Oletko "onnistunut" voittamaan narsistia?
Tuttavapiirissä on eräs narsisti, joka on onnistunut manipuloimaan ihmisiä ja kääntämään toisia toisiaan vastaan ja aiheuttanut paljon draamaa ja ikävyyksiä ihmisten välille. Nyt olen kuullut ja huomannut, että korttitalo alkaa pikku hiljaa romahtamaan ja yhä useampi on alkanut nähdä tuon hänen näytelmänsä läpi. Olen kieltämättä sisimmässäni iloinen, että moni on alkanut nähdä kaiken tuon esityksen läpi ja tämä narsisti on jäämässä kiinni valheistaan ja kaikesta aiheuttamastaan pahasta. Itsekin olin joskus uhrinsa, mutta tajusin todellisuuden aika pian ja pistin vastaan, sekös hänet suututti ja onnistui kääntämään muutaman "alaisensa" minua vastaan.
Oletko sinä koskaan onnistunut nujertamaan narsistin tai vaikka edes pääsemään eroon sellaisesta ja jos olet, niin mitä se vaati?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkin verran narsistisia piirteitä on jokaisessa ihmisessä. Siis heissäkin, joilla ei ole varsinaista narsistista persoonallisuushäiriötä. Maallikon on varmasti joskus vaikea erottaa, kummasta on kyse.
No ihan varmasti on vaikeaa, koska ero voi olla hyvinkin pieni. Siksi on vaikea ymmärtää, miksi narsismista puhuminen loukkaa jotain ryhmää niin kovasti. Minä olen naimisissa narsistin kanssa, moni teistä saattaa tuntea hänet mutta taatusti teille ei tulisi mieleenkään narsismi. Hänhän on mukava, hauska ja charmikas perheenisä.
Jos puhutaan ihmisestä, joka ei ole mukava, voi myös olla vaikea maallikon sanoa, onko hänellä narsistinen persoonallisuushäiriö vai onko muuten vain epämiellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan muita narsisteiksi leimaavat ovat usein itse sellaisia. Narsistithan harrastavat paljon projektiota, kun eivät kykene näkemään näitä ikäviä piirteitä itsessään.
Myös moni narsistin kanssa seurustellut on itsekin erityyppinen narsku tai epövakaa. Narsisteja on montaa ns.lajia.
Laitapa linkki tuohon lähteeseen.
Se ei ole narsistiksi leimaamista, että toteaa henkilön narsistiksi sillä perusteella, että henkilön käytös on samanlaista kuin narsistin. Se on narsistiksi leimaamista, jos yrittää väittää henkilön olevan narsisti, vaikkei tämän käytös vastaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, grey rock ollut alusta asti käytössä eli mulla ei ole mitään annettavaa mutta silti tuo narsku palaa aina kokeilemaan, siihen voi mennä vaikka monta vuotta välissä niin yhtäkkiä hän lähestyy taas.
Ollaan alun alkaen seurusteltu (ja erottu) yli 20 vuotta sitten.
Muhun otti kiusaajapomo tänään yhteyttä 1,5 vuoden jälkeen. En aio vastata mitään.
Lisäys: odottelen, ketkä entisen työpaikan pomon lemmikit ja flying monkeys ottaa ensi viikolla yhteyttä "muuten vain".
*Popcornit esiin* 🍿Mitä ENTINEN pomo vielä sinusta halusi?
Hänen sanansa: "Olen yhä hämmentynyt ja satutettu kun lähdit. Haluaisitko jutella, olen valmis kuuntelemaan jos olet vihainen jostakin."
Totuus: hän pelkää vanhojen skandaalien nousevan esille (tyyliin Boris Johnson ja Rydman) ja käy nyt kierroksen läpi ihmisille jotka ovat "jättäneet". Yrittää esittää ystävää ja "valmis kuuntelemaan", jotta lähteneet eivät nosta julkista älämölöä vaan puhuisivat hänen kanssaan suljettujen ovien takana, jolloin hän voi puhua ympäri ja kiistää kaiken.
Tai on keksinyt uuden tavan hyötyä sinusta
Ei vieläkään ota vastuuta teoistaan vaan uhkailee rikosilmoituksella. Mitään ei ole oppinut, mikään ei ole muuttunut. Kirjallista todistusaineistoa narsistin touhuista on yli 10 vuoden ajalta: laittomia uhkauksia, vainoamista, ilkkumista, kiusaamista ja seuraamista. Pikkurikollinen narsisti jatkanut kohteen vainoamista ja elämän pilaamista kohta 20 vuotta yhdessä väkivaltaisen ja valehtelevan vaimonsa kanssa. Käyttänyt pian puolet elämästään siihen. Senkin ajan olisi voinut käyttää paremmin.
Olen, narsissi vaihtoi työpaikkaa 🙂
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kommentoivat, että yritys voittaa narsisti on vain huonoa käytöstä tms. Olen vähän eri mieltä. Jos sallimme yhteiskunnassa tuollaisen narsistisen kiusaamisen ja nujertamisen, niin mitään hyvää ei seuraa. Narsistitkin pitää asettaa vastuuseen teoistaan. Vaikeaa se saattaa olla.
