A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla
Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.
Kommentit (2046)
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa kunnollista palkkaa jotta työnteko on kannattavaa myös työntekijälle niin saatte kyllä työntekijöitä.
Minulla asumiskulut on nyt noin 800e/kk ja auto minulla on koska täällä ei julkiset kulje kunnolla, myös maksan laskuja kuten puhelinlaskun,nettilaskun,vakuutuslaskut yms remppalaskuja makselen.
Tässä mä laskin että noi mun kiinteät kulut on jotain luokkaa 1500e/kk eli vaadin myös että mun nettopalkka olisi oltava noin 2500e/kk(bruttona noin 3500e/kk) jotta työnteko olisi kannattavaa minulle.
Jollain 2000e nettopalkalla eli 3000e bruttopalkalla olen nyt työelämässä eikä tämä ole kovinkaan kannustavaa.
Tää on mulle ongelma myös. Mulla menee yli puolet nettopalkasta asumiskuluihin ja autoilun kuluihin ja se on suurin syy miksi vaadin parempaa palkkaa. Nyt kun hinnat nousseet niin ongelma on vain entisestään pahentunut kohdallani. Eikö tämä ole hassua kun vaikka käyn töissä niin olen köyhä ja elän kädestä suuhun?
Jotain toimia päättäjien pitäisi tehdä jotta ostovoima paranisi reilusti.
Jos jäisin työelämästä pois niin voisin luopua autosta ja yhteiskunta maksaisi asumiseni joten jäisikö minulla silloin elämiseen kuinka paljon rahaa vs mitä nyt jää?
En katsonut vielä ohjelmaa (katson kohta) enkä lukenut ketjuakaan läpi, mutta jotainhan on pielessä, kun joihinkin työpaikkoihin on jopa satoja hakijoita ja joihinkin ei yhtään. Olen osakkaana eräässä yrityksessä eikä meillä ole koskaan ollut vaikeuksia rekrytoinnissa. Hyviä hakijoita on aina ollut kymmeniä, vaikka vaatimustaso työtehtävään onkin ollut aika kova.
Aika monella työttömällä löytyy aina selitys siihen miksi hän ei ole töissä.
- Töitä ei ole
- Töitä on, mutta liian pieni palkka
- Töitä on ja palkka on kohtalainen (hoitoala sun muut), mutta kun työ ei sovi arvon työttömälle.
Aina siis löytyy joku selitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii miettiä niin. Miksiköhän esimerkiksi pienten lasten äiti ei lähde vuorotöihin, jossa saa painaa kaikki illat ja viikonloput perse ruvella töitä - tienatakseen ehkä ~500€ enemmän kuin kotona.
No minusta +500e tuloihin on jo oikeinkin hyvä korotus elintasoon. Työntekijöillä on kuitenkin muitakin etuja, mm. työterveyshuolto, työmatkojen verovähennys, palkalliset lomat, kaikenlaiset e-passit ja smartumit. Eläkekin aikanaan on suurempi. Jos on pienet lapset, he menevät tietenkin päiväkotiin ja syövät siellä monta ateriaa päivässä.
Tai sitten täytyy uskaltaa antaa lasten isän hoitaa heitä iltaisin ja viikonloppuisin sen kahdeksan tunnin aikana, jolloin MaailmanNapaÄiti ei ole saatavilla.
Äiti ei myöskään ole koko ajan illassa ja joka viikonloppu töissä. Vuorotyössä on myös aamu- ja päivävuoroja. Työpaikkaa voi etsiä myös sellaisesta paikasta, jossa on vain virastoajat.
Ymmärrän, että kympin tuntipalkalla ei kukaan lähde töihin. Minun mieheni lähti töihin 18 euron tuntipalkalla, vaikkei sekään päätä huimaa. Hoitoalalla (oletan että kirjoittaja puhuu nyt siitä) palkat ovat tosi hyviä, keskipalkassahan siinä ollaan kiinni.
Työmatkojen verovähennyksessä on omavastuuosuus. Se on yllättävän suuri pienipalkkaiselle, puolen kuun nettopalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti puhetta tulee palkoista. Tai niiden pienuudesta.
Ei kaikille voi maksaa lääkärin liksaa
Mikä estää? Jos ei muuten saa työntekijöitä niin sitten on vaan maksettava eikä kitistävä telkkarissa. Sitähän noi yrittäjät on vuosia kiljuneet että markkinat sitä ja markkinat tätä. No nyt markkinat määrää työntekijän hinnan. Get over it!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 500e kuussa menee hoitomaksuihin, bensoihin kevyesti eli ei kannata lähteä töihin..uskon, että pimeät työt lisääntyy entisestään..
Vai että pimeää rahaa ja korruptiota. Sellaistako yhteiskuntaa haluatte?
Ei ole sitä mitä halutaan, mutta on se mitä ansaitaan
Kyllä te sitä haluatte, jos pimeisiin töihin menette.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele miksi kukaan ei laita hakemuksia tuolle yrittäjälle, kukapa nyt haluaisi tehdä noin ankeaa työtä missä on epämukavat työasennot, raskas työ ja kaiken lisäksi vaativa, tuskinpa maksaa kovin kummoista palkkaakaan.
Kesällä hikoilla helteillä etelän puoleisilla kuisteilla tikkailla keikkuen ja syksystä kevääseen palella muniin asti märkänä rantäsateessa. Olisko 7500e kk riittävä liksa. Tai 4000e kk / puolikasta päivää.
Avoimien työpaikkojen palkat näkyviin niin huomaatte miksi työntekijöitä ei löydy.
Voisin alkaa vaikka siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi jos niistä hommista maksettaisi kunnon palkkaa eli 3000-4000 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
- Töitä ei ole
- Töitä on ja palkka on kohtalainen (hoitoala sun muut), mutta kun työ ei sovi arvon työttömälle.
Ilkeästi sanottu, mutta täysin totta. Varmasti kalahtaa moneen.
Mikä estää? Jos ei muuten saa työntekijöitä niin sitten on vaan maksettava eikä kitistävä telkkarissa. Sitähän noi yrittäjät on vuosia kiljuneet että markkinat sitä ja markkinat tätä. No nyt markkinat määrää työntekijän hinnan. Get over it!
Valtion määräämät sosiaalitukiaiset eivät todellakaan ole mitkään markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä ihmettelee miksei ihmiset suostu rikastuttamaan häntä nälkäpalkalla. On se vaa kummallista.
Vinkki yrittäjälle: Maksa kunnon palkkaa suhteessa työhön ja siihen missä työ sijaitsee, niin ovella on jonoa.
Mutta ei, Halla-aho ja Purra molemmat ajavat globalistien asiaa vastustamalla duunareiden palkankorotuksia. Sitten itkevät kun ihniset ei suostu tekemään räkäpalkalla raskasta työtä.
Mistä tiedät, mitä tuo lasitusfirma maksaa työntekijöilleen? Ko mieshän toimi yrittäjien puheenjohtajana, joten luulisi, että palkat ovat samat, mitä vastaavissa firmoissa.
Varmaan aivan ammattikoulutasoista hommaa, kätevä käsistään pitänee olla, mutta työssä varmaan tuo työ opitaan.
Vierailija kirjoitti:
En katsonut vielä ohjelmaa (katson kohta) enkä lukenut ketjuakaan läpi, mutta jotainhan on pielessä, kun joihinkin työpaikkoihin on jopa satoja hakijoita ja joihinkin ei yhtään. Olen osakkaana eräässä yrityksessä eikä meillä ole koskaan ollut vaikeuksia rekrytoinnissa. Hyviä hakijoita on aina ollut kymmeniä, vaikka vaatimustaso työtehtävään onkin ollut aika kova.
Saanko kysyä että millaista palkkaa maksatte työntekijöille?
Yleensä työttömillä ei ole niiden kyseisten avoinna olevien ammattialojen koulutusta tai avoimet työpaikat ovat nollatuntisopimuksia tai jotain puhelinmyyntipaskaa, josta ei oikeasti saa palkkaa juuri yhtään.
Minulla on 2 ammatillista perustutkintoa, 1 ammattitutkinto, AMK-tutkinto ja yliopistotutkinto. Joko kaikki tai suurin osa arvosanoista on kiitettäviä. En ole saanut työtä. Olen hakenut kaikenlaisia paikkoja yht. 459.
Vierailija kirjoitti:
- Töitä ei ole
Jos työntaja haluaisi palkata työttömän tämä löytyisi aivan varmasti lähimmästä TE- toimistosta ja varmaan voitaisiin tarjota useitakin ehdokkaita. Löytyisi sellaisiakin joilla on oikeus palkkatukeen eli yritys maksaisi vain 80%-40% palkasta. Näin ei kuitenkaan toimita vaan valitetaan työvoimapulasta.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti puhetta tulee palkoista. Tai niiden pienuudesta.
Ei ole pelkästän palkasta kiinni. En ikinä tekisi palveluhommia (tarjoilija, assa, hotellin respa jne.) vaikka saisin 6000€ nettona joka kuukausi. Ihmiset ovat kauheita näissä asiakaspalvelutilanteissa. Itselle riitti jo ensimmäisen viikon jälkeen kun sai kuunnella jäkätystä puhelimessa jostain asiasta jolle en voi tehdä mitään. Ei kiinnosta.
Hullu paljon työtä tekee , viisas pääsee vähemmällä.
Mun palkka on 2800€/kk ja jos jäisin työttömäksi niin saisin 1250€/kk käteen verojen jälkeen. Mulla velaton rivarikaksio ja olen poikamies eli 400 päivään en todellakaan menisi töihin 👍
M35
Älkää äänestäkö sitä vasemmistoa, joka saa kannattajansa tästä työttömien sakista. Mitään työttömyysongelmaa ei edes yritetä kunnolla ratkaista.
Ei ole sitä mitä halutaan, mutta on se mitä ansaitaan