Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei Suomessa asenneta kiurukkaa/hormonikierukka paikallispuudutuksessa?

Vierailija
07.07.2022 |

Ensimmäisen hormonikierukka sain Suomessa, laitettiin täysin ilman puudutteita aiheuttaen sen, että pyörryin kivusta.
Vaihdatin sen nyt uuteen uudessa kotimaassani ja samalla otettiin papakoe, mutta ennen kuin kumpaakaan tehtiin, mun kohdunkaula puudutettiin.
Otti se silti helvetin kipeää, mutta en ainakaan pyörtynyt.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hormonikierukan asennus kävi kyllä nopeasti, mutta kipu oli sen verran ikävä, että kävin oksentamassa, kun pääsin jaloilleni. Etukäteen otettu särkylääke mahdollisesti vaimensi jälkikipua, mutta asennuksen aiheuttamaan kipuun se tuskin vaikutti mitään. Poisto ei sattunut juuri lainkaan.

En uskalla enää ottaa uutta kierukkaa kivun takia, vaikka se hetkellistä onkin. Uskon, että hyötyisin enemmän rauhoittavasta esilääkityksestä, kuin särkylääkkeestä, mutta sitä ei kuulemma missään tapauksessa tällaisiin pikkujuttuihin saa. Olen harkinnut, että pyytäisin joltain ystävältä Diapamin, mikä varmaan ajaisi asian.

Vierailija
42/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin kuparikierukka reilu kuukausi sitten. Esilääkkeeksi otin 800mg buranaa ja 1g panadolia. Laitto nipisti vähän ja se kohdun suoristaminen, tai mitä nyt tekevätkään kun ottavat kohdunnapukasta otteen, oli ikävin tunne mutta ihan kestettävissä. Mäkin stressasin tuota laittoa ihan hirveästi ja meinasin perua koko lääkäriajan, mutta onneksi uskalsin. Olen synnyttämätön. Jos mahdollista niin kierukka on hyvä laittaa kuukautisvuodon loppupäivinä, itselleni laitettiin pari päivää ennen niiden alkua. Ottakaa hyvät naiset kipulääkettä kotona hyvissä ajoin ennen toimenpidettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisessa terveydenhuollossa on vieläkin nähtävissä vähättelevää asennetta kivunhoitoa ja pelkopotilaita kohtaan. Minulla on korkea kipukynnys, mutta gynekologiset toimenpiteet ovat jostain syystä minulle tavallista kivuliaampia. Papakokeen ottokin sattuu niin, että olen lähes pyörtynyt kivusta. Kierukan vaihto on synnytyksen jälkeen kivuliainta, mitä olen kokenut, vaikka olen ottanut kunnolla särkylääkkeitä ennen toimenpidettä. Se, että hoitaja käskee rentoutumaan, ei auta. En pysty hallitsemaan lihaksia jännittäessäni tulevaa toimenpidettä. Ikävien kokemusten seurauksena minulle on kehittynyt paha kammo kaikkia lääketieteellisiä toimenpiteitä kohtaan.

Minulle tehtiin joitain vuosia sitten yksityisellä lääkäriasemalla silmien laserleikkaus, ja kertoessani jännityksestä minulle tarjottiin esilääkitystä. Tuntui käsittämättömältä, että niin helppoon toimenpiteeseen on mahdollista saada tuosta noin vain rauhoittava lääkitys, mutta huomattavasti kivuliaampaan kierukanvaihtoon ei. Muutenkin pelkopotilaan kohtaaminen oli aivan eri tasolla. Mietin, että pakkohan mahdollisuus on oltava myös julkisella, ja seuraavan kierukanvaihdon yhteydessä kysyin tästä. Minua kohdeltiin kuin lääkkeiden väärinkäyttäjää ja voivoteltiin, miten hankalaa asiaa on järjestää. Lääkitys kuitenkin järjestyi. Uskon, että myös kevyt paikallispuudutus järjestyisi, jos vain halua olisi. En keksi muuta syytä kivunlievityksen ja esilääkityksen pihtaamiseen kuin julkisen terveydenhuollon työntekijöiden asiakkaan kipua ja pelkoa vähättelevä asenne. Tätä havaintoani tukee myös kokemukseni yksityisestä hammashoidosta, jossa silmälääkärin tavoin osataan hoitaa pelkopotilaita ammattitaitoisesti.

Vierailija
44/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ylivoimaista enemmistöä se ei satu lainkaan, tai kipu on verrattavissa lievään kuukautiskipuun. Puuduttaminen olisi näille henkilöille ikävämpää, kuin itse kierukan asetus. Se alle 10% joka vaikeaa kipua kokee ja puuduttamisesta hyötyisi, on vaikea tunnistaa, mutta aihetta tutkitaan parhaillaan!

