Minkä takia sektion riskeillä pelottelevat eniten ne, joille EI ole tehty sektiota?
Itse olen synnyttänyt sekä sektiolla että alateitse ja kyllä näistä ehdottomasti alatiesynnytys oli kivuliaampi ja traumaattisempi kokemus kaikkinensa, toipumisaika mukaanlukien. Samaa on sanoneet kaikki tuntemani muutkin, molemmat synnytystavat kokeneet. Kannattaa myös tilastoja lukiessa muistaa, että suunniteltu sektio on ihan eri asia kuin kiireellinen ja hätäsektio, eli jos mukana tilastoissa olisivat pelkästään suunnitellut sektiot, riskit näyttäisivät ihan erilaisilta (paljon pienemmiltä kuin alatiesynnytyksissä). Alatiesynnytyksen haitoista nimenomaan äidin näkökulmasta ei saa Suomessa avoimesti keskustella, eivätkä nämä haitat (virtsan- ja ulosteenpidätyskyvylle, lantionpohjan lihaksistolle ym.) ole mukana synnytystapojen riskitilastoissa.
Kommentit (65)
Periaateessa olen asiaton kirjoittamaan mutta : K aikkiin synnytyksiin liittyy 1 %:n riski vaikeille komplikaatioille, keisarileikkauksissa riski on 5 %
Synnytystapa - alatie vai keisarileikkaus | Naistalo | Terveyskylä.fi (terveyskyla.fi)
Tilaston laajuullta ei ole ilmoitettu. On myös mahdollista ja todenäköistä. että sairastavat äiit sektoidaan herkemmin eli tilasto ei ole validi-'
Vierailija kirjoitti:
En pelottele ja olen synnyttänyt kummallakin tavalla. Alapää ei kärsinyt alatiesynnytyksestä (herran jestas, siihen naisen ruumiin on evoluutio kehittänyt), litteän vatsani symmetria kärsi koska sektioarpi kiristää sen vinoon.
On fakta, että isossa, vatsaonteloon saakka kajoavassa leikkauksessa on kaikki ne riskit joita isoissa leikkauksissa aina.
On myös fakta, että toipuminen on hitaampaa ja vatsa voi kosmeettisesti kärsiä pahasti jos sidekudos on heikko.
On fakta, että useimmille sektiosynnyttäjille kehittyy kohtulihakseen kudospuutos sektioarven viereen. Kohtu voi seuraavissa synnytyksissä revetä siitä kohdasta ja uudessa raskaudessa on eteisistukan riski koholla.
Mutta mitäs faktoista kun voi öyhöttää ja kuvitella, että pllu löystyy jos ei sektiota tehdä.
Älkää olko ylipainoisia niin vauva ei kasva jättiläiseksi eikä mikään ruumiinosanne kärsi. Sokeritasapainon ongelmia aiheuttaa lihavuus ja se altistaa isolle vauvalle ja muille komplikaatioille.
Toisaalta sektiovauvat eivät katkaise maailmaantullessaan solisluuta, heillä ei ole olkapään hermojen puristuksesta johtuvia hermovaurioita käsissä, heillä ei ole hapenpuutteesta johtuvia aivovaurioita eikä synnytyskanavasta saatujen bakteerien tms. aiheuttavia ongelmia. Herpes ei ole vastasyntyneelle pikkujuttu!
Minä öyhötän, että p-llu ei löystynyt, sinä öyhötät, että litteä vatsasi ei olisi vino ilman sektiota. Minä sain terveen lapsen, en aivovammasta kärsivää, joka kuolee alle vuoden ikäisenä. Ei vaiskaan,ekalla kerralla sain sellaisen, kiitos kolmen vuorokauden synnytyksen ja kätilön vahvan uskon, että jos et koko ajan vaatisi kipulääkettä, niin kyllä se syntyisi.
Vierailija kirjoitti:
En pelottele ja olen synnyttänyt kummallakin tavalla. Alapää ei kärsinyt alatiesynnytyksestä (herran jestas, siihen naisen ruumiin on evoluutio kehittänyt), litteän vatsani symmetria kärsi koska sektioarpi kiristää sen vinoon.
On fakta, että isossa, vatsaonteloon saakka kajoavassa leikkauksessa on kaikki ne riskit joita isoissa leikkauksissa aina.
On myös fakta, että toipuminen on hitaampaa ja vatsa voi kosmeettisesti kärsiä pahasti jos sidekudos on heikko.
On fakta, että useimmille sektiosynnyttäjille kehittyy kohtulihakseen kudospuutos sektioarven viereen. Kohtu voi seuraavissa synnytyksissä revetä siitä kohdasta ja uudessa raskaudessa on eteisistukan riski koholla.
Mutta mitäs faktoista kun voi öyhöttää ja kuvitella, että pllu löystyy jos ei sektiota tehdä.
Älkää olko ylipainoisia niin vauva ei kasva jättiläiseksi eikä mikään ruumiinosanne kärsi. Sokeritasapainon ongelmia aiheuttaa lihavuus ja se altistaa isolle vauvalle ja muille komplikaatioille.
Pahimmassa tapauksessa näin, mutta isot riskit on myös alatiesynnytykessä, jossa asiat menevät pieleen.
Itse olen saanut lapseni sektiolla, silloinen lääkäri Naistenklinikalla totesi, että suunniteltu sektio on käytännössä riskitön vauvalle. Äidille toki joitakin riskejä on, mutta niiden painottaminen johtuu painostuksesta alatiesynnytykseen, joka halvempaa. Vai minkä muun leikkauksen yhteydessä, jotka saattavat olla vaikeampia kuin sektio, painotetaan riskejä enemmän kuin hyötyjä?
Oma leikkaushaavani parani hyvin, nyt jäljellä enää hyvin haalea arpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen tuossa sitä, että miksi huolehditaan kamalasti vain sektioiden määrästä eikä niistä syistä jotka on aiheuttaneet sektioiden määrän kasvun.
Sektio on ainoastaan seuraus, ei syy.
Niinpä. Tutkimusten mukaan sektiota vaativat kärsivät enemmän peloista ja erilaisista mt-ongelmista. Nehän lisääntyvät jatkuvasti.
En tiedä, kuinka moni saa sektion vain vaatimalla. Itsellä ei ollut vaihtoehtoja. Ne määräsi lääkäri, minulta ei kysytty. Silti säännöllisesti vähintään kätilö kertoi sekstion vaaroista ja pelotteli ihan kohtuudella.
Kaverini sai sektion pyynnöstä kolmannen lapsen kohdalla, koska pelkäsi niin paljon synnytystä. Siis kaksi alatiesynnytystä takana. Hänellä ei mt-ongelmia. Kysehän on tällaisessa tapauksessa siitä, ettei alatiesynnytykset ole mennyt nappiin. Ei ihmiset tyhjästä pelkää.
Huomaa, ettet ainakaan akateemisessa maailmassa juuri ole liikkunut. Jos joku kyseenalaistaa väitteesi, niin väitteen esittäjän tulee antaa tälle lähde (jos haluaa jtn uskottavuutta väitteelleen). Täällä ei ole vielä tullut vastaan muuta sellaista väitettä, josta en olisi lukenut jo tutkimuksia tms. ja siten tiedän näiden paikkaansa pitävyyden..