Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko "onnistunut" voittamaan narsistia?

Vierailija
06.07.2022 |

Tuttavapiirissä on eräs narsisti, joka on onnistunut manipuloimaan ihmisiä ja kääntämään toisia toisiaan vastaan ja aiheuttanut paljon draamaa ja ikävyyksiä ihmisten välille. Nyt olen kuullut ja huomannut, että korttitalo alkaa pikku hiljaa romahtamaan ja yhä useampi on alkanut nähdä tuon hänen näytelmänsä läpi. Olen kieltämättä sisimmässäni iloinen, että moni on alkanut nähdä kaiken tuon esityksen läpi ja tämä narsisti on jäämässä kiinni valheistaan ja kaikesta aiheuttamastaan pahasta. Itsekin olin joskus uhrinsa, mutta tajusin todellisuuden aika pian ja pistin vastaan, sekös hänet suututti ja onnistui kääntämään muutaman "alaisensa" minua vastaan.

Oletko sinä koskaan onnistunut nujertamaan narsistin tai vaikka edes pääsemään eroon sellaisesta ja jos olet, niin mitä se vaati?

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan muita narsisteiksi leimaavat ovat usein itse sellaisia. Narsistithan harrastavat paljon projektiota, kun eivät kykene näkemään näitä ikäviä piirteitä itsessään.

Myös moni narsistin kanssa seurustellut on itsekin erityyppinen narsku tai epövakaa. Narsisteja on montaa ns.lajia.

Vierailija
82/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaan häntä mahdollisimman harvoin. Myös vertaistuki toimii eli puhumme narsistista hänen selkänsä takana, suttuisi tosi paljon jos tietäisi tuosta. Osaa narsisti olla kyllä hyvin mukavakin, niin kuin narsistit yleensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkin verran narsistisia piirteitä on jokaisessa ihmisessä. Siis heissäkin, joilla ei ole varsinaista narsistista persoonallisuushäiriötä. Maallikon on varmasti joskus vaikea erottaa, kummasta on kyse.

No ihan varmasti on vaikeaa, koska ero voi olla hyvinkin pieni. Siksi on vaikea ymmärtää, miksi narsismista puhuminen loukkaa jotain ryhmää niin kovasti. Minä olen naimisissa narsistin kanssa, moni teistä saattaa tuntea hänet mutta taatusti teille ei tulisi mieleenkään narsismi. Hänhän on mukava, hauska ja charmikas perheenisä.

Jatkan vielä tässä sen verran, että olen samaa mieltä kuin tuolla aiemmin oltiin: jos sinulla on tarve voittaa narsisti, et ole yhtään häntä parempi. Siinähän osoitat, että sinullekin tämä elämä on kilpailua ja pelien pelaamista.

Vierailija
84/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan onnistunut työpaikalla saamaan manipuloijanarsistia aisoihin?

Ei, ei saatu. Kaikki pelkäsivät, kumartelivat mielistelivät.

Oli kyseessä hoitoala ja osastonhoitaja. Kauhea piru ihmiseksi.

Jaksoin olla työpaikassa kolme kuukautta, sitten lähdin ja vaihdoin toiseen taloon.  Tein silloin keikkaa joten olin vapaa vaihtamaan työpaikkaa. En tiedä miten sitten jatkui, kaipa samaan tapaan koksa kaikki olivat peloissaan.

Vierailija
85/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkin verran narsistisia piirteitä on jokaisessa ihmisessä. Siis heissäkin, joilla ei ole varsinaista narsistista persoonallisuushäiriötä. Maallikon on varmasti joskus vaikea erottaa, kummasta on kyse.

No ihan varmasti on vaikeaa, koska ero voi olla hyvinkin pieni. Siksi on vaikea ymmärtää, miksi narsismista puhuminen loukkaa jotain ryhmää niin kovasti. Minä olen naimisissa narsistin kanssa, moni teistä saattaa tuntea hänet mutta taatusti teille ei tulisi mieleenkään narsismi. Hänhän on mukava, hauska ja charmikas perheenisä.

Narsisitiin lankeaminen ja ihailu ovat vahvasti kytköksissä toisiinsa. Minuun ei tehdä halvoilla sirkustempuilla vaikutusta. Aivan sama kuinka paljon charmia käyttää.

Vierailija
86/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisitiin lankeaminen ja ihailu ovat vahvasti kytköksissä toisiinsa. Minuun ei tehdä halvoilla sirkustempuilla vaikutusta. Aivan sama kuinka paljon charmia käyttää.

