Hei anopit? Miksi miniä alkaa lapsen myötä ärsyttää?
Täällä puhutaan asiasta yleensä miniän näkökulmasta. Olisi kiinnostavaa tietää, mitä anopeille oikein tapahtuu, kun miniä ja poika saavat lapsen. Oman anoppini suhtautuminen minuun muuttui ihan selvästi jännitteiseksi lapsen myötä. Olen pohtinut, kokeeko hän minut ikään kuin esteenä lapsenlapsen ja hänen välissä vai mikä ongelma oikein on.
Kommentit (1282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
so simple kirjoitti:
Mitä tästä opimme: Ei kakkuja, ei mansikoita, ei yhtikäs mitään, ettei miniä saa raivokohtausta ja lapset ala pelosta itkemään.😂
Ei kysymättä yhtään mitään. En minä halua että kukaan raahaa tänne mitään ylimääräistä kysymättä sopiiko se, oli kyse sitten isästä, äidistä, kaverista, naapurista, tai anopista. Jos jotakin on pakko tuoda, niin tuokoon sitten sen perinteisin kahvipaketin. Jotain mikä ei vaadi hirveästi tilaa tai tuntikausien vaivannäköä, ja minkä saa helposti pois nurkista pyörimästä.
Voi hyvää päivää kun elämästä voi tekee noin vaikeaa! Teet niin tai näin, alkaa miniöiden ulina. Ei saa tuoda edes mansikoita kesällä, mutta rahaa ollaan vailla. Näin pilalle hemmoteltua ja kiittämätöntä sukupolvea ei ole ennen nähtykään!
En minä ole kyllä anopilta rahaakaan koko elämäni aikana pyytänyt, ihan tullaan omillamme toimeen. Enkä minä raahaa anopille pyytämättä yhtään mitään, sen enempää kuin anoppi meille. Kyse on ihan yksinkertaisesta periaatteesta jota minä noudatan aina. Selvitän mitä toivotaan tai tarvitaan, ja vien sitä. Jos en pysty jostakin syystä asiaa selvittämään, vien jotakin mitä varmasti tiedän että perhe käyttää (kahvi, kiva käsisaippua, whatever). Olen vienyt ekologista tiskiainetta mökille viemisiksi, kun ei ole viemäröintiä ja jäteveden käsittelyä. Mikä ikinä niille ihmisille sopii, keille viemiset menee. Ja mikä ei jää nurkissa pyörimään tai vie sohvan verran tilaa. Ei sen pitäisi nyt niin kauhean vaikeaa olla aikuiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
so simple kirjoitti:
Mitä tästä opimme: Ei kakkuja, ei mansikoita, ei yhtikäs mitään, ettei miniä saa raivokohtausta ja lapset ala pelosta itkemään.😂
Ei kysymättä yhtään mitään. En minä halua että kukaan raahaa tänne mitään ylimääräistä kysymättä sopiiko se, oli kyse sitten isästä, äidistä, kaverista, naapurista, tai anopista. Jos jotakin on pakko tuoda, niin tuokoon sitten sen perinteisin kahvipaketin. Jotain mikä ei vaadi hirveästi tilaa tai tuntikausien vaivannäköä, ja minkä saa helposti pois nurkista pyörimästä.
Voi hyvää päivää kun elämästä voi tekee noin vaikeaa! Teet niin tai näin, alkaa miniöiden ulina. Ei saa tuoda edes mansikoita kesällä, mutta rahaa ollaan vailla. Näin pilalle hemmoteltua ja kiittämätöntä sukupolvea ei ole ennen nähtykään!
