Oletko "onnistunut" voittamaan narsistia?
Tuttavapiirissä on eräs narsisti, joka on onnistunut manipuloimaan ihmisiä ja kääntämään toisia toisiaan vastaan ja aiheuttanut paljon draamaa ja ikävyyksiä ihmisten välille. Nyt olen kuullut ja huomannut, että korttitalo alkaa pikku hiljaa romahtamaan ja yhä useampi on alkanut nähdä tuon hänen näytelmänsä läpi. Olen kieltämättä sisimmässäni iloinen, että moni on alkanut nähdä kaiken tuon esityksen läpi ja tämä narsisti on jäämässä kiinni valheistaan ja kaikesta aiheuttamastaan pahasta. Itsekin olin joskus uhrinsa, mutta tajusin todellisuuden aika pian ja pistin vastaan, sekös hänet suututti ja onnistui kääntämään muutaman "alaisensa" minua vastaan.
Oletko sinä koskaan onnistunut nujertamaan narsistin tai vaikka edes pääsemään eroon sellaisesta ja jos olet, niin mitä se vaati?
Kommentit (145)
Kun narsistia ei ole huomaavinaankaan, se on narsistin kryptoniittiä. Narsistin voi voittaa vain sillä, että katoaa ikuisiksi ajoiksi, jolloin et ole enää narsismin lähde. Kannattaa lukea narsismista, että ymmärtää.
Entinen pomoni ja lyhytaikainen miesystävänsä täytti useita kriteereitä.
Soup soap soul salvation.
Sense.
Joo olen, jättämällä sen. Olikin surkee tapaus, ensin tosin kaikki mahdolliset kostot ja uhkaukset, mut lannistui. Nyt liehuu jo uusissa porukoisa. Hallelujaa, amen.
Eroamalla.
Jännä miten ne on aina vielä monen vuoden jälkeen yksin.
Ja itsellä ihana normaalimies.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan törmännyt narsistiin ainakaan niin, että olisin tutustunut häneen. Heitä on tilastojen mukaan 0,5 -3 % väestöstä. Jos joku on elämänsä aikana useammankin kanssa ollut tekemisissä, niin siinä on kyllä peiliinkatsomisen paikka itsekkäänkin.
Eiköhän jokainen tunne vähintään 100 hlöä, jolloin joukosta löytyy keskim. 2 narsistia. Eli katso itse peiliin jos et pysty sataa tuntemaasi ihmisen nimeä kirjoittamaan. Itsellä jo suvussa yli 150 kun lasketaan puolisot ja lapset mukaan, eikä olla mitään lestadiolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan itsekin häiriöinen miettii jotain voittamisia ja nujertamisia. Normaali ihminen välttelee vahingollisia tyyppejä, jos suinkin pystyy.
Tämä. Narsisti ja epävakaahan on hyvin tyypillinen taistelupari.
Vierailija kirjoitti:
Jep, grey rock ollut alusta asti käytössä eli mulla ei ole mitään annettavaa mutta silti tuo narsku palaa aina kokeilemaan, siihen voi mennä vaikka monta vuotta välissä niin yhtäkkiä hän lähestyy taas.
Ollaan alun alkaen seurusteltu (ja erottu) yli 20 vuotta sitten.
Muhun otti kiusaajapomo tänään yhteyttä 1,5 vuoden jälkeen. En aio vastata mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Valehtelee niin paljon, ettei edes muista kuinka paljon on valehdellut :)
Silti: viikolla muistelin hänen hyviä neuvojaan: pysyttele erossa huumeista, näki skönärinä, kun tyokaveri meni sekasin.
Eli ei ihan paha ihminen, ja muutenkin: tykkäsi meidän kissasta ja koirasta.
Mikä on skönäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, grey rock ollut alusta asti käytössä eli mulla ei ole mitään annettavaa mutta silti tuo narsku palaa aina kokeilemaan, siihen voi mennä vaikka monta vuotta välissä niin yhtäkkiä hän lähestyy taas.
Ollaan alun alkaen seurusteltu (ja erottu) yli 20 vuotta sitten.
Muhun otti kiusaajapomo tänään yhteyttä 1,5 vuoden jälkeen. En aio vastata mitään.
Lisäys: odottelen, ketkä entisen työpaikan pomon lemmikit ja flying monkeys ottaa ensi viikolla yhteyttä "muuten vain".
*Popcornit esiin* 🍿
Saippuatyylin narsisti on huomannut ja sanonut "nyt sinä et luikertele tästä" (liittyi johonkin henk koht asiaani tms) Samoin syyttää "epäluotettavaksi" ja keksii temppuja saada selville asioita.
En usko, että olen koskaan edes kohdannut narsistia. Heitähän on huomattavasti vähemmän (0,5 - maksimissaan 3 %) väestöstä kuin esimerkiksi alkoholisteja tai mielenterveysongelmaisia.
Vttumaisia ihmisiä olen kyllä kohdannut, mutta en usko, että kukaan olisi saanut narsismidiagnoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voitan jo heti kättelyssä.
