Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia sektion riskeillä pelottelevat eniten ne, joille EI ole tehty sektiota?

Vierailija
05.07.2022 |

Itse olen synnyttänyt sekä sektiolla että alateitse ja kyllä näistä ehdottomasti alatiesynnytys oli kivuliaampi ja traumaattisempi kokemus kaikkinensa, toipumisaika mukaanlukien. Samaa on sanoneet kaikki tuntemani muutkin, molemmat synnytystavat kokeneet. Kannattaa myös tilastoja lukiessa muistaa, että suunniteltu sektio on ihan eri asia kuin kiireellinen ja hätäsektio, eli jos mukana tilastoissa olisivat pelkästään suunnitellut sektiot, riskit näyttäisivät ihan erilaisilta (paljon pienemmiltä kuin alatiesynnytyksissä). Alatiesynnytyksen haitoista nimenomaan äidin näkökulmasta ei saa Suomessa avoimesti keskustella, eivätkä nämä haitat (virtsan- ja ulosteenpidätyskyvylle, lantionpohjan lihaksistolle ym.) ole mukana synnytystapojen riskitilastoissa.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kateellisia.

Mulla alatiesynnytyksen jälkeen on alakertaan jäänyt pysyvää haittaa, mikä virallisesti ei ole haitta, eikä sitä olisi edes kirjattu mihinkään jos en olisi itse vaatinut. Ja kyseessä hyvin tavanomainen vaurio, periaatteessa kaikki toimii mutta haitta jäi ja tähän suhtaudutaan ihan normaalina. Se ehkä hämmentää eniten, että sektion riskejä kauhistellaan ja monisanaisesti kuvaillaan, mutta se että alatiesynnytyksen jäljiltä on olevinaan normaalia, että jää vaivaa ja haittaa, tätä mielestäni piilotellaan.

Sektio on kalliimpi,vaatii enemmän henkilökuntaa. Siksi halutaan minimoida sektioiden määrä ja pelotella kaikki vaihtoehtoja punnitsevat alatiesynnytyksen kannalle.

Mulla ei jääny mitään ongelmia alatiesynnytyksestä. Enkä ois vaihtanut sitä kokemusta koskaan leikkaukseen eli sektioon.

Vierailija
22/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen tuossa sitä, että miksi huolehditaan kamalasti vain sektioiden määrästä eikä niistä syistä jotka on aiheuttaneet sektioiden määrän kasvun.

Sektio on ainoastaan seuraus, ei syy.

Niinpä. Tutkimusten mukaan sektiota vaativat kärsivät enemmän peloista ja erilaisista mt-ongelmista. Nehän lisääntyvät jatkuvasti.

Sektion haluavat myös monet sellaiset, jotka ovat jo saaneet hapenpuutteesta kärsineen lapsen. Virallisestihan meillä ei tilastoida neurologisia ongelmia synnytysvaurioiksi, vaikka lapsilla ne lähes aina sitä ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen tuossa sitä, että miksi huolehditaan kamalasti vain sektioiden määrästä eikä niistä syistä jotka on aiheuttaneet sektioiden määrän kasvun.

Niinpä. Tutkimusten mukaan sektiota vaativat kärsivät enemmän peloista ja erilaisista mt-ongelmista. Nehän lisääntyvät jatkuvasti.

Tämän lisäksi synnyttäjien ikä on vaan nousussa samoin kuten synnyttäjien paino.

Vierailija
24/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helppo huudella, jos lapsi on syntynyt alateitse ilman ongelmia. Onnea teille. Minun esikoiseni kuoli synnytyksessä. Seuravaat tulivat sektiolla.

Vierailija
25/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä ne oikeat sektion riskit sitten ovat? Mitä siinä voi tapahtua? Verenvuotoon kuoleminen, onko kovin todennäköistä? 

Yhden riskin tiedän, se on se ettei kohtu kestä kovin montaa sektiota. Mutta täällä Oulussa on kuulemma tehty 8 sektiota samalle äidille ja hengissä hänkin on.

Parasta olisi, jos sektiosta ja alatiesynnytyksestä puhuttaisiin täysin rationaalisesti, siis ihan kaikki hyvät ja huonot puolet tuotaisiin esille. Itse olen saanut lapsen sektiolla, hyvin meni, mutta toisaalta myös lähipiirini naiset ovat kertoneet hyvistä alatiekokemuksista. 