En minä ole kyllä anopilta rahaakaan koko elämäni aikana pyytänyt, ihan tullaan omillamme toimeen. Enkä minä raahaa anopille pyytämättä yhtään mitään, sen enempää kuin anoppi meille. Kyse on ihan yksinkertaisesta periaatteesta jota minä noudatan aina. Selvitän mitä toivotaan tai tarvitaan, ja vien sitä. Jos en pysty jostakin syystä asiaa selvittämään, vien jotakin mitä varmasti tiedän että perhe käyttää (kahvi, kiva käsisaippua, whatever). Olen vienyt ekologista tiskiainetta mökille viemisiksi, kun ei ole viemäröintiä ja jäteveden käsittelyä. Mikä ikinä niille ihmisille sopii, keille viemiset menee. Ja mikä ei jää nurkissa pyörimään tai vie sohvan verran tilaa. Ei sen pitäisi nyt niin kauhean vaikeaa olla aikuiselle ihmiselle.
No eikös juuri ne mansikat sovi tuohon kategoriaan - syötävää, kelpaa kaikille, eikä jää nurkkiin pyörimään? Siitäkin pitää täällä valittaa 🙄
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini ja anoppini kyllä pistävät meidät viemään tuomiset takaisin kotiin lähtiessä, jos ne eivät ole mieleisiä. Kerrankin ostin äidilleni tulppaaneja, äiti sanoi, että hän sai niitä toiselta vieraalta eilen eikä halunnut enää lisää kukkia.
Meillä on tavallinen jääkaappi-pakastin, sinne ei sovi kerralla kahta laatikollista mansikoita. Vuosikymmeniin ei ole ollut vaikeaa soittaa ja kysäistä, että tykkäätkö, jos tuon sitä tai tätä.
Sieltä siis nuo huonot käytöstavat ovat kotoisin? Eikös kaikki mammelit ole niin paljon kehittyneempiä? 🤭
Vierailija kirjoitti:
No cakes, no strawberries kirjoitti:
Anoppi ehdotti, että lapset olisivat pitäneet mansikkakekkerit pihassa naapurin lasten kanssa. Suivaantunut miniä kävi kippaamassa mansikat kompostiin. Lapsiraukoilta tuli itku.
Kamala miniä!!
Minä olisin ottanut kiitollisena vastaan.
Ehkä olisin sanoa nut, että yksi laatikko riittää että ei mahdu pakastimeen enempää.
Olisin kuitenkin kiittänyt!
Heitti kompostiin?? Kamalaa ruuan tuhlausta!!
En minäkään kompostiin olisi heittänyt (tuskin edes on heitetty). Jos tosiaan on anopin silmien edessä heitetty kompostiin tuollainen määrä mansikoista, niin siinä on kyllä jotain oikein kunnon vihaa ja erimielisyyksiä, joten tuskinpa anoppi on mikään viaton mansikkamummo...
Meille ei onneksi KUKAAN tuo kysymättä tuollaisia määriä mitään. Jos on tyyliin viime vuoden mansikat vielä pakkasessa eikä niitä tule syötyä sieltä, niin ei h*lvetti mitä haaskausta sekin on... Itse ostan tuoreena mitä syön enkä pakasta. Kukaan ei meidän perheessä syö pakastemansikoita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
so simple kirjoitti:
No eikös juuri ne mansikat sovi tuohon kategoriaan - syötävää, kelpaa kaikille, eikä jää nurkkiin pyörimään? Siitäkin pitää täällä valittaa 🙄
No, 10 kg on aikamoinen määrä syötäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
so simple kirjoitti:
Ei, jos niitä tuodaan 10 litraa. 1 litra on ok ja menee ohimennen. Ei kaikki edes syö mansikoita ja moni on allerginenkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
so simple kirjoitti:
Juu, ei tarvitse meille tuoda 10 kg mansikoita. Ihan sairas määrä, jos ei tiedä, että syödäänkö niitä edes ja kuka ne edes perkaa ja laittaa pakkaseen... Ei kukaan syö 10 kg mansikoita tuosta vaan. Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
so simple kirjoitti:
Jos määrä on 10 kg!? Hohhoi, äly hoi älä jätä.
