Miten teillä jakautuu kotityöt puolison kanssa jos on erilaiset siivousstandardit?
Itse haluan että kotona on puhdasta ja suhteellisen siistiä. Minua ei haittaa jos on leluja vähän lattialla tai pöydälle jää hetkeksi tyhjä jugurttipurkki tai olohuoneen pöydälle ruokalautanen. Tavarat voi viedä paikoilleen kun ohi kävelee. Nytkin on rappusilla pari paksua toppatakkia odottamassa sitä kun kävelen seuraavan kerran yläkertaan.
Miehen mielestä taas ns puhtaudella ei ole merkitystä eli kunhan ei ole tavaraa missään niin on siistiä vaikka olisi mikä likakerros pinnoilla.
Mua ärsyttää se että se jolla on korkeampi puhtaustaso hoitaa kaikki kotityöt. Toinen ratsastaa sillä kun tietää että toinen kyllä imuroi ja pesee lattiat säännöllisesti. Vähintään kerta viikkoon noi teen plus vessan pesut.
Nyt on sovittu että puoliso hoitaa tiskit. Meillä ei ole kuukausiin ollut tyhjää tiskipöytää! Nytkin siellä on niin paljon tiskiä että ei taida edes 2 koneellista riittää. Mä en periaattestakaan niitä tiskejä hoida. Tai muutaman kerran olen ne laittanut kun on niin vit#ttanut mutta koitan sietää sitä ja monesti oon ollut tekemättä ruokaa kun ei tiskien sekaan oo päässyt kokkaamaan. On lämmitetty eineksiä. Yks kaks puolisoa ei haittaakaan se että tavarat on hujan hajan kun se on hänen hommansa. Tekisi mieli kerätä astiat muovipussiin ja pistää pois. Meillä tulee tiskiä aika paljon kun on 5 henkinen perhe. Jos on päivän tai pari laittamatta tiskejä niin niitä on ihan järkyttävä kasa ja sitten pistetään se max koneellinen päivässä niin eihän se tiski mihinkään vähene.
En jaksa sanoa jatkuvasti aikuiselle ihmiselle asiasta eikä tähän oo muutosta tulossa kun toista ei selvästikään haittaa se tiskivuori pätkän vertaa. Vai pitääkö alkaa nalkuttamaan asiasta? Niinhän puolisokin nalkuttaa mulle jos jätän jugurttipurkin hetkeksi pöydälle.
Kommentit (11)
Onko teidän 3 lasta kaikki alle 3-vuotiaita kun eivät osallistu kotitöihin? Omassa lapsuudessani lapset tekivät kotityöt, aloitin 4-vuotiaana.
Tuohon teidän tilanteeseen. Lista seinään, nimet ja työt listaan päivittäin ja ruksi perään kun on tehty. Jos jää tekemättä, tekee muidenkin työt seuraavat 4 viikkoa.
Teen etätyötä, joten hoidan yleensä pikku jutut ja ruoan päivällä. Mies sitten siivoaa keittiön ja tiskit illalla. Yksi siivouspäivä viikossa, jolloin imuroin ja vaihdan lakanat ym. Pyykkihuolto on myös itsellä, koska minä haluan. :) Kukaan ei talouodessa ole kovin sotkuinen luonne, joten omat tiskit ja vaatteet viedään pois automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen töitä kotona, mies konttorilla. Asunto on hänen, en maksa mitään.
Teen kaikki kotityöt
Toi olisikin jees jos voisi kuitata kotitöillä oman osuuden menoista. Varsinkin jos toiselle kotitöiden teko on helppoa ja toinen ei niistä niin välitä. Unelmatilanne varmasti kummallekin 👌😊
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän 3 lasta kaikki alle 3-vuotiaita kun eivät osallistu kotitöihin? Omassa lapsuudessani lapset tekivät kotityöt, aloitin 4-vuotiaana.
Tuohon teidän tilanteeseen. Lista seinään, nimet ja työt listaan päivittäin ja ruksi perään kun on tehty. Jos jää tekemättä, tekee muidenkin työt seuraavat 4 viikkoa.
Joo lapset tekee kotitöitä mutta mun mielestä se ei saa mennä niin että yksi heittäytyy vapaamatkustajaksi kun muut hoitaa siivouksen.
Ap
Meillä ei tiskiä kerry kun jokainen joka kynnelle kykenee laittaa astiansa koneeseen ja se tyhjää koneen joka ehtii. Olen itse tosi siisti mutta oppinu sietämään että mies ei niin siisti. Se on sitä yhteiseloa jossa molemmilla on hyvä olla
Viisi lasta on kasvatettu. Vain nuorin 12 v on enää kotona. Mies on rakentanut talon ja mökin. Hoitaa kaikki talonmieshommat sekä pihatyöt. Huoltaa ja remppaa autot. On aina hoitanut lapsia. Laittaa kotona ruoat. Minä vastaan pyykkihuollon ja siivouksen. Olen tosi tarkka siivouksesta. Mies ei ole yhtään siisti. Mutta kestän, kun on muuten tekevä ja moniosaaja. Laittaa tosi hyvää ruokaa !
Meillä mies imuroi, pesee lattiat ja vessat kerran viikossa. Pesee kerran vuodessa ikkunat. Minä pesen pyykit, pyyhin pölyt ja kuljen koko ajan järjestelemässä paikkoja. Inhoan kaikenlaista kuuraamista. Olen ihan tyytyväinen työnjakoon. Lapset siivoavat omat huoneensa ja laittavat tiskit.
Sota - rauha - sota - rauha........Te jotka olette käyneet lukion tiedätte asymptootisen lähestymisen koskaan kohtaamatta.
Mies tottui vähitellen mun matalampaan siisteystasoon. Vessat pestään säännöllisesti ja keittiö siivotaan päivittäin, mutta esimerkiksi viime vkl imuroin ensimmäisen kerran joulun jälkeen. Yleensä vain lakaisen pahimmat hiekat ja roskat pois, mutta tuskin joka viikko sitäkään.
Kyllä mä periaatteessa tykkäisin siististä kodista, mutta käytännössä kaikki muu menee sen edelle. Teen töitä ja opiskelen ja meillä on eläimiä ja paljon harrastuksia ja remonttia ja kaikkea muuta mikä on paljon kiinnostavampaa ja hauskempaa kuin siivoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kaikki kotityöt
Toi olisikin jees jos voisi kuitata kotitöillä oman osuuden menoista. Varsinkin jos toiselle kotitöiden teko on helppoa ja toinen ei niistä niin välitä. Unelmatilanne varmasti kummallekin 👌😊
Ap
Mies ei tarvitse rahaa. Sanoo minun asuminen ei maksa mitään extraa. Hän on poissa 3 h pitempään, mitä minulla työpäivä kestää, sinä aikana saan kaiken tarvittavan tehtyä
Teen kaikki kotityöt