-ehkäisyneuvolan lääkäri

Kierukkoja asennetaan samalle ihmiselle yleensä useampi kuin yksi. Minulla on nyt neljäs. Luulisi, että jos ensimmäinen kerta on ollut kivulias, voitaisiin tämä ennakoida seuraavilla kerroilla.

Vierailija
45/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai teille kaikille laitettiin kuukautisten vikojen päivien aikaan? Silloin kohdunsuu aukinaisempi jo valmiiksi ja kipuja pitäisi olla vähemmän. Itselle laitettiin yths, vähän nipisti. Olen synnyttämätön

Isolla osalla kierukan käyttäjistä ei ole kuukautisia. Tällöin vaihtoa ei voi myöskään ajoittaa kuukautisten aikaan.

Vierailija
46/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle laitettiin hormonikierukka ilman puudutusta (en ottanut edes särkylääkettä etukäteen). En tuntenut muuta kuin pientä epämukavuutta, jälkikipuakaan ei ollut. Todellakin kokemukset poikkeavat toisistaan. Onkohan kyseessä gynen osaaminen, oma anatomia ym.? Olen synnyttänyt (kerran) alateitse. Olen ollut kyllä tyytyväinen kierukkaan kun se laitettiin runsaiden kuukautisten vuoksi. Kuukautiset loppuivat kokonaan ja elämänlaatu parani. Mitään outoja sivuoireitakaan en ole kokenut. Kierukan pitäisi kuulemma auttaa myös parin vuoden sisällä (luultavasti) alkaviin vaihdevuosiin. Toivottavasti niin käy, ihan lähipiirinkin hermojen takia :)

Vierailija
47/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kolme särkylääkettä ja Xanoria - silti jouduttiin puuduttamaan. Ja kaksi synnytystä alla. Minulle on ihan turha tulla selittämään että ei satu; sattui aivan saatanasti!

Vierailija
48/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tehdään valtavasti toimenpiteitä ilman puudutusta/humautusta, jotka sellaisen vaatisivat

Vierailija
49/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tehdään valtavasti toimenpiteitä ilman puudutusta/humautusta, jotka sellaisen vaatisivat

Suomessa kuollaan syöpäkipuihin paskat vaipoissa kirkuen hoitolaitoksen nurkassa. Sitä on nykypäivän kehitysmaa-Suomi.

Vierailija
50/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että jollain ei sattunut, mutta itsellä (synnyttämätön) sattui ihan jumalattomasti, meinasin pyörtyä ja tolpillaan en pysynyt laiton jälkeen. Kohdunkaula vielä jotenkin mutkalla ja sekin vaan runtattiin suoraksi ilman mitään kivunlievitystä. Seuraava kerta yksityiselle ja pyydän puudutteet. Naisten kipuja ei edelleenkään oteta terveydenhuollossa vakavasti, vaikea uskoa että kukaan mies suostuisi vastaaviin toimenpiteisiin ilman puudutteita. Minultakin on murtunut useampi paikka kropasta ja se kipu ei ollut mitään verrattuna kierukkaan.

Vierailija
51/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta kuulin kummallisen tarinan ja ihan Suomesta luotettavalta taholta. Jollekin oli sektion yhteydessä asennettu joku, en tiedä mikä, hormoni tai joku muu lääkevalmiste siis ilman tämän potilaan suostumusta tai tietoa eli suoraan sanottuna tehty törkeä rikos. Ja henkilö ei edunvalvonnassa, ei mt-potilas. Ilmeisesti mukana useampi ja paperit väärennettyjä, joten osa ei tiennyt laittomuuksista ollenkaan.

Vierailija
52/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta kuulin kummallisen tarinan ja ihan Suomesta luotettavalta taholta. Jollekin oli sektion yhteydessä asennettu joku, en tiedä mikä, hormoni tai joku muu lääkevalmiste siis ilman tämän potilaan suostumusta tai tietoa eli suoraan sanottuna tehty törkeä rikos. Ja henkilö ei edunvalvonnassa, ei mt-potilas. Ilmeisesti mukana useampi ja paperit väärennettyjä, joten osa ei tiennyt laittomuuksista ollenkaan.

No mutta tuostahan saisi jo linnaa jos jää kiinni ja korvauksetkin voisi olla suurta luokkaa, ei ehkä Suomessa, mutta muissa maissa kyllä.