Tuli tuosta mansikkakeissistä mieleen omakin kokemus... Anoppi toi meille laatikollisen mansikoita ja toi nimenomaan sillä periaatteella, että MINÄ putsaan ja pistän pakkaseen ja leivon jotain... Sanoin hänelle, että kiitos vaan, mutta minulla ei ole aikaa, kun täytyy tästä lähteä työmatkalle, mutta poikasi varmaan ehtii. Oli jotenkin nyrpeän oloinen. Minulla siis seuraavana päivänä oikeasti lähtö työmatkalle enkä todellakaan ottanut enää sille illalle lisähommaksi mitään mansikkapuhdetta.
Mieheni oli vähän monttu auki ja änkytti, että mitä niille kuuluu tehdä... Niin, no, kerrankos sitä sitten opettelee miten mansikoita pakastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No cakes, no strawberries kirjoitti:
Anoppi ehdotti, että lapset olisivat pitäneet mansikkakekkerit pihassa naapurin lasten kanssa. Suivaantunut miniä kävi kippaamassa mansikat kompostiin. Lapsiraukoilta tuli itku.
Kamala miniä!!
Minä olisin ottanut kiitollisena vastaan.
Ehkä olisin sanoa nut, että yksi laatikko riittää että ei mahdu pakastimeen enempää.
Olisin kuitenkin kiittänyt!
Heitti kompostiin?? Kamalaa ruuan tuhlausta!!En minäkään kompostiin olisi heittänyt (tuskin edes on heitetty). Jos tosiaan on anopin silmien edessä heitetty kompostiin tuollainen määrä mansikoista, niin siinä on kyllä jotain oikein kunnon vihaa ja erimielisyyksiä, joten tuskinpa anoppi on mikään viaton mansikkamummo...
Meille ei onneksi KUKAAN tuo kysymättä tuollaisia määriä mitään. Jos on tyyliin viime vuoden mansikat vielä pakkasessa eikä niitä tule syötyä sieltä, niin ei h*lvetti mitä haaskausta sekin on... Itse ostan tuoreena mitä syön enkä pakasta. Kukaan ei meidän perheessä syö pakastemansikoita...
Mulla on tuollaisesta tyrkyttäjämummosta kokemusta. Ei tosin tuonut ruokaa, vaan vaatteita lapsille, koriste-esineitä ja ties mitä kirppislöytöjä. Jeesus kun mikään puhe ei mennyt perille, lopulta piti kerätä vaivihkaa ympäri taloa ripotellut aarteet + ne vaatteet ikeakassiin ja lykätä mummon mukaan. Vaatteetkin oli sellaisia, että ei käyttöön, tahraisia, rikkinäisiä riepuja. Ne harvat, koita ehkä olisi voinut käyttää oli liian pieniä, poikkeuksetta. "Kun se pieni koko on söpömpi". Silti koko 86 ei mene metriselle lapselle, vaikka kuinka väkisin yrittää paitaa lapsen päälle. Ihan kuin ostaisi itselleen kengät kokoa 36 omaan 41 kanoottiin.
Ymmärrän hyvin jos jonkun on vaikea ymmärtää, että näitä oikeasti tapahtuu. Kyllähän nuo täysin järjettömiä juttuja onkin, joita ei järjellä voi selittää. Silti, totta joka sana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
so simple kirjoitti:
Juu, ei tarvitse meille tuoda 10 kg mansikoita. Ihan sairas määrä, jos ei tiedä, että syödäänkö niitä edes ja kuka ne edes perkaa ja laittaa pakkaseen... Ei kukaan syö 10 kg mansikoita tuosta vaan. Haloo!
Meillä on sen verran pieni pakastin, että en uskalla luvata, että sinne tuosta vaan on edes tilaa lykätä 10 kg marjoja, vaikka ne tuotaisiin perattuna ja pakattuna meille.
Vierailija kirjoitti:
Miniöille tiedoksi, että anopit eivät ole ajatustenlukijoita. Heille voi puhua ihan normaalisti. Ei niin, että valitat puolisollesi hänen äitinsä käyttäytymisestä. Sanot vaan heti, kun tilanne on päällä, ei vuoden päästä. Ja täällä haukkuminenkaan ei auta yhtään mitään, päästät vaan uudestaan ja uudestaan negatiiviset tunteet valloilleen. Ajattele positiivisesti, elämä on mukavampaa ja pysyt terveempänä.
Itse yritin ensimmäiset vuodet sanoa anopille asioista. Ei vaikuttanut yhtään mihinkään. Mitään toivetta ei koskaan kuunneltu. Aina tehtiin oman pään mukaan. Väsyin siihen ja kokeiltiin auttaisiko, jos mies sanoo asioista. No ei auttanut sekään kyllä vaan sama käytös jatkui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun miniä yrittää omia meidän suvun lapsen
Mutta lapsihan on vanhempiensa oma, eivät he voi omaa lastaan omia?
Et taida olla mikään huumorihenkilö.
Vitsi ei tunnu niin varmasti vitsiltä, kun on ihan oikeasti saanut nuhteita oman lapsensa omimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniöille tiedoksi, että anopit eivät ole ajatustenlukijoita. Heille voi puhua ihan normaalisti. Ei niin, että valitat puolisollesi hänen äitinsä käyttäytymisestä. Sanot vaan heti, kun tilanne on päällä, ei vuoden päästä. Ja täällä haukkuminenkaan ei auta yhtään mitään, päästät vaan uudestaan ja uudestaan negatiiviset tunteet valloilleen. Ajattele positiivisesti, elämä on mukavampaa ja pysyt terveempänä.
Itse yritin ensimmäiset vuodet sanoa anopille asioista. Ei vaikuttanut yhtään mihinkään. Mitään toivetta ei koskaan kuunneltu. Aina tehtiin oman pään mukaan. Väsyin siihen ja kokeiltiin auttaisiko, jos mies sanoo asioista. No ei auttanut sekään kyllä vaan sama käytös jatkui.
Näin se on. Sanoo miten kohteliaasti tahansa, niin loukkaannutaan. Kannetaan kaikenlaista kotiin ja sitten ystäville nuristaan marttyyrinä, kun sitä ja tätä sinne vein ja kiittämätön miniä ei käytä ja kehtasi kieltääkin tuomasta... Tätä on oikeasti paljon! Ja jos poikansa sanoo asiasta, niin sekin on miniän sanoittamaa.
Ei ole viisasta häiritä toisten elämää omilla valinnoilla.
Joku tuo kysymättä lapsiperheeseen 10 kg (!?) mansikoita ja vielä ihmettelee miksi perheenäiti sekosi 😂 ja järjestäisi vielä jotkut lasten mansikkajuhlat... Ei hemmetti...
Vierailija kirjoitti:
Asioista puhutaan lapsiperhepalstoilla yleensä lasten vanhempien näkökulmasta. Miniä on lapsen ÄITI.
Anoppi tai isoäiti ei ole lapsenlapsen äiti. Isovanhemmilla ei ole oikeuksia puuttua perhe-elämään, lastenhoitoon tai lastenkasvatukseen. Lastensuojeluasiat ovat asia erikseen, jos lapsi on vailla ikätasoista hoitoa ja huolenpitoa.
Nykyajan vanhemmuus on erilaista kuin kymmeniä vuosia sitten. Anopin tai isovanhempien ei tarvitse tulla pyytämättä "neuvomaan", miten lapsia hoidetaan ja kasvatetaan. Onhan se koomista ja surkuhupaisaa, kun anoppi, joka ei ole omia lapsiaan imettänyt, alkaa ohjeistaa miniää imetyksessä.
Mitä anopeille oikein tapahtuu, kun miniä ja poika saavat lapsen? Osa anopeista - ja appiukoista - käyttäytyy ihan järkevästi ja normaalisti ja kiitos heille. Valitettavasti on hankalia ja luonnehäiriöisiä anoppeja - ja appiukkoja - joista tulee isovanhempina omistushaluisia ja katkeria tyranneja. Rajaton isovanhempi kuvittelee, että lastenhoito, lastenkasvatus, kodinhoito ja parisuhde pyörii vain hänen toivomusmääräyksillä, komennoilla ja vaatimuksilla.
