A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla
Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.
Kommentit (2046)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen on työttömänä huomannut, että työtä riittää mutta maksajia puuttuu. Olen itse tehnyt ilmaistyötä vuosikausia ja kouluttanut itseäni pysyäkseni ns. ajantasalla. Silti en kelpaa töihin yli 50v. naisena, joten mulle on turha "yrittäjien" tulla itkemään työhaluttomuudesta. Maksakaa kunnon palkka ilman niitä miljoonien yritystukia!
No mihin työhön sinulla on pätevyys ja osaaminen?
Alunperin yo-merkonomi, sitten markkinointiviestinnän tutkinto. Monenlaista kurssia, että pysyisi graafisen alan ohjelmistojen osaaminen ajantasalla. Kielitaito ruotsi ja englanti, asuin ja työskentelin Ruotsissa monta vuotta. Toiminut vapaaehtoistyötä englannin kielen tulkkina. Tällä hetkellä kelpaan enää työkokeiluun, työharjoitteluun ja kuntouttavaan työtoimintaan ilmaiseksi työhön tai sillä 9€/pv kulukorvauksella. Olisi mahtavaa päästä ihan oikeaan palkkatyöhön!
Eli kokemuksen syvällä rintaäänellä: töitä riittää, mutta maksajia ei. Minua ei kukaan voi syyttää laiskuudesta, joten sen takia ärsyttää suunnattomasti nämä kultalusikka suussaan öyhöttävät kokkarit, joiden mielestä kaikki työttömät ovat työhaluttomia! Se on ihan täyttä valhetta.
Minä en kelpaa edes noihin. Minut on irtisanottu alata, jossa valtava työvoimapula. En voi tehdä ns fyysistä työtä, mutta ko alalla vähän paikkoja joissa ei olisi tuota. Minulla koulutus ja osaaminen tehdä asiantuntijatöitä/ edumiestöitä, ja voisin tehdä noita ns tukitöitä, mutta kun työtä ei ole, en pääse edes haastatteluihin.
Luuletteko te että tämä työttömänä oleminen on kivaa ja hauskaa ja toiveiden huipentuma? Työttömänä et voi edes opiskella, vaikka työnsaannista ei ole edes toiveita. Lisäksi olet arvoton ja saasta, kuten täältä huomaa.
Pitää paikkansa. Et voi olla työtön ja opiskelija yhtä aikaa, mutta voit siirtyä opiskelijaksi. Tuo olisi ehkä suosiltetavaa, jos nykyisessä alassa et pärjää tekeävänä, etkä asiantuntijana. Välitason pomoksi ei kannata ruveta, koska se on pitkälti häviävä työnkuva.
Miten ajattelit järjestää aikuisopiskelun alanvaihtajalle? Valtio ei tue millään tavalla opiskelua toiseen tutkintoon. Tukea et saa eivätkä pankit lainaa.
Aikuiskoulutustukea saa parisen vuotta, on suuruudeltaan asniosidonnaisen luokkaa. Fiksu valitsee alansa niin, että pääsee oman alan töihin jo opiskeluaikana ja saa tehtyä tutkinnon loppuun työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että miten mmuuttajat tulevat toimeen esim siivoustöillä ja wolt-kuskin hommilla, mutta kantikset eivät.
Ovat nuoria, usein opiskelijoita ja asuvat solukämpissä. Aikoinaan opiskelija-asuntolat olivat helisemässä, kun kahden hengen solussa saattoi punkata kymmenenkin miestä.
Älä vaan ehdota tuota ratkaisuksi perheille...
No eivät todellakaan ole mitään nuoria opiskelijoita. Usein se wolt-kuski tai mopin varressa oleva on pitkästi yli kolmekymppinen muuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että miten mmuuttajat tulevat toimeen esim siivoustöillä ja wolt-kuskin hommilla, mutta kantikset eivät.
Osa heistä tekee kahta työtä.
Miksi sitten kantikset eivät tee?
Ja mikä saa sinut kuvittelemaan, etteivät kantiset tekisi kahta työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen on työttömänä huomannut, että työtä riittää mutta maksajia puuttuu. Olen itse tehnyt ilmaistyötä vuosikausia ja kouluttanut itseäni pysyäkseni ns. ajantasalla. Silti en kelpaa töihin yli 50v. naisena, joten mulle on turha "yrittäjien" tulla itkemään työhaluttomuudesta. Maksakaa kunnon palkka ilman niitä miljoonien yritystukia!
Alunperin yo-merkonomi, sitten markkinointiviestinnän tutkinto. Monenlaista kurssia, että pysyisi graafisen alan ohjelmistojen osaaminen ajantasalla. Kielitaito ruotsi ja englanti, asuin ja työskentelin Ruotsissa monta vuotta. Toiminut vapaaehtoistyötä englannin kielen tulkkina. Tällä hetkellä kelpaan enää työkokeiluun, työharjoitteluun ja kuntouttavaan työtoimintaan ilmaiseksi työhön tai sillä 9€/pv kulukorvauksella. Olisi mahtavaa päästä ihan oikeaan palkkatyöhön!
Eli kokemuksen syvällä rintaäänellä: töitä riittää, mutta maksajia ei. Minua ei kukaan voi syyttää laiskuudesta, joten sen takia ärsyttää suunnattomasti nämä kultalusikka suussaan öyhöttävät kokkarit, joiden mielestä kaikki työttömät ovat työhaluttomia! Se on ihan täyttä valhetta.
Minä en kelpaa edes noihin. Minut on irtisanottu alata, jossa valtava työvoimapula. En voi tehdä ns fyysistä työtä, mutta ko alalla vähän paikkoja joissa ei olisi tuota. Minulla koulutus ja osaaminen tehdä asiantuntijatöitä/ edumiestöitä, ja voisin tehdä noita ns tukitöitä, mutta kun työtä ei ole, en pääse edes haastatteluihin.
Luuletteko te että tämä työttömänä oleminen on kivaa ja hauskaa ja toiveiden huipentuma? Työttömänä et voi edes opiskella, vaikka työnsaannista ei ole edes toiveita. Lisäksi olet arvoton ja saasta, kuten täältä huomaa.
Pitää paikkansa. Et voi olla työtön ja opiskelija yhtä aikaa, mutta voit siirtyä opiskelijaksi. Tuo olisi ehkä suosiltetavaa, jos nykyisessä alassa et pärjää tekeävänä, etkä asiantuntijana. Välitason pomoksi ei kannata ruveta, koska se on pitkälti häviävä työnkuva.
Miten ajattelit järjestää aikuisopiskelun alanvaihtajalle? Valtio ei tue millään tavalla opiskelua toiseen tutkintoon. Tukea et saa eivätkä pankit lainaa.
Tuossa on hieman ohjeistusta.
https://www.op-media.fi/elamantilanne/opiskelu/miten-rahoittaa-aikuisop…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Metallialasta on ihmisillä mielikuva raskaasta ja likaisesta työstä ja ihmiset ei sinne edes kouluttaudu vaikka työllustäisi hyvin . Sama monessa muussa suorittamassa ammatissa
Mulle olisi kelvannut uudelleenkouluttautua metallialalle, mutta työkkäri katsoi, että maisteri menee siinä hukkaan, eikä antanut lupaa työttömyysetuudella opiskeluun.
Minulle työkkäri antoi luvan suorittaa loppuun opettajan pedagogiset opinnot. Vähän vastahakoisemmin suhtautuivat taksinkuljettajan ajoluvan hankkimiseen, mutta sain hankkia sen omarahoitteisesti. Maisteri on kuitenkin edelleen ilman töitä, eikä opiskelua enää sallita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat nuoria, usein opiskelijoita ja asuvat solukämpissä. Aikoinaan opiskelija-asuntolat olivat helisemässä, kun kahden hengen solussa saattoi punkata kymmenenkin miestä.
Tunnen myös perheitä, joiden vanhemmat ovat tällaisissa halpatöissä. Ovat ahtautuneet nykymittapuulla pieniin vuokra-asuntoihin kaupungin kurjimmalla alueella (eräskin nelilapsinen perhe asui pitkään kolmiossa, kunnes sitten viidennen lapsen myötä siirtyivät yhtä huonetta isompaan asuntoon). Syövät myös tosi edullista ruokaa - säkkikaupalla riisiä etnisestä kaupasta ostettuna ja kasviksia päälle. Eivät matkustele kotimaassa eivätkä ulkomailla, eivät käy maksullisissa harrastuksissa, eivätkä ainakaan minun tuntemani käytä alkoholia. Onnistuvat siis elämään hämmästyttävän vähillä kustannuksilla. Hattua pitää nostaa, ja toisaalta hyvä, että joku noitakin töitä suostuu tekemään - mutta toisaalta jos kukaan ei suostuisi näillä palkoilla, palkkoja olisi pakko nostaa.
Mekin asutaan vuokrakolmiossa ja puoliso töissä.
En silti ole kateellinen eläkeläisille, joilla on sähkölämmitteinen talo varsinkaan nyt kun sähkönhinta kolminkertaistuu. En tiedä miten heillä on rahaa asuntonsa siivoukseen. Voi tulla vaikka aivoinfarkti tai kaatua ja murtua jalka.
Vierailija kirjoitti:
S-tana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyyh. Tarjoan 8,50 tunti ja 0 - 25 tuntia töitä viikossa aamuisin 2 tuntia ja illalla 3 tuntia. Miks ei oo tulijoita kertoo yrittäjä P. Ersereikä.
Tässäpä on hele_ vetin hyvä teksti. Juuri näin. Mitä yrittäjä kuvittelee, että on joku or_ja -aika vai mitä? Kuka ihmeessä aikuinen lähtee tämmöiseen touhuun ja pelleilyyn mukaan? Tämmöinen voisi sopia nuorelle jolla työura ihan alussa ja pääpaino esim. opiskeluissa. Kyllä oli toinen meininki 1980-luvulla kun itse aloitin työelämässä. Jotenkin olisi hyvä saada taas vähän ammattiyhdistysaktiviteettia peliin, vai mikä se olisi nykyaikana joka antaisi joukolle voimaa???
Ei kyllä ollut kummoinenkaan teksti.
" Niin, tämä keskellä oleva kommenttini on sarkasmia : )"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verote kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläminen on niin kallista, ettei kannata millään kympin tuntipalkalla mennä tekemään työmatkoineen yli 10 tuntista päivää.
Suomen ongelma on se, ettei tueta niitä pienituloisia jotka yrittävät hankkia elantonsa. Tuetaan vaan niitä, ketkä heittävät homman täysin läskiksi ja ovat tekemättä mitään.
Harva työnantajakaan haluaa töihin ihmistä, joka ennemmin veltostelee kuin tekee.
Miksiköhän eläminen on niin kallista? Johtuisikohan veroista?
Miksi verot ovat niin korkeat? ESittäkää oikeita kysymyksiä.
Suomen budjetti menee suureksi osaksi eläkeläisiin.
Luin juttua, että eläkeläisille joudutaan palkkaamaan 200 000 hoitajaa lisää, mutta silti apua ja hoitoa ei riitä ja viranomaiset luottavat siihen, että myös ne joilla on pikkulapsia hoitavat työnsä ohessa omat eläkkeellä olevat vanhempansa. Muuten nuo eläkeläiset ovat ilman hoitoa.
OK. Mitäpä ehdotat, että mitä tälle "ongelmalle" tehdään? Viedäänkö kaikki eläkeläiset ja muut tuottamattomat k edkitysleireille ja kaasukammionn?
En ole tuo jolta kysyt, mutta minulla ainakin ongelma on se, että näin 60-vuotiaana en yksinkertaisesti vain enää kelpaa työnantajille. Työhaluja minulla on ja olen ihan hyvässä kunnossa ja tässä itsekseni suorittelen MOOC-kursseja työnhaun ohessa. Nyt tuntuu, että ihan mielelläni työskentelisin vielä vaikka 70-vuotiaaksi.
Moni eläkeläinen on kaltaiseni, pystyisi kyllä vielä jotakin työtäkin tekemään. (Ymmärrän etteivät kaikki.) Mutta kun ei kelpaa työnantajille!
Vierailija kirjoitti:
Tällä systeemillä moni nuori päätyy väliinputoajaksi yhteiskunnan toimien takia.
Ei tukia ellei ota töitä.
Tai opiskele.
Juurihan ketjussa oli tilastokeskuksen luku että nuorissa 19-24 vuotiaissa pitkäaikaistyöttömyys on 4%. Ilmaistyö ei kerrytä eläkettä eikä paranna henkilön ostovoimaa tai tuota verotuloja. Siksi vastikkeellinen sosiaaliturva on lähinnä portti työn halpuuttamiselle ja polkee palkkatasoa entisestään.
Sipilän hallitushan halusi avata nämä markkinat ns. työnäyteellä jossa henkilön olisi voinut ottaa ilman palkkausta töihin useaksi kuukaudeksi. Järjestelmään ei tarvita yhtään enempää ilmaista työvoimaa kun mitä nyt jo on työkokeilun, kuntouttavan työtoiminan, rekrytointikoulutusten ja työssäoppimisen nimikkeillä.
Tarvitaan työpaikkoja joissa ihminen voi ansaita elantonsa turvautumatta tulonsiirtoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen myös perheitä, joiden vanhemmat ovat tällaisissa halpatöissä. Ovat ahtautuneet nykymittapuulla pieniin vuokra-asuntoihin kaupungin kurjimmalla alueella (eräskin nelilapsinen perhe asui pitkään kolmiossa, kunnes sitten viidennen lapsen myötä siirtyivät yhtä huonetta isompaan asuntoon). Syövät myös tosi edullista ruokaa - säkkikaupalla riisiä etnisestä kaupasta ostettuna ja kasviksia päälle. Eivät matkustele kotimaassa eivätkä ulkomailla, eivät käy maksullisissa harrastuksissa, eivätkä ainakaan minun tuntemani käytä alkoholia. Onnistuvat siis elämään hämmästyttävän vähillä kustannuksilla. Hattua pitää nostaa, ja toisaalta hyvä, että joku noitakin töitä suostuu tekemään - mutta toisaalta jos kukaan ei suostuisi näillä palkoilla, palkkoja olisi pakko nostaa.
En silti ole kateellinen eläkeläisille, joilla on sähkölämmitteinen talo varsinkaan nyt kun sähkönhinta kolminkertaistuu. En tiedä miten heillä on rahaa asuntonsa siivoukseen. Voi tulla vaikka aivoinfarkti tai kaatua ja murtua jalka.
Noita sähkölämmitteisiä asuntoja ei saa myytyä, voi mennä laskut ulosottoon ja lähteä asunto alta, sama juttu irtisanotuilla. Ensi talvesta tulee vaikea.
Kolleega täällä jo kirjoittikin, että pohjoismainen hyvinvointivaltio perustuu ajatukselle, että osa työtätekevien palkasta otetaan yhteiseen pottiin, jolla turvataan sairaat ja vanhukset sekä erilaiset kausivaihteluiden uhrit hetkittäin. Mutta hyvinvointivaltio ei pysy pystyssä, jos yhä useampi maksaja heittäytyy maksunsaajan rooliin ja antaa muiden elättää itsensä kehdosta hautaan. Silloin korttitalo sortuu ja jatkossa kukin huolehtii vain omasta osuudestaan. Jokainen työnvälttelijä voi syyttää vain itseään siitä, että hyvinvointivaltio romahtaa vääjäämättä. t: toinen sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yrittäjiksi vaan, niin loppuu valitus. Jokaiselle velvollisuus itse itsensä elättää, sillä se hoituu.
Minä olin 20 vuotta palkkatöissä ja 10 vuotta yrittäjänä. Vuosia meni ihan kivasti ammatinharjoittajana, mutta sitten työt valuivat jättiyrityksille. Tein vääriä valintoja, kun yritin välttää työttömäksi joutumista viimeiseen asti. Nyt ei iän ja menetetyn maineen vuoksi ole mitään muuta mahdollisuutta säilyä hengissä kuin tuilla eläminen.
Mitä ehdotat? Uuniin?
Mikähän oikeuttaa sut mielestäsi puhumaan minusta kuin jostain murhaajasta? Olenko minä jotenkin paha ihminen, kun elätän itseni ja perheeni ja kunnioitan ihmisiä, odotan heiltä siis myös jotain? Ei minun lähimmäisillä ole mitään hätää, joten miten minä olen syyllinen kaikkien muiden ongelmiin?
No, OK, ei siis uuniin. Mitä muuta ideanpoikasta sinulla on tarjota?
Tee mitä lystäät..? En koskaan ota kantaa toisten asioihin.
Minua kiinnostaa vain miten valtio käyttää minun rahoja, ei mikään muu.No minäpä lystään sitten elää tukien varassa loppuikäni.
Sinulla muuten on aika ailahtelevainen luonne: ihmiseksi, joka ei koskaan ota kantaa toisten asioihin, olet kovin kärkkäästi puuttumassa toisten mahdollisuuksiin pysyä hengissä.
Nyt pitää ihan toivoa, että sinun lähimmäisilläsi, joita siis sinä elätät ja joilla ei ole hätää, pääsevät kokemaan hätää. Sinäkin opit sitten pitämään valtavaa suutasi soukemmalla. :)
Otan kantaa vain omiin rahoihini. Nimitä vaikka Bidenilaiseksi.
Ymmärrät varmaan tahallaan väärin, en voi estää meteoriittia putoamasta äitini päähän, mutta voin vakuuttaa, etteivät lähimmäiseni seiso leipäjonoissa, sillä minä eivätkä toki hekään kuvittele, että valtio on heidän lähiomaisensa. Meillä opetetaan myös lapsia ottamaan vastuu omasta elämästään ja lähimmäisistään. Samaa suosittelen niille, joilla on krooninen hätätilanne päällä.
Arvostan myös kolmatta sektoria kuten vaikka kirkkoa. Itse en tosin ole jäsen. Mutta kyllä sen pitäisi olla normaalia, että ihmistä autetaan. Jos ihminen ei ihmisten keskellä pysy hengissä, kuten dramaattisesti kirjoitit, ilman jotain valtion väkivaltaista verotuskoneistoa pitäisi varmaan miettiä missä vika.Onpa ympäripyöreää turinaa. Sinun kirkkojuttusi ja lastenkasvatuksesi eivät kuulu tähän millään tavalla.
Kerro nyt suuressa viisaudessasi, mitä tekee ihminen, joka ei pääse töihin eikä pysty ryhtymään yrittäjäksi.
Meillä se tehdään niin, että työkyvytön tekee sen mitä pystyy ja työtätekevä elättää häntä. Ainut ero on se, että sponssaaminen on vapaaehtoista ja sponssaajan ehdoilla.
Ei vinguta itsekkäästi jossain omassa asunnossa toisen kustannuksella, että ei huvita, vaan muutetaan tasan siihen mihin työssäkäyvä määrää ja ollaan kiitollisia siitä, että joku toinen rakastaa niin paljon, että näkee vaivaa sinun eteen. Kyllä se on läpi historian ja aina vaan ihan winwin-tilanne.Mitä siis ehdotat yksineläjälle, joka ei pääse töihin eikä pysty enää yrittäjäksi? Saako elää tuilla vai eikö saa? Ja jos ei saa, millä sitten pitää elää?
Minä poistaisin kaikki tuet. En halunnut ottaa kantaa enkä otakaan ns. vanhoihin sopimuksiin, koska se voisi olla väärinkin, mutta minä poistaisin joka tapauksessa jatkossa kaikki tulonsiirrot. Sekä leikkaisin julkisia palveluja paljon.
Laittaisin enemmän vastuuta ihmiselle itselleen (itsestään ja perheestään) ja ihmisten muodostamille vapaaehtoisille yhteisöille.OK, minä siis saan elää tuilla, kun olen ns. vanhojen sopimusten piirissä.
Tarkoitatko "ihmisten muodostamalla vapaaehtoisella yhteisöllä" siis esimerkiksi Suomen tasavaltaa? :)
En tietenkään. Millä tavalla se on vapaaehtoista?
On vapaus olla täällä tai olla olematta.
Joku mainitsi rikollisjengit. Sinun mallissasi sellaisia alkaisi syntyä joka niemeen ja notkoon.
Mitäs muuten tekisit tässä nykymallissa sitten, kun työpaikkasi lopetettaisiin, talosi palaisi poroksi ja siippasi lähtisi lätkimään? Taitaisi tulla kiire pyytämään rakkautta ja elatusta joltakulta työssäkäyvältä, vai mitä? Vai olisitko työkkärin ja Kelan luukulla rakkautta anomassa? Mieti nyt ihan tosissasi hetki. Et voi olla noin yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustukea saa parisen vuotta, on suuruudeltaan asniosidonnaisen luokkaa. Fiksu valitsee alansa niin, että pääsee oman alan töihin jo opiskeluaikana ja saa tehtyä tutkinnon loppuun työn ohessa.
Aikuiskoulutustukea saa, mikäli on yhtäjaksoisesti ollut töissä about 8 vuotta, vai olisiko ollut vielä pitempään. Mikään varsinainen tutkinto ei irtoa kahdessa vuodessa.
Työtön tarkoittaa sitä, että oman alan osaamiselle ei ole kysyntää. Ihan sama oletko muurari vai rakennuslan insinööri. Jos rakennusala ei vedä, se on ihan sama kuinka "viksu" olit 10 vuotta sitten valitessasi alaa ja kuinka nopeasti suoritit tutkinnon.