En päästä ihoni alle, olen täydelllisen välinpitämätön.Tunnistat narsistin ensitapaamisella? Kerro, miten ja mistä.
En ole tuo edellinen, mutta eihän kyse ole siitä, että ensitapaamisella havaitsisi jonkun narsistiksi, vaan sitä, ettei anna koskaan kohdella itseään huonosti. Narsistin uhrit ovat ihmisiä, jotka selittelevät ilkeydet parhain päin eli uskottelevat itselleen, ettei toinen tarkoittanut pahaa. He ajattelevat ensimmäisen varoitusmerkin kohdalla, että se oli vain yksi moka, eikä varmaankaan toistu (vaikka toistuukin, ja sekin selitellään niin, ettei syy ollut sen toisen). Uhrit ovat valmiita ottamaan syyt itselleen. Tai syy on jokin ulkopuolinen asia, esim. huono sää tai ongelmat töissä tai mikä tahansa muu kuin se, että heidän vastassaan oikeasti onkin ilkeämielinen narsisti.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että olen koskaan edes kohdannut narsistia. Heitähän on huomattavasti vähemmän (0,5 - maksimissaan 3 %) väestöstä kuin esimerkiksi alkoholisteja tai mielenterveysongelmaisia.
Vttumaisia ihmisiä olen kyllä kohdannut, mutta en usko, että kukaan olisi saanut narsismidiagnoosia.
Jokainen on elämässään kohdannut narsistin ja monta kertaa. Kohtaathan murhan tehneen ihmisenkin muutaman kerran elämässäsi. Ja sinun nuo lukusi on aikalailla alakanttiin. Noin 12% väestöstä täyttää jonkun määritelmän psykopaatti, sosiopaatti tai narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan itsekin häiriöinen miettii jotain voittamisia ja nujertamisia. Normaali ihminen välttelee vahingollisia tyyppejä, jos suinkin pystyy.
Työpaikalla ei esimerkiksi pysty. Narsisti pystyy manipuloimaan ympärilleen hovin. Jos narsistin kelkkaan ei lähde, hän tekee kaikkensa, että saa nujerrettua ihmisen, joka kyseenalaistaa hänen toimintaansa. Narsisti kerää ympärilleen heikot ja tahtoo tappaa vahvat.
Piti häätää pois pihalta, kun ilmesty sinne yksi päivä yhteydenpidon katkettua. Yritti aina lypsää jotain tietoja, yleensä duunipaikasta, jota sitten käytti peleihinsä. Ei ole näkynyt pariin vuoteen.
Voitin koska en paljastanut heti kaikkia korttejani ja lisäksi tajusin heti viedä asiat esimiehen tietoon. Lopulta kuitenkin loppui lopullisesti siihen, että vaihdoin työpaikkaa.
Uskomaton tyyppi ja miten oli manipuloinut työyhteisöä. Sitten tulin minä joka en alistunut ja tiesinkin omat oikeuteni. Enkä hermostunut hänen häiriköinnistä. Tai edes siitä mitä ja miten paljon paskaa puhui selkäni takana.
Olen! Sain varoituksen etukäteen ja siirsin kaiken omaisuuteni lapseni nimiin ennakkoperintönä, kuten jo aiemmin oli sovittu. 4v. sain luksuselämää hänen kustannuksellaan hänen kuvitelleen saavansa puolet omaisuudestani. Otti eron viikossa kun selvisi etten omista mitään siitä miltä kaikki näytti. Päinvastoin kävikin ja itse sain puolet Saimaanrannan kesämökistä ja lähiö kerrostalokolmiosta 🤣
Ei siis halunnut avioehtoa vaikka kovasti vaadin. Sitä sai mitä tilasi!
Jos saan "voittoja", kosto kyllä seuraa. "Voitto" voi kaikessa pienuudessaan olla sellainen, että joku kehuu esim. mielestään kaunista vaatettani tai jotain tekoani tai pelkästään viihtyy seurassani.
Koska tästä ihmisestä ei eroon pääse, olen alistunut siihen, että saan olla aina varpaillani.
Tyypin luonteeseen kuuluu, että on oikeastaan kiva, mutta puukkoa tuleekin sitten niin selkään kuin vyön alle.
Juuri nyt on sellainen tilanne, että hän on kokee joutuneensa noloon tilanteeseen ja olen tämän tilanteen nähnyt. Vaikka olen syytön itse nolouden aiheeseen, olen syyllistynyt siihen rikokseen, että satuin olemaan paikalla.
Tämä kyllä tullaan kostamaan minulle. Joten sitä odotellessa tyydyn nauttimaan siitä, miten hän kärvistelee tästä asiasta.
Olen. Valehtelee niin paljon, ettei edes muista kuinka paljon on valehdellut :)
Silti: viikolla muistelin hänen hyviä neuvojaan: pysyttele erossa huumeista, näki skönärinä, kun tyokaveri meni sekasin.
Eli ei ihan paha ihminen, ja muutenkin: tykkäsi meidän kissasta ja koirasta.