On nössöjä miehiä, jotka eivät uskalla sanoa äidilleen vastaan. Vanha äiti pompottaa miten tahtoo aikuista poikaansa. Kun mies asettuu erimielisyyksissä ja riidoissa äitinsä puolelle, niin miniä jää yksin tuulimyllyjä vastaan. Luonnehäiriöinen anoppi ei kunnioita lapsiperheen kotirauhaa. Katkera anoppi omii sairaalloisesti aikuista poikaansa ja lapsenlapsia.
Hankala ja rajaton anoppi esimerkiksi tunkee lapsiperheeseen yllätyskylään etukäteen sopimatta, vaikka anoppia ei ole kutsuttu kylään. Anoppi terrorisoi puhelimella ja soittelee ja viestittelee päivittäin, vaikka anopin viestit ja puhelut koetaan ahdistaviksi. Anoppi mankuu ja vaatii lapsenlapsia kylään ja yökylään, vaikka lapsen vanhemmat eivät halua ja tarvitse anopin hoitoapuja.
Anopin suhtautuminen miniään muuttuu usein jännitteiseksi lapsen myötä. Omistushaluinen anoppi ei kunniota miniää poikansa vaimona ja lapsenlasten äitinä. Besserwisser-anoppi haluaa itse äidiksi äidin paikalle!
No niin, tässä se tuli.
Painakaa kaikki mielenne:
Miniä on lapsen ÄITI.
Isovanhemmilla EI OLE OIKEUTTA puuttua lastenhoitoon. Jne.
Eli älkää todellakaan tupatko niitä lapsianne isovanhempien hoitoon. Älkääkä ikinä valittako, että ette saa heiltä lastenhoitoapua.
Heillä ei ole siihen OIKEUTTA.
Muista sinäkin kirjoittaja tämä sitten tarkasti, ja vielä sittenkin kun itse aikanaan saat lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Joku tuo kysymättä lapsiperheeseen 10 kg (!?) mansikoita ja vielä ihmettelee miksi perheenäiti sekosi 😂 ja järjestäisi vielä jotkut lasten mansikkajuhlat... Ei hemmetti...
Me kyllä tykätään herkutella tuoreilla mansikoilla!🍓 Hyvin menee miehen kanssa ihan syöntimansikoina kahdestaan 5 kg laatikko. Pari krt kesässä ostetaan, syödään ja nautitaan, nam!
Säilyy useamman päivän jääkaapissa, kun laittaa vähän sokeria sekaan. Kolmas ltk pakkaseen, mut ei ne sitten enää niin hyviä ole.
Säälittää kun kaikilla perheillä ei ole varaa ostaa mansikoita lapsilleen. Kalliita kun ovat.😥
Emme ole hyvätuloinen perhe, vaan duunariperhe, missä rahat olleet välillä tiukilla. Joten sen mukaan olemme eläneet.
Yhden pojan vaimo arvostelee usein, kuinka meillä on vanha talo ja tyylitöntä ja kuinka pitäisi laittaa sitä ja tätä ja viedä lapsenlapset sinne ja tänne.
Yksinkertaisesti kun ei ole meillä varaa viedä lapsenlapsia ulkomaille ja tehdä kodistamme hienoa.
Jätämme muutaman vuoden päästä eläkkeelle ja eläke ei tule olemaan iso. Joten rahaa tulee olemaan vielä vähemmän.
Tunnen oloni usein vaikeaksi, kun poika tulee vaimonsa ja lastensa kanssa käymään. Emme me voi tämän rikkaammiksi muuttua.
Asumme maalla ja miniä on kaupungista kotoisin. Joten kaipa tälläkin on osuutta asiaan. Kotimme ei ole kerrostalo hienoine, laditettuine parvekkeineen, vaan vanha 70-luvun talo, mitä olemme remontoineet sen, mihin on ollut varaa.
Viimeksi tuhahti minulle, että eihän tästä talosta ja tontista saa edes mitään, kun kuolemme.