No ole onnellinen. Mun vanhempi on narsisti, joten mun keho on ohjelmoitunut niin, että narsistin antama huomio on huumetta ja sitä vastaan pitää taistella aika kovaa omassa päänupissa. Ja kuten mikä vaan huume, sillä on rankat sivuvaikutuksensa ja narsistin läsnäolo pilaa elämän.

Vierailija
87/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä tässä sen verran, että olen samaa mieltä kuin tuolla aiemmin oltiin: jos sinulla on tarve voittaa narsisti, et ole yhtään häntä parempi. Siinähän osoitat, että sinullekin tämä elämä on kilpailua ja pelien pelaamista.

Tässä lienee vähän tulkinnanvaraa siinä, mitä ajatellaan voittamiseksi. Joku toinen voi todellakin aktiivisesti yrittää voittaa narsistin puhein ja teoin, joku toinen taas ajattelee voittaneensa, jos vain jättää epämiellyttävästi käyttäytyvän ihmisen elämästään pois. 

Onko sinusta väärin tuo jälkimmäinen vaihtoehto? Mielestäni ei, eikä sellaista ihmistä voi väittää yhtä pahaksi kuin narsistia. Mielestäni sinä olet vähän outo, jos jäät narsistin kanssa elämään ja kärsimään, jotta voisit kehua sillä, ettet pelaa pelejä. 

Vierailija
88/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä lienee vähän tulkinnanvaraa siinä, mitä ajatellaan voittamiseksi. Joku toinen voi todellakin aktiivisesti yrittää voittaa narsistin puhein ja teoin, joku toinen taas ajattelee voittaneensa, jos vain jättää epämiellyttävästi käyttäytyvän ihmisen elämästään pois. 

Onko sinusta väärin tuo jälkimmäinen vaihtoehto? Mielestäni ei, eikä sellaista ihmistä voi väittää yhtä pahaksi kuin narsistia. Mielestäni sinä olet vähän outo, jos jäät narsistin kanssa elämään ja kärsimään, jotta voisit kehua sillä, ettet pelaa pelejä. 

Ei jälkimmäinen ole väärin, näinhän kannattaakin tehdä. Tämä lienee tulkinnanvaraista, itse en osaa ajatella sitä voittamisena vaan terveenä omasta itsestään huolehtimisena.

Vierailija
89/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, työssäni. Narsku lannistui ja vaihtoi toiseen työpaikkaan. Näytän kiltiltä mutta tarvittaessa osaan puolustaa itseäni ja muita. Otin heti asearsenaliinin käyttöön (kirjasin tapahtumat, otin todistajien lausunnot, kerroin esimiehelle kaikista tapahtumista, dokumentoin narskun sähköposti-ilkeilyt ym. ja otin yhteyttä työterveyteen jne.) mikä varmaan säikäytti eniten. Terkkuja "omalle" ex-narsistilleni: kaipaan usein niitä hetkiä jolloin sain sinusta taisteluvoiton, toivottavasti sinäkin! :)

Vierailija
90/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnistunut. Kaksi kertaa. Narsistin kohdalla tavalliset lainalaisuudet eivät toimi, vaan pitää pelata heidän omaa kieroa peliään. Narsistin näkeminen heikkona edessäni kieltämättä toi jonkinlaista hetken mielihyvää ja sen jälkeen pystyin jatkamaan eteenpäin ilman heidän myrkyllistä läsnäoloaan.

Vierailija
91/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnistunut. Meillä on valitettavasti lapsia, joten yhteydenpidossa oli haasteita kun ex ei pysynyt lasten asioissa. Nyt onneksi lapset ovat jo niin isoja että yhteydenpidolle ei ole tarvetta. 

En tiedä olenko "nujertanut" hänet, mutta herätin kyllä, kun lähdin yhtäkkiä. Oli pakko koska pelkäsin häntä ja lasten takia jouduin minimoimaan kaikki yhteenoton riskit. Minulle on ihan sama mitä hän tunsi, pääasia että pääsin pois. 

Minulle se maksoi kaikki yhteiset ystävät ja hänen sukunsa, mutta en ole heitä liiemmin kaivannut, varsinkin kun arvaan mitä ex on saanut heidät minusta ajattelemaan. 

Taloudellisesti hän onnistui huijaamaan erossa, joten olin hyvin tiukoilla pitkään. Tekisin kuitenkin saman uudelleen silmää räpäyttämättä. 

Vierailija
92/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittaminen on aika omituinen terminologia. Juuri nuo valtapelit, voittaminen, alistaminen, vastakkainasettelut, kontrollointi jne. olivat ihan pääsyy miksi halusin narsistityypistä eroon. Kaikki oli kilpailua ja voittamisen hamuamista hänen maailmassaan (tai siis loputon maailma vs hän). Loputonta tuubatarinaa miten naiset kaatuivat hänen syliinsä kadulla kävellessä, miten ravintolassa piti aina tilata kallein ja isoin annos näyttääkseen maksu- ja syömiskyky tarjoilijalle, miten minun 10 vuotta sitten olleet eksät piti kuvailla hänelle että tietää olevansa parempi jne jne jne. On tosi kuluttavaa kun koko elämä ja arki on vain kilpailua, toisiin vertaamista, kyräilyä, ja pelkoa siitä mustasukkaistuuko oma mies vaikka jostain ikivanhasta lukion luokkakuvasta josta etsii/"löytää" merkkejä miten varmasti himoan muita miehiä kuin häntä. Loputon epävarmuuden suo joka muuttui pelottavaksi kontrolliksi ja "voittojen" varmisteluiksi eli alistamiseksi.

Suurin voitto oli erota tästä sankarista ja siitä parin vuoden päästä tuosta löytää täysipäinen mies. Eroaminen oli toki iso kolaus hänen itsetunnolleen, joten vieläkin neljän vuoden jälkeen saan säännöllisesti pilkka- ja haukkumaviestejä, joissa mm. toivottaa minun elävän loppuelämäni yksin. Viesteistä jää lähinnä surullinen olo, kun ei tuollainen kytevä viha voi kuin kuluttaa häntä itseään. Ihan vihoviimeistä olisi lähteä vastaamaan noihin ja kertoa uudesta suhteesta. Tuo vain aktivoisi tyypin kilpailu- ja alistusvietin ja ties millainen sirkus siitä alkaisi.

Tl;dr: suurin voitto on ollut narsistin jälkeinen NORMAALI arki ilman mitään alistus/kilpailu/voitto/kontrollointidynamiikkoja.

Vierailija
93/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Sain hänen sekoittamansa välit kuntoon. Rikosilmoitus on sitäpaitsi vetämässä.

Vielä kun saisi hätistettyä yhden astetta lievemmän herhiläisen pois lähimmäisen kimpusta.

Sama meillä. Tein tutkintapyynnön, kun ei muuten rauhoittunut.

Vierailija
94/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen onnistunut. Meillä on valitettavasti lapsia, joten yhteydenpidossa oli haasteita kun ex ei pysynyt lasten asioissa. Nyt onneksi lapset ovat jo niin isoja että yhteydenpidolle ei ole tarvetta. 

En tiedä olenko "nujertanut" hänet, mutta herätin kyllä, kun lähdin yhtäkkiä. Oli pakko koska pelkäsin häntä ja lasten takia jouduin minimoimaan kaikki yhteenoton riskit. Minulle on ihan sama mitä hän tunsi, pääasia että pääsin pois. 

Minulle se maksoi kaikki yhteiset ystävät ja hänen sukunsa, mutta en ole heitä liiemmin kaivannut, varsinkin kun arvaan mitä ex on saanut heidät minusta ajattelemaan. 

Taloudellisesti hän onnistui huijaamaan erossa, joten olin hyvin tiukoilla pitkään. Tekisin kuitenkin saman uudelleen silmää räpäyttämättä. 

Onnittelut sinulle. Minulla on ero vielä kesken. Jotta pääsen eroon, niin täytyy vahvistaa vielä omaa taloudellista asemaa. Mies kiristää kaikella mahdollisella, jotta voisi pitää kulissia yllä.

Vierailija
95/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan itsekin häiriöinen miettii jotain voittamisia ja nujertamisia. Normaali ihminen välttelee vahingollisia tyyppejä, jos suinkin pystyy.

Työpaikalla ei esimerkiksi pysty. Narsisti pystyy manipuloimaan ympärilleen hovin. Jos narsistin kelkkaan ei lähde, hän tekee kaikkensa, että saa nujerrettua ihmisen, joka kyseenalaistaa hänen toimintaansa. Narsisti kerää ympärilleen heikot ja tahtoo tappaa vahvat. 

Kyllä pystyy. Ei vaan lähde ja piste. Tekee omat hommansa ja osoittaa että elämää on muuallakin kuin töissä. Narsisti ei jaksa yrittää tällaisen kanssa, koska sellainen on liian tasapainoinen ja vaikea. Hänellä on kuitenkin oma hovinsa ja uhrinsa, jotka ovat hänen vaikutuspiirissään, joten itsenäinen ja omillaan pärjäävä saa olla kyllä rauhassa, kun ei sotkeudu noiden idioottien valtapeleihin. Minulla on kokemusta ihan sairaasta työyhteisöstä, jossa yksi narsisti oli sairastuttanut koko porukan ja pomo oli täysin alistettu. Huomasin sen heti kun tulin uutena tuohon työhön. Ei mennyt pitkään kun alkoi "tunnustelu" minua kohtaan, eli yritettiin selvittää mihin blokkiin tulen liittymään. Mutta minä en ottanut mitään kantaa heidän juttuihinsa, tein työni ja lähdin kohtiin ja osoitin että muutakin elämää on. Joten minusta ei saanut otetta ja sain olla rauhassa. Tiedän kyllä että olen psykkisesti vahva enkä ole riippuvainen laumasta tai huomiosta, kuten moni on, joten siltä osinkin helppoa. 

Narsismi voi olla esihenkilössä tai yhteisössä ylemmällä tasolla. Joku kuvio voi vaan olla toimimaton, mutta silti palvelee jotain tarkoitusta. Esimerkiksi lafka saa rahaa tai vaikuttaa hienolta että organisaatiorakenne on X, vaikka asia ei käytännössä toimi pysyvien tai näkyvien työntekijöiden tekemillä töillä tai osaamisella ja taustalla on muita tekemässä töitä. Kantaa ottamattomuus voi silloin olla samaa tutkan alla pysyttelyä kuin hännystelykin. Jos lisäksi työntekijöiden työsuhteita katkotaan jatkuvasti, ulkopuolisen oloisena pysyminen ei takaa työn jatkoa. Suhtautuminen voi vaihdella eikä tulevaisuudesta ole varmuutta. Voittamisen sijaan moni voi olla laput silmillä tai teeskennellä, että on samaa mieltä milloin minkäkin suunnitelman kanssa.

Vierailija
96/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitolla voidaan tarkoittaa sitä, että uhri "voittaa" sen narsistin näkökulmasta. Tällainen "voittaja" saa aina "katua", koska narsisti ei siedä ihmisiä, joiden uskoo olevan häntä parempia jossain asiassa.

Vierailija
97/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lasken voitoksi sen, että sain hänet pienellä avustuksella vaihtamaan paikkakuntaa :)

Vierailija
98/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kommentoivat, että yritys voittaa narsisti on vain huonoa käytöstä tms. Olen vähän eri mieltä. Jos sallimme yhteiskunnassa tuollaisen narsistisen kiusaamisen ja nujertamisen, niin mitään hyvää ei seuraa. Narsistitkin pitää asettaa vastuuseen teoistaan. Vaikeaa se saattaa olla.

Vierailija
99/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitolla voidaan tarkoittaa sitä, että uhri "voittaa" sen narsistin näkökulmasta. Tällainen "voittaja" saa aina "katua", koska narsisti ei siedä ihmisiä, joiden uskoo olevan häntä parempia jossain asiassa.

Ymmärrän tämän, mutta se että siitä puhutaan voittamisena luo jo itsessään ihan väärän kuvan ihmissuhteista. Jokainen voi huolehtia itsestään, omasta hyvinvoinnistaan ja omista rajoistaan. Ei se ole kenenkään voittamista.

Vierailija
100/145 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tämän, mutta se että siitä puhutaan voittamisena luo jo itsessään ihan väärän kuvan ihmissuhteista. Jokainen voi huolehtia itsestään, omasta hyvinvoinnistaan ja omista rajoistaan. Ei se ole kenenkään voittamista.

Puhumme varmaan eri asiasta.

Esim. minulla ei ole mitään tarvetta "voittaa" tuntemaani narskua yhtään missään. Mutta huomaanpa vain, aina yhtä yllättäen, joutuneeni tilanteeseen, jonka hän tulkitsee puoleltani uhaksi itselleen. Ja silloin hän kostaa. Sen täytyy olla tiedostamatonta, koska niitä tilanteita on oikeastaan mahdotonta etukäteen suunnitella tai välttää. (Esim. sukutapaamisissa juttelen jonkun yhteisen hyvän tutun kanssa ja hän näyttää pitävän seurastani. Sellainen riittää ärsykkeeksi.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan