A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla
Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.
Kommentit (2046)
Kyllä sen on työttömänä huomannut, että työtä riittää mutta maksajia puuttuu. Olen itse tehnyt ilmaistyötä vuosikausia ja kouluttanut itseäni pysyäkseni ns. ajantasalla. Silti en kelpaa töihin yli 50v. naisena, joten mulle on turha "yrittäjien" tulla itkemään työhaluttomuudesta. Maksakaa kunnon palkka ilman niitä miljoonien yritystukia!
Työttömien etua ei aja vasemmisto eikä oikeisto.
Vasemmisto haluaa saada äänestäjiä ja oikeisto ajaa omien pääomiensa etua.
Vierailija kirjoitti:
Avoimien työpaikkojen palkat näkyviin niin huomaatte miksi työntekijöitä ei löydy.
Voisin alkaa vaikka siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi jos niistä hommista maksettaisi kunnon palkkaa eli 3000-4000 euroa kuukaudessa.
3000e kk siivouksesta olisi aivan naurettava palkka. Oikea palkka on 7500e kk.
Mun valipano siivooja ottaa askelmittarin mukaan töissä yli 25 000 askelta päivässä ja siihen työmatka päälle. Sillä on kyllä timmi perä.
Palkkaa kuuluu maksaa työn arvostuksen puutteen, vittumaisuuden ja kalorin kulutuksen perusteella, ei koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Avoimien työpaikkojen palkat näkyviin niin huomaatte miksi työntekijöitä ei löydy.
Voisin alkaa vaikka siivoojaksi tai puhelinmyyjäksi jos niistä hommista maksettaisi kunnon palkkaa eli 3000-4000 euroa kuukaudessa.
Kyllähän se palkka riippuu myös siitä koulutuksesta. Kumpaankaan, ei siivoojan eikä puhelinmyyjän työhön ei vaadita pitkää koulutusta. Olisi aika epäreilua, jos ko työstä maksettaisiin sama palkka, mitä työstä, mihin on opiskeltu 4-5 vuotta.
Suomessa tuetaan yrityksiä ja rahat menevät omistajien taskuun. Hienoa, että työvoima on havahtunut siihen, ettei kannata orjatyöpalkalla rikastuttaa enempää jotain kokoomusöklötystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 500e kuussa menee hoitomaksuihin, bensoihin kevyesti eli ei kannata lähteä töihin..uskon, että pimeät työt lisääntyy entisestään..
Vai että pimeää rahaa ja korruptiota. Sellaistako yhteiskuntaa haluatte?
Ei ole sitä mitä halutaan, mutta on se mitä ansaitaan
Tähän se kaikissa köyhissä maissa menee.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella työttömällä löytyy aina selitys siihen miksi hän ei ole töissä.
- Töitä ei ole
- Töitä on, mutta liian pieni palkka
- Töitä on ja palkka on kohtalainen (hoitoala sun muut), mutta kun työ ei sovi arvon työttömälle.
Aina siis löytyy joku selitys.
Jos olet töissä tai yrittäjänä, olisiko sinusta mielekästä tehdä työtä ilman palkkaa tai niin huonolla palkalla, että hädin tuskin tulet toimeen? Tai vaihtaisitko mielelläsi raskaampaan ja huonommin palkattuun duuniin vain sen vuoksi, että työnteko on jokin periaatteellinen velvollisuus?
Tuskinpa vaan.
Milloin saadaan yrityksiä, jotka on täysin työntekijöiden omistuksessa??
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen on työttömänä huomannut, että työtä riittää mutta maksajia puuttuu. Olen itse tehnyt ilmaistyötä vuosikausia ja kouluttanut itseäni pysyäkseni ns. ajantasalla. Silti en kelpaa töihin yli 50v. naisena, joten mulle on turha "yrittäjien" tulla itkemään työhaluttomuudesta. Maksakaa kunnon palkka ilman niitä miljoonien yritystukia!
No mihin työhön sinulla on pätevyys ja osaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Aika jännää muuten miten palkka on alkanut loistaa poissaolollaan työilmoituksissa. Mistähän johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti puhetta tulee palkoista. Tai niiden pienuudesta.
Ei kaikille voi maksaa lääkärin liksaa
Mikä estää? Jos ei muuten saa työntekijöitä niin sitten on vaan maksettava eikä kitistävä telkkarissa. Sitähän noi yrittäjät on vuosia kiljuneet että markkinat sitä ja markkinat tätä. No nyt markkinat määrää työntekijän hinnan. Get over it!
Yrittäjä kun gettaa over it niin se pistää yrityksen kiinni, jos kukaan ei osta. Tämähän ei tietenkään sinulle aiheuta minkäänlaista ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää? Jos ei muuten saa työntekijöitä niin sitten on vaan maksettava eikä kitistävä telkkarissa. Sitähän noi yrittäjät on vuosia kiljuneet että markkinat sitä ja markkinat tätä. No nyt markkinat määrää työntekijän hinnan. Get over it!
Valtion määräämät sosiaalitukiaiset eivät todellakaan ole mitkään markkinat.
Ne tuet perustuu hintatasoon jotka markkina on määrännyt. Tosin ne on keinotekoiset siinä mielessä että valtio tahallaan pitää hintatasoa aivan liian korkealla juuri kaikilla ylimörääräisilä veroilla/maksuilla. Ne kohdistuu pahiten sellaisiin kuluihin mistä ei voi tinkiä eli asuminen ruoka, energia, ja liikkuminen.
Tämän takia ei ole enää järkeä tehdä töitä millään tessin minipalkalla.
Valtio on itse aiheuttanut tämän, aivan turha työttömiä syyllistää.
Vierailija kirjoitti:
hyvä jos tienaisi edes 2000e, viimeksi kun kysyin puh.myyntityötä palkka oli jotain tuhat ja sillä se menisi täysin vuokraan niin ei kannata, ei ihme jos on pulaa ilmaistyöntekijöistä. On sellaisia töitä joita voivat tehdä vain valmiiksi rikkaat, tai jossain jaetussa talossa pakosti asuvat ulkomaalaiset.
Hain tässä muutama vuosi sitten töihin paperitehtaan huoltohommiin, sanoin palkkatoiveekseni 2800e/kk, sanoivat minulle että älä hinnoittele itseäsi yli. No työtä en ottanut vastaan koska palkkaa he eivät olleet valmiit maksamaan edes 2600e/kk minulle joka oli minulle se minimi vaatimus.
Pyysin palkankorotusta myös eräästä firmasta jossa tein hitsaushommia samat sanat sanoi työnantaja, vaihdoin työpaikkaa joka maksoi minulle 500e/kk paremmin. Rahan takia olen töissä enkä minkään muun takia, vaihdan aina työpaikkaa jos saan parempaa palkkaa uudesta työpaikasta.
Mä olen käynyt lukion ja amiksen sekä yliopistosta kandin ja ammattikorkeakoulututkinnon. Työhistoriaakin löytyy. Töitä ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Milloin saadaan yrityksiä, jotka on täysin työntekijöiden omistuksessa??
Sellaista yritystähän oli Neuvosto-liitto, mutta sielläkin työväki teki työt ja eliitti (työväkeä hekin) ja eliitin sukulaiset kahmi itselleen etuisuudet ;)
Vierailija kirjoitti:
Kovin on oikeistolaista settiä. Kaikenlainen voitonmaksimointi ja jos se ei onnistu, niin ollaan valmiita ajamaan köyhät katajikkoon liian hyvistä oloista. Uskomatonta että valtakunnan virallinen media ajaa tällaista agendaa? Hyvin yksipuolinen kattaus tämä keskustelu, eikä toimittajakaan sitä kauheasti pyrkinyt kyseenalaistamaan.
Samaan hengenvetoon kuitenkin ollaan hiljaa kaikesta siitä, mitä tämä liian "hintava" suomalainen toimeentulo/sosiaalitukijärjestelmä takaa - yhteiskuntarauhan. Tai ainakin jonkinlaisen ostovoiman kuluttamiseen.
Työmarkkinoille, etenkin näin korkean inflaation aikana, tarvitaan lisää kohtuutta ja oikeudenmukaisuutta. Me emme tarvitse +5000/kk tienaavia "huippu osaajia", me emme myöskään tarvitse 1800/kk tienaavia "paska duunareita".
Palkkoja pitäisi harmonisoida lähemmäksi toisiaan. Olisi sitten enemmänkin muusta kuin palkkatasosta kiinni, miten ihmiset siirtyisivät eri aloille. Yksilötasolla nuori saisi valita, haluaako ennemmin opiskella pidempään ja tehdä sen myötä kevyempää ja ehkä mielenkiintoisempaa sisätyötä vai siirtyä aiemmin työelämään, mutta tehdä raskaampaa ja ehkä hieman yksitoikkoisempaa työtä.
Nyt työmarkkinoiden tilanne on se, että lähes kaikki hyvä on kasattu toiseen koriin ja toinen kori on jäänyt lähes tyhjäksi.
Työmarkkinoiden täytyy siis ottaa askel jos toinenkin kohden tasa-arvoisempaa ja reilumpaa tulonjakoa eri ammattikuntien kesken.
Muuten meillä on kohta jäljellä vain
A) työt, johon kaikki yrittävät kouluttautua ja päästä
B) iso liuta töitä, joihon kukaan ei enää halua kouluttautua tai mennä työskentelemään
C) a+b asetelman seurauksena iso joukko ihmisiä, jotka päättävät olla menemättä töihin ollenkaan, koska he eivät päässeet huippukilpailtuihin A ryhmän töihin, eivätkä suostu B ryhmän kaikin puolin huonoihin töihin
Mielestäni hyvä vertailukohta on 1950/1960 lukujen Yhdysvallat, jossa myös työläiset tienasivat varsin mukavasti ja maahan olikin kokonaisuudessaan tuohon aikaan melkoinen onnela maailman valtioiden joukossa.
Katsokaa tilannetta siellä nyt, kun vallalla on ollut tuollainen A/B töihin jaottelu 30-40-vuotta. Onko maa enää onnela?
Vierailija kirjoitti:
Aika jännää muuten miten palkka on alkanut loistaa poissaolollaan työilmoituksissa. Mistähän johtuu?
"Tarjoamme TES:n mukaisen palkan" on aika yleinen. Siis luetaan että TES:n mukainen minimi.
Mitähän, jos wannabe-kokkare perustaisit vaa paremman firman?
Minulla on 2 opistotutkintoa ja yksi yliopistotutkinto.
Ei työtä. Ikää melkein 60.