Minkä sinä tiesitkin, jos arvaan oikein, mutta kun vain haluat täällä mustamaalata työttömiä. Käyhän sekin päivätyöstä. Voisin jopa kuvitella muutaman järjestön maksavat tuosta trollaamisesta. Somen puolella puhuttaisiin influenssereista.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan ketjussa oli tilastokeskuksen luku että nuorissa 19-24 vuotiaissa pitkäaikaistyöttömyys on 4%.
Nyt vähän tarkkuutta. Pitkäaikatyöttömistä 4 prosenttia on 19-24-vuotiaita. 19-24-vuotiaista 4 prosenttia ei ole pitkäaikaistyöttömiä.
Jokainen haluaa vain sitä kivaa työtä ja paljon palkkaa. Selitellään ihme paskaa, että pitää tienata vähintään tyyliin kolme tonnia, että työ kannattaa. Itse tienaan bruttona 2200€ ja pärjään ihan hyvin. Maksan asuntolainan, auton ylläpitämisen ym.
Vierailija kirjoitti:
Kolleega täällä jo kirjoittikin, että pohjoismainen hyvinvointivaltio perustuu ajatukselle, että osa työtätekevien palkasta otetaan yhteiseen pottiin, jolla turvataan sairaat ja vanhukset sekä erilaiset kausivaihteluiden uhrit hetkittäin. Mutta hyvinvointivaltio ei pysy pystyssä, jos yhä useampi maksaja heittäytyy maksunsaajan rooliin ja antaa muiden elättää itsensä kehdosta hautaan. Silloin korttitalo sortuu ja jatkossa kukin huolehtii vain omasta osuudestaan. Jokainen työnvälttelijä voi syyttää vain itseään siitä, että hyvinvointivaltio romahtaa vääjäämättä. t: toinen sossu
Oletko käynyt edes katsomassa työpaikka ilmoituksia. 3 siivoustyössä oli työtunteja 6 viikossa, osa oli kesätöitä eikä kuka tahansa voi mennä palomieheksi, puheterapeutiksi jne.
Itse olen myös laittamassa puhelinmyyntiin kiellon, koska odotan soittoja vain työnantajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumismuoto on sen eläkeläisen ikioma valinta. Jokaisen pitäisi jo ennen eläköitymistä järjestää elämänsä niin että myös eläkkeellä ne tulot riittää elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustukea saa, mikäli on yhtäjaksoisesti ollut töissä about 8 vuotta, vai olisiko ollut vielä pitempään. Mikään varsinainen tutkinto ei irtoa kahdessa vuodessa.
Työtön tarkoittaa sitä, että oman alan osaamiselle ei ole kysyntää. Ihan sama oletko muurari vai rakennuslan insinööri. Jos rakennusala ei vedä, se on ihan sama kuinka "viksu" olit 10 vuotta sitten valitessasi alaa ja kuinka nopeasti suoritit tutkinnon.
Minkä sinä tiesitkin, jos arvaan oikein, mutta kun vain haluat täällä mustamaalata työttömiä. Käyhän sekin päivätyöstä. Voisin jopa kuvitella muutaman järjestön maksavat tuosta trollaamisesta. Somen puolella puhuttaisiin influenssereista.
Aikuiskoulutustuella voi opiskella sen pari vuotta sellaista fiksua alaa, joka työllistää jo opiskeluaikana. Näin toki tein itsekin ja valmistuin toiseen maisterintutkintooni reilusti päälle nelikymppisenä ja perheellisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan ketjussa oli tilastokeskuksen luku että nuorissa 19-24 vuotiaissa pitkäaikaistyöttömyys on 4%.
Nyt vähän tarkkuutta. Pitkäaikatyöttömistä 4 prosenttia on 19-24-vuotiaita. 19-24-vuotiaista 4 prosenttia ei ole pitkäaikaistyöttömiä.
Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön. Kun työtön laitetaan kuukaudeksi työkokeiluun niin hän ei ole enää pitkäaikaistyötön.
Pieniä palkkoja pitäisi nostaa enemmän kuin suuria palkkoja. Suuremmat prosenttikorotukset siis vaikka alle 3000 euroa tienaaville kuin yli sen tienaaville.
Esim alle 3000 euroa tienaaville 2% palkankorotus kerran vuodessa 10v ajan ja 1% palkankorotus kerran vuodessa 10v ajan yli 3000 euroa tienaaville?