A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla
Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.
Kommentit (2046)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalalla kuulemma huutava pula työntekijöistä mutta kunnon palkkoja ei haluta maksaa. Jos palkalla ei tule toimeen, jossain mättää ja kunnolla.
Rakennusalalla tessin minimi on 11,26€/h ja sit motivoidaan et miks ketään ei kiinnosta...
Onhan se paljon enemmän kuin hoiva-alalla.
Hoiva-alalla saa myös läjän erilaisia lisiä siihen peruspalkan päälle, raksalla sellasista ei tarvitse edes unelmoida.
Ihanaa. V tun hyvä palkka, mutta tekijöitä ei ole.
Tervetuloa, raksamies, tekemään töitä yöaikaan, viikonloppuisin, pyhinä- kukaan ei noita tekisi, jos niistä ei maksettaisi lisiä. Jos olet noin kade niin vaihda hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mahtavaa käydä töissä! Saan nettona 1800e/kk palkkaa eli ton verran jää käteen palkasta. Asumiskulut on mulla joku 800 euroo ja autolla meen töihin ja pelkät bensat on kuukaudessa joku 200-300 euroa.
Sit tohon vielä puhelinlasku,nettilasku,vakuutusmaksut,auton laskut jotka on kuukaudessa varmaan noin 100 euroo.
Osamaksuilla pitää ostaa isommat ostokset ja niitä lyhennän 200 euroo kuussa.
Lopuilla rahoilla ostan sit ruokaa,vaatteita ja käyttötavaroita.
Nyt taloyhtiöön tulee isompaa remonttia et mun pitää myydä vissii tää asunto kun mulla ei ole enää varaa asua rakkaassa kodissani.
On tää suomi hyvä maa, työnteko kannattaa! (Huomatkaa sarkasmi)
Mä saan nettona 2200. Olen ostanut tänä vuonna muutananbsukkparin farkut ja takin. Mitä ihmettä sinä ostele t niin paljon ja miksi? Ymmärtänyt jos on kasvavia lapsia, että pitää ostaa vaatteita javikäkaudijutyija, mutta mihin aikuinenbtsevoysee niin paljon? Tiet ei sinänsä riipu työttömyydestä, vaan tuloista paitsi se itse työttömyyskorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä työttömyysketjuissa eniten kimpaantuu nämä sairaat ja vanhat. Lopettakaa. Teillä on oikeat syyt ja olette työuranne jo tehnyt.
Se ketä täältä puuttuu kommentoimasta on he, joita ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta. Syrjäytyneet.
Me sairaat, osatyökykyiset kimpaannumme, sillä emme identifioidu sairaiksi, vaan ihan tavallisiksi ihmisiksi. Me haluamme elää normaalia elämää ja tehdä töitä sen verran mitä terveys kestää. Ikävä vaan että sitä työtä on vaikea saada lainkaan.
Kun ensin saa työhakemuksiin monet EI-vastaukset ja sen päälle alkaa kuulumaan valitusta tukieläteistä, niin sehän osuu siihen kaikkein arimpaan paikkaan.
Itse olen +50-vuotias. Työnantajat eivät palkkaa meitä. Ikäsyrjintää.
Höpsistä. Meiltä valtion virastosta irtisanoutui eräs vähän räiskyvämpi nainen 57-vuotiaana, kun koki tulleensa väärin kohdelluksi. Hän oli puolisen vuotta työttömänä, ja löysi sitten koulutustaan vastaavan homman muualta. Facebookin mukaan viihtyy ilmeisen hyvin uudessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä työttömyysketjuissa eniten kimpaantuu nämä sairaat ja vanhat. Lopettakaa. Teillä on oikeat syyt ja olette työuranne jo tehnyt.
Se ketä täältä puuttuu kommentoimasta on he, joita ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta. Syrjäytyneet.
Me sairaat, osatyökykyiset kimpaannumme, sillä emme identifioidu sairaiksi, vaan ihan tavallisiksi ihmisiksi. Me haluamme elää normaalia elämää ja tehdä töitä sen verran mitä terveys kestää. Ikävä vaan että sitä työtä on vaikea saada lainkaan.
Kun ensin saa työhakemuksiin monet EI-vastaukset ja sen päälle alkaa kuulumaan valitusta tukieläteistä, niin sehän osuu siihen kaikkein arimpaan paikkaan.
Höpsistä. Meiltä valtion virastosta irtisanoutui eräs vähän räiskyvämpi nainen 57-vuotiaana, kun koki tulleensa väärin kohdelluksi. Hän oli puolisen vuotta työttömänä, ja löysi sitten koulutustaan vastaavan homman muualta. Facebookin mukaan viihtyy ilmeisen hyvin uudessa paikassa.
Minullakin on tuttu hoitaja, palkka on kuulemma todella hyvä ja työ ihanaa.
Eikö työttömille voisi osoittaa työpaikkaa ja työantaja sitten päättää koeajan sisällä kelpaako työntekijä yritykselle.
Mikäli on terveydellisiä esteitä, niin lääkäriltä lausunto, ettei tarvitse töihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu. Miksi esim. Virolaiset työllistyvät Suomessa, mutta suomalaiset ei. Sitten rahat viedään viroon perheelle.
Kelan Viroon maksamat lapsilisät, kotihoidontuet ja vanhempainpäivärahat. Virossa työpaikkailmoituksissa jopa mainostetaan Suomen lapsilisiä automaattisena "palkanlisänä". Lapsilisähän on suhteessa maan palkkatasoon jopa kolmekertainen virolaiselle.
Viron lapsilisä on suurempi kuin Suomessa jos on vähintään 3 lasta eli 520 euroa /kk(60,50,100 ja 300 koska 3 lasta)
Virolla on varaa kun se saa mittavia tukia EU:lta. Toisin kuin pohjoinen veljeskansa, jonka oman ja yhteisen edun nimissä on pakko maksaa ja tukea muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän paikkakunnalla on työpaikka auki, 7h/vko. Varmasti ihan ok lisätyö jollekin mutta kuka tuon sitten voi ottaa vastaan, jos työaika ei ole säännöllinen (eli joka viikko eri päivä ja eri vuoro)? Ei ainakaan kukaan, jolla on jo säännöllinen päätyö.
Monikin voi ottaa vastaan! Kotiäidin, opiskelijat, yrittäjät?
Minä teen nollasopparilla töitä ja otan kohteita ja tunteja aina oman mieltymykseni mukaan. On aivan ihanaa kun voi vaikuttaa vapaa-ajan määrään ja tehdä töitä niin paljon kuin itselle sopii.
Ja tosiaan siivousala kyseessä.
Kuinkahan moni pystyy tuolla työajalla. Miten pitkä työmatka? Matkakulut 1/pvä viikossa. Muut kulut?
Jos työaika 7h/vko pitäisi asua naapurissa jotta järkeä tai voishan sitä ihan työnilosta jos päivän palkka menee pelkkiin työmatkoihin 😅
Vierailija kirjoitti:
Eikö työttömille voisi osoittaa työpaikkaa ja työantaja sitten päättää koeajan sisällä kelpaako työntekijä yritykselle.
Mikäli on terveydellisiä esteitä, niin lääkäriltä lausunto, ettei tarvitse töihin mennä.
Työttömät nostaisivat valtavan porun, kun heitä osoitettaisiin muka väärille aloille, väärille paikkakunnille, väärällä palkalla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on työkaveri yliopistolla (lehtori), jolla on hoitsusisko. Tämä sisko tienaa enemmän, ja viihtyy kuulemma työssään todella hyvin. Me yliopistolaiset venymme ja raadamme.
Näin on. Suomessa ei rehellinen työnteko kannata. Elämäntapanotkujat, työn välttelijät ja yhteiskunnan tukia keinottelevat ansaitsevat jopa paremmin kuin rehellistä ja raskasta työtä tekevät kansalaiset!
