A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla
Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.
Kommentit (2046)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä neuvotaan. Jospa me neuvomme työpaikoilla lyhyitä miehiä esim. miten naisen saa.
Ai työttömät saavat hyvin naisia? 🤣
Etkö osaa lukea mitä tekstissä lukee
No, ei lyhyet miehet oikein naisia saa 😂, siksi voisimme neuvoa heitä, me työttömät, kun tulemme työkokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä työttömyysketjuissa eniten kimpaantuu nämä sairaat ja vanhat. Lopettakaa. Teillä on oikeat syyt ja olette työuranne jo tehnyt.
Se ketä täältä puuttuu kommentoimasta on he, joita ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta. Syrjäytyneet.
Me sairaat, osatyökykyiset kimpaannumme, sillä emme identifioidu sairaiksi, vaan ihan tavallisiksi ihmisiksi. Me haluamme elää normaalia elämää ja tehdä töitä sen verran mitä terveys kestää. Ikävä vaan että sitä työtä on vaikea saada lainkaan.
Kun ensin saa työhakemuksiin monet EI-vastaukset ja sen päälle alkaa kuulumaan valitusta tukieläteistä, niin sehän osuu siihen kaikkein arimpaan paikkaan.
Itse olen +50-vuotias. Työnantajat eivät palkkaa meitä. Ikäsyrjintää.
Olen entinen lähihoitaja Helsingin kaupungilta. Muistan kun omaiset olivat valittaneet pomolleni, että kun hoitajat ei vietä aikaa vanhusten kanssa. Pomoni vastasi, että palkka ei tule seurustelusta, se on omaisten hommaa.
Työnkuvaan kuului kyllä erilaisten virikehetkien järjestäminen ja mahdollistaminen, mutta siinä se. Jotenkin hassua, että omaiset ajattelevat, että kun sen mummon tyrkkää laitokseen asumaan, niin ei tarvitse sen kanssa enää olla. Todella, todella harvalle kelpasi esim. kuukausittaiset taksikyydit. Yli 30-paikkainen osasto ja vain kaksi käytti näitä säännöllisesti ja jouluna tai muuna juhlapäivänä muutama lisää. Muita omaisia ei kiinnostanut.
Meni ohi aiheen, pahoittelut siitä.
Olen huomannut, että näin siellä ajatellaan. Mietin ihan oikeasti, ovatko vaikkapa nykyajan päiväkodit samoilla linjoilla. Tädit heittävät lelut ja hoitavat ruokailut... vuorovaikutus on vanhempien vastuulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja auta näitten tekosyittrn keksijöiden kanssa.
En voi tehdä sitä ja tätä ja tuota, kun minulla on sen viisisataa erilaista vaivaa ja sairautta.
Hyvänen aika sentään, tuoko se on ihmisarvoista elämää? Saatteko mitään apua ja hoitoa sairauksiin ne?
Mitä olette itse tehneet että terveys olisi parempi?
Hoitajat pitävät tunnin kahvitauot sairaalassa ja on muka kiire.
Laitoshuoltajat siivoavat ja vievät ruoat potilaille.
Pesula pesee pyykit.
Seli, seli ja vali vali kyllä kuuluu
Toivottavasti et tuolla ajattelun tasolla ole kovin vaativissa töissä (hoitajakommentt.
Laitoshuoltaja siivoaa? Älä huijaa:D
Niin, ne pyykkijutut on hoitajilla keksittyjä. Sairaalassa pesularekka hakee pyykit pestäväksi ja on logistiikka henkilöstö joka ottaa puhtaat pyykit vastaan, huolehtii osastojen varastojen tarvikkeista jne.
Sairaaloissa se toimii just noin. Hoitokodeissa ja asumispalveluissa ei aina ole laitoshuoltajia, vaan henkilökunta on pääasiassa lähihoitajia. En ole vielä pitkän urani aikana ollut sellaisessa työpaikassa, missä on tunnin kahvitaukoja, mutta ehkä se kansliassa tehtävä työ näyttäytyy jollekin taukona.
Hoitajat olivat tunnin joka tauko kahvihuoneessa, sen lisäksi olivat sitten toimistossa koneilla kirjaamassa.
Kerro mullekin, missä on hoitoalalla tunnin taukoja (ja vielä monta kertaa päivässä?), niin haen heti sinne töihin.
Julkisella ja menepäs synnärille osastolle, aina hoitajat kahvilla vaikka kulkisit 100 kertaa päivässä kahvihuoneen ohi, ei ole tietokoneita edes heillä lähellä eli eivät kirjaa mitään.
Tiedätkö paljonko työntekijöitä sairaalassa on? Aina siellä joitakin on kahvihuoneessa pitämässä taukoa.
Voitko edes kuvitella kuinka kiireistä työ kyseisissä paikoissa on? Olet käynyt kaksi viikkoa työharjoittelussa siivoamassa?
Synnytin lapsen ja oli aikaa seurailla.
Eli istuit hoitajien kahvihuoneessa hoitajien kanssa ja vastasit kellon kanssa? Jännä äiti, kun mieluummin kyllästynyt hoitajia, kun olit oman vastasyntyneen vauvasi kanssa.
Kyllä siinä käytävällä ehtii vauvan kanssa liikkua senkin laiska hoitaja.
Eli osui ja upposi! Nykyään näitä äippiä kiinnosta puhelimen pärjääminen enemmän, kuin se oma vauva. Niille pitää sanoa, että nyt kommunikoit sen vauvasi kanssa, etkä sitä puhelintasi plärää. Tämmöisiä on nämä äipät. Edelleen, kahvihuoneen ovi on kiinni, joten sinä varmaan sitten olet työksesi siellä kyylannyt hoitajia
Hoitajat ne puhelimia näprää, kahvihuoneen ovi on auki.
Kyllä on mahtavaa käydä töissä! Saan nettona 1800e/kk palkkaa eli ton verran jää käteen palkasta. Asumiskulut on mulla joku 800 euroo ja autolla meen töihin ja pelkät bensat on kuukaudessa joku 200-300 euroa.
Sit tohon vielä puhelinlasku,nettilasku,vakuutusmaksut,auton laskut jotka on kuukaudessa varmaan noin 100 euroo.
Osamaksuilla pitää ostaa isommat ostokset ja niitä lyhennän 200 euroo kuussa.
Lopuilla rahoilla ostan sit ruokaa,vaatteita ja käyttötavaroita.
Nyt taloyhtiöön tulee isompaa remonttia et mun pitää myydä vissii tää asunto kun mulla ei ole enää varaa asua rakkaassa kodissani.
On tää suomi hyvä maa, työnteko kannattaa! (Huomatkaa sarkasmi)
Vierailija kirjoitti:
Liian hyvä sos.turva.
Mistä ihmeestä tämä käsitys tulee??
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mahtavaa käydä töissä! Saan nettona 1800e/kk palkkaa eli ton verran jää käteen palkasta. Asumiskulut on mulla joku 800 euroo ja autolla meen töihin ja pelkät bensat on kuukaudessa joku 200-300 euroa.
Sit tohon vielä puhelinlasku,nettilasku,vakuutusmaksut,auton laskut jotka on kuukaudessa varmaan noin 100 euroo.
Nyt taloyhtiöön tulee isompaa remonttia et mun pitää myydä vissii tää asunto kun mulla ei ole enää varaa asua rakkaassa kodissani.
On tää suomi hyvä maa, työnteko kannattaa! (Huomatkaa sarkasmi)
Työttömänä saisit noin 700. Et saisi toimeentulotukea lainoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tää suomi hyvä maa, työnteko kannattaa! (Huomatkaa sarkasmi)Työttömänä saisit noin 700. Et saisi toimeentulotukea lainoihin.
Yhtiövastike, sähkö, vesi + 500
Vierailija kirjoitti:
Luoja auta näitten tekosyittrn keksijöiden kanssa.
En voi tehdä sitä ja tätä ja tuota, kun minulla on sen viisisataa erilaista vaivaa ja sairautta.
Hyvänen aika sentään, tuoko se on ihmisarvoista elämää? Saatteko mitään apua ja hoitoa sairauksiin ne?
Mitä olette itse tehneet että terveys olisi parempi?
Yleensä en toivo ihmisille pahaa, nyt teen poikkeuksen. Toivon, että sairastut.
Ottaisitko töihin paniikkihäiriöisen joka panikoi jotakuinkin joka tilanteessa ja pisteenä iin päälle päihderiippuvainen. Työkkärin ja Kelan mielestä oon just fine. Tässä sitä työttömänä karensseja odotellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti puhetta tulee palkoista. Tai niiden pienuudesta.
Ei kaikille voi maksaa lääkärin liksaa
No sitten eivät maksa Ja tekevät itse, eihän siinä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalalla kuulemma huutava pula työntekijöistä mutta kunnon palkkoja ei haluta maksaa. Jos palkalla ei tule toimeen, jossain mättää ja kunnolla.
Rakennusalalla tessin minimi on 11,26€/h ja sit motivoidaan et miks ketään ei kiinnosta...
Se on ihan hyvä palkka! Vika on vaan siinä, että saman rahan saa laittamatta tikkua ristiin ja tähän pitäisi se muutos kohdistaa.
Työttömyyspäivärahaa voisi saada täytenä tietyin ehdoin, esimerkiksi osallistumalla työntekoon jollain tavalla. Ilmaista rahaa ei voi olla.
No ei todellakaan nykypäivänä ole hyvää palkkaa nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalalla kuulemma huutava pula työntekijöistä mutta kunnon palkkoja ei haluta maksaa. Jos palkalla ei tule toimeen, jossain mättää ja kunnolla.
Rakennusalalla tessin minimi on 11,26€/h ja sit motivoidaan et miks ketään ei kiinnosta...
Onhan se paljon enemmän kuin hoiva-alalla.
Hoiva-alalla saa myös läjän erilaisia lisiä siihen peruspalkan päälle, raksalla sellasista ei tarvitse edes unelmoida.
Työttömyys on ihanaa. En missään nimessä halua töihin. En vaihtaisi työttömyyttä töiden tekemiseen. Työn välttely on erittäin helppoa. Olen ollut jo 8 vuotta työtön ja nautin tästä makoilusta. Tosin olen pimeitä töitä tehnyt mutta niistä saakin hyvää palkkaa 15-20 euroa tunti. Mutta ei liian usein. Työläisilla on sairauksia ja stressiä ja ne velkaantuu. Velat tulee maksaa pois ja elävät kuitenkin köyhyysrajalla koska on erilaisia lainoja ja velkaa koska eivät osaa talouttaan hoitaa. Työttömänä olen terve ja voin hyvin eikä ole velkaa ja rahaa on tarpeeksi koska osaan säästää ja pääsen myös lomille jos haluan. Tehkööt töitä ne jotka haluaa mutta minua ei kiinnosta.
Työn välttelijä kirjoitti:
Työttömyys on ihanaa. En missään nimessä halua töihin. En vaihtaisi työttömyyttä töiden tekemiseen. Työn välttely on erittäin helppoa. Olen ollut jo 8 vuotta työtön ja nautin tästä makoilusta. Tosin olen pimeitä töitä tehnyt mutta niistä saakin hyvää palkkaa 15-20 euroa tunti. Mutta ei liian usein. Työläisilla on sairauksia ja stressiä ja ne velkaantuu. Velat tulee maksaa pois ja elävät kuitenkin köyhyysrajalla koska on erilaisia lainoja ja velkaa koska eivät osaa talouttaan hoitaa. Työttömänä olen terve ja voin hyvin eikä ole velkaa ja rahaa on tarpeeksi koska osaan säästää ja pääsen myös lomille jos haluan. Tehkööt töitä ne jotka haluaa mutta minua ei kiinnosta.
Minä olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 10 vuotta, ja jatkuva ajan tappaminen on mälsää. Olisi kiva tehdä jotain sosiaalisia työjuttuja, korvauksesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paljon enemmän kuin hoiva-alalla.
Hoiva-alalla saa myös läjän erilaisia lisiä siihen peruspalkan päälle, raksalla sellasista ei tarvitse edes unelmoida.
Minkä läjän? Tottakai jos teet iltavuoroja, öitä ja viikonloppuja pitää niistä maksaa lakisääteiset lisät. Vai vertaatko virka-aikana tehtävää työtä vuorotyöhön? Lakisääteisiä kokemuslisiä on muuten peräti 2, surkeita
No ei todellakaan nykypäivänä ole hyvää palkkaa nähnytkään.
Rakennusliitto sen on sopinut. Kumma, jos ei kelpaa.
No sitten eivät maksa Ja tekevät itse, eihän siinä muuta.
Tekemättä se työ jää. Siinä sitten itsekin olet, kun putket vuotavat, mutta asentajaa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Työn välttelijä kirjoitti:
Minä olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä 10 vuotta, ja jatkuva ajan tappaminen on mälsää. Olisi kiva tehdä jotain sosiaalisia työjuttuja, korvauksesta riippumatta.
Ei muuta kuin alat tekemään. Mee kaverin kanssa kalaan tai vuole vaikka puulehmä.
Minä en pärjää. En saanut edes merkonomin papereita.