Vierailija
53/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuollaan syöpäkipuihin paskat vaipoissa kirkuen hoitolaitoksen nurkassa. Sitä on nykypäivän kehitysmaa-Suomi.

Tämä on totta. Ystäväni taisteli syöpään kuolevalle veljelleen kipupumpun. Nuori lääkäri ilmoitti ensin ettei anneta morfiinia "jotta potilaalle ei kehity riippuvuutta". WTF?? Henkilö menehtyi muutaman päivän jälkeen. Järkytyin pahasti siitä että Suomessa kivunlievitys on kehitysmaan tasolla.

Vierailija
54/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisvihaa. Myöskään sektiota ei halutessaan saa.

Suomessa saa sektion helpommin kuin missään muussa pohjoismaassa.

Vierailija
55/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se oli joku salasuunnitelma tehdä siitä joku friikki tran.. tai muuta. Kaikkee sairasta on olemassa.

Vierailija
56/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole synnyttänyt ja hormonikierukan laitto ei onnistunut gynekologilla. Sain lähetteen sairaalaan, jossa se hädin tuskin onnistui ja oli äärimmäisen kivulias laittaa. Inhottaa, kun tänä vuonna pitäisi poistaa vanha ja laittaa uusi, että miten sen kivun taas kestää. Suomen terveydenhuollossa on kivunlievitys luvattoman huonoa, etenkin naisille.

Vierailija
57/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! En myöskään ymmärrä sitä miksi:" Synnytykseen kuuluu aina jonkinverran kipua/ kipu kuuluu asiaan!" sanontoja kätilöiltä!!! Siis miksi? Siksikö kun Raamatussa sanotaan niin: kivulla tulee sinun synnyttää.

Luulen, että moni nainen kärsii synnytyspelosta juuri tästä syystä. Ja miksi gynekologisten toimenpiteiden pitää koskea, ja niin ei saa kivunlievitystä, esim puudutusta ja jos haluat, niin se on todella vaikeaa ja sinut syyllistetään siitä.

Vierailija
58/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa saa sektion helpommin kuin missään muussa pohjoismaassa.

Eikä sektiossa mitään vikaa kunhan ei tehdä rikoksia siinä samalla. Mutta tuskin Suomessa sentään.

Suomessa saa synnytyspelon takia, muut lääketieteellisin perustein eikä perustu pyyntöön.

Aika jännää sinänsä, että monissa muissa maissa, missä terveydenhuolto vakuutusperusteista tai yksityistä omalla rahalla tehdään paljon enemmän sektioita. Eikä niistä niin vauhkota muka vaarallisina tai hulluina vaihtoehtoina noin yleisesti terveydenhuollon tai lääketieteen näkökulmasta. Totta kai riskit samat ja lääketieteellinen fakta, olkoon sitten kenen puolesta rahoitettu, mutta onhan se selvä, että vähän erilaatuista painotusta harjoitetaan eri maissa asian suhteen.

Vierailija
59/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan epäsuosittu mielipide, mutta minusta pitäisi keskittyä enemmän kivun hallintaan ja hyväksymiseen, vaikka lääkärin tai hoitajan ohjeilla, kuin pelätä ja vältellä kaikkia muutaman sekunnin tuntuvia toimenpiteiden aiheuttamia kipuja. Kivusta pitäisi enemmän puhua ja miten siihen voi suhtautua vaikka hengityksen avulla ja muilla rentoutuskeinoilla. Tässä tarvittaisiin enemmän ammatimaista ohjeistusta etenkin pelkopotilaiden osalta. Ja se tunne että kivun ei tarvitsisi aiheuttaa paniikkia, vaan olisi turvallinen olo olla sen kivun kanssa kun ammattilainen on ohjeistanut asiassa. Mullakin on siis kuparikierukka ja tiedän miltä sen asentaminen tuntuu.

Vierailija
60/69 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva että jollain ei sattunut, mutta itsellä (synnyttämätön) sattui ihan jumalattomasti, meinasin pyörtyä ja tolpillaan en pysynyt laiton jälkeen. Kohdunkaula vielä jotenkin mutkalla ja sekin vaan runtattiin suoraksi ilman mitään kivunlievitystä. Seuraava kerta yksityiselle ja pyydän puudutteet. Naisten kipuja ei edelleenkään oteta terveydenhuollossa vakavasti, vaikea uskoa että kukaan mies suostuisi vastaaviin toimenpiteisiin ilman puudutteita. Minultakin on murtunut useampi paikka kropasta ja se kipu ei ollut mitään verrattuna kierukkaan.

Sillä pelkällä puudutuksella saa ruhjotut paikat kun ei ole tuntoa milloin varoittaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi