haluaisi. Tämä pikkukaupungissa siis, pk seudulla toki kovemmat vuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Asennan sitten uuden parketin tai vaikkapa ilmalämpöpumpun, päätös on minun!
Oma tupa, oma lupa.
Ikävä pilata fantasiasi, mutta omistusasuntoonkaan ei saa asentaa ilmalämpöpumppua, jos taloyhtiö ei anna siihen lupaa.
Hyvä, että aloittajan kaltaisia lypsylehmiä on olemassa. Vuokralla asujat ovat maksaneet asuntoni ja elämiseni. En koe eläväni kahleissa, kuten aloittaja asian esittää, vaan taloudellisessa riippumattomuudessa, jonka aloittajan kaltaiset lypsylehmät ovat mahdollistaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä maksaa. Säästöjä saa olla 16 000 euron edestä ja siltikin saa asumistukea.
Aika lyhytikäisiä ihmisiä teilläpäin ap, jos se max. 25 vuoden laina-aika on koko loppuelämä. Ei taida Suomessa mikään pankki myöntää pidempää kuin 25 vuoden maksuaikaa.
Laina loppui kolmevitosena. Sen jälkeen sain vähennettyä työntekoa, ei pienipalkkaisena huvita raataa ihan vuosikymmeniä.