Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulin töistä kotiin ja sohvalla oli syömässä armeijaan maanantaina lähtenyt poikani!

Vierailija
07.07.2022 |

Aluksi ihmettelin, että nytkö se jo pääsi lomalle, mutta keskeyttänythän se oli. Ei ollut kuulemma huvittanut. En voi mitään, olen pettynyt. Luulin, että poika pärjää kun seurasi netissä niin innokkaasti Ukrainan sotaa ja oli kovasti Ukrainan puolella, taisipa visailla että haluaisi sinne vapaaehtoisesti. Ja ei pärjännyt kolmea päivää pidemään?

Kommentit (445)

Vierailija
421/445 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma palvelukseni kesti kuusi tuntia :)

Mä en päässy kutsuntoja pidemmälle prkl. Menin liian innoissani heti kyselemään rynsesterin perään ja että pääseekö kuinka nopeasti päästelemään sillä niin, niin sarjatulta. Perskuta tunnustin vielä että pääsenhän varmasti kranaatinheitin komppaniaan, että pääsisin heittelemään aitoja kranuja. Kerroin myös että mulla on oma haulikko ja kuinka sillä on kätsää täräytellä kaikenlaisia pikkulintuja ja hiiriä, sammakoita ja murkku pesäänkin oon täräytellyt. S-tana sanoivat, että katsotaan parin vuoden päästä uudestaan. Kyllä nyt V-tuttaa!

Vierailija
422/445 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/445 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itellä kans C paperit. Oli ihan helppo saada värittämällä totuutta. Vinkkinä kannattaa laittaa selvityksiin, että "lääkärini mielestä varusmiespalvelus voi vahingoittaa terveyttäni pysyvästi". Tuo lause on puolustusvoimille myrkkyä. Eivät ota riskiä joutua maksamaan ja vapautus on taattu. Minulla oli parempaa tekemistä kun leikkiä mikkihiirten kanssa piirileikkejä. Armeija ei voi opettaa minulle mitään mitä en jo osaisi, eikä koskaan ole c paperit olleet esteenä tai hidasteena töihin tai aselupiin tai mihinkään. Eli turha laitos. Ja aina homot setit jos kannatti ukrainaa kovasti XD. 

Kiitos hyvästä vinkistä, näitä pitäisi koota jonnekin esim. aseistakieltäytyjäliiton infosivulle, jotta useammalle olisi suoraviivaisempaa tuo C-paperin hankkiminen! =)

Vierailija
424/445 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä kans C paperit. Oli ihan helppo saada värittämällä totuutta. Vinkkinä kannattaa laittaa selvityksiin, että "lääkärini mielestä varusmiespalvelus voi vahingoittaa terveyttäni pysyvästi". Tuo lause on puolustusvoimille myrkkyä. Eivät ota riskiä joutua maksamaan ja vapautus on taattu. Minulla oli parempaa tekemistä kun leikkiä mikkihiirten kanssa piirileikkejä. Armeija ei voi opettaa minulle mitään mitä en jo osaisi, eikä koskaan ole c paperit olleet esteenä tai hidasteena töihin tai aselupiin tai mihinkään. Eli turha laitos. Ja aina homot setit jos kannatti ukrainaa kovasti XD. 

Kiitos hyvästä vinkistä, näitä pitäisi koota jonnekin esim. aseistakieltäytyjäliiton infosivulle, jotta useammalle olisi suoraviivaisempaa tuo C-paperin hankkiminen! =)

Tällaiset maanpetturit pitäisi jo rauhan aikana koota johonkin "turvasäilöön" 1930-luvulla hyväksi todetun menettelyn mukaan. Ja aikamääreellä toistaiseksi.

Vierailija
425/445 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset maanpetturit pitäisi jo rauhan aikana koota johonkin "turvasäilöön" 1930-luvulla hyväksi todetun menettelyn mukaan. Ja aikamääreellä toistaiseksi.

Millä kieroutuneella ajattelulla tämän voi kääntää maanpetturuudeksi kun nämä ovat täysin Suomen lainsäädännön mahdollistamia keinoja hoitaa asiat kuntoon?

Suomessa kaikilla on maanpuolustusvelvollisuus sen määrää perustuslaki, mutta sen lisäksi asevelvollisuuslaki ja siviilipalveluslaki mahdollistavat miehille hoitaa maanpuolustusasian kullekin sopivalla tavalla. C-paperin omaavakin osallistuu kovan paikan tullen maanpuolustukseen joko sotaväessä tai siviilipalvelusmiehenä ja jopa totaalikieltäytyjä on työvelvollinen sotatilan aikana.

Vierailija
426/445 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin intin, vaikka en erityisemmin tykännyt meiningistä. Mutta se oli Kekkosen aikaa, jolloin Suomi on puolueeton. Nyt ollaan NATO:ssa ja Suomi on USA:n ensimmänen eturintama ja taistelutanner Venäjän vastaisessa sodassa. Ajmeijan laistaminen on tässä tilanteessa isänmaallinen teko.

Vierailija
427/445 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseistakieltäytyjäliito on taas avannut perinteisen kutsuntakampanjansa jolla pyritään tuomaan esiin näitä täysin Suomen ajantasaisen lain mukaisia vaihtoehtoja armeijan suorittamiselle. 

Tietoa kannattaa jakaa kaikille nyt kutsunnanalaisille, heidän ystävilleen sekä läheisilleen ja kaikille nuoremmillekin pojille joita kutsunta-asia tulevaisuudessa koskettaa! 

https://akl-web.fi/fi/posts/kutsuntakampanja-2026

https://akl-web.fi/fi/ajattele-ennen-kuin-otat-asennon

Vierailija
428/445 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aseistakieltäytyjäliito on taas avannut perinteisen kutsuntakampanjansa jolla pyritään tuomaan esiin näitä täysin Suomen ajantasaisen lain mukaisia vaihtoehtoja armeijan suorittamiselle. 

Tietoa kannattaa jakaa kaikille nyt kutsunnanalaisille, heidän ystävilleen sekä läheisilleen ja kaikille nuoremmillekin pojille joita kutsunta-asia tulevaisuudessa koskettaa! 

Viides kolonna, maanpetturit...

Vierailija
429/445 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viides kolonna, maanpetturit...

Älä hulluja kirjoittele! 

Aseistakieltäytyjäliitto on Suomen valtion taloudellisesti tukema yleishyödyllinen toimija, joka hoitaa Puolustusvoimien sille luovuttamaa tiedotustehtävää.

Vierailija
430/445 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein saman ja elämäni paras päätös. Pääsin heti kesällä yo-kirjoitusten jälkeen ja 3. päivänä kotiin.

Aloitin opiskelut yliopistossa samana syksynä ja siten valmistuin vuotta aiemmin kuin ikätoverit. Kun he olivat vielä opiskelijoita, itse olin jo valmistuneena tienannut yli 40k€.

Lisäksi vapautettuna rauhanajan palveluksesta, olen vasta nostoväen viimeisimmissä ryhmissä eli sodan syttyessä minut lähetetään rintamalle vasta kun suurin osa armeijan käyneistä tapettu jo.

Hinaaja, etsin ja suolestan sinut elävältä. 

Jos sota syttyy (hope not) niin toivon sirpaleen osuvan sinuun ensimmäisenä. 

Vierailija
431/445 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista että ap on jo ainakin neljä vuotta spämmännyt näitä keksittyjä juttuja pojasta armeijassa. Aktivoituu aina silloin kun uusi saapumiserä on ajankohtainen.

Vierailija
432/445 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin äärioikeistolainen ja kapeakatseinen näkemys!

Voinen sivistää teitä hieman kertomalla että aseistakieltäytyminen on universaali ihmisoikeus ja perustuu Suomenkin lainsäädäntöön.

Vierailija
433/445 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista että ap on jo ainakin neljä vuotta spämmännyt näitä keksittyjä juttuja pojasta armeijassa. Aktivoituu aina silloin kun uusi saapumiserä on ajankohtainen.

Ja koko lysti näköjään alkoi Ukrainan nykyisen kolmipäiväisen sodan alkuajankohtana.

Vierailija
434/445 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos poika tuli maitojunalla kotiin, antaa pojan kasvaa vielä, eikös sinne pääse myöhemminkin kun partahaivenet jo kasvaa...

Vierailija
435/445 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten PV ei hoida leiviskäänsä siten että tiedottaisi tasapuolisesti armeijan vaihtoehdoista? 

Perseestähän se on että meillä on Suomessa täysin sukupuolittunut pakottava varushenkilöpalvelus joka rikkoo sekä kv. ihmisoikeeuksia että Suomen perustuslakia ja yhdenvertaisuuslakia!

Vierailija
436/445 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin intin, vaikka en erityisemmin tykännyt meiningistä. Mutta se oli Kekkosen aikaa, jolloin Suomi on puolueeton. Nyt ollaan NATO:ssa ja Suomi on USA:n ensimmänen eturintama ja taistelutanner Venäjän vastaisessa sodassa. Ajmeijan laistaminen on tässä tilanteessa isänmaallinen teko.

Nyt olet aika tietämätön, tai tarkoituksella vääristelet asioita. Ei Suomen tilanne vanhana hyvänä Kekkosen aikana olisi ollut yhtään parempi jos sota NATOn ja Varsovanliiton joukkojen (Neukut ja kumppanit, jos et satu tietämään) välillä olisi syttynyt. 

