Savonlinnan oopperajuhlille asu?
Me emme viikon päästä ensimmäistä kertaa, haluaisin kuvallisia vinkkejä kuinka pukeutuisin. Saa olla juhlavaa ja näyttävää. Olen 65-v normaalivartaloinen, pitkät vaaleat hiukset.
Auttakaa minua!
Kommentit (87)
Onko useimmilla miehillä perinteinen puku, vai suomalaisten miesten moderni juhla-asu, eli farkut, "siisti t-paita" ja lenkkitossut? Vai joku muu kokonaisuus?
Tapahtuma kiinnostaisi, mutta en haluaisi erottua massasta arkisissa mökkikuteissa, kun muilla on perinteinen puku päällä, tai olla sonnustautuneena kuin itsenäisyyspäivän vastaanottoa varten samalla kun muut näyttävät kuin olevan menossa Tuurin kyläkauppaan.
The man who asks a question is a fool for a minute the man who does not ask is a fool for life.
Kungfutse
Vierailija kirjoitti:
Onko useimmilla miehillä perinteinen puku, vai suomalaisten miesten moderni juhla-asu, eli farkut, "siisti t-paita" ja lenkkitossut? Vai joku muu kokonaisuus?
Tapahtuma kiinnostaisi, mutta en haluaisi erottua massasta arkisissa mökkikuteissa, kun muilla on perinteinen puku päällä, tai olla sonnustautuneena kuin itsenäisyyspäivän vastaanottoa varten samalla kun muut näyttävät kuin olevan menossa Tuurin kyläkauppaan.
Hyvin vaihtelevaa. Ei siellä oikeasti erotu joukosta. Tummaa pukua en laittaisi, mutta joku vanhempi herrasmies saattaa laittaakin, eikä haittaa yhtään. Itse ehkä menisin keskitietä. Suorat housut ja pikkutakki, kauluspaita.
Suosittelen Pikachu asua. Kokokeltainen asu erottuu myös hyvin väkijoukossa ja ystäväsi löytävät sinut helposti.
Ei tennareilla oopperajuhliin.
Just saying.
Useimmilla miehillä ei ole perinteistä pukua eikä myöskään farkkuja, t-paitaa ja lenkkitossuja. Yleisin tyyli on jostain siltä väliltä.
Kannattaa myös muistaa, että jos on viileää, ihmisillä on sen "asunsa" päällä villatakki tai jotain ulkovaatetta.
Kyseessä on kuitenkin periaatteessa ulkotila eli linnan sisäpiha, vaikka näyttämön ja katsomon päälle onkin rakennettu katos (niin että sade ei sentään koskaan näytännön aikana kastele).
Vierailija kirjoitti:
Ei tennareilla oopperajuhliin.
Just saying.
Älä sano, kun et selvästi ole ikinä käynyt. Linnan pihalla tennarit ovat oikein hyvät kengät.
Savonlinnan oopperajuhliin liittyy hauskaa käänteistä snobbailua. Kokeneet kävijät salaa vähän naureskelevat hienosti pukeutujille, koska linnaan pitää tietää pukeutua käytännöllisesti. Näin oli ainakin 80-90 -luvuilla.
Olin viikko sitten Aidan ensi-illassa ja siellä oli todella kuuma. Lämpötila on ihan sama mikä päivälläkin, tarttuu linnan muureihin ja hehkuu sitten illan esityksessä kylmää tai kuumaa. Mulla oli Marimekon unikko-kuosinen, ohutta puuvillaa oleva väljä mekko ja kiilakorkosandaalit. Ei ollut mitään pitkähihaista mukana. Ei tarvinnut edes esityksen jälkeen kun kävimme vielä terassilla. Taisi ollakin kesän kuumin päivä. Ostin myös sen oopperaviuhkan ja lehyttelin sillä miltei koko ajan, auttoi kuumuudessa ihmeen paljon. Käsiohjelmalla voi tehdä samaa. Vieressäolijatkin pääsevät osalliseksi viilennyksestä.
Kuumalla viileää, kylmällä lämmintä, hyvät kengät sillä lattia todella epätasainen, jyrkkiä portaita ja jossain kohdassa jopa hyviä rakoja, joihin kanta uppoaa jos on korkokengät.
Pukeutuminen oli aika moninaista, enimmäkseen siistiä. Oopperan omilla sivuilla näkyy lukevan että mukavat vaatteet. Jollain oli jopa tooga ja seppele päässä eli oli myös näyttäytyjiä.
Muistetaan nyt kuitenkin, että tilaisuuteen tulee myös miehiä joten naisten olisi soveliasta olla viemättä liikaa heidän huomiotaan liian paljastavalla pukeutumisella ja vähentää näin itse oopperajuhlien kylttyyrillistä sivistävää antia miehille...
Vierailija kirjoitti:
En nähnyt yhtään pukua enkä iltapukua Aidan ensi-illassa viime perjantaina. Oli tosin kuuma päivä ja ilta. Pikkutakkeja ja chinoja, city-shotseja, kesämekkoja lyhyitä ja pitkiä oli lähes kaikilla. Pellava hyvä valinta ja tukevat kengät. Lämmintä, pitkähihaista villaa jos kylmä.
Siistiä vaatetta päälle, miehille kauluspaita ja chinot/suorat housut, pikkutakkikaan ei ole liikaa. Naisille siisti ja juhlava mekko. Muistutus:
Jenni Haukio pukeutumisesta: Etiketin rikkominen ei ole rohkeaa, vaan silkkaa epäkohteliaisuutta
Savonlinnan oopperajuhlilla on kyllä todella vaikea herättää huomiota pukeutumisellaan. Siellä on niin laaja skaala, että joka lajia löytyy.
Olen nähnyt pitkiä ilta- ja juhlapukuja, naamiaisasuja, pieruverkkareita ja uima-asuilta näyttäviä virityksiä.
Ketään ei kiinnosta, eikä ole edes mahdollista kovin tarkkaan saada selville, mitä kenelläkin on päällään.
Jos on täysi tupa, siellä on 2 500 ihmistä kuin sillit suolassa, ja huomio menee kaikkeen muuhun kuin toisten ihmisten pukeutumisen seuraamiseen.
Ja joka tapauksessa musiikki on pääosan esittäjä. Oopperaa sinne tullaan kuuntelemaan ja katsomaan, muu on sivuseikka.
t. Ensi kerran juhlilla vuonna 1980
Oopperajuhlille pukeutumisessa on paljon mahdollisuuksia, mutta tennareissa et voi tilaisuuteen osallistua.
No tennareitahan siellä näkee nykyään jalassa joka toisella. Me mummot pidetään vanhasta muistista nahkakenkiä. :)
Tennarit on aivan ok. Sinne saa mennä ihan sellaisissa vaatteissa kuin haluaa.
Farkut on ok.
Mekko on ok.
Suorat housut on ok.
Ihan mitä itse haluaa. Kunhan vaatteet on päällä.
Mukulakivien vuoksi en suosittele korkokenkiä
Etiketin rikkominen on silkkaa epäkohteliaisuutta.
Jätetään se kansallispuku kotiseutujuhliin ja kesähäihin. Järkevä asu on naisillakin siistit pitkät housut (ei siis niitä resuisia farkkuja) ja kerroksellista vaatetta ylävartaloon. Matalatkengät ja tukevat sukat, niin säästyy nilkan nyrjähdyksiltä ja hyttysten pistoilta. Lisävarusteena lämmin shaali tai huopa viilenevää iltaa varten. Ja jos näyttää siltä, että vettä on luvassa. kunnon sadevarustus. Sateenvarjo estää takanasi istuvalta näkemisen lavalla. Siksi mieluummin sadetakki, mutta ei se ohut rapiseva repeilevä pussimateriaalista tehty loimi kuitenkaan.
En ymmärrä mitä puupää-maista siinä on että kyselee neuvoja? Minun mielestäni neuvojen kysyminen on älykkäämpää kuin itsepäinen olettaminen että aina tietää kaiken. En minäkään ulkopaikkakuntalaisena tietäisi miten tuonne pukeudutaan. Festarikokemukseni ovat Ruisrockista, jossa ihmisillä on revittyjä farkkuja ja neonvaatteita päällään. Oopperakokemukseni ovat Helsingin Oopperasta, jossa naisilla voi olla vaikkapa pitkä iltapuku.
Jos en kyselisi neuvoa, laittaisin varmaankin jotain tuolta väliltä, mutta onhan se kiva saada vahvistus sille että laittaako mieluummin vaikkapa H&M pitkän trikooriepu-mekon päällensä, vai kukallisen kesähäihin sopivan kotelomekon.
Itse ainakin tykkään pukeutua hyvin, enkä halua olla se ikävästi silmiin pistävä kummajainen vaikken pelkääkään näkyä.