Vierailija
26/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiiu ja esa hoitajat kirjoitti:

kateus se on se mikä saa suomalaisen naisen olemaan ilkeä toisille.suominaisilla huono itsetunto esim.brittinaisiin verrattuna.lisäksi suominaiset liian hyväuskoisia uskomaan kaikki neuvolasta saatuihin ohjeisiin.alapääsynnytys ei ole lapselle yhtään parempi lähtökohta kuin sekään että imetetään.esim ranskassa ei imetellä.suomi yhä 50-luvun tasolla neuvolatoiminnassa.

Paha sanoa oletko suomalainen tai edes nainen, mutta ilkeä ja huonoitsetuntoinen olet ainakin.

Ihan just kuten tuossa itsesi kuvailitkin.

Vierailija
27/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelottele ja olen synnyttänyt kummallakin tavalla. Alapää ei kärsinyt alatiesynnytyksestä (herran jestas, siihen naisen ruumiin on evoluutio kehittänyt), litteän vatsani symmetria kärsi koska sektioarpi kiristää sen vinoon.

On fakta, että isossa, vatsaonteloon saakka kajoavassa leikkauksessa on kaikki ne riskit joita isoissa leikkauksissa aina.

On myös fakta, että toipuminen on hitaampaa ja vatsa voi kosmeettisesti kärsiä pahasti jos sidekudos on heikko.

On fakta, että useimmille sektiosynnyttäjille kehittyy kohtulihakseen kudospuutos sektioarven viereen. Kohtu voi seuraavissa synnytyksissä revetä siitä kohdasta ja uudessa raskaudessa on eteisistukan riski koholla.

Mutta mitäs faktoista kun voi öyhöttää ja kuvitella, että pllu löystyy jos ei sektiota tehdä.

Älkää olko ylipainoisia niin vauva ei kasva jättiläiseksi eikä mikään ruumiinosanne kärsi. Sokeritasapainon ongelmia aiheuttaa lihavuus ja se altistaa isolle vauvalle ja muille komplikaatioille.

Vierailija
28/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutkittuun tietoon pohjaan "vastustukseni" (mulle on ihan sama, leikataanko sinut, itse en sektiota halunnut, sain alatiesynnytyksen).

Vierailija
29/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko synnyttää jos kuvittelee siitä menevänsä pilalle.

Mistä luulette 10-lapsisten perheiden lasten tulevan, jos seksi ei enää kiinnosta?

Vierailija
30/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tällainen minunkin kokemukseni on. Ja oli myös oikeasti huvittavaa, kun sain ennen suunniteltua sektiota luettavakseni listan alatiesynnytyksen ja sektion riskeistä ja alatien osalta oli jätetty erittäin iso osa riskeistä joko kokonaan mainitsematta tai vähätelty näitä erittäin paljon. Vastaavasti sektion osalta jop tosi harvinaisia haittavaikutuksia oli liioiteltu vahvasti. Ei tullut yhtään puolueeton kuva siis ko. lappusesta. Mielestäni ihan OK kannustaa alatiesynnytykseen (vaikka painostus ei ole OK), mutta kyllä myös alatiesynnytyksen kaikista riskeistä tulisi puhua suoraan.

Vierailija
31/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelottele ja olen synnyttänyt kummallakin tavalla. Alapää ei kärsinyt alatiesynnytyksestä (herran jestas, siihen naisen ruumiin on evoluutio kehittänyt), litteän vatsani symmetria kärsi koska sektioarpi kiristää sen vinoon.

On fakta, että isossa, vatsaonteloon saakka kajoavassa leikkauksessa on kaikki ne riskit joita isoissa leikkauksissa aina.

On myös fakta, että toipuminen on hitaampaa ja vatsa voi kosmeettisesti kärsiä pahasti jos sidekudos on heikko.

On fakta, että useimmille sektiosynnyttäjille kehittyy kohtulihakseen kudospuutos sektioarven viereen. Kohtu voi seuraavissa synnytyksissä revetä siitä kohdasta ja uudessa raskaudessa on eteisistukan riski koholla.

Mutta mitäs faktoista kun voi öyhöttää ja kuvitella, että pllu löystyy jos ei sektiota tehdä.

Älkää olko ylipainoisia niin vauva ei kasva jättiläiseksi eikä mikään ruumiinosanne kärsi. Sokeritasapainon ongelmia aiheuttaa lihavuus ja se altistaa isolle vauvalle ja muille komplikaatioille.

Unohdit vaan kertoa faktat alatiesynnytyksen riskeistä. Repeytynyt sulkijalihas, hapenpuutteesta kärsinyt lapsi ja mitä näitä nyt oli.

Vierailija
32/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ap:n tuntemat molemmat synnytystavat kokeneet on hehkuttaneet sektiota... mitä pskaa, toisilla alatie sujuu hyvin, toisilla sektio. Ei kumpikaan ole kaikille tie onneen... ja sit tää "alatiemammat ei kestä tosiasiaa, että sektiolla säilyy pidätyskyky kun se on heiltä iäksi mennyt" provoilu täällä taas. Oli jonkin aikaa ollut aika hiljaista tämän suhteen, mutta ilmeisesti joku sektiohullu on päässyt avoimelle osastolle. Toiset ne vaan palautuu siitä alatiestä tosissaan tosi hyvin, siten ettei useammastakaan synnytyksestä ole mitään merkkejä paitsi kohdun suulla (ja niitä joitain raskaanaolon merkkejä jää sektiosynnyttäjillekin kohtuunsa). Toisille alatie on tosi huono vaihtoehto ja silloin tietysti mahdollisuuksien mukaan suositaan sektiota. Ei kukaan tahdo kellekään mitään pahaa tässä. Sektio vaan ei ole läheskään kaikille parempi vaihtoehto. Samalla sektiosta seuraa tosiaan lisäriskejä seuraaviin raskauksiin, joten jos useamman kuin yhden haluaa (suomalaisnaiset yleisimmin toivovat kahta lasta) niin sopii sitäkin ajatella jos vaihtoehdot muuten ovat yhtä hyvät

Vierailija
33/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän lisäksi synnyttäjien ikä on vaan nousussa samoin kuten synnyttäjien paino.

Siinähän ne loputkin syyt tulivat.

Yleensä kaikinpuolin terve ja hoikka/normaali nainen synnyttää alateitse, ja eri tavoin sairaat sitten sektiolla.

Vierailija
34/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit vaan kertoa faktat alatiesynnytyksen riskeistä. Repeytynyt sulkijalihas, hapenpuutteesta kärsinyt lapsi ja mitä näitä nyt oli.

Ja sekä äidin että lapsen kuolema kun lapsi jää jumiin synnytyskanavaan eivätkä kätilöt tajua tätä ajoissa vvaan käskevät vain ponnistamaan vaikka ei enää jaksa eikä mitään edistystä tapahdu. Näitä on ollut Suomessakin.

Vierailija
35/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kaikinpuolin terve ja hoikka/normaali nainen synnyttää alateitse, ja eri tavoin sairaat sitten sektiolla.

:D Haha. Kaikki tuntemani sektion läpikäyneet (itseni mukaan lukien) ovat olleet hoikkia ja erittäin terveitä.

Vierailija
36/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektion haluavat myös monet sellaiset, jotka ovat jo saaneet hapenpuutteesta kärsineen lapsen. Virallisestihan meillä ei tilastoida neurologisia ongelmia synnytysvaurioiksi, vaikka lapsilla ne lähes aina sitä ovat.

Älä jaksa trolli. Neurologiset ongelmat ovat vahvasti periytyviä, ihan samalla tavalla ne tulee sektiollakin. :D Sulla ainakin jankutuksesta päätellen sellaisia, eikä ne mistään alatiesynnytyksestä johdu.

Vierailija
37/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Ranskassa ja muissa sivistysmaissa sektion saa automaattisesti pyytämällä, Suomessa sitä pitää rukoilla pelkopolilla ja sektioluvan saatuasi silti voit joutua painostetuksi alatiesynnytykseen synnytyksen alettua. Ranskassa myös alatiesynnytyksen aiheuttamat vauriot korjataan kirurgisesti äidin pyynnöstä. Suomessa raskaanaolevia ja synnyttäviä kohdellaan todella ala-arvoisesti.

Vierailija
38/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D Haha. Kaikki tuntemani sektion läpikäyneet (itseni mukaan lukien) ovat olleet hoikkia ja erittäin terveitä.

Haha, et taida tajuta, että tilastot kertovat muuta. :D

Vierailija
39/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi ei nosteta tikun nokkaan näitä syitä paheksuttavaksi vaan ainoastaan se sektio? Ylipaino esim ei ole terveellistä tai hyväksi vaikka ei edes olisi raskaana. Eikä sitä vanhemmaksi tuloakaan ole viisasta vaan venyttää ja venyttää vaan ennemminkin pitäisi kannustaa perheenperustamiseen aiemmin ja nuorempana.

Vierailija
40/65 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, kuinka harvinaisia ne ovat? Ilmeisesti et.