Neuvostoliiton sodankäynnin perusperiaate toisen maailmansodan jälkeen oli että he eivät koskaan halua sotaa käytävän omalla maaperällään, koska na s se -saksa aika totaalisesti jyräsi N-liiton länsiosat toisessa maailmansodassa ja se oli r ysyille karvas kokemus. Jos NATOn ja Neukkujen välille olisi syttynyt sota, Neuvostoliiton armeija olisi lähtenyt etenemään länteen päin. Koska Suomella ja N-liitolla oli YYA sopimus joka velvoitti neuvotteluihin yhteistoiminnasta sotatilanteessa, N-liitto olisi varmasti ehdottanut että heidät päästetään kulkemaan Suomen läpi NATO maa Norjan kimppuun. Eihän niitä tänne olisi päästetty, kun hyvin tiedetään että sillä sekunnilla olisi saatu NATO joukot kimppuumme, ja ettei niistä r y syistä sitten myöhemminkään eroon pääse, joten ne olisivat lähes samantien tulleet väkisin. Ja vaikka Suomi olisi taistellut vastaan, niin NATO ei olisi kauaa sitä sivusta katsonut, vaan olisi alkanut iskeä Neuvostoliiton joukkoja vastaan Suomen alueella, ja Suomesta olisi juurikin tullut NATOn ja Neukkulan ensimmäinen eturintama ja taistelutanner, ja me olisi itse oltu siinä pelkkiä sivustakatsojia ja oheistappioiden kärsijiä.

On typerää väittää että tilanne olisi ollut parempi kuin nyt kun ollaan jäsenenä NATOssa. 

Vierailija
437/445 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein saman ja elämäni paras päätös. Pääsin heti kesällä yo-kirjoitusten jälkeen ja 3. päivänä kotiin.

Aloitin opiskelut yliopistossa samana syksynä ja siten valmistuin vuotta aiemmin kuin ikätoverit. Kun he olivat vielä opiskelijoita, itse olin jo valmistuneena tienannut yli 40k€.

Lisäksi vapautettuna rauhanajan palveluksesta, olen vasta nostoväen viimeisimmissä ryhmissä eli sodan syttyessä minut lähetetään rintamalle vasta kun suurin osa armeijan käyneistä tapettu jo.

Hinaaja, etsin ja suolestan sinut elävältä. 

Jos sota syttyy (hope not) niin toivon sirpaleen osuvan sinuun ensimmäisenä. 

Ja p /\skat tollanen on missään yliopistossa ollut sinä aikana minkä "säästi" lintsaamalla asepalveluksesta. Maannut kotona ja poltellut kannabista. No jaa, on voinut jossain Sirola opistossa käydä jonkun kurssin. Sitä en ihmettelisi.

Vierailija
438/445 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehei tuollaiset meinaa mitään, ellei ole kunnon perusteluja taustalla, lääkäriltä+psykologilta.

Tuollaiset kyllä tarkistetaan aina.

t. ex-upseeri

Vierailija
439/445 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehei tuollaiset meinaa mitään, ellei ole kunnon perusteluja taustalla, lääkäriltä+psykologilta.

t. ex-upseeri

Sinulle ei taida olla tuttu sellainen asia kuin PV:n terveystarkastusohje? Tuo pieni kirjanen pitää sisällään koko joukon ICD-10 diagnooseja joilla suomalainen lääkärikunta vuosittain kirjoittaa satoja, jopa tuhansia vapautusta puoltavia lausuntoja jotka niin PV kuin Siviilipalveluskeskuskin suoraan hyväksyvät vapautuksen perusteena. Näiden diagnoosien ja niitä vastaavien koodien oheen lausunnon kirjoittava lääkäri usein kirjoittaa omia havaintojaan potilaasta tai kertoo oman asiantuntemuksensa perusteella arvioita mitkä asiat olisivat potilaan parhaaksi.

Vierailija
440/445 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ex-upseeri

Sinulle ei taida olla tuttu sellainen asia kuin PV:n terveystarkastusohje? Tuo pieni kirjanen pitää sisällään koko joukon ICD-10 diagnooseja joilla suomalainen lääkärikunta vuosittain kirjoittaa satoja, jopa tuhansia vapautusta puoltavia lausuntoja jotka niin PV kuin Siviilipalveluskeskuskin suoraan hyväksyvät vapautuksen perusteena. Näiden diagnoosien ja niitä vastaavien koodien oheen lausunnon kirjoittava lääkäri usein kirjoittaa omia havaintojaan potilaasta tai kertoo oman asiantuntemuksensa perusteella arvioita mitkä asiat olisivat potilaan parhaaksi.

kyllä on lintsareilla pykälistö ja lääketieteellinen diagnoosisto hallussa, sitä ollaan vahvasti "asialleen omistautunutta" ryhmää... hyi s a a tan a!