Täysin samaa mieltä. Kyllä näille pitää asettaa rajat, joskus viranomaisten toimesta.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan törmännyt narsistiin ainakaan niin, että olisin tutustunut häneen. Heitä on tilastojen mukaan 0,5 -3 % väestöstä. Jos joku on elämänsä aikana useammankin kanssa ollut tekemisissä, niin siinä on kyllä peiliinkatsomisen paikka itsekkäänkin.
Tuo on vain yksi arvio, alakanttiin. Itse olen useimmin kuullut arvion, että väestöstä noin 5 % olisi narsisteja.
Joka tapauksessa jokainen suomalainen tulee elämänsä aikana tuntemaan vähintään yhden narsistin ja kohtaa useita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkin verran narsistisia piirteitä on jokaisessa ihmisessä. Siis heissäkin, joilla ei ole varsinaista narsistista persoonallisuushäiriötä. Maallikon on varmasti joskus vaikea erottaa, kummasta on kyse.
No ihan varmasti on vaikeaa, koska ero voi olla hyvinkin pieni. Siksi on vaikea ymmärtää, miksi narsismista puhuminen loukkaa jotain ryhmää niin kovasti. Minä olen naimisissa narsistin kanssa, moni teistä saattaa tuntea hänet mutta taatusti teille ei tulisi mieleenkään narsismi. Hänhän on mukava, hauska ja charmikas perheenisä.
Jatkan vielä tässä sen verran, että olen samaa mieltä kuin tuolla aiemmin oltiin: jos sinulla on tarve voittaa narsisti, et ole yhtään häntä parempi. Siinähän osoitat, että sinullekin tämä elämä on kilpailua ja pelien pelaamista.
Tässä lienee vähän tulkinnanvaraa siinä, mitä ajatellaan voittamiseksi. Joku toinen voi todellakin aktiivisesti yrittää voittaa narsistin puhein ja teoin, joku toinen taas ajattelee voittaneensa, jos vain jättää epämiellyttävästi käyttäytyvän ihmisen elämästään pois.
Onko sinusta väärin tuo jälkimmäinen vaihtoehto? Mielestäni ei, eikä sellaista ihmistä voi väittää yhtä pahaksi kuin narsistia. Mielestäni sinä olet vähän outo, jos jäät narsistin kanssa elämään ja kärsimään, jotta voisit kehua sillä, ettet pelaa pelejä.
Voitolla voidaan tarkoittaa sitä, että uhri "voittaa" sen narsistin näkökulmasta. Tällainen "voittaja" saa aina "katua", koska narsisti ei siedä ihmisiä, joiden uskoo olevan häntä parempia jossain asiassa.
Ymmärrän tämän, mutta se että siitä puhutaan voittamisena luo jo itsessään ihan väärän kuvan ihmissuhteista. Jokainen voi huolehtia itsestään, omasta hyvinvoinnistaan ja omista rajoistaan. Ei se ole kenenkään voittamista.
Jos narsistin uhri lopulta pääsee irti ja haluaa kutsua sitä voittamiseksi, se ei ole keneltäkään pois. Ei edes sinulta, vaikka koetkin mielipahaa kyseisen termin käyttämisestä.
Joku voisi sanoa, ettei narsistin kanssa eläminen edes ole ihmissuhde, vaan alistussuhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä tässä sen verran, että olen samaa mieltä kuin tuolla aiemmin oltiin: jos sinulla on tarve voittaa narsisti, et ole yhtään häntä parempi. Siinähän osoitat, että sinullekin tämä elämä on kilpailua ja pelien pelaamista.
Tässä lienee vähän tulkinnanvaraa siinä, mitä ajatellaan voittamiseksi. Joku toinen voi todellakin aktiivisesti yrittää voittaa narsistin puhein ja teoin, joku toinen taas ajattelee voittaneensa, jos vain jättää epämiellyttävästi käyttäytyvän ihmisen elämästään pois.
Onko sinusta väärin tuo jälkimmäinen vaihtoehto? Mielestäni ei, eikä sellaista ihmistä voi väittää yhtä pahaksi kuin narsistia. Mielestäni sinä olet vähän outo, jos jäät narsistin kanssa elämään ja kärsimään, jotta voisit kehua sillä, ettet pelaa pelejä.
Voitolla voidaan tarkoittaa sitä, että uhri "voittaa" sen narsistin näkökulmasta. Tällainen "voittaja" saa aina "katua", koska narsisti ei siedä ihmisiä, joiden uskoo olevan häntä parempia jossain asiassa.
Ymmärrän tämän, mutta se että siitä puhutaan voittamisena luo jo itsessään ihan väärän kuvan ihmissuhteista. Jokainen voi huolehtia itsestään, omasta hyvinvoinnistaan ja omista rajoistaan. Ei se ole kenenkään voittamista.
Jos narsistin uhri lopulta pääsee irti ja haluaa kutsua sitä voittamiseksi, se ei ole keneltäkään pois. Ei edes sinulta, vaikka koetkin mielipahaa kyseisen termin käyttämisestä.