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaisella päivärahalla ansaitsee Suomessa yhtä paljon tai enemmän kuin matalapalkka-aloilla rehellistä työtä tekemällä. Työttömällä ei ole matkakuluja.Työttömällä on koko päivä aikaa tehdä mitä hän haluaa. Työtön voi viettää päivän perheensä kanssa, harrastaa ja kehittää itseään.
Polttoaineen kallis hinta tekee matalapalkkaisen työssäkäynnistä kannattamatonta. Maaseudulla ei ole julkisia liikennevälineitä, joilla vuorotyöläinen pääsisi töihin ja työpaikalta kotiin. Pitkää työmatkaa - yli 20 kilometriä/suunta - ei jaksa kulkea polkupyörällä.
Elinkustannukset (asuminen, polttoaine, ruoka, sähkö yms.) ovat nousseet kevään aikana niin paljon, että matalapalkka-aloilla kunniallinen ja rehellinen työnteko ei enää kannata ja motivoi.
Jos joku maksaa minulle kymppitonnin siitä, että pelaan kännissä tietokonepelejä ja striimaan niitä nettiin, niin miksi tekisin oikeita töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mahtavaa käydä töissä! Saan nettona 1800e/kk palkkaa eli ton verran jää käteen palkasta. Asumiskulut on mulla joku 800 euroo ja autolla meen töihin ja pelkät bensat on kuukaudessa joku 200-300 euroa.
Sit tohon vielä puhelinlasku,nettilasku,vakuutusmaksut,auton laskut jotka on kuukaudessa varmaan noin 100 euroo.
Osamaksuilla pitää ostaa isommat ostokset ja niitä lyhennän 200 euroo kuussa.
Lopuilla rahoilla ostan sit ruokaa,vaatteita ja käyttötavaroita.
Nyt taloyhtiöön tulee isompaa remonttia et mun pitää myydä vissii tää asunto kun mulla ei ole enää varaa asua rakkaassa kodissani.
On tää suomi hyvä maa, työnteko kannattaa! (Huomatkaa sarkasmi)Mä saan nettona 2200. Olen ostanut tänä vuonna muutananbsukkparin farkut ja takin. Mitä ihmettä sinä ostele t niin paljon ja miksi? Ymmärtänyt jos on kasvavia lapsia, että pitää ostaa vaatteita javikäkaudijutyija, mutta mihin aikuinenbtsevoysee niin paljon? Tiet ei sinänsä riipu työttömyydestä, vaan tuloista paitsi se itse työttömyyskorvaus.
Korkki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Olen entinen lähihoitaja Helsingin kaupungilta. Muistan kun omaiset olivat valittaneet pomolleni, että kun hoitajat ei vietä aikaa vanhusten kanssa. Pomoni vastasi, että palkka ei tule seurustelusta, se on omaisten hommaa.
Työnkuvaan kuului kyllä erilaisten virikehetkien järjestäminen ja mahdollistaminen, mutta siinä se. Jotenkin hassua, että omaiset ajattelevat, että kun sen mummon tyrkkää laitokseen asumaan, niin ei tarvitse sen kanssa enää olla. Todella, todella harvalle kelpasi esim. kuukausittaiset taksikyydit. Yli 30-paikkainen osasto ja vain kaksi käytti näitä säännöllisesti ja jouluna tai muuna juhlapäivänä muutama lisää. Muita omaisia ei kiinnostanut.
Meni ohi aiheen, pahoittelut siitä.
Olen huomannut, että näin siellä ajatellaan. Mietin ihan oikeasti, ovatko vaikkapa nykyajan päiväkodit samoilla linjoilla. Tädit heittävät lelut ja hoitavat ruokailut... vuorovaikutus on vanhempien vastuulla?
En vertaisi päiväkotia ja vanhusten pitkäaikaisosastoa. Puhun vain vanhuspuolesta. Laitokseen "pääsee" silloin kun jalat ja/tai pää ei toimi. Yksinäisyys ei ole peruste saada laitoshoitoa. Perushoito ja muut toimenpiteet tehdään vuorovaikutuksessa. Seurusteluosuus on siinä ja saa mielestäni ollakin. Jos hoitajat "vain" juttelisivat vanhusten kanssa, niin mikä haloo siitä tulisi! (Onneksi vaihdoin alaa. Aina hoitajia haukutaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalalla kuulemma huutava pula työntekijöistä mutta kunnon palkkoja ei haluta maksaa. Jos palkalla ei tule toimeen, jossain mättää ja kunnolla.
Miten niillä maksimissaan 1 100 euron tuilla tulee toimeen mutta ei saman suuruisella tai suuremmalla palkalla?
Sillä tuella ei joudu ostamaan työvaatteita, ei kulkemaan työmatkaa, ehtii laittaa halpaa ruokaa ja metsästää tarjoukset. Ehtii kiertää kirpparit etsimässä oikean kokoiset kengät ja talvitakin muutamalla eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaako teitä porvareita päähän kun nykyään ihmisillä on vapaus päättää tekeekö töitä vai ei? Te porvarit suurilla palkoillanne voisitte itse mennä töihin sillä 2000e kuukaudessa niin katsotaan sitten onko teidän porvareiden hymy hyytynyt kun huomaatte että olette köyhiä.
Aloitin kokopäivätyön määräaikaisena vuonna 2003. Tuolloin kuukausipalkkani oli 1650 €/brutto. 2000 €:n kuukausipalkoille pääsin muistaakseni vuonna 2008. Ihan hyvin pärjäsin, kun katsoin tarkkaan mihin rahaa käytän. Myöhemmin suoritin loppuun keskenjääneen korkeakoulututkinnon ja työllistyin paremminpalkattuihin hommiin, koulutustani vastaavaan työhön. Väitän, että Suomessa jokaisella on mahdollisuus samaan.
t. hyväpalkkainen porvari
Ei kaikilla ole älyä opiskella.
Kaikilla ei ole myöskään älyä tehdä töitä, tai hallita rahankäyttöään. Sopii kysyä, pitäisikö yhteiskunnan taata näille ihmisille sama elintaso kuin niille, joiden pää riittää opiskeluun ja asiantuntijatyöhön?
Pitäisikö palkkaa maksaa ollenkaan rumille ihmisille?
He voisivat tehdä ilmaiseksi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niillä maksimissaan 1 100 euron tuilla tulee toimeen mutta ei saman suuruisella tai suuremmalla palkalla?
Sillä tuella ei joudu ostamaan työvaatteita, ei kulkemaan työmatkaa, ehtii laittaa halpaa ruokaa ja metsästää tarjoukset. Ehtii kiertää kirpparit etsimässä oikean kokoiset kengät ja talvitakin muutamalla eurolla.
Työttömät tekevät työmarkkinatuella ja kulukorvauksella töitä ja omat vaatteet, hiukset leikataan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on työkaveri yliopistolla (lehtori), jolla on hoitsusisko. Tämä sisko tienaa enemmän, ja viihtyy kuulemma työssään todella hyvin. Me yliopistolaiset venymme ja raadamme.
Mikä estää teitä vaihtamasta ihanaan työhön itse?
P.S Jännä että Suomeasa on kamalaa hoitajapula, ei pitäisi olla kun palkka on hyvä ja työ ihanaa?!? Meidänkin yksikössä on 17 sairaanhoitajan vaje. Itse lähden toiselle alalle opiskelemaan syksyllä, ja takaisin en aio mennä, koska työ on niin pskaa ja palkka vastuuseen nähden niin huono. En edes keskeyttänyt lomaani, vaikka siitä olisi maksettu 400€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tuella pitää maksaa lapsiperheen elämää. Eikä todellakaan ole aikaa tai rahaa käydä kirppareilla etsimässä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti puhetta tulee palkoista. Tai niiden pienuudesta.
Ei kaikille voi maksaa lääkärin liksaa
No sitten eivät maksa Ja tekevät itse, eihän siinä muuta.
Vähän nolo kommentti, kun tiedät itsekin ettei homma vaan toimi noin.
Viron lapsilisä on suurempi kuin Suomessa jos on vähintään 3 lasta eli 520 euroa /kk(60,50,100 ja 300 koska 3 lasta)