Joku voisi sanoa, ettei narsistin kanssa eläminen edes ole ihmissuhde, vaan alistussuhde.
Ei tietenkään se ole minulta pois, mutta se luo minulle mielikuvan ettei tämä uhri ole yhtään alistajaansa kummempi. Ei paha muutu hyväksi sillä, että kertoo itselleen muidenkin tekevän niin. Mutta tokihan ymmärrän kuinka se houkuttelee, olenhan itsekin siihen sortunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän "voittaminen" käsitetään tavallisemmin sellaisena, että pystyy antamaan vähintään samalla mitalla takaisin ellei vähän enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, grey rock ollut alusta asti käytössä eli mulla ei ole mitään annettavaa mutta silti tuo narsku palaa aina kokeilemaan, siihen voi mennä vaikka monta vuotta välissä niin yhtäkkiä hän lähestyy taas.
Ollaan alun alkaen seurusteltu (ja erottu) yli 20 vuotta sitten.
Muhun otti kiusaajapomo tänään yhteyttä 1,5 vuoden jälkeen. En aio vastata mitään.
Lisäys: odottelen, ketkä entisen työpaikan pomon lemmikit ja flying monkeys ottaa ensi viikolla yhteyttä "muuten vain".
*Popcornit esiin* 🍿Mitä ENTINEN pomo vielä sinusta halusi?
Hänen sanansa: "Olen yhä hämmentynyt ja satutettu kun lähdit. Haluaisitko jutella, olen valmis kuuntelemaan jos olet vihainen jostakin."
Totuus: hän pelkää vanhojen skandaalien nousevan esille (tyyliin Boris Johnson ja Rydman) ja käy nyt kierroksen läpi ihmisille jotka ovat "jättäneet". Yrittää esittää ystävää ja "valmis kuuntelemaan", jotta lähteneet eivät nosta julkista älämölöä vaan puhuisivat hänen kanssaan suljettujen ovien takana, jolloin hän voi puhua ympäri ja kiistää kaiken.
Yritti vetää empatianaruistasi.
Ehkä se voittoon tähtääminen ei ole kannattavaa, enemmänkin se että pääsee narskun vaikutuspiiristä pois ja saa mielenrauhansa jonkun vuoden päästä takaisin. Eräänlainen voitto sekin. Tuntemani pari narskua kun oikein rakastaa draamaaja tappelua, siinä kuluttaa normaali ihminen itsensä loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan onnistunut työpaikalla saamaan manipuloijanarsistia aisoihin?
Vaihdoin työpaikkaa
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se voittoon tähtääminen ei ole kannattavaa, enemmänkin se että pääsee narskun vaikutuspiiristä pois ja saa mielenrauhansa jonkun vuoden päästä takaisin. Eräänlainen voitto sekin. Tuntemani pari narskua kun oikein rakastaa draamaaja tappelua, siinä kuluttaa normaali ihminen itsensä loppuun.
Tämä! Olo nyt ja silloin kun hullun psykon kanssa joutui olemaan tekemisissä on kuin yö ja päivä. Hyi, sen katse kun se näki kuinka kärsin, kuin orgasmin partaalla, niin hyvillään oli. Niin, niin sairas ihminen ettei ole toista koskaan ennen eikä jälkeen tullut vastaan. Loppuaika ennen kun pääsin pois oli yhtä tuskaa. Ei voinut uskoa, että niin sairaita ihmisiä on olemassa.
Nuorempana1234567 kirjoitti:
Seurustelin narsistin kanssa. Erottiin koska petti minua, eli pääsin eroon. Olen myös vahva nainen, joten en ota tai ole koskaan ottanut toisen käskytyksiä tai haukkumisia hyvällä, vaan olen tunnistanut arvoni ja sen, että toinen käyttäytyy väärin. Olin siis hänelle vääränlainen / mahdoton uhri.
Mulla sama. Ja ainoa syy miksi aloin edes tapailla moista oli se etten uskonut että kukaan voisi olla niin typerä että luulee että voi olla kanssani yhdessä ja käyttäytyä kuten hän yritti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Olo nyt ja silloin kun hullun psykon kanssa joutui olemaan tekemisissä on kuin yö ja päivä. Hyi, sen katse kun se näki kuinka kärsin, kuin orgasmin partaalla, niin hyvillään oli. Niin, niin sairas ihminen ettei ole toista koskaan ennen eikä jälkeen tullut vastaan. Loppuaika ennen kun pääsin pois oli yhtä tuskaa. Ei voinut uskoa, että niin sairaita ihmisiä on olemassa.
jep, muistan itsekin sen virneen exän naamalla kun nautti pelostani. Semmosen jälkeen menee yllättävän pitkään (jopa vuosia) oppia luottamaan että kaikki ihmiset eivät ole yhtä manipuloivia sekopäitä, olet kuin elännyt jossakin Matrixissä mistä pahuudesta on tullut uusi normaali.
Nyrkkitappelussa